نحوه کاشت و پرورش هویج

  شنبه، 02 آذر 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه کاشت و پرورش هویج
برای کاشت هویج در منزل می توانید از گلدان و یا کیسه های مخصصوص این کار استفاده نمایید. کاشت این گیاه زراعی که در خانواده صیفی جات جای می گیرد همانند دیگر گیاهان برای رشد باید بستر مناسبی داشته باشد.

پرورش هویج

برای کاشت هویج در خانه باید ابتدا به آماده سازی خاک و سپس بذر پاشی و شرایط نگهداری این صیفی جات بپردازید. برای بهره مندی از نکات کلیدی دقیق در این زمینه در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ما در مقاله های قبلی از سایت سبزانه در مورد کاشت فلفل دلمه ای، کاشت خیار و کاشت توت فرنگی در منزل نوشته ایم.

مراحل کاشت هویج در گلدان:

مراحل کاشت هویج را مرحله به مرحله به ترتیب زیر با ما انجام دهید:

خاکورزی:

همانطور که می دانید، هویج یک گیاه ریشه ای می باشد. پس خاک اولین و مهمترین اصل در کشت هویج محسوب می شود که باید با دقت انتخاب شود. در کشت هویج باید از خاک سبک و شنی و عاری از هر گونه گل خیس سنگین و سنگی استفاده کرد تا گیاه به راحتی بتواند به عمق خاک برود. شما می توانید از خاک پوسال تازه بهره بگیرید و گلدانتان را با آن پر کنید. ۲۵ سانتی متر از سطح گلدان را از خاک خالی بگذارید تا هنگامی که برگ های هویج رشد کردند از حمله مگس هویج در امان بمانند.

زمان مناسب برای کاشت:

در فصل بهار تا آخرین سرما صبر کنید و بعد شروع به کشت هویج بکنید. زیرا فصل مناسب برای این کار بهار بعد از آخرین سرما می باشد. اگر جای مناسب داشته باشید تا آخر تابستان هر دو هفته یک بار می توانید در منزل هویج بکارید. در نظر اشته باشید که بذر هویج در هوای سرد زنده نمی ماند و برای برداشت هویج رسیده کشت این گیاه را تا اواسط تابستان ادامه دهید.

نحوه کاشت بذر هویج:

یک روز قبل از کاشت بذر، خاک را خوب آب دهید تا مرطوب شود و فردای آن روز در ردیف های کوچک به اندازه مساوی بذر بریزید و روی آن را با خاک مرغوب پر کنید و کمی با دست فشار دهید و سپس به وسیله یک آب پاش سطح خاک را نم دار کنید.

مراقبت از گیاه هویج:

بعد از کشت بذر در خاک دو الی سه هفته طول می کشد که جوانه ها سر از خاک بیرون بیاورند. بعد از اینکه جوانه ها حدود ۲٫۵ سانتی متر از خاک بیرون آمد باید به آرامی جوانه ها را از خاک بیرون بکشید و به شکل مرتب در یک ردیف بکارید. فاصله بین هر جوانه هویج باید ۵ سانتی متر باشد تا به خوبی رشد کنند.

هرس گیاه:

گیاه هویج را باید در هنگام عصر هرس کنید تا از حمله مگس هویج به گیاه جلوگیری کنید و بعد تمام برگ های اصلاح شده را در سطل زباله بیندازید و به بیرون منزل انتقال دهید تا بوی آنها مگس هویج را به سمت گیاه نکشاند. و بعد خاک اطراف هویج ها را کمی سفت کنید و به آن آب بدهید.

محافظت محصول در برابر آفات:

مگس هویج و کرم ابریشم دو آفت هویج هستند که برای دور ماندن گیاه از شر حمله این آفات هنگامی که برگها به خوبی رشد کردند باید به وسیله یک محفظه توری گیاه را بپوشانید و همچنین مواظب هویج هایی که از خاک بیرون می زنند باشید و روی آنها را با خاک تا زمان رسیدن کامل بپوشانید وگرنه غیر قابل مصرف می شوند.

زمان مناسب برای برداشت هویج:

زمانی که برگ های بیرونی پژمرده شده و برگهای داخلی شروع به ریختن، کردند محصول شما آماده برداشت می باشد و این زمان معمولا آخر تابستان و اوایل پاییز می باشد. هویج های رسیده را در یک عصر غیر بارانی برداشت نمایید و برای این کار از چنگک باغبانی استفاده کنید تا به محصول آسیب نزنید. هویج ها را از خاک در بیاورید و برگ هایش را کاملا جدا کنید. خاک های روی آن را بتکانید و تا موقع مصرف از شستن آنها بپرهیزید.

اگر می خواهید از کشت هویج در منزل نتیجه بگیرید به نکات ذکر شده در متن توجه کنید و برای کشت هویج تمام شرایط را محیا نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (240 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (137 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (62 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (52 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت