نحوه خانه تکانی کردن اتاق خواب

  دوشنبه، 16 اسفند 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
نحوه خانه تکانی کردن اتاق خواب
برای خانه تکانی اتاق خواب باید قدم به قدم پیش رفت و به برخی نکات توجه ویژه ای داشت، رعایت برخی اصول نیز به تسریع روند خانه تکانی اتاق خواب کمک شایانی می کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خانه تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی عید نوروز و استقبال از بهار است. در خانه تکانی تمام اتاق ها و وسایل گردگیری و تمیز می شوند. خانه تکانی از جمله فعالیت هایی است که باید به تدریج و برنامه ریزی شده انجام شود در غیر این صورت، فشار ناشی از انبوه کارها شما را خسته و سردرگم می کند و لذت شیرین بهاری شدن خانه را، از شما می گیرد.یکی از مهمترین کارها در خانه تکانی، تمیز کردن اتاق خواب ها است. یک اتاق خواب نامرتب و آشفته سطح استرس را بالا می برد و شما را مضطرب می کند، حتی کیفیت خوابتان را بر هم می زند و برعکس داشتن یک اتاق خواب تمیز و آراسته به آرامش و بهبود کیفیت خواب شما کمک فراوانی می کند.شما می توانید با انجام چند ترفند ساده خانه داری، اتاق خواب خود را به محیطی دلنشین تر تبدیل کنید و لحظات خوش و لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.
اگر در خانه تکانی اتاق خواب، لیست کارهای خود را تهیه و اولویت بندی کنید، به نظافت تمام قسمت ها از جمله سطوح، ملحفه ها و حتی کفپوش آن می رسید. این روند به شما کمک می کند تا کارهایتان را خیلی سریعتر و موثرتر انجام دهید. به این ترتیب وقت بیشتری برای استراحت خواهید داشت و زمان کمتری را درگیر نظافت و تمیزکاری هستید. با تهیه فهرست گام به گام نظافت اتاق خواب، می توانید فضای آرامی را که شایسته آن هستید خلق کنید و اتاق خواب دلخواه خود را بسازید.

مراحل و اصول خانه تکانی قدم به قدم

خانه تکانی را می توان با اسباب کشی مقایسه کرد. در زمان اسباب کشی اگر برنامه ریزی نداشته باشید متوجه می شوید که گویا هیچ وقت قرار نیست وسیله هایتان جمع شود. در خانه تکانی هم باید به این نکته دقت داشت که بهترین شروع را انتخاب کرد که خانه تکانی خسته کننده نشود و از طرفی بهترین تمیزکاری صورت بگیرد.اتاق خواب های خانه می تواند شروع خوبی برای خانه تکانی باشد. اتاق خواب ها با توجه به فردی که از اتاق استفاده می کند می تواند زمان تمیزکاری آن خیلی طول بکشد یا سریع تمام شود و آن هم بستگی دارد در طی سال به نظافت اتاق توجه شده است یا خیر. تمیزکاری اتاق خواب ها معمولا آن چنان کار سختی نخواهد بود و بیشتر به گردگیری نیاز دارد. چند نکته که باید در خانه تکانی اتاق خواب به آن توجه کرد را مرور می کنیم.

اتاق خواب

وسایلی را که نیاز به شستشو دارند، بشویید

قبل از اینکه کار خانه تکانی اتاق را شروع کنید، اگر روتختی و روبالشتی هایتان نیاز به شستشو دارند، آنها را بشویید تا اینکه بعد از اتمام تمیز کردن اتاق دیگر منتظر خشک شدن آنها نمانید و اتاق را تمام و کمال مرتب کنید.پرده ی اتاق خواب را برای شستن قبل از شروع گرد گیری سقف و دیوارها جدا کنید. برای شستن پرده صابون رختشویی را رنده ای ریز کنید و داخل یک وان پر از آب ولرم حل کنید و پرده را در محلول بخیسانید و بعد از گذشت مدتی به راحتی آن را بشویید تا پرده شما تمیز شود. می توانید در صورتی که پرده تان قابل شستشو در لباسشویی باشد، آن را درون لباسشویی بشویید.

وسایلی که برای نظافت لازم دارید را آماده کنید

وسایل نظافت اتاق خواب را در دسترس قرار دهید و قبل از شروع کار همه ی وسایلی را که برای نظافت لازم دارید، جمع کنید تا مجبور نشوید که برای آوردن آن ها مدام حواستان پرت شود و کار را نیمه کاره بگذارید.

وسایل درون اتاق را جمع کنید

همۀ لباس های کثیف را جمع کنید و در سبد بزرگ بگذارید و تمام آشغال هایی که به چشم می آیند را از اطراف جمع کنید منظور ما آن چیزهایی نیستند که در کمد قرار دارند و می خواهید دور بیاندازید بلکه وسایلی هستند که درون اتاق قرار دارند و دور ریختنی هستند.اگر لباس تمیز نیز در اتاقتان وجود دارد آنها را تا کنید و به خارج از اتاق خواب ببرید و فعلا درون کمد قرار ندهید و این کار را به بعد موکول کنید چون زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

موکت و فرش اتاق خواب را جمع کنید

بعد از جمع کردن کف اتاق خواب موکت و فرش درون اتاق خواب را جمع و لوله کنید و بیرون از اتاق خواب قرار دهید. اگر فرش نیاز به شستشو دارد، آن را به قالیشویی دهید.

خانه تکانی اتاق خواب را از سقف آغاز کنید

ابتدا درب کمد ها را ببندید و سقف و دیوارها را با یک طی تمیز با سری نرم از گردوخاک تمیز کنید و بعد از اینکه گرد و خاک محیط فرونشست به سراغ تمیز کردن بخش های دیگر بروید.

کف زمین را جارو بزنید

کف زمین را جارو بزنید تا خاک و گردو غباری که از سقف ریخته جمع شود.

شیشه و پنجره اتاق خواب را تمیز کنید

پنجره اتاق خوابتان را با یک دستمال خیس تمیز کنید و سپس به سراغ تمیز کردن شیشه ها بروید. می توانید با لباس های نخی و کهنه فرزندتان شیشه ها را به خوبی تمیز نمایید.

کمدهایتان را مرتب کنید

حالا نوبت تمیز کردن کمد لباستان است، لباس هایی را که کهنه هستند را دور بیاندازید. بهتر است لباس هایی را که از مد روز فاصله گرفته اند و هنوز در حد نو هستند، را از کمدتان خارج کنید و به موسسه ی خیریه بدهید. از لباس های پنبه ای و نخی کهنه می توانید به عنوان دستمال برای پاک کردن شیشه ها استفاده کنید.

کمد اسباب بازی بچه ها را مرتب کنید

اگر قصد دارید اتاق کودکتان را تمیز کنید و یا کمد کودکتان و خود شما در یک اتاق قرار دارد بعد از اینکه کمد لباس کودکتان را سبک کردید و لباس های به درد نخور را خارج نمودید و سایر لباس ها را مرتب کردید ، نوبت به کمد اسباب بازی کودکتان می رسد.در بین وسایل و اسباب بازی های بچه ها کلی دور ریختنی وجود دارد که با کمک خودشان آنها را از بین اسباب بازی ها جدا کرده و دور بریزید.همه دور ریختنی ها را درون سبدی ریخته و بیرون از اتاق خواب بگذارید.

کمد و میز تحریر را تا حد ممکن خلوت کنید

کاغذهای بی مصرف و یا برگه های نقاشی شده ی بی هدف را جمع کنید و دور بیاندازید و میز کار خودتان یا همسرتان و میزتحریر و کمد کتاب های کودکتان را تمیز کنید. وسایل اضافی و مداد و پاک کن های و لوازم اضافه را از دسترس دور کنید و در جای دیگر قرار دهید. تمام وسایلی که جمع آوری کرده اید، درون سطل آشغالی ریخته و بیرون از اتاق قرار دهید.

میز توالت را مرتب کنید

میز توالت و لوازم آرایشتان را سرو سامان بدهید و لوازم آرایش تاریخ گذشته و خارج از مد که دیگر به درد نمی خورند، را درون کیسه یا سبدی قرار دهید و بیرون از اتاق خواب بگذارید. ریمل باید هر 3 ماه یک بار عوض شود. کرم پودر تا یکسال، ریمل تا سه ماه و رژ لب، سایه چشم و رژ گونه تا دو سال تاریخ مصرف دارد و بعد از این مدت بهتر است این وسایل را دور بیاندازید.

تخت خواب را تمیز کنید

پس از بلند کردن تشک تخت و تمیز نمودن زیرش با جارو برقی، دستمال نرم و نخی را نمدار کنید و اطراف تخت را دستمال بکشید.

گردگیری کنید

روی تمام وسایلتان را با پارچه ای تمیز و نمدار پاک کنید تا اثری از گرد و خاک و لکه بر روی آنها نماند. لامپ و تابلو و هر چه در اتاق خواب قرار دارد را تمیز و گردگیری کنید. برای گرد گیری از دسته های گردگیر و یا دستمال های نم دار نخی استفاده کنید.

کف اتاق را جارو و یا طی بزنید

شما یک بار کف اتاق را جارو زده اید، دوباره تمیز جارو کنید و طی بکشید.

پرده را نصب کنید

اکنون نوبت نصب پرده ی شسته شده است، بعد از نصب پرده به سراغ روبالشتی ها و روتختی تمیزتان بروید و آنها را پس از اتو زدن سر جای خودشان برگردانید و مرتب کنید. در آخر دور ریختنی هایی را که خارج از اتاق قرار دادید را به بیرون از منزل منتقل کنید.

فرش را پهن کنید

فرش شسته شده خود را درون اتاق بیاندازید و یا اگر فرشتان را نشسته اید، آن را تکانده و شامپو فرش بکشید و سپس به درون اتاق منتقل کنید.

نکاتی در مورد تمیز کردن اتاق خواب کودکان

مرتب بودن اتاق کودکان نه تنها فضایی ایمن برای بازی و دیگر فعالیت های آنها فراهم می کند بلکه به طور غیر مستقیم باعث افزایش تمرکز و آرامش آنها می شود. البته باید این واقعیت را بپذیرید که کودکان مثل شما نمی توانند همیشه اتاقشان را مرتب نگه دارند و وسایلشان را دسته بندی کنند. پس بهتر است برای آنکه به نتایج مطلوبی برسید، در زمان خانه تکانی نظافت اتاق را برایشان به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید و از مشارکت آنها کمک بگیرید. آنها به اندازه توانایی خود با شما همراهی می کنند به خصوص اگر آن را به شکل یک بازی لذت بخش یا مسابقه انجام دهید. مراحل تمیزکردن و نظافت اتاق خواب کودکان مانند مراحل بالاست اما نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها بعد از خانه تکانی هم دیگر با اتاقی که الان روبرو هستید، مواجه نخواهید شد.

اتاق کودکان، بیشتر از بقیه اتاق ها به نظم دهنده ها احتیاج دارد. چون نظافت اتاق کودکان را راحت تر می کند و به مرتب ماندن و نظم دهی آنجا کمک قابل توجهی می کند. بنابراین، قبل از شروع به کار تعدادی جعبه، سطل و سبد در رنگ ها و اندازه های مختلف برای دسته بندی وسایل و قرار دادن آنها تهیه کنید تا هم به کار خود سرعت ببخشید و هم کودکان را با جای وسایل خود آشنا کنید.

نظم دهی به اسباب بازی ها

مهمترین عامل به هم ریختگی اتاق خواب کودکان، اسباب بازی ها است. در دسترس بودن تمام اسباب بازی ها در اتاق خواب کودک، نتیجه ای جز شلوغی و به هم ریختگی ندارد. بنابراین برای نظم دهی به آنها، در وهله اول بعضی از اسباب بازی ها را که زیاد مورد توجه کودکتان نیست در یک سبد یا کیسه بریزید و در کمد یا انباری نگه دارید. پس از مدتی، تعدادی از آنها را بیرون بیاورید و با اسباب بازی های فعلی او جابجا کنید. این سیستم چرخشی، ترفندی ساده و مقرون به صرفه است که علاوه بر نظم دهی بیشتر به اتاق، جذابیت و تازگی اسباب بازی های قدیمی را برای کودکان حفظ می کند. بعد از آن با استفاده از سبدها و جعبه های مختلف، اسباب بازی ها را دسته بندی کنید و هر کدام را در یک نظم دهنده قرار دهید. با این کار کودک شما به راحتی به اسباب بازی مورد نظرش دسترسی خواهد داشت و در زمان مرتب کردن اتاقش هم هر وسیله را در جای مخصوص به خودش قرار می دهد.

لباس ها

از انجا که کودکان به سرعت در حال رشد هستند و قد می کشند، بهتر است فکری به حال لباس هایی کنید که دیگر اندازه آنها نیست. باور کنید بچه های شما دوباره کوچک نمی شوند. پس موقع جمع و جور کردن کمد اتاق خوابشان این لباس ها را جدا کنید و اگر قابل استفاده هستند به افرادی ببخشید که به آن نیاز دارند. همچنین لباس های قابل استفاده که از جلوی چشمتان دور بودند را روی جالباسی های جلوتر آویزان کنید تا به موقع آنها را به کودک خود بپوشانید. کودکان این لباس های تازه را دوست خواهند داشت.

مبلمان اتاق کودک

احتمالا در طول یک سال گذشته، اتاق کودک از لوازمی انباشته شده است که شاید دیگر به کار او نمی آید. بنابراین برای آنکه به اتاق کودک نظم بیشتری بدهید و فضای بازتر و مناسب تری برای فعالیت های کودکتان فراهم کنید، بهتر است وسایل و مبلمان اضافی را از اتاق آنها بیرون بیاورید و در صورت امکان از آنها در قسمت های دیگر خانه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر وسیله اضافی به بی نظمی و آشفتگی اتاق خواب کودکان دامن می زند.

رختخواب کودکان

علاوه بر ملحفه، روبالشی و روتختی، کلیه لوازم خواب کودکان مثل پتو، بالش و تشک آنها هم باید مرتبا در خانه تکانی اتاق خواب تمیز و شسته شود. معمولا لوازم خواب کودکان قابل شستشو هستند و روی برچسب های آن روش مناسب شستشو وجود دارد. اما در غیر این صورت می توانید با جاروبرقی گرد و غبارشان را بگیرید و با مواد مناسب لکه گیری کنید. در نهایت به مدت چند روز در هوای آزاد و مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک و ضد عفونی شوند.حالا که مراحل خانه تکانی اتاق خواب را با هم مرور کردیم می توانید با کمک این فهرست تمیز کردن اتاق ها را به راحتی انجام دهید. یک نسخه از آن را پیش خود نگه دارید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (149 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!