نحوه نگهداری و پرورش کاسکو

  پنجشنبه، 27 مرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه نگهداری و پرورش کاسکو
طوطی‌ خاکستری آفریقایی یا کاسکو (Grey parrot) از هزاران سال پیش جز پرندگان زینتی یا حیوانات خانگی بوده‌اند. ما در ادامه نحوه نگهداری کاسکو در منزل را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

یکی از با استعدادترین و محبوب ترین پرنده ها، کاسکو است. کاسکو به شاه طوطی خاکستری آفریقایی نیز شهرت دارد. کاسکو، یکی از پرنده های خانواده های طوطی ها به شمار می رود. اگر به درستی از کاسکو مراقبت شود، این پرنده قادر است کلمات را یاد بگیرد و حرف بزند. نگهداری کاسکو ، یکی از روشهای درآمدزایی است. اگر به دنیای پرندگان علاقه دارید و می خواهید نکات مهم در نگهداری از کاسکو را بدانید، این نوشته را مطالعه کنید.

معرفی کاسکو

این پرنده در محیط زیست طبیعی خود خجالتی و ترسو است. طوطی خاکستری آفریقایی یا به تعبیری دیگر کاسکو از سالیان دور به عنوان پرنده اهلی در قصرهای پادشاهان و خانه های طبقات مختلف مردم جامعه نگهداری می شده است. کاسکو در اصل پرنده ای وحشی است که در قاره افریقا زندگی می کند و از قرن ها پیش مورد توجه آدمی قرار گرفته و تلاش های زیادی برای اهلی کردن و آموزش دادنش شده است. امروزه کاسکوها توسط پرورش دهندگان دست آموز شده و به پرنده ای خانگی و سرگرم کننده و جالب تبدیل شده اند. با این حال به دلیل آنکه عملکردی غیرقابل پیش بینی دارند نباید به آنان زیاد اطمینان کرد. کاسکوهایی که از حیات وحش به جمع انسان ها آورده می شوند نیازمند صبر و کوشش بسیار برای آموزش و تطبیق با محیط تازه هستند. کاسکوها بسیار قوی هستند؛ درصورت عصبانیت می توانند گاز بگیرند یا پنجه بکشند.

این پرنده یکی از اعضای تبار پستاسی Psitacidac است که همانند سایر طوطیان بدنی استوار ولی نرم دارد، به طوری که می تواند با منقار خود به راحتی به تمام اجزای بدن خود دسترسی داشته باشد و تا 180 درجه سر خود را برگرداند. اندازه بدن طوطی خاکستری آفریقایی بسیار متفاوت است و در گونه های کوچک 12 سانتی متر ودر گونه های بزرگ تا 100 سانتی متر می رسد و وزن آن در حدود 400 گرم است.

کاسکو

نگهداری کاسکو در منزل

گفتیم که شما می توانید کاسکو را در منزل خود نگهداری کنید. برای این کار ابتدا لازم است پرنده را از مغازه های پرنده فروشی خریداری کند و به خانه خود بیاورید. برای خرید کاسکو، به مغازه های معتبر مراجعه کنید.نکات زیر برای نگهداری کاسکو در منزل به شما کمک می کند :

  • وقتی کاسکو می خرید، قفس کاسکو را نیز خریداری کنید. قفسی که می خرید نباید آلوده باشد، زیرا این آلودگی به محیط خانه شما منتقل می شود.
  • بعد از خرید پرنده، او را در قفس بیندازید و پارچه سفیدی را روی قفس بیندازید و وقتی او را به خانه آوردید، پارچه را از روی قفس بردارید.
  • برای کاسکوی خود اسم مناسبی انتخاب کنید و هنگام رسیدگی به او و غذا دادن به پرنده، با محبت نامش را صدا بزنید.
  • قفس کاسکو را هرگز در معرض باد کولر یا بادی که از پنجره وارد می شود قرار ندهید.
  • قفس کاسکو را روی زمین قرار ندهید تا حشرات به دور پرنده جمع نشوند، بهترین ارتفاع برای نصب قفس کاسکو، 1.5 متر است.
  • در اوایل ورود کاسکو به خانه خود، قفس پرنده را در مکانی آرام قرار دهید که محل تردد زیاد افراد خانه نباشد، بهتر است کاسکو از دور، خانواده شما را ببیند تا به تدریج به شما عادت کند.
  • یک نفر باید مسئول اصلی رسیدگی به کاسکو باشد. در بیشتر مواقع، صاحب کاسکو مسئول آن است.
  • کارهایی نظیر فریاد کشیدن، دویدن، ترکاندن بادکنک و پرتاب کردن اشیا موجب ترس و استرس کاسکو می شود. پس شما باید این گونه کارها را انجام ندهید.
  • یک هفته پس از ورود کاسکو به محل جدید، می توانید با دستانتان به او غذا بدهید و به او بفهمانید که غذا را از دست شما بگیرد.
  • اگر قصد آموزش دادن به کاسکو را دارید، از خوراکی مورد علاقه او به عنوان جایزه استفاده کنید. بیشتر کاسکوها به سیب درختی، پسته، بادام و تخمه آفتابگردان علاقه دارند، هر زمان خواستید کاسکو را تشویق کنید، از این خوراکی ها به او بدهید.
  • در خانه خود، موسیقی را با صدای ملایم گوش دهید تا کاسکو اذیت نشود.
  • کاسکو را در مکان سرد و خشک قرار ندهید.
  • یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، دما و رطوبت مناسب برای نگهداری کاسکو است. در منزل خود باید شرایط مهم برای رشد و زندگی سالم کاسکو را فراهم کنید تا پرنده شادابی داشته باشید.

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری کاسکو

اکثر گونه های طوطی ها، به هوای گرم و مرطوب عادت دارند. وقتی رطوبت محیط زندگی کاسکو کم شود، با مشکلاتی از قبیل خارش پوست مواجه می شوند. همچنین کاهش رطوبت، میزان پر کنی کاسکوها را بیشتر می کند. تکان دادن بیش از حد سر، خارش دهان و بینی و عطسه کردن از جمله علائمی است که کاسکو موقع کم شدن رطوبت از خود بروز می دهد.رطوبت نسبی ایده آل برای محیط زندگی کاسکو بین 30 تا 50 درصد است. برای افزایش رطوبت در منزل، می توانید از دستگاه های بخور استفاده کنید. دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم دو مدل دستگاه های بخور موجود در بازار هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

بهتر است دستگاه بخوری تهیه کنید که مجهز به رطوبت سنج باشد تا بتوانید رطوبت را میان 30 تا 50 درصد تنظیم کنید.کاسکوها را باید در برابر افت دما نیز محافظت کنید. دمای هوای محیط زندگی کاسکو نباید کمتر از 18 درجه سانتیگراد باشد، زیرا برای پرنده خطرناک است.کاسکوها را حتی از بادهای سرد سریع و کوچک محافظت کنید تا مبتلا به بیماری هایی نظیر سرماخوردگی نشوند. در طول فصل زمستان، هوای منزل خود را با بخاری و دیگر وسایل گرمایشی گرم نگه دارید. همچنین حواستان به رطوبت داخلی محیط نیز باید باشد.

مشکلات رایج بهداشتی کاسکوها

کاسکو سخنگو با مشکلات مختلفی از جمله بیماری چیدن پر، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین A و ویتامین D ، عفونت تنفسی، و بیماری ها و مشکلات شایع منقار روبرو شوند. برای جلوگیری از مشکلات مختلف و کمبود ویتامین ها، باید طیف وسیعی از میوه ها و همچنین سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مانند سیب زمینی شیرین پخته شده و کلم پیچ تازه را در برنامه غذایی طوطی قرار دهید. همچنین می توانید از غذای کاسکو با کیفیت استفاده کنید.

کمبود ویتامین D یکی دیگر از مشکلات شایع است، به خصوص برای طوطی هایی که رژیم غذایی ضعیفی دارند. ارائه یک رژیم غذایی متعادل برای رژیم اصلی طوطی خاکستری آفریقایی به جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی کمک می کند. طوطی که رژیم غذایی کامل و مناسب دارد، معمولاً نیازی به مکمل های ویتامینی ندارد. در غیر این صورت می توانید آن ها را به غذای طوطی اضافه کنید. مشکل چیدن پر معمولاً نشانه ای از تحریک ذهنی نادرست، ورزش ناکافی و توجه نکردن به پرنده به وجود می آید.

شخصیت و رفتار کاسکو

بیشتر نگهداران پرنده معتقدند که فقط یک علاقه مند به پرندگان باتجربه باید کاسکو را حفظ و نگهداری کند. آنها طوطی های پیچیده و حساسی هستند. آنها همچنین بسیار جذاب و درخشان هستند. آنها موجوداتی هستند که به راحتی با تغییرات کنار نمی آیند و حتی یک تغییر کوچک در روال عادی هم می تواند این پرنده دوست داشتنی و حساس را ناراضی کند. جویدن و کندن پر نیز از جمله عادت های بد این پرنده است که در برخی از آن های دیده می شود. به طور خلاصه، نگرش سخت تری که در مورد کاسکو سخنگو وجود دارد این است که برای خانواده های شلوغ و پر رفت و آمد مناسب تر هستند، زیرا آن ها شلوغی و هرج و مرج را دوست دارند.

طوطی های خاکستری آفریقایی یا کاسکوها طوطی هایی بسیار اجتماعی هستند. به همین علت به زمان عملی زیادی برای ارتباط و سرگرمی نیاز دارند. هر پرنده ای سلیقه و ترجیحات فردی خاص خود را دارد. یک طوطی خاکستری نیز می تواند به مرور زمان به یکی از اعضای خانواده تبدیل شود.

نگهداری کاسکو سخنگو

قبل از نگهداری کاسکو سخنگو باید خوب به این قضیه فکر کنید و تمام مسئولیت نگهداری از این پرنده را بر عهده بگیرید. اگر زمان کافی برای مراقبت و نگهداری کاسکو سخنگو را ندارید، بهتر است این کار را شروع نکنید.کاسکو سخنگو، موجودی اجتماعی است و به توجه زیادی نیاز دارد. اگر نتوانید به این پرنده توجه و محبت کنید، بعد از مدتی کسل و افسرده می شود. پرهای خود را می کند و رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان می دهد. نگهداری کاسکو سخنگو برای افراد پرمشغله که دائم در سفر هستند یا وقت کمی را در خانه سپری می کنند توصیه نمی شود.

همه طوطی ها از جمله کاسکوها، همدم هایی خوب و مهربان هستند. اگر به خوبی از این پرنده های پرانرژی مراقبت کنید، انرژی خوب و نشاط آنها به شما منتقل خواهد شد. نگهداری کاسکو سخنگو برای افراد سالمند، بازنشسته و عاشقان کاسکو بسیار مناسب است و روحیه آنها را شاد نگه می دارد.وقتی کاسکو سخنگو را به خانه آوردید از او انتظار نداشته باشید که خیلی سریع شروع به حرف زدن کند، معمولا کاسکوها زمانی حرف می زنند که با محیط جدید کاملا انس گرفته باشند و از اعضای خانواده خجالت نکشند. هوش کاسکوهای سخنگو باهم متفاوت است.

بعضی از کاسکوها هرگز نمی توانند صدای انسان را تقلید کنند، در حالی که انواع دیگری از کاسکوها هستند که می توانند هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرند و بر زبان بیاورند.قار کشیدن و سوت زدن برای کاسکوهای تازه خریداری شده کاملا عادی و طبیعی است. در روزهای ابتدایی ورود کاسکو، بیشتر اوقات شنیدن قار کشیدن او خواهید بود. این موضوع به این دلیل است که پرنده هنوز احساس ناامنی دارد و خوی وحشی او قوت بیشتر فعال شده است.

نگهداری کاسکو دم قرمز

طوطی های خاکستری یا کاسکوها دو نژاد اصلی به نام «کنگو» و «تیمنه» دارند. کاسکوهایی که انتهای دم آنها سیاه است، به کاسکوهای تیمنه شهرت دارند و کاسکوهایی که انتهای دمشان قرمز است، به کاسکوی قرمز معروف هستند.طول بدن کاسکو دم قرمز، 30 تا 35 سانتی متر است؛ در حالی که طول بدن کاسکوی دم سیاه حدود 25 سانتی متر است. کاسکوی دم سیاه در ایران به دم شرابی و دم شکلاتی نیز معروف است. هم کاسکو دم سیاه و هم کاسکو دم قرمز پرطرفدار هستند؛ اما کاسکوی دم قرمز به دلیل بزرگتر بودن جثه و قرمزی رنگ دمش، طرفداران بیشتری دارد.

کاسکو دم قرمز، پرنده ای بسیار باهوش است و هوش آن با هوش بچه های 4 ساله برابری می کند. کاسکو دم قرمز، قدرت زیادی در برقراری ارتباط با دیگران دارد و می تواند از طریق صحبت کردن با افراد، با آنها ارتباط برقرار کند. کاسکو دم قرمز، نسبتا آرام است و کمتر جیغ می زند. برای اهلی شدن کاسکو دم قرمز باید صبور باشید. وقتی این پرنده اهلی شد، می توانید آموزش دادن به او را شروع کنید.

مشکلات و مضرات نگهداری کاسکو

با اینکه کاسکوها پرندگانی باهوش و عاطفی هستند، اما نگهداری آنها مشکلات خاص خودش را دارد. مشکلاتی مانند:

  • کاسکوها، پرنده هایی پر سروصدا هستند. سروصدای این پرنده ها می تواند شما را اذیت کند و مزاحم استراحت شما شود.
  • نگهداری از کاسکو، محیط خانه شما را شلوغ و کثیف می کند. وقتی کاسکو را در منزل نگهداری می کنید، باید به ریختن پرهای آنها و پخش شدن دانه هایشان در قفس و در کف خانه عادت کنید؛ زیرا کاسکوها عادت به پخش کردن دانه هایشان دارد.
  • برای کاسکوها، علاوه بر دانه ها یا محصولات آماده باید خودتان نیز غذا آماده کنید. مثلا برای آنها تخمه آفتابگردان بشکنید، میوه ها و سبزیجات را برایشان خرد کنید و کارهای مشابه را برایشان انجام دهید. این موضوع ممکن است برای شما وقت گیر باشد.
  • نگهداری از کاسکو هزینه بردار است؛ زیرا شما باید برای تهیه قفس، دانه های خوراکی و اسباب بازی های او پول خرج کنید. گاهی اوقات این هزینه ها بسیار زیاد می شود.
  • احتمال بروز حساسیت و بیماری از طریق نگهداری این پرنده ها وجود دارد.
  • منقار پرنده ممکن است روی دیوارهای خانه شما خراش بیندازد یا مبل و لباسهای شما را سوراخ کند.
  • وقتی کاسکو عصبانی می شود، اقدام به گاز گرفتن و پنجه کشیدن می کند؛ در نتیجه خانه هایی که در آن بچه های خردسال وجود دارد، باید بسیار مراقب این قضیه باشند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (307 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (236 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (202 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (95 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای کنسرت آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
چالش ذهنی/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا می‌توانند حدس بزنند کدام "سکه" زودتر به کف سطل برخورد می‌کند؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "چهرهٔ پنهان" را در «رودخانهٔ مخوف» پیدا کنند
تست هوش فکری/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا، که ضریب هوشی اینشتین دارند، می‌توانند «رئیس» را در این اداره شناسایی کنند
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «تاجر نمک و الاغش»/ زیرنویس فارسی و آموزش مکالمات پرکاربرد
(عکس) دیدار صمیمانه و دوستانه “مهدی پاکدل “با «گروس عبدالمالکیان» شاعر نامی معاصر
تست هوش فکری/ فقط افرادی با مغز اینشتین، می‌توانند معادلۀ "داور فوتبال" را در 5 ثانیه محاسبه کنند
تست هوش فکری/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا، که ضریب هوشی 120 دارند، می‌توانند بگویند چه تعداد دایره در تصویر است
تست هوش ریاضی/ فقط افرادی با هوش و آی‌کیوی انیشتین می‌توانند معادله "توپ و گل" را در 5 ثانیه طلایی حل کنند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد