ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه کاشت و پرورش منگوستین

  شنبه، 22 مرداد 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
نحوه کاشت و پرورش منگوستین
منگوستین با نام علمی و انگلیسی Mangosteen گیاهی از خانواده کلازیاسه به شمار می رود که بومی مناطقی از اندونزی است. از درختان گرمسیری است که در بیشتر مناطق رشد و میوه آبدار و خوش طعمی را تولید می کند. از طریق بذر تکثیر می شود.

مشخصات گیاهی منگوستین:

منگوستین از درختان گرمسیری همیشه سبز به شمار می رود. گیاهی چندساله است که میوه خوش طعم و خوشمزه ای را با شهرت جهانی تولید می کند طوریکه به عنوان ملکه میوه ها نیز شناخته می شود. قسمت خوراکی میوه این گیاه به رنگ سفید است که در عین معطر بودن بسیار نرم نیز است که به راحتی می توانید آن را میل کنید. قسمت خوراکی میوه این گیاه همچون پرتقال دارای برش های کوچک و بزرگی است که برخی از آنها دارای دانه و برخی دیگر بدون دانه هستند. برگ های سبز رنگ ضخیمی به صورت متقابل و بیضی مانند به طول 8 تا 15 سانتیمتر تولید می کند. گلهای این گیاه به صورت منفرد و جفتی بر روی ساقه گیاه و در انتهای آن ظاهر می شوند. میوه این گیاه خواص بسیاری دارد.

پوستر میوه منگوستین

طرح کشت و پرورش منگوستین

منگوستین یکی از میوه های عجیب دنیا بوده که به آن ترگیل هم می گویند. چرا که شکل ظاهری میوه منگوستین آن را به یک میوه فضایی شباهت می دهد. حتی مزه این میوه نیز بسیار ناشناخته و عجیب است. فکر می کنید که دارید یکی میوه فضایی و غیر زمینی می خورید. در صورتی که این میوه در همین زمین و در مناطقی مانند جزایر سوندا و ملوک در جنوب هند کاشته می شود. میوه ای بومی در هند با نام منگوسین که بسیار شبیه به تخم شترمرغ است. منگوستین یا ترگیل یکی از انواع میوه های گرمسیری بومی مالزی، تایلند، اندونزی و جنوب هند است. گرد و کوچک به اندازه ی یک توپ تنیس بوده که به رنگ بنفش تیره یا بنفش مایل به قرمز دیده می شود. قسمت خوراکی آن نرم و سفید رنگ بوده و می تواند بدون دانه یا دارای ۵ دانه باشد.
این میوه استوایی و خوشمزه، غنی از آنتی اکسیدان بوده که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد، برای درمان اسهال خونی مفید بوده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود. منگوستین، میوهٔ گیاهی با نام علمی گارسینی انبه ای (Garcinia mangostana) از تیرهٔ گل راعیان (Clusiaceae)، و راستهٔ چنارسانان (Malpighiales) که گرد و کمی کوچکتر از توپ تنیس و به قطر سه و نیم تا هفت ونیم سانتیمتر است و رنگ آن بنفش تیره و گاه بنفش مایل به قرمز است؛ قطر پوستهٔ آن شش تا ده میلیمتر و در مقطع عرضی به رنگ قرمز است؛ بخش خوراکی آن نرم و سفیدرنگ است و ممکن است بدون دانه یا دارای یک تا پنج دانه باشد؛ گیاه این میوه در مالزی و تایلند و اندونزی و جنوب هند می روید. منگوستین، میوه ای شبیه بادمجان دلمه ای اما در اندازه کوچکتر است. پوست آن هم رنگ بادمجان اما کمی سفت است. وقتی پوست آن را بگیرید، داخل آن لطیف ترین میوه دنیا را مشاهده می کنید که شیرین، آبدار و بسیار لذیذ است. موقع خرید منگوستین دقت کنید، ابتدا پوست آن را کمی با انگشت فشار دهید اگر نرم بود سالم است ولی اگر سفت بود و اثر انگشت شما در آن معلوم نشد داخل منگوستین خراب شده است.
منگوستین (Mangosteen) یا ترگیل یک میوه گرمسیری است که به عنوان یکی از میوه های بسیار خوش طعم جهان شهرت دارد و عنوان ” ملکه میوه ها ” را به خود اختصاص داده است برای رشد این میوه منگوستین، صبر، پشتکار و استعداد و دانش نیاز است، یک درخت منگوستین می تواند ۱۳ متر یا کوچکتر باشد، اما تا زمانی که به این ارتفاع برسد، سالها طول می کشد، زیرا رشد بسیار کندی دارد. زمانی که به دوران میوه دهی برسد هر سال دوبار میوه می دهد و می تواند نیاز بازار را برطرف کند . این میوه گرمسیری، که بعضی آن را بسیار گرم می دانند، در قسمت بیرون قهوه ای است .خارج آن دارای پوسته بسیار سخت و یک گوشت آبدار سفید رنگ در داخل درد. داخل آن به بخش های تقسیم می شود، بیشتر شبیه نارنگی است و هر یک از چهار تا هشت قسمت اغلب دانه های کوچک و بزرگ را دارد، هرچند برخی از آنها بدون هیچ دانه ای وجود دارند. این که دانه ندارد به این معناست که هیچ لقاح جنسی وجود ندارد و از یک طرف این دانه به اصطلاح و یک ریشه از دیگری ظاهر می شود. بافت میوه ظریف است و طعم و مزه آن تا حدی به گریپ فروت نزدیک است، اما آنچان آبدار نبوده ولی طعم شیرین دارد و قطعا بسیار معطر است. آنها در حدود ده روز یا دو هفته نگه داشته میشوند و در دمای حدود پنجاه درجه نگهداری میشوند و به مدت سه هفته که باعث رسیدن میوه منگوستین می شود. در هنگام کاشت منگوستین بایستی فاصله گذاری از ۳۵ تا ۴۰ فوت (۱۲-۱۰.۷متر) رعایت گردد . کاشت بایستی قبل از شروع فصل باران صورت بگیرد . اندازه مناسب هر گوده(چاله کاشت نهال)۴× ۴ ×۴ فوت است که بایستی ۳۰ روز قبل از کشت نهال ایجاد شود و با مواد آلی ، کود مناسب غنی سازی شده و با روخاک در معرض هوا قرار بگیرد . درختان جوان تا بعد از کاشت بایستی در مکانی با مراقبت مستمر و شدید نگهداری شوند به طوریکه ریشه ها آسیب نبینند و در بازه های زمانی معینی مداوم آبیاری شوند . به مدت سه تا پنج سال بایستی نهال های جوان را توسط شاخ و برگ خرما یا وسیله هایی دیگر سایه بخشی نمود تا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند. درخت منگوستین با شرایط رشد در سنگ های آهکی تطابق نیافته است و در خاکهایی با غنای مواد آلی که دارای عمق زیادی هستند بسیار بهتر رشد می کند به خصوص گیاه خاک های ماسه ای یا خاک سرخ . در هند بیشترین گونه های پر محصول در خاک های رسی دانه درشت یافت می شوند که دارای مقدار کمی سیلیت نیز باشند . خاکهای آبرفتی ماسه ای مناسب نیستند . درخت نیازمند زهکشی مناسب است و جدول آب بایستی در حدود ۶ فوت (۱.۸ متر ) عمق داشته باشد .

نیازهای اکولوژیکی:

یک گونه بسیار گرمادوست است و تحمل دمای زیر ۴ درجه سانتی گراد را ندارد و دمای بیشتر از ۳۷ درجه سانتی گراد را نیز تحمل نمی کند. نهال های منگوستین دردمای ۷ درجه سانتی گراد از بین می روند. نیاز بالایی به رطوبت دارد. در ایران شرایط مناسب اقلیمی برای رشد این گیاه فراهم نیست و پروش آن کار بسیار مشکلی است.

طرز کاشت بذر منگوستین:

منگوستین از طریق بذر تکثیر می شود. توجه داشته باشید که بذر این گیاه در صورت خشک شدن از بین می رود به همین دلیل آنها را قبل از کشت خوب بخیسانید. یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و بذر گیاه را در داخل آن و در عمق مناسب بکارید. روی بذر را با کود نرمی بپوشانید، گیاه را تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید. پس از گذشت دو تا نهایتاً سه هفته بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند. زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی منتقل کنید. از رشد متوسطی برخوردار است و پس از گذشت 5 تا 6 سال میوه می دهد.

  • زمان کاشت بذر: زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار است.
  • ارتفاع: ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد متغیر و بین 6 تا 25 متر است.
  • عمق کاشت بذر: عمق کاشت بذر 10 تا 15 میلیمتر است.
  • فاصله کاشت بذر: فاصله کاشت بذر درختان 5 تا 7 متر است.
  • خاک مناسب رشد: برای رشد خاک های عمیق و مرطوب را می پسندد.
  • دمای مورد نیاز: دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 35 درجه سانتی گراد است.
  • زمان گلدهی: گلدهی این گیاه در فصل بهار است.
  • مقدار آبدهی: به آبیاری کم و در عین حال مرطوبی نیاز دارد.
  • نور: برای رشد آفتاب نیمه سایه را می پسندد.

میوه منگوستین

میوه های حاصل از نهال های بذری تقریبا یکسان هستند. منگوستین فاقد هسته حقیقی است که از طریق آپومیکسی ایجاد شده. ریشه ی ابتدایی جنین،کاذب است زندگی کوتاهی دارد. هسته های رویان تا ۵ روز بعد از جدا شدن از میوه قابلیت زیست خود را از دست خواهند داد در بسته بندی هایی که غیر قابل نفوذ هوا هستند تا ۵ماه زنده می مانند. کشت غیرمستقیم (نشا) بهتر از کشت مستقیم بذر است. یک مشکل عمده فیزیولوژیکی در گیاه منگوستین که اصطلاحاً به آن gamboges می گویند، نمایان شدن جریان لاتکس در سطح میوه ها و شاخه ها در هنگام بارش های طولانی و به علت غلظت زیاد لاتکس است که گرچه در کیفیت مصرف میوه تأثیری ندارد اما به مرور زمان میوه ترک می خورد و ممکن است با ورود مخمرهای رطوبت پسند پس از مدتی گوشت میوه متورم و نرم شود. فشارهای ناشی از توفان نیز می تواند در این ناهنجاری ها مؤثر بوده باشد. میوه هایی که در معرض تابش مستقیم آفتاب نیز قرار دارند احتمال تراوش لاتکس از آنها زیاد است . در هندوراس میوه منگوستین دارای دانه های کریستال مانندی در گوشت است که اغلب چنین میوه هایی غیر قابل مصرف هستند. بیشتر کشورهای غربی آشنایی چندانی با میوه mangosteens ندارند همچون مردم کشور ما ایران هستند. نحوه خوردن میوه منگوستین, گوشت خوشمزه درون موضوع مورد اختلاف است. بعضی می گویند باید بطور طبیعی مصرف شود و پوسته آن هم مصرف شود ولی اکثریت می گویند گوشته داخل میوه منگوستین باید خارج شود

میانگین عملکرد منگوستین

برداشت منگوستین نامنظم است و عملکرد آن از درخت به درخت دیگر و از فصلی به فصول دیگر متفاوت است. اولین محصول ممکن است ۲۰۰ تا ۳۰۰ میوه در هر درختچه باشد. متوسط عملکرد یک درخت پر رشد حدود ۵۰۰ میوه است. هنگامی که محصولات حاصل از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میوه حاصل می شود ، عملکرد به طور مداوم تا ۳۰ سال باربری افزایش می یابد. ددرختان انفرادی بین ۲۰ تا ۴۵ سال از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میوه به دست آورده اند. پس از آن به تدریج بهره وری کاهش می یابد ، اگرچه این درخت هنوز در سن ۱۰۰ سالگی بارور می شود. با رشد کامل رنگ و نرم شدن اندک ، شکافیت را از بین می برد. چیدن برگها ممکن است وقتی میوه ها کمی کم رسیده باشند ، اما باید کاملاً بالغ شوند (توسعه یافته) یا بعد از برداشت آنها حاصل نمی شوند. میوه ها را باید با دست از نردبان یا به وسیله قطب برش برداشت کرد و اجازه سقوط نداد.

نحوه نگهداری و انبارداری منگوستین

در انبارهای خشک ، گرم و بسته ، مانگوستن ها می توانند ۲۰ تا ۲۵ روز نگهداری شوند. دوره های طولانی تر باعث سفت شدن پوست بیرونی و لاستیک شدن پوست می شوند. بعداً ، پوست سخت می شود و باز می شود و گوشت خشک می شود.
مانگوستن های رسیده به مدت ۳ تا ۴ هفته در دمای ۴۰ درجه تا ۵۵ درجه فارنهایت (۴/۴۴ º -۴۴- ۱۲.۷۸ درجه سانتیگراد) در انبار نگه می دارند. محاکمات در هند نشان داده اند که شرایط بهینه برای سرمایش دمای ۳۹ درجه تا ۴۲ درجه فارنهایت (۵.۸۹ º ۵.۵۶ درجه سانتیگراد) و رطوبت نسبی ۸۵ تا ۹۰، است که برای ۴۹ روز کیفیت را حفظ می کند. توصیه می شود که میوه ها در دستمال کاغذی بسته شوند و بسته بندی های ۲۵ تا جعبه آن را در جعبه های چوبی سبک با پوشال قرار دهند.

پوستر میوه منگوستین

منگوستین از قسمت های زیر تشکیل شده است:

پری کارپ (Pericarp): (که گاهی اوقات به صورت Pericarb تلفظ می شود): یک پوسته ضخیم به رنگ ارغوانی تیره با پوستی صاف که اجزاء میوه را در بر گرفته است. پالپ (Pulp): چهار تا هشت قطعه سه گوش به رنگ سفید با گوشتی نرم که طعم عالی آن زبان زد است. منگوستین به عقیده بسیاری از بهترین میوه های گرمسیری دنیاست. منگوستین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، ویتامین A، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات، ویتامین C، پتاسیم، روی،کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر، کاروتن و کریپتوکسانتین است.

منگوستین سرشار از مواد مغذی:

این میوه با توجه به ظاهر کوچکی که دارد دارای حجم زیادی از مواد مغذی می باشد، به طور معمول اگر شما به استفاده از ۱ پیمانه منگوستین خشک شده بپردازید مواد مغذی زیر را به بدن خود رسانده اید که تمامی این ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی بدن کاملا ضروری می باشد.

  • کربوهیدرات: ۳۵ گرم
  • فیبر: ۳٫۵ گرم
  • مس: ۷ درصد
  • چربی: ۱ گرم
  • کالری: ۱۴۳
  • پروتئین: ۱ گرم
  • منیزیم: ۶ درصد
  • ویتامین C: حدود ۹ درصد
  • ویتامین B1 (تیامین): حدود ۷ درصد
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): حدود ۶ درصد
  • ویتامین B9 (فولات): حدود ۱۵ درصد
  • منگنز: ۱۰ درصد

منگوستین سرشار از آنتی اکسیدان:

یکی از بهترین خواصی که در میوه منگوستین جای داده شده است وجود برخی آنتی اکسیدان های مهم گیاهی می باشد، حضور آنتی اکسیدان ها در بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد زیرا وظیفه آنها مبارزه با رادیکال های آزاد می باشد، از این رو ما را از ابتلا به هر گونه بیماری ها و سرطان ها در امان نگه می دارد.
میوه منگوستین حاوی ترکیبات مهمی مانند ویتامین c، زانتون و فولات است که باعث شده میوه ای با قدرت آنتی اکسیدانی بالایی باشد، علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده نشان داده اند که وجود آنتی اکسیدان زانتون در این میوه اثرات ضد پیری، ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد التهابی دارد که می تواند اثرات بالقوه ای بر روی سلامتی داشته باشد.

آفات و بیماریها:

تا کنون تعداد اندک شماری آفت گزارش شده است . کاترپیلار برگ خوار در هند شاید آفت اصلی منگوستین قلمداد گردد. همچنین از خانواه بید علفی Lymantridae گزارش شده است. یک نوع مورچه کوچک به نام Myrnelachista ramulorum در پورتوریکو با ایجاد کلنی در درخت، در تنه و شاخه های درخت حفره هایی را ایجاد می کند که به درختان جوان آسیب جدی وارد می کند. کنه ها نیز برخی اوقات باعث خسارت به محصول می شوند. با گزش میوه و خراشیدن آن باعث بدشکل شدن میوه می شوند. در آسیا میوه های رسیده مورد تهاجم و استفاده میمون ها، خفاش های میوه خوار و موش های صحرایی در آسیا هستند. در پورتوریکو زنگ گیاه که توسط عامل قارچی به نام Pellicularia koleroga گزارش شده است که اغلب برگ ها و شاخه های جوان و کوچک گیاه را درگیر می نمایند و میوه درختان سایه دار که در مکان مرطوب قرار گرفته اند نیز به این بیماری دچار می شوند. در مالزی قارچ Zignoella garcineae باعث ایجاد فساد و تومور در شاخه ها می شود و وضعیت بسیار بدی را برای برگ ها بوجود می آورد و در نهایت موجب از بین رفتن کامل گیاه می شود . علت فساد میوه منگوستین در انبار قارچهای Diplodia gossypina, Pestalotia sp., Phomopsis sp.,Gloeosporium sp., Rhizopus nigricans. and هستند .

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری میوه ترگیل نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (418 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (120 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (54 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (13 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (12 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...