نحوه کاشت و پرورش بادام

  شنبه، 02 آذر 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه کاشت و پرورش بادام
در مقاله پیش رو، اطلاعات لازم برای کاشت بادام زمینی را ارائه کرده ایم. این اطلاعات مربوط به شرایط کاشت، پرورش و برداشت این گیاه می باشد. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

پرورش بادام

آموزش کاشت بادام زمینی

قبل از تکثیر بادام زمینی بهتر است با عوامل و شرایط پرورشی آن آشنا شوید.

خاک

برای پرورش بادام زمینی از خاک هایی با بافت شنی، لومی و لومی شنی کمک بگیرید. این گونه بافت ها زهکشی مناسبی را در خاک به همراه دارند.

دما

کاشت بادام زمینی به دمای بالا نیاز دارد. این گیاه در آب و هوای گرم کاشته می شود. دمای ایده آل برای کاشت این گیاه، ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد بوده و این گیاه قادر به تحمل دمای ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. کمترین دمای لازم این گیاه برای رویش جوانه ۱۰ درجه سانتی گراد است.

آبیاری

رطوبت خاک بادام زمینی را همواره تامین کنید اما از خیس شدن آن جلوگیری نمایید. این رطوبت باید به شکل همیشگی حفظ گردد. چون بافت خاک بادام زمینی از شن بوده و شن نیز به دلیل زهکشی بالا زود خشک می شود. گیاه را بیشتر از حد تعادل آبیاری نکنید.

نور

نور مناسب و زیاد از شرایط ایده آل برای رشد بادام زمینی است که نمی توان از آن فاکتور گرفت.

کوددهی

برای این گیاه از نمونه کودهای فسفاته و کامل کمک گرفته می شود.

نکات مهم پرورش بادام زمینی

اگر این گیاه را در سطح وسیع می کارید، فاصله بین ردیف ها را حدود ۴۰ تا ۵۵ سانتی متر در نظر بگیرید(البته این موضوع با توجه به نحوه رویش گونه بادام زمینی شما متفاوت می باشد).

بوته های بادام زمینی قرار گرفته در یک ردیف باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر با هم فاصله داشته باشند.

برای تولید تراکم مناسب بادام زمینی در هر متر مربع حدود ۱۲ تا ۲۵ بوته بکارید.

عمق در نظر گرفته شده برای هر بوته حدود ۳ تا ۱۰ سانتی متر می باشد.

تکثیر بادام زمینی

برای تکثیر بادام زمینی اواخر ماه اسفند تا ابتدای اردیبهشت اقدام کنید. این زمان برای جلوگیری از یخ زدگی گیاه اهمیت زیادی دارد. برای کاشت بادام زمینی در گلدان می توانید در هر زمانی از سال دست به کار شوید. برای پرورش بادام زمینی از بذرهای خام آن کمک بگیرید. البته نمونه بادام زمینی هایی که به شکل خام هستند و هنوز در قالبی از پوسته قرار دارند، گزینه ای مناسب برای کاشت به حساب می آیند.

این گیاه به کود زیاد و مخلوطی از خاک و ماسه نیاز دارد. برقراری این شرایط باعث می شود گیاه در زمان انتقال دچار ناراحتی نشود. بادام زمینی برای ثمردهی به ۱۳۰ تا ۱۴۰ روز نیاز دارد. خاک بادام زمینی باید با شن ترکیب شده باشد تا شرایط زهکشی مناسب را برای گیاه فراهم کند.

خاک زمین زراعی برای کاشتن بادام زمینی به خوبی شخم زده می شود و با کود تغذیه می گردد. بذرهای انتخابی شما در این کشت در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری قرار داده می شوند. اگر مکان در نظر گرفته شده برای پرورش بادام زمینی باغچه است، فواصل بین ردیف ها را در یک متری و بذرهای کاشته شده بر روی ردیف ها را در فاصله ۱۵ تا ۱۸ سانتی متری قرار دهید.

شما می توانید بذر انتخابی خود را ابتدا در گلدان و بعد از گذشت ۲ هفته به فضای بیرون منتقل کنید. با کاشته شدن بذرها، نوبت به آبیاری گیاه می رسد. این رطوبت باید در طول مدت رویش بادام زمینی همواره حفظ گردد. چون خاک های شنی رطوبت خود را به سرعت از دست می دهند.

با ایجاد چند سوراخ شرایط زهکشی و خروج آب از گلدان را فراهم نمایید. برای این کشت از کود حیوانی بهره مند نشوید. چون غلاف ها را دچار تغییر رنگ خواهد کرد.

عمل کوددهی را در دوران رشد گیاه انجام دهید. دوره رشد گیاه ۱۰۰ تا ۲۱۰ روز می باشد. بادام زمینی از ساقه های فرو رفته در عمق زمین رشد می یابد. این گیاه مانند کاشت سیب زمینی به سرما بسیار حساس بوده و در صورت کاهش دما باید با پلاستیک پوشانده شود.

بادام زمینی با خم شدن به طرف زمین، خبر از ثمردهی می دهد. این خم شدن با مدفون ساختن بذرهای جوان در دل خاک همراه است. از این رو این گیاه بادام زمینی نامیده می شود. این بذرها درون زمین فرصت رشد یافته و بالغ می شوند. رشد بادام زمینی باید با حداقل دمای ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی گراد انجام گیرد.

مراقبت از بادام زمینی

برای رسیدن بادام زمینی به مرحله ثمردهی باید به شکل پیوسته از آن مراقبت کرد. تا رسیدن به مرحله برداشت بادام زمینی نیاز به عمل خاکپا دارید. در انجام خاکپا شما پیرامون بادام زمینی کشت شده را شخم می زنید و زیر و رو می کنید. این کار باعث شکستن سله اطراف بوته بادام زمینی می شود. کاشت بادام زمینی از نظر رشدی روز کوتاه است. یعنی با کم بودن ساعات آفتابی و مدت زمان روز ثمردهی را آغاز می کند. بنابراین بهتر است ساعات آفتابی کمتری داشته باشد.

خاک بادام زمینی باید به شکل دائم مرطوب و از نظر زهکشی نیز تامین باشد.

برای تناوب زمین زارعی کاشت بادام زمینی از این ترتیب استفاده کنید:

بادام زمینی ـ ذرت خوشه ای ـ پنبه ـ آیش

بادام زمینی ـپنبه ـ ذرت خوشه ای

وضعیت نیام و زرد شدن برگ های بادام زمینی به شکل نامحسوس خبر از فرا رسیدن زمان برداشت می دهد. در برداشت سیستماتیک، قسمت های بالای این گیاه با علف زن جدا و در ادامه با دستگاه برداشت سیب زمینی، اقدام به خروج بادام زمینی ها می کنند.

غلاف گیاه موقع رسیده شدن به رنگ آجری متمایل می شود. ضمن اینکه باید این تغییر رنگ از سمت پایه گیاه انجام شده باشد. البته وقتی برگ های بادام زمینی با تیرگی ها نمایان می شوند و می ریزند، اعلام برداشت محصول می نمایند.

برای کنترل آفات بادام زمینی مانند کرم غوزه پنبه، پروانه کارادینا و زنجره باقلا به قارچ کش هایی چون مانب و زینب متوسل شوید. لکه برگی نیز از بیماری هایی است که این گیاه را تهدید می کند. برای برداشت این گیاه ابتدا بوته را از خاک بیرون آورید و منتظر خشک شدن آن بمانید. سپس دانه ها را از پوسته در آورید و تفت دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (73 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!