ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه انتخاب محصولات آرایشی سالم در دوران بارداری

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
نحوه انتخاب محصولات آرایشی سالم در دوران بارداری
استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین خطرناک است بنابراین در انتخاب نوع لوازم آرایش در این دوران دقت کنید. ما در این مطلب راهنمای خرید لوازم آرایشی در دوران بارداری را برای شما آماده کرده ایم.

در دنیای مد و زیبایی، طیف وسیعی از محصولات آرایشی برای انتخاب وجود دارند، اما هنگامی که باردار هستید، معمولا گیج خواهید شد که کدام محصول برای استفاده بی خطر است، آن هم در شرایطی که یک کوچولوی دوست داشتنی در رحم شما در حال رشد است. ما در ادامه لیستی از لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری و مواردی که باید قبل از انتخاب هر نوع محصول آرایشی برای استفاده در دوران بارداری از آن ها مطلع باشید را برایتان آورده ایم.

آیا آرایش کردن در سه ماه اول بارداری خطرناک است؟

بسیاری از خانم های تصور می کنند که آرایش کردن در تمامی طول بارداری، تاثیری را روی جنین نخواهدگذاشت. زیرا این لوازم آرایشی به صورت مستقیم باجنین در ارتباط نیستند. این تصور کاملا غلط است به محض اطلاع از حاملگی خود بهتراست استفاده از لوازم آرایشی را به حداقل برسانید. اما در سه ماهه اول بارداری به کلی با لوازم آرایشی خداحافظی کنید.

دقت داشته باشید در سه ماهه اول بارداری مغز جنین در حال رشد است از این رو موادشیمیایی موجود در لوازم آرایشی می تواند مشکلاتی نظیر اوتیسم را برای فرزند شما به وجودآورد. تمامی لوازم آرایشی که در آرایش روزمره شما استفاده می شود، دارای موادشیمیایی است که می تواند تاثیرات سوئی را روی رشد جنین داشته باشد.البته لازم است بدانید هنوز به صورت صددرصد مضربودن استفاده از لوازم آرایشی در این دوره اثبات نشده است با این وجود به دلیل رشد اندام ها در سه ماهه اول آرایش کردن در بارداری توصیه نمی شود.

اهمیت لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری

اطمینان حاصل کنید که محصولات انتخابی و مورد استفاده شما حاوی مواد سمی نیستند. قرار گرفتن در معرض موادی مانند پارابن، سدیم لوریل سولفات، فتالات و غیره می تواند باعث ظهور جوش ها و آکنه های پوستی و حتی سرطان پوست شوند. چنین اجزای شیمیایی سمی که در برخی از کرم های پوست، رژ لب ها و لاک های ناخن یافت می شوند، برای سلامت زنان باردار بسیار خطرناک هستند.

بسیاری از محصولات آرایشی به درستی تهیه نمی شوند. رنگ های مصنوعی، طعم دهنده ها، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک می توانند تا حد زیادی به سلامتی شما آسیب برساند. البته که عارض آن ها بسیار جدی است و به عنوان مثال، رتینوئیدها می توانند باعث بروز نقص اعضای بدن در نوزادان شوند. بیشتر لوازم آرایشی تجاری فاقد مواد مغذی ضروری برای پوست شما در دوران بارداری هستند. قیمت پایین این محصولات را جایگزین سلامتی خودتان و فرزندتان نکنید.

لوازم آرایشی قابل استفاده در بارداری کدام است؟

زنان باید در مورد آنچه که به بدنشان می رسد، به خصوص در دوران بارداری احتیاط بیشتری کنند. مواد شیمیایی سمی می توانند بر سلامت باروری تاثیر بگذارند و به علاوه تأثیر قابل توجهی در حین لقاح داشته باشند.مواد شیمیایی مضر موجود در برخی محصولات آرایشی سبب در معرض خطر قرار گرفتن سلامت مادر و جنین خواهند شد . به همین دلیل در هنگام خرید محصول مورد نظر، به دنبال عباراتی مانند "BPA free" به معنی "فاقد عطر" و "DEA free" به معنای بدون پاربن و بدون فتالات باشید.

آنچه باید درمورد محصولات آرایشی دوران بارداری بدانید:

اگر در دوران بارداری نمی توانید آرایش نکنید، پس باید مطمئن شوید کالاهایی را خریداری می کنید که برای شما و سلامتی فرزند شما بی خطر هستند. در واقع در دوران بارداری، همیشه قبل از انجام هر کاری، باید سلامتی خودتان و فرزندتان را در نظر داشته باشید. در اینجا نحوه انتخاب محصولات آرایشی ایمن در دوران بارداری آورده شده است:

1. رژ لب در بارداری

به طور کلی همه خانم ها علاقه مند به استفاده از رژ لب هستند اما با این حال به خاطر داشته باشید که خوردن آن در هنگام صرف غذا و نوشیدنی ، می تواند سلامتی جنین را تحت الشعاع قرار دهد.در این دوره تا حد امکان به دنبال رژ لب های فاقد مواد سمی مانند سرب باشید . استفاده از رژ لب های ساخته شده از مواد طبیعی ، هیچ گونه تهدیدی برای سلامت شما و فرزندتان به دنبال نخواهد داشت . رژ لب های استفاده شده توسط خانم های باردار باید متشکل از مواد طبیعی و دارای حداقل میزان سرب باشد.

2. شامپو در بارداری

اکثر افراد در هنگام انتخاب شامپو مصرفی خود توجهی به مواد تشکیل دهنده آن نمی کنند ، در حالی که باید احتیاط زیادی در هنگام خرید این محصولات داشته باشید.شامپو های دارای موادی شیمیایی مانند کلرید سدیم ، سولفات و سیلیکون باعث تخریب موها و آسیب رسیدن به کودک می شوند.شامپو های مناسب برای خانم های باردار شامپو های ساخته شده از کره شیاء، روغن دانه آفتابگردان ، نعناع ، آهک و روغن های اساسی می باشند.شامپوهای حاوی مواد طبیعی و ارگانیک نه تنها خطری برای سلامت مو ها و جنین نخواهند داشت ، بلکه باعث حفظ سلامت و درخشندگی موها نیز خواهند شد.

3. کرم صورت در بارداری

خانم های باردار معمولا به کرم مرطوب کننده مناسبی برای سلامت پوست صورت خود نیازمند هستند.از محصولات حاوی مواد مضر مانند رتینوئید ها ، اسید سالیسیلیک، خودداری کنید زیرا این مواد باعث کاهش یافتن میزان جریان خون در زیر پوست شما خواهند شد.از مصرف کرم های موضعی حاوی ترکیبات ویتامین A ، استفاده نکنید. بدون نسخه پزشک از مصرف داروهای خوراکی مثل تتراسایکلین و انواع کرم ها برای درمان اکنه خودداری کنید. استفاده از کرم های ضد آفتاب غیر شیمیایی در بارداری بسیار ضروری است.استفاده از محصولات دارای مواد طبیعی و فاقد محصولات شیمیایی مانند پاربن در این دوره پیشنهاد می شود.

آرایش کردن در بارداری

4. شستشوی صورت در بارداری

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری در بین زنان باردار بسیار شایع است . از این رو استفاده از محصولات مناسب شستشو صورت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.استفاده از مواد شستشو دهنده حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک، در دوران بارداری توصیه نمی شوند.شستشو صورت با روغن عصاره درخت چای ، روغن پوست لیمو و خیار در دوران بارداری بسیار سالم و موثر است و فقط کافیست روزانه دو مرتبه صورت خود را با این مواد ماساژ داده و در نهایت با آب گرم شستشو دهید.

5. پرایمر در بارداری

در دوره خاص از بارداری بسیاری از خانم ها دچار لک های پوستی می شوند که به شدت زیبایی انها را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو نیز برای پوشاندن این لکه ها از انواع پرایمر استفاده می کنند. در صورت خرید این لوازم آرایشی در دوران بارداری باید توجه کنید که این محصول فاقد موادمضری مثل رتینوئیدها و یا موادنگهدارنده باشد. بدین ترتیب می توانید با خیال راحت از آن برای پوشاندن لک های پوستی استفاده کنید.

6. کانسلیر در بارداری

خانم ها معمولا برای پوشاندن مشکلات و لکه های پوستی از کانسیلر استفاده می کنند. برای دادن جلوه و درخششی ملایم به پوست، از کانسیلرها به همراه کرم پودر، استفاده می شود.این محصول نیز همانند پرایمر به منظور پوشاندن نقایص پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. از استفاده از کانسیلر های دارای مواد مضر و سرطان زا مانند پارابن و پلی اتیلن خودداری کرده و به دنبال محصولات دارای مواد مرطوب کننده و طبیعی برای پوست خود باشید.

7. لاک در بارداری

تولوئن ترکیبی است که در ساخت لاک های ناخن مورد استفاده قرار می گیرد . استنشاق این مواد توسط خانم های باردار باعث ایجاد نقایص رشد در جنین می شود . در صورت تمایل به استفاده از لاک در این دوره به دنبال موادی دارای کمترین مقدار مواد شیمیایی و سمی باشید . البته انجام هرچند یکبار مانیکور ، مشکلی برای سلامتی زنان باردار به وجود نمی آورد.

8. رژ گونه در بارداری

رژگونه و سایه چشم نیز حاوی تعداد زیادی ترکیبات شیمیایی هستند که می توانند برای پوست شما در دوران بارداری مضر باشند. به خصوص رژگونه و سایه چشم های خشک و یا پودری که می توانند وارد سیستم بدن شما شوند و مشکلاتی را برای سلامتی شما و فرزند درون رحمتان ایجاد کنند. با این حال، نگران نباشید، خوشبختانه جایگزین هایی برای رژگونه وجود دارند.رژ گونه های دارای پاربن و سولفات سدیم موجب آسیب رسیدن به جنین خواهند شد . در صورت تمایل به استفاده از این محصولات آرایشی به دنبال انواع فاقد عطر و پاربن در آن ها باشید.

9. پنکیک در بارداری

پودرهای صورت، پودرهای نیمه شفاف رنگی هستند که معمولاً خانم ها از آن ها برای ایجاد یک رنگ پایه روی پوست استفاده می کنند و به عنوان پنکک شناخته می شوند. این موارد نیز باید به دقت انتخاب شده و هوشمندانه استفاده شوند تا از بروز مشکلات پزشکی برای شما و فرزند دلبندتان جلوگیری شود.از استفاده از پنکیک های دارای رتینوئیدها ، تتراسایکلین و هیدروکینون اکیدا خودداری کنید و به دنبال محصولات طبیعی و متناسب با نوع پوست صورت خود باشید.

10. خط چشم در بارداری

از این محصولات برای زیباتر شدن و جلوه بخشیدن به ظاهر چشم ها استفاده می شود . مواد شیمیایی موجود در این محصولات ، منجر به آسیب رسیدن به چشم و همچنین جنین خواهند شد. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات به دنبال انواع دارای حداقل میزان مواد شیمیایی در آن و فاقد هرگونه سرب و پاربن و جیوه باشید.

11. رنگ کردن مو در بارداری

از رنگ کردن مو در 3 ماهه اول بارداری خودداری نمایید .چرا که رنگ مو می تواند از طریق پوست سر جذب بدن شود. به جای رنگ مو می توانید از رنگ های طبیعی مانند حنا که مواد شیمیایی در آنها وجود ندارد استفاده کنید .در هایلایت کردن مو در 3 ماهه اول بارداری نیز باید دقت کنید تا مواد رنگ مو با ریشه موهای شما تماس نداشته باشد.

12. عطر در بارداری

برخی از عطرها دارای مواد شیمیایی مضر برای بارداری و جنین می باشند .برچسب عطرها وجود این مواد شیمیایی را اطلاع می دهند .به جای استفاده از عطرهای ساخته شده با مواد شیمیایی می توان از عصاره یا روغن های طبیعی گل ها و گیاهان خوشبو استفاده کرد.بعلاوه پوست برخی از خانم های باردار می تواند حساس تر باشد و عطر محبوب آنها احتمالاً در این زمان بسیار قوی یا نفرت انگیز بنظر برسد. بهتر است قبل از استفاده عطر مورد نظر ، را کمی امتحان کنید.

13. پماد و لوسیون در بارداری

برخی از خانمهای باردار از بروز علایم کشیدگی پوست شکم و دیگر نقاط بدن نگران می شوند و معمولا به دنبال راهی موثر برای جلوگیری و درمان ترک های پوستی می باشند.خانم های باردار اغلب از پماد و لوسیون های مختلف استفاده می کنند ، اما پزشکان اعتقاد دارند ژن خانمها تاثیر زیادی درجلوگیری از زیاد شدن اثرات کشیدگی بر روی بدن خانم های باردار دارد و این پماد و لوسیون ها برای آرام سازی پوست خشک و خارش آن فایده بیشتری دارد.

14. رفع موهای زاید در بارداری

در دوران بارداری برای از بین بردن موهای زاید می توان از تیغ و موم استفاده کرد. در مورد برداشتن موهای زاید بوسیله لیزر در زمان بارداری تحقیقات کافی انجام نشده است، بنابراین انجام آن در این دوره پیشنهاد نمی شود. برای برداشتن موهای زاید از مواد شیمیایی استفاده نکنید.در انجام پدیکور از انجام رفلکسولوژی خودداری کنید، زیرا بعضی از نقاط حساس در ناحیه کف پا ، در این دوران تحریک کننده می باشند. از لوسیون های آرام کننده برای آرامش بخشیدن به خستگی و کوفتگی پاها استفاده کنید.

15 . ماساژ در بارداری

از همه روش ها ی ماساژ دادن می توان در دوران بارداری استفاده نمود . پس از سه ماهه اول بارداری باید به ماساژور خود اطلاع دهید که باردار هستید چرا که نباید بیش از چند دقیقه به پشت خود بخوابید. همچنین برخی از روشها و روغن های ماساژ ، نباید مورد استفاده قرار گیرد.استفاده از بالش برای پشتیبانی از بدن بهتر از تخت های مخصوص ماساژ است . برای ماساژ یک خانم باردار باید افراد مناسب از روغن های بی ضرر و بهترین روشهای آموزش دیده استفاده کنند.

نکاتی که به زیبا تر شدن شما بدون انجام هیچ گونه آرایشی کمک می کند

  • غذا های سالم مانند سبزیجات تازه میل کنید و آب میوه های تازه بنوشید که این مواد به سالم و سرزنده به نظر رسیدن پوست کمک خواهند کرد.
  • از مکمل های حاوی ویتامین های E، C، بیوتین و کلاژن استفاده کنید که این مواد به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و باعث زیباتر شدن آن خواهند شد.
  • نوشیدن آب فراوان به مرطوب نگه داشتن پوست و دفع سموم بدن کمک خواهد کرد.
  • به منظور به حداقل رساندن منافذ پوستی از یک مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (19 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (15 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص (1 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) گشتی در شگفت انگیزترین و منحصر به فردترین روستای ایرانی/ سرزمین لی لی پوت ها کجاست؟+عکس (1 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر شاطر با آهنگ استاد شجریان/ ساغرم شکست ای ساقی+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عجیب اما واقعی؛ شهری که در آن باران ماهی میبارد/ اصلاً تعجب نکنید!+ویدیو عجایب حیات وحش؛ غول پیکرترین حیوان دنیا با 30 متر قد که در دریا زندگی میکند+عکس چالش باحال و خنده دار بازیگران برای رفتن به کوه ساعت 4 و نیم صبح/ از مهران غفوریان تا حدیث میرامینی+ویدیو مرد مغازه دار کارگر خود را با چاقو کشت/ متهم به قتل می گوید مقتول مدتی پیش به خواهر او تجاوز کرده فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 دانلود آهنگ جدید «خیلی روزها گذشت» سیروان خسروی+فیلم/ با خاطراتت میشه هم مرد و هم زندگی کرد... عادت عجیب وزیر دوره قاجار؛ لطفاً به من فحش بدهید! تغییرات بدنی که هرگز نباید به آن ها بی اعتنا باشید واکنش جالب و قابل تامل رهبر معظم انقلاب با دیدن کتابهای مربوط به فال و طالع بینی+ویدیو (تصاویر) کشف مقبرۀ 4300 ساله با نقاشی «گلّه‌ی الاغ‌ها» خجالت کشیدن همسر ستاره سادات قطبی بعد از طلب کردن انگشتر عقد رهبر معظم انقلاب/ مشکل فنی دارد+ویدیو رونمایی از شگفت انگیزترین درخت دنیا که 40 نوع میوه مختلف میدهد+ویدیو اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لباس خادمی حرم بر تن جواد نکونام و همنشینی‌اش با نجم الدین شریعتی+عکس مجلس گرم کردن حرفه ای و استادانه به سبک مهران مدیری با خوانندگی بی نظیر+ویدیو/ اگه یادش بره که وعده با من داره! فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره هوش پران کودکی جواد سریال بچه مهندس در کانادا/ سلطان تغییراته+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403+فیلم رونمایی ستاره سادات قطبی از شوهر خوشتیپش در سریال جدید تلویزیون+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 سرگرم کردن پسر شیطون ستاره سادات قطبی توسط عوامل پشت صحنه برای ضبط سکانس بازی مامانش+ویدیو/ ماشالله چه حوصله ایی هم دارن فروش پالت چوبی و پالت پلاستیکی نو و دست دوم سرویس ها و خدمات شرکت فراز کاویان پذیرایی ساده و بدون تجملات سید حسن خمینی از رهبر معظم انقلاب در خانه شان+عکس/ چای و میوه هایی که در خانه هر ایرانی پیدا می شود چطور سایه چشم بزنم؟ این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص همراهی پسر شیطون ستاره سادات قطبی با مادرش برای فیلمبرداری سریال جدید خانوم بازیگر + ویدیو/ ماشالله مامان فعال و خستگی ناپذیر ایشونه (تصاویر) کشف حیرت انگیز بقایای استخر سرپوشیده 1600ساله چوب بازی سنتی هادی چوپان در کارخانه عضله سازیش/ ماشالله با این هیکل چه تَر و فرزه+ فیلم (تصاویر) تغییر چهره بهت آور «بیات» سریال خانه به دوش بعد 20 سال 2 ساعت لاکچری و زیبای سردار آزمون، ابرستاره فوتبال ایران/ مدرن، شیک، جذاب+عکس تست حضورِ ذهن باحال: مجید واشقانی و پوریا پورسرخ در سریال پایتخت با محسن تنابنده همبازی بودن یادتونه؟+عکس (تصاویر) حیوانات روی فرش قرمز کن وقتی حامد آهنگی فالگیر می شود+ویدیو/ چقدرم استادانه فال رویا میرعلمی رو تفسیر کرد😂 سلیقه منحصر به فرد همسر شاهرخ استخری برای چیدمان اروپایی اتاق مهمان در بلژیک/ خونه نگو هتل بگو+تصاویر کری جالب و سنگین سیداحمد خمینی برای پرسپولیس با این کامنت زیرِ پستِ مدافع استقلال+عکس
تیتر امروز   
تغییرات بدنی که هرگز نباید به آن ها بی اعتنا باشید
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403
مرد مغازه دار کارگر خود را با چاقو کشت/ متهم به قتل می گوید مقتول مدتی پیش به خواهر او تجاوز کرده
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403
عادت عجیب وزیر دوره قاجار؛ لطفاً به من فحش بدهید!
رونمایی از شگفت انگیزترین درخت دنیا که 40 نوع میوه مختلف میدهد+ویدیو
(تصاویر) کشف مقبرۀ 4300 ساله با نقاشی «گلّه‌ی الاغ‌ها»
عجایب حیات وحش؛ غول پیکرترین حیوان دنیا با 30 متر قد که در دریا زندگی میکند+عکس
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403
20 ترفند طلایی برای رفع خواب آلودگی بدون قهوه
قتل مادربزرگ تنها به دست نوه ناخلف / عمه ها خواستار قصاص شدند
جنا اورتگا بازیگر آمریکایی سریال معروف ونزدی در ایران کشته شد؟!