نگاهی به فستیوال های جذاب کوبا

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نگاهی به فستیوال های جذاب کوبا
کشور کوبا هر سال با برگزاری فستیوال های رنگارنگ، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. برای آشنایی با این فستیوال ها با ساعد نیوز همراه شوید.

فرقی نمی کند مشتاق فستیوال ها ی فرهنگی باشید یا اهل جشن ها ی خیابانی؛ در بزرگ ترین جزیره کارائیب جشن ها و فستیوال ها ی مختلفی برگزار می شود. کوبا مثل بقیه آمریکای لاتین مردمان شادی دارد، آنها از هر فرصتی برای شادی و جشن گرفتن استفاده می کنند. فرهنگ کوبا پر از شور و شادی است، به این معنی که صدها فستیوال و رویداد مختلف در تمام طول سال در سراسر این کشور جزیره ای برگزار می گردد. خیابان ها در ماه جولای به خاطر فستیوال سانتیاگو دِ کوبا (Santiago de Cuba) حال و هوایی متفاوت به خود می گیرند. هاوانا مرکز مهمی برای برگزاری بزرگ ترین فستیوال های فرهنگی و هنری کشور به شمار می آید. بااین حال، شمار فراوانی از این رویدادها در خارج از مرکز نیز برگزار شده و بعضی از آن ها اهمیت ملی دارند. دولت کوبا همیشه سعی در ترویج فرهنگ این کشور داشته و درصدد برگزاری انبوهی از فستیوال ها در سراسر سال است.

فستیوال موسیقی جاز در هاوانا

در ایام مختلف سال، رویدادهای فراوانی در ارتباط با موسیقی جاز در کوبا برگزار می شود، اما به مراتب مهم ترین رویداد، فستیوال موسیقی جاز در هاوانا است. این فستیوال هرساله در ماه فوریه در تالارهای کنسرت سراسر شهر برگزار می شود و علاوه بر آن، اجراهای خیابانی پرشور را نیز در برمی گیرد. نام های مهم بین المللی نظیر دیزی گیلسپی (Dizzy Gillespie) ازجمله شرکت کنندگان در این فستیوال سالانه هستند.

موسیقی جاز در هاوانا

فستیوال رقص و آواز

این فستیوال یک هفته ای آوازهای آمریکای لاتین، کلاس های آموزشی، سخنرانی ها، اجرای هنرمندان میهمان، مسابقات بین المللی پرکاشن و اجراهای متنوع در سراسر شهر هاوانا را در برمی گیرد. فستیوال رقص و آواز موسوم به «جشنواره ی طبل» که کار خود را به عنوان یک فستیوال طبل زنی آغاز کرد، حالا نوازندگان، اجراکنندگان مشتاق و عاشقان موسیقی از سراسر جهان را به این شهر می کشاند و لحظات خوشی را برای همه خلق می کند. نیازی به خرید آلات موسیقی برای شرکت در کلاس های آموزشی نیست؛ تمامی این ابزارها در کلاس ها موجود هستند.

فستیوال بین المللی رقص باله

اجراها، کلاس های آموزشی با حضور اساتید برجسته و مسابقات بین المللی رقص باله ی دانشجویی، هر دو سال یک بار در قالب گردهمایی بین المللی رقص باله در سالن تئاتر ملی کوبا در شهر هاوانا برگزار می شوند. دانشجویان از کشورهای مختلف برای به اشتراک گذاشتن علاقه ی خود به رقص و نمایش جدیدترین کارهایشان در مقابل چشمان علاقه مندان به این هنر، گرد هم جمع می شوند. این فستیوال که از سال ۱۹۶۰ تا به امروز در جریان است، یکی از قدیمی ترین رویدادهای فرهنگی در جهان به شمار می آید.

فستیوال بین المللی رقص باله

فستیوال جوان موسسه هنر کوبا

کوبا اهمیت ویژه ای به هنر فیلم سازی می دهد. موسسه ی هنر و صنعت سینمایی کوبا میزبان یک جشنواره ی سالانه با حضور شرکت کنندگان زیر سن ۳۵ سال است. انیمیشن، فیلم بلند و مستند بخش های مختلف این فستیوال را شامل می شوند. این فستیوال معمولاً به سراغ آثار عجیب وغریب و شناسایی آن ها می رود. در طول این جشنواره سمینارها و گردهمایی هایی نیز برگزار می شود.

فستیوال بین المللی غذا

این فستیوال سه روزه ی غذا از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده و به دنبال ترویج فرهنگ غذایی کوبا در سراسر جهان است. علاوه بر غذا، در این فستیوال به قهوه و سیگار نیز اهمیت داده می شود. شرکت کنندگانی از سراسر جهان برای سخنرانی، شرکت در نمایشگاه ها، کلاس های آموزشی و رقابت ها و همچنین امتحان کردن خوراکی ها به این فستیوال می آیند. فستیوال در هتل لوکس وارادِرو (Varadero) برگزار می شود و هزاران علاقه مند به تست غذاهای کوبایی را به سواحل آفتابی ماتانزاس (Matanzas) می کشاند.

فستیوال بین المللی غذا

فستیوال سانتیاگو د کوبا

سانتیاگو د کوبا بزرگ ترین و معروف ترین فستیوال این کشور در شهری به همین نام است. خیابان های شهر در طول روز و شب برای مدت یک هفته تمام در ماه جولای تبدیل به یک میهمانی بزرگ می شوند. تمام این مراسم با غذا، موسیقی و پایکوبی همراه است و دکه های غذافروشی و صحنه های اجرای مراسم در سراسر خیابان ها برپا شده اند. یکی از ویژگی های مهم این فستیوال، یک اجرای موزیکال بزرگ در قلعه مونکادا (Moncada) است که نباید آن را از دست داد.

فستیوال رومریاس د مایو

شهر هولگین (Holguín) میزبان یک فستیوال مذهبی قدیمی از دین مسیحیت است که با مراسم متعددی همراه شده و آمدن فصل بهار را نوید می دهد. این گردهمایی مذهبی در کنار یک صلیب چوبی در بالای تپه ی بایادو (Bayado) در سال ۱۷۹۰ شکل گرفت و در سال ۱۹۴۵ تبدیل به یک تعطیل رسمی شد. امروزه، این فستیوال شماری از رویدادهای کوچک تر را در قالب مراسمی تماشایی در برمی گیرد. بازدیدکنندگان می توانند در طول این رویداد شاهد اجرای کنسرت ها، رقص و دیگر تفریحات در کنار مراسم سنتی باشند.

فستیوال بین المللی کوبا دیسکو

کوبا عاشق موسیقی است. هیچ کجا بهتر از نمایشگاه کوبادیسکو (Cubadisco) این ادعا را به اثبات نمی رساند. این فستیوال سالانه ی موسیقی با کنسرت ها، مسابقات و کنفرانس های مختلف همراه است. برای بیش از ۱۵ سال است که صنعت موسیقی کشور اقدام به برگزاری این رویداد برای شناسایی هنرمندان جوان و تازه های موسیقی کرده است. کوبادیسکو اغلب به عنوان مهم ترین رویداد موزیکال کشور شناخته می شود و نوازندگان، مدیران و علاقه مندان از سراسر دنیا را به سوی خود جذب می کند. کوبادیسکو به مانند دیگر فستیوال های کوبایی، هرساله به گرامیداشت جنبه هایی متفاوت از این کشور اسپانیایی زبان می پردازد.

فستیوال دوساله هاوانا

فستیوال دوسالانه ی هاوانا خیابان های رنگارنگ و تفرجگاه های آبی این شهر را به ویترینی برای نمایش تندیس ها، مجسمه ها و دیگر آثار هنری سبک معاصر تبدیل می کند. دوره های گذشته ی این دوسالانه با حضور هنرمندان آمریکای جنوبی، آفریقایی، آسیایی و حوزه ی دریای کارائیب برگزار می شد. قوانین جدید به هنرمندانی از سراسر دنیا اجازه شرکت در این فستیوال را می دهد. موزه های محلی، مدارس و گالری ها میزبان نمایشگاه ها، پرده های پخش فیلم، کلاس های آموزشی، سخنرانی ها و گردهمایی ها هستند. این دوسالانه که از سال ۱۹۸۴ تا به امروز در جریان است، بازدیدکنندگان و هنرمندان فراوانی را به سوی خود می کشاند.

فستیوال کارائیب

شهر سانتیاگو د کوبا برای مدت بیش از ۳۵ سال است که به فرهنگ کوبا ادای احترام کرده و سعی در حفظ آن دارد. مراسم رژه، نمایشگاه های هنری، اجراها، کارگاه های آموزشی و فستیوال ها در مدت ۸ روز در این شهر برپا می شوند. گاهی اوقات این مراسم که فضاهای داخلی، خیابان ها و تفرجگاه های شهر را به اشغال خود در می آورد با نام «فستیوال آتش» صدا زده می شود. روزنامه ی هاوانا تایمز می نویسد: «هیچ موسسه ی فرهنگی یا اجتماعی پیدا نمی شود که در رویدادهای این فستیوال شرکت نکند. بازدیدکنندگان در میدان های شهر برای تماشای مراسم آتش بازی و رسم سوزاندن شیطان گرد هم جمع می شوند.»

فستیوال لاس پارانداس د رمدیوس

این آتش بازی پرهیجان هر سال شب کریسمس در شهر رمدیوس (Remedios) در استان ویا کلارا (Villa Clara) برگزار می شود. در این جشن افراد شهر به دو گروه تقسیم می شوند و با هم رقابت می کنند. گروهی که رنگارنگ ترین مجسمه های بزرگ خیابانی را نمایش دهد و پر سر و صداترین آتش بازی را به راه بیندازد برنده است.

فستیوال تئاتر هاوانا

هاوانا برای مدت بیش از ۳۵ سال است که میزبان نمایش ها و اجراهای هنرمندان محلی و بین المللی در قالب فستیوالی دوسالانه است. کارگاه های آموزشی، نمایشگاه ها و کنفرانس ها تمامی سالن های تئاتر، خیابان ها، پارک ها و مکان های عمومی شهر را به احاطه خود درمی آورند. برخی استان ها نیز در این فستیوال سهیم هستند. هر فستیوال به موضوعی مشخص می پردازد. بیش از ۷۰ کشور، ازجمله چین، هنرمندان، رقصندگان و نوازندگان خود را به این فستیوال می فرستند.

فستیوال بنی موره

این فستیوال موسیقی دوسالانه از سال ۱۹۸۰ به منظور گرامیداشت یاد بنی موره (Benny Moré)، خواننده و آهنگساز محبوب کوبایی، شروع به کار کرد و بهترین هنرمندان سراسر کشور را به سوی خود کشاند. در خلال این فستیوال در شهر سیِنفوئِگوس (Cienfuegos)، موسیقی، رقص و میهمانی برپا می شود.

فستیوال بنی موره

فستیوال آواز دسته جمعی

اولین قطعه های موسیقی کوبایی از جنس آوازهای دسته جمعی و سرود بودند، بنابراین شایسته است که کوبا این سنت خوش آهنگ را گرامی بدارد. گروه هایی از سراسر کوبا و دنیا برای شرکت در این مراسم ۶ روزه راهی این کشور می شوند. آن ها آوازهای دسته جمعی خود را در سالن های تئاتر، مدارس محلی و حتی کارخانه ها، بیمارستان ها و میدان های شهر اجرا می کنند. سبک های موزیکال محبوب در این فستیوال شامل سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی می شوند. کارگاه های آموزشی، رقابت ها و رویدادهای مرتبط، این مراسم را به حد کمال می رسانند.

فستیوال سیگار

بیش از هزار بازدیدکننده از ۶۰ کشور جهان برای مدت ۵ روز از کارخانه های سیگار و مزارع کشت تنباکو در کوبا دیدن می کنند. از دیگر بخش های این فستیوال می توان به مراسم شام، برگزاری نمایشگاه خرید سیگار، عرضه ی محصولات جدید، مسابقات، کلاس های آموزشی و تِست سیگار اشاره کرد. علاقه مندان به سیگار می توانند بیشتر با فرآیند تهیه ی تنباکو و ساخت بهترین سیگارهای کوبایی آشنا شوند. شهروندان آمریکایی برای اولین بار در ۵۰ سال اخیر می توانند سیگارهای کوبایی را با خود به کشورشان ببرند.

فستیوال سیگار برگ

سخن آخر

کوبا ازجمله کشورهایی است که با وجود مشکلات گسترده ،شادی و سرزندگی جامعه خودرا حفظ کرده است، این کشور دارای صدها فستیوال و کارناوال های متنوع است که به بهانه های مختلف در شهرهای آن به ویژه هاوانا پایتخت کوبا برگزار می شود. اگر در این فستیوال ها حضور داشته اید خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان