نحوه حل اختلافات زن و شوهری بر سر پوشش و حجاب

  چهارشنبه، 04 خرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه حل اختلافات زن و شوهری بر سر پوشش و حجاب
یکی از مسائل مهم و مورد اختلاف زوجین، انتخاب نوع پوشش می باشد که باید به موقع برای این اختلاف راه حلی پیدا کرد. ما در این مطلب این راه حل ها را بیان می کنیم.

دعوا بر سر نوع پوشش همسر یکی از موضوعاتی که بسیاری از زوجین، به خصوص زوج های جوان را دچار دعوا و کشمکش های آزاردهنده می کند. در واقع نارضایتی مردان از نوع پوشش همسرشان ناشی از تفاوت اعتقادات آن ها می باشد وسرمنشأ اختلافات و تعارض های زیادی می شود که حتی در بسیاری از موارد به طلاق و جدایی می انجامد. البته باید به این نکته توجه داشت که این موضوع مختص زنان نیست. زیرا با گسترش پدیده مدگرایی در میان مردان بعضا مردانی را مشاهده می کنیم که پوشش مناسبی ندارند و همین امر در مورد آن ها و همسرانشان صدق می کند.به منظور پایان دادن به کشمکش ها می توان با بیان دیدگاه ها و خواسته ها یک پوشش مناسب در شان موقعیت اجتماعی و اعتقادات فرهنگی و مذهبی طرفین مشخص کرد.

دلایل اختلاف بر سر حجاب و پوشش

شما نمی توانید از همسرتان بخواهید که لباس دیگری بپوشد زیرا همان طور که گفته شد، انتخاب نوع پوشش یک مسئله ی شخصی است. برخی از زوجین این مشکل را دارند که زن در خانواده ای بزرگ شده است که آزاد بوده است و هیچ قانونین خاص و سختگیرانه ای بابت پوشش او نبوده است اما مرد برعکس بوده است و از خانواده ای مذهبی است و یا برعکس. این عدم تفاهم در زمان حال یا آینده می تواند باعث بحث و دعوا و کشمکش بین زوجین و خانواده ها شود.

اختلاف در عقاید مذهبی

یکی از دلایل اختلاف بر سر حجاب و پوشش، اختلاف بر سر عقاید مذهبی است. طبق مثالی که در قسمت مقدمه آوردیم، توضیح دادیم که زمانی که دختر و پسر از خانواده های متفاوتی هستند که مذهب برایشان بسیار مهم است یا چندان مهم نیست، باعث می شود که بر سر مسائل مذهبی و پوشش دختر، به اختلاف بر بخورند. خانواده ای که از لحاظ عقاید مذهبی قوی تر هستند، انتظار دارند که دختر در پوشش خود بیشتر دقت کند و بیشتر پوشیده تر باشد، اما خانواده ای که عقاید مذهبی آزادتری را دارند، این انتظار را از دختر ندارند. تفاوت در انتظارات و عقاید، منجر به این اختلاف می شود.

تفاوت در نوع نگاه به پوشش دختر

برخی از افراد بر این باور هستند که پوشش و حجاب دختر نشان می دهد که او چقدر به محرم و نامحرم بودن افراد یک جمع اهمیت می دهد و چقدر پاکدامن است، اما برخی از افراد هم بر این باور هستند که پوشش و حجاب تا این حد مهم نیست و یک دختر در رفتار خود، پاکدامنی و خوب بودن خود را نشان دهد، دیگر نیاز نیست که چادر سر کند یا پوشش کامل را در یک جمع داشته باشد. به عبارت دیگر، این دسته از افراد معتقد هستند که اگر در رفتار دختر، حد و حدود و خط قرمزها نسبت به افراد نامحرم رعایت شود، پوشش اگر آزاد باشد هم اتفاقی نمی افتد و دیگران هم از رفتار دختر متوجه می شوند که چگونه باید با او رفتار و برخورد کنند و باید حد و مرزها را نگه دارند. بنابراین تفاوت در نوع نگاه به پوشش دختر و میزان اهمیت دادن به آن، می تواند باعث ایجاد شدن این نوع اختلاف شود.

آداب و رسوم فرهنگی و خانوادگی

برخی از افراد معتقد هستند که در خانواده شان در جمع ها هرگز کسی نباید بدون چادر یا حجاب کامل باشد و این رسم خانواده و فرهنگ آنها است. بنابراین عروسی که به تازگی وارد این خانواده می شود هم باید از این آداب و رسوم پیروی کند.این نکته بسیار اهمیت دارد که شما تکلیف برخی از مسائل را پیش از آغاز یک رابطه جدی مشخص کنید. اختلاف فرهنگی در ازدواج و اختلافات مذهبی زوجین از جمله موارد مهمی است که می تواند به اختلافات زوجین دامن بزند. بنابراین زوجین باید به اعتقادات مذهبی یکدیگر پیش از آغاز زندگی مشترک توجه کنند.

زن و شوهر

راه حلی برای آقایان در جهت توافق روی پوشش و حجاب همسر

اختلاف نظر بین نوع پوشش و حجاب حتی می تواند بیش از اندازه بر زندگی زناشویی تأثیر بگذارد و منجر به جدایی شود. دعوا بر سر نوع پوشش اغلب از سمت آقایان است، آقایانی که پیش از ازدواج به دلیل تب تند عشق و غلبه احساسات به نوع پوشش خانم دقت نکرده و یا به امید تغییر او ازدواج نموده اند و بعد از گذشت چندی از زندگی و فروکش احساسات هر روز با همسر خود بر سر پوشش او اختلاف و دعوا دارند، البته بوده اند مواردی که حجاب آنان طی زندگی عوض شده و باعث بروز مشکلاتی شده می باشد. پیشنهاد و توصیه هایی که کارشناسان در این زمینه به آقایان می کنند به شرح زیر است :

قبل از انتخاب همسر به نوع پوشش او توجه کنید

قبل از انتخاب همسر به نوع پوشش او توجه کنید و امیدی به تغییر حجابش نداشته باشید. همسری را انتخاب نمایید که از نظر پوشش و حجاب و مذهب با شما هم عقیده باشد. اگر شما به هر دلیلی همسری انتخاب کرده اید که پوشش مورد نظر شما را ندارد و قبل از ازدواج درباره این موضوع با او صحبتی نکرده اید، شما نمی توانید نظرتان را به او تحمیل کنید چرا که انتخاب نوع پوشش یک مسئله ی شخصی است.

بدون تحمیل کردن نظرتان با همسر خود صحبت کنید

سعی کنید با بهبود روابط عاطفی، ارتباط صمیمانه خود با همسرتان را حفظ کنید. درباره نگرانی هایش با او صحبت کنید و به او نشان دهید که برای احساساتش اهمیت قائل هستید.اگر دوست دارید همسرتان پوشش مناسب تری داشته باشد ، هرگز نظرتان را به او تحمیل نکنید و تنها نظر و احساستان را بدون امر و نهی با او در میان بگذارید. بهترین راه در برخورد با اختلاف در حجاب صحبت کردن در خصوص احساسات است. با خودتان و همسرتان روراست باشید و احساس درونی تان را با همسرتان در میان بگذارید.

رفتار دفاعی از خودتان نشان ندهید

اگر همسرتان مطابق میل شما لباس نمی پوشد و حجابش را بر اساس استانداردهای شما رعایت نمی کند، رفتار دفاعی از خودتان نشان ندهید، بهانه گیری نکنید، پرخاشگر نشوید زیرا این نوع رفتار راه کار بالغانه ای نیست. مثلا اگر برای رفتن به یک مهمانی همسرتان لباسی نامناسب را انتخاب نموده است به او نگویید که لباسش زیبا نیست و سلیقه ی او را مورد تمسخر قرار ندهید، بلکه در مورد موضوع اصلی صحبت کنید.

تفاوت ها را بپذیرید

رابطه سالم زمانی شکل می گیرد که افراد به تفاوت های یکدیگر احترام بگذارند و آن ها را بپذیرند. اگر همسر شما قبل از ازدواج پوشش همین طور بوده و شما از نوع حجاب و پوشش باخبر بودید و به این امید که بعد از ازدواج او را تغییر دهید، رابطه تان را پیش بردید. باید بدانید تغییر همسر بعد از ازدواج شدنی نیست و زوج ها نباید در جهت تغییر یکدیگر تلاش کنند بلکه باید به تفاوت های یکدیگر احترام بگذارند و آن ها را بپذیرند.

در صورت نپذیرفتن عقیده تان عصبی نشوید

در مورد حجاب و پوشش مورد علاقه خود با همسرتان صحبت نموده و به او بگویید که احساس و نظرتان چیست اما انتظار نداشته باشید که همسرتان با شما موافق باشد زیرا افراد می توانند نظرات خود را آزادانه ابراز کنند. نگویید:«چون خانواده ام با حجاب هستن، تو هم باید اینطوری باشی.» چون شما قبل از ازدواج حتما پوشش همسرتان را دیده بودید و می دانستید که با خانواده شما فرق می کند، پس حالا نباید او را متهم کنید و مورد حمله قرار دهید. زورگویی پاسخگوی حل این مشکل نیست. باید و با ابراز احساسات تان این مسئله را حل کنید.

به اهمیت این موضوع بیاندیشید

اگر همسر شما خواسته هایی در مورد پوشش از شما دارد سعی کنید با مــهارت گفتگو موثر و مسالمت آمیز در مورد انتخاب های خود و انتظارات او با یکدیگر مذاکره کنید و به توافق برسید.اگر نتوانستید به یک نظر مشترک برسید، از خودتان سوال کنید که این مسأله به چه مقدار برای شما اهمیت دارد. آیا مقدار علاقه ی شما به انتخاب نوع پوششتان به اندازه ای هست که بر آن اصرار کنید یا این مسأله آن قدر برایتان مهم نیست و میتوانید بخاطر همسرتان اندکی گذشت داشته باشید.

راه حلی برای خانم در جهت توافق روی پوشش و حجاب همسر

برخی از خانم ها نمی دانند که با تفاوت نظر در مورد حجاب با همسرشان چه برخوردی داشته باشند. در این رابطه باید بگوییم که اگر همسرتان در مورد حجاب به شما تذکراتی را داد، اینگونه با او رفتار نمایید:

  1. اگر او برای ابراز نارضایتی اش از شیوه ی نامناسب استفاده کرد، نحوه ی درست برخورد را به او یادآور شوید.
  2. اگر همسرتان تنها نظر و احساسش را بدون امر و نهی با شما در بین گذاشت، در خصوص حرف هایش فکر کنید.
  3. در بسیاری از اوقات واکنش های نادرست و هیجانی تنها باعث تشدید وخامت اوضاع می شود. اگر به دنبال حفظ زندگی خود هستید در انتخاب واکنش های خود قدری تأمل کنید.
  4. سعی کنید ارتباط صمیمانه خود را با همسرتان حفظ کنید. درباره نگرانی هایش با او صحبت کنید و به او نشان دهید که برای احساساتش اهمیت قائل هستید زیرا برخی از مردان نگران از دست دادن همسر خود هستند و به خاطر این ترس و نگرانی دائما همسر خود را کنترل می کنند و شروع به سخت گیری درمورد پوشش همسر خود می کنند.
  5. اگر شما به رعایت نوع پوشش خاص پیش از ازدواج متعهد شده اید، با تغییر رفتار پس از ازدواج نمی توانید انتظار داشته باشید که همسرتان مخالفت و اعتراض نشان ندهد پس به تعهدات پیش از ازدواج خود عمل کنید.
  6. اگر با حرف های همسرتان موافق نیستید برای وی توضیح دهید که در مورد حجاب چه نظری دارید.
  7. هرگز تلاش نکنید با نادیده گرفتن خواسته های خود اوضاع را تحمل کنید. اگر شما دائما ناراحتی های خود را سرکوب کنید، این مسئله آسیب های جدی به شما وارد خواهد کرد.
  8. اگر نمی توانید درباره مسئله حجاب و پوشش گفت وگو رضایت بخش و سالم با همسر خود برقرار کنید و یا به توافق درستی در این زمینه برسید، حتما به یک مشاور خوب مراجعه نمایید.

همسرم به حجابم تذکر می دهد، چگونه با او برخورد کنم؟

اگر همسرتان از شیوه درست و مناسب برای انتقاد کردن از شما استفاده کرد، شما هم نظر خودتان را درباره حجاب و پوشش مناسب به او بگویید و سعی کنید با هم از طریق گفتگو به تفاهم برسید، اما اگر همسرتان با تحقیر و تمسخر و رفتار اشتباه با شما برخورد کرد، به او یادآوری کنید که رفتار و نوع برخورد او درست نیست و بهتر است که او از طریق بیان کردن احساساتش، منظور خود را از حجاب درست به شما برساند. در آخر فکر کنید که مسئله پوشش چقدر برای شما اهمیت دارد و آیا ارزش این را دارد که بر نظر خود پافشاری کنید و به نظر همسرتان اهمیت ندهید یا خیر؟ با همسرتان توافق کنید که اگر مسئله خانواده او هستند، شما گذشت می کنید و زمانی که پیش خانواده اش هستید طبق فرهنگ آنها رفتار می کنید یعنی پوشش مناسب را رعایت می کنید اما زمانی که پیش خانواده خودتان یا با همسرتان در جای دیگری هستید، طبق نظر خودتان لباس می پوشید. به هر حال احترام به خانواده ها مهم است و با توجه به اینکه به احتمال زیاد شما از قبل خانواده همسرتان را دیده بودید و می دانستید که برایشان پوشش و حجاب مهم است، پس احتمالا می دانستید که در آینده هم این موضوع برایشان مهم خواهد بود و چیز عجیبی نیست که حالا همسرتان واکنش نشان می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
ویدیو/ شهرت غیرقابل وصف "خیام" یا ابن سینای ثانی در نجوم و ریاضیات/ مخترع تقویم جلالی، دقیق‌ترین تقویم جهان
ویدیو/ حبیب لیسانسه‌ها کلاس آموزش زبان فرانسوی گذاشته بود که دختره حالشو گرفت
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
ویدیو/ سوال چینی "حامد آهنگی" از مترجم‌ زبان چینی/ اومد اداشونو دربیاره ولی محتواش جالب‌تر شد
از نذری گِلَس موبایل تا نذری 37 میلیاردی! هر کس به قدر توانش ...
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان