نگاهی به جاذبه های موزه آب بندر عباس!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
نگاهی به جاذبه های موزه آب بندر عباس!
موزه آب بندر عباس یک مکان مناسب برای آشنایی با بناهای تاریخی مربوط به آب، وسایل و ابزار است که قسمتی از آثار مربوطه را در فضای باز و بقیه را در داخل ساختمان به نمایش گذاشته اند.

موزه آب بندرعباس اطلاعات جالبی درباره فرهنگ غنی اهالی این منطقه بازگو می‌‌کند. همان‌گونه که از نام این موزه پیداست، لوازمی که مردمان بندرعباس قدیم برای استخراج و مصرف آب استفاده می‌‌کردند در آن به نمایش گذاشته شده است. این لوازم از جایگاه ارزشمند آب در بین مردمان ایرانِ قدیم حکایت دارد. در کنار این لوازم، عتیقه‌ها و اشیا باستانی دیگری نیز در موزه آب نگهداری می‌‌شود. این موزه در یکی از منطقه‌های خوش‌مسیر بندرعباس قرار دارد؛ در نتیجه فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار آشنایی با فرهنگ اهالی منطقه، سری به دیگر جاهای دیدنی بندرعباس بزنید. آشنایی با مراحل حفر قنات و استخراج آب از دل زمین در روزگاران قدیم به اندازه‌ای جالب است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ پس خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم ببینیم موزه آب بندرعباس چه چیزهایی جالبی پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

تاریخچه موزه آب بندر عباس

عمر و قدمت ساختمان این موزه تاریخی به دوران صفویه بر می گردد، در آن زمان مردم با کمبود آب و بارندگی مواجه شده بودند و برای نگهداری کردن از آب و مصارف روزانه این فضا را بنا کردند. پس از گذشت سال ها از این ماجرا، شرکت آب بندرعباس برای حفظ ارزش، فرهنگ و تمدن مردم در گذشته و انتقال میراث به نسل های بعدی، تصمیم گرفت گنجینه ای از آثار و بناهای مربوط به دوران قدیم تا به امروز را در موزه آب جمع آوری کند و در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهد. پس از این ماجرا در سال 1384 موزه آب را افتتاح کردند تا مردم با نحوه زندگی و وسایل مورد نیاز زمان قدیم برای تامین آب از نزدیک آشنا شوند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف موزه آب بندرعباس

موزه آب بندرعباس در زمینی به مساحت 1700 متر مربع بنا شده و دارای 2 سالن مجزا است. این مجموعه دیدنی دارای یک فضای بازی به مساحت 1580 متر مربع است که نما های جذابی مانند آب انبارها، پل، سد ها و مجسمه های مردم محلی را به نمایش گذاشته اند.
در ابتدا که وارد محوطه موزه بشوید، گاو چاه را مشاهده خواهید کرد که قلق آب کشی از چاه در زمان های گذشته را نشان می دهد. چاه های زیادی در قسمت های مختلف این موزه قرار دارند که گفته می شود چاه های تکامل یافته ای از چاه های تلا بندر لافت هستند. در موزه آب بندرعباس انواع خمره، کوزه، کندر، پایه مشبک، جهله، تصاویر ظرف های آب و گاو، چاه و چاه چرخ گاوی وجود دارد و می توانید با خرید بلیط های سفر خود به آن جا بروید و این خلاقیت ها را از نزدیک مشاهده کنید. در واقع این موزه، محل مناسبی برای شناخت آثار قدیمی مربوط به آب است و جزء یکی از شاهکار های ایران به شمار می رود. در قسمت شمالی موزه یک سد با معماری منحصر به فرد و مدرن قابل رویت است توجه افراد را به خود جلب می کند. در قسمتی دیگر از موزه آب بندرعباس، یک برکه وجود دارد که در آن انواع لوازم مردم قدیم از جمله ظروف، لیوان، جام های آب و وسایلی که توسط مردمان قدیمی این خطه استفاده می شده است، دیده می شود.

موزه آب بندرعباس

جاهای دیدنی نزدیک به موزه آب بندرعباس

موزه آب به اندازه‌ای جاهای تماشایی دارد که دست‌کم باید یکی دوساعت از زمان ارزشمند خود در سفر به بندرعباس را به گشت‌و‌گذار در این موزه اختصاص دهید. با این حال از آنجایی که موزه آب به دیگر جاهای دیدنی بندرعباس نزدیک است، حیف است فقط راهی این موزه شوید و سری به جاهای دیدنی این دیار نزنید. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم به‌عنوان بهترین جاذبه های گردشگری بندرعباس شناخته می‌شوند که فاصله کمی با موزه آب دارند.

پارک دولت

در منطقه شرقی بندرعباس، پارکی وسیع و زیبا خودنمایی می‌کند. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه است و امکانات رفاهی شایسته‌ای دارد. قسمتی از پارک دولت به مسیر دوچرخه‌سواری اختصاص داده شده است. اگر به همراه دلدار خود راهی بندرعباس شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم دوچرخه‌ای دونفره کرایه کنید و با عشق زندگی‌تان تا افق زیبای خلیج فارس رکاب بزنید. از آنجایی که پارک دولت یکی از پاتوق‌های اصلی اهالی بندرعباس است، چندین کافه شیک در این پارک تعبیه شده. کافه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌‌کنیم نوشیدنی‌هایی گوارا و دسرهایی جانانه پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. از جاذبه‌های پارک دولت بندرعباس هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم. این پارک پیست مجهزی برای کارتینگ دارد. اگر اهل هیجان‌ هستید و می‌خواهید در سفر به بندرعباس آدرنالین خونتان حسابی بالا برود، پیست کارتینگِ پارک ملت بندرعباس همان‌ جایی است که دنبال آن می‌گردید. پارک دولت فقط 1.6 کیلومتر از موزه آب دورتر است.

مسجد ناصری

در 7کیلومتری موزه آب، مسجدی زیبا با نام مسجد ناصری خودنمایی می‌کند. دیرینگی این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. مسجدی که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ معماری از سبک‌و‌سیاق ایرانی اسلامی بهره گرفته است. با این حال مصالح و طراحی معماری جنوبی نیز در این مسجد مشاهده می‌شود. جالب است بدانید اهمیت ساخت این مسجد در بین اهالی بندرعباس به اندازه‌ای بود که چوب‌های سقف آن را از هندوستان به ایران آوردند. مسجد ناصری گنبدی بزرگ و زیبا و دو مناره سربه‌فلک‌کشیده دارد. در گوشه‌و‌کنار این مسجد نقش‌ونگارهای اسلامی و کاشی‌کاری‌های زیبا مشاهده می‌شود. این مسجد به لحاظ مساحت نیز یکی از مسجد‌های بزرگ جنوب ایران است. سقف مسجد ناصری بر روی 6 ستون عَلم شده است. تمامی این ستون‌ها به آجرکاری‌های زیبایی مزین ‌شده‌‌اند. گردشگری در مسجد ناصری را به تمامی علاقه‌مندان عمارت‌های دوران قاجار پیشنهاد می‌کنیم.

برکه های باران

اکنون که از موزه آب بندرعباس صحبت می‌کنیم و برای شما از جایگاه ویژه آب در این دیار می‌گوییم، حیف است اگر سخنی از برکه‌ های باران به میان نیاوریم. جالب است منظور از برکه‌ های باران، آب‌انبارهای پنجگانه‌ای است که در فاصله‌ای نزدیک به هم ساخته شده‌اند. این آب‌انبارها تا چندین دهه پیش قسمتی از آب اهالی بندرعباس را فراهم می‌کردند. آب‌انبارهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم، معماری گنبدی شکلی دارند و به قسمتی از تجربه زندگی بندرعباسی‌های قدیم تبدیل شده‌اند. برکه های باران فقط 8 کیلومتر با موزه آب فاصله دارند.

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس

موزه های بندرعباس یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. بعضی از این موزه‌ها فاصله چندانی با موزه آب هم ندارند. برای نمونه می‌توان به موزه مردم شناسی بندرعباس اشاره کرد که فقط 9 کیلومتر از موزه آب دورتر است. این موزه نه‌تنها در بندرعباس بلکه در تمامی قسمت‌های جنوبی ایران به‌عنوان موزه‌ای بزرگ و ارزشمند شناخته می‌شود. موزه‌ مردم شناسی به بسیاری از جاهای دیدنی بندرعباس نزدیک است که برکه های باران یکی از نزدیک‌ترینِ این جاها به حساب می‌آید.

 موزه آب بندر عباس

شرایط بازدید از موزه آب بندر عباس

گردشگران برای بازدید از این هتل می توانند از ساعت 9 صبح تا 13 و 16 الی 20 به آن جا بروند. اما در ابتدا مانند هر موزه دیگری باید برای ورود به موزه آب بندرعباس بلیط تهیه کنید و سپس وارد محوطه بی نظیر آن شوید.موزه آب بندرعباس در خیابان معروف 22 بهمن واقع شده و دسترسی به آن از طریق بلوار امام خمینی بسیار راحت است. قابل ذکر است که مسافران از هر شهری می توانند با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروی شخصی به این بندرعباس سفر کنند.

خلاصه

این موزه در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس واقع شده و قدمتش به دوره صفویه می رسه. ایجاد و راه اندازی موزه آب یکی از راه های ارائه و نمایش تلاش و سخت کوشی انسان در حفر چاه های آب وقنات و همچنین حفظ ارزش این میراث کهن و نگهداری وشناساندن ابزار واشیاء مربوط به حفرشه. مجموعه موزه دو برکه گرد و طولی با زیر بنای 210 متر مربع به منظور نمایش اشیاء و سالن نمایش تابلو های عکس و همچنین فضا های روباز با مساحت 1580 متر مربع طراحی شده که در آن از المان هایی همچون گاوچاه، آب انبار، پل، سد و چاه های لافت استفاده شده.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان