نحوه پرورش و نگهداری آرالیای دروغین

  دوشنبه، 04 آذر 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری آرالیای دروغین
یکی از گیاهان آپارتمانی منحصربه فرد، زیبا و همچینین راحتی در نگهداری که برگ های اون بهش جذابیت بسیار زیبا داده آرالیا دروغی است این گیاه مناسب گلخانه ، آپارتمان و منازل مسکونی مخصوصا هالهای بزرگ و دفاتر کاری میباشد. شما برای نگهداری کافی است که رطوبت کافی برای گیاه فراهم کنید (البته رطوبت زیاد را دوست ندارد) تا رشد خوبی داشته باشد.

پرورش آرالیای دروغین

شرایط رشد

– نور

آرالیای دروغین مکانی روشن را دوست دارد، اما حتما لازم نیست برای آن آفتاب مستقیم فراهم کنید. گیاهان مسن تر برگ هایی شیک و به رنگ قهوه ای دارند. رنگ برگ های گیاه بستگی به میزان نور دارد.

– آبیاری

آرالیای دروغین رطوبت همیشگی خاک را دوست دارد و در واقع نسبت به این مورد کمی سخت گیر است. اما آبیاری بیش از حد را دوست ندارد. زهکشی مناسب یکی از عوامل قابل توجه در پرورش آرالیای دروغین است.

– رطوبت

همانطور که گفتیم آرالیای دروغین به رطوبت همیشگی نیاز دارد. پس گیاه را همواره غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود.

– خاک

خاکی با پایه پیت برای کاشت این گیاه مناسب است، اما حتما دقت کنید که دانه های پیت درشت باشند تا زهکشی خوبی در خاک به وجود آید. آرالیای دروغین خاک های اسفنج مانند را دوست ندارد.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد یک یا ۲ بار با کود های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به هیچ وجه در فصل زمستان گیاه را کود دهی نکنید. نیاز تغذیه ای آرالیای دروغین خیلی زیاد نیست. زرد شدن برگ ها ممکن است در اثر کمبود منیزیم به وقوع پیوندد. پس در صورت مشاهده این حالت به گیاه کود های منیزیمی بدهید.

تکثیر

آرالیای دروغین به وسیله بذر، قلمه ساقه و قلمه برگ تکثیر می شود. پس دستتان در انتخاب نوع تکثیر گیاه باز است.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آن ها مشاهده می کنید. برای نتیجه بهتر بهتر است چند قلمه را در یک گلدان بکارید. پرورش دهندگان حرفه ای، برای اینکه گیاه در نهایت پرپشت تر به نظر برسد، این کار را انجام می دهند.

تعویض گلدان

آرالیای دروغین سرعت رشد زیادی ندارد و به تغذیه زیادی هم نیاز ندارد، پس به احتمال زیاد گیاه یک سال درمیان نیاز به تعویض گلدان پیدا می کند. این گیاه در حالت بلوغ کامل خود به ارتفاعی در حدود ۱۵۰ سانتی متر می رسد، اما گیاهانی که در درون خانه نگهداری می شوند به ندرت به این اندازه می رسند. بهترین زمان برای عوض کردن گلدان گیاه زمانی است که خاک گلدان تجزیه شده باشد و حالتی اسفنجی گرفته باشد. در این هنگام بدون اینکه گیاه را تقسیم بوته کنید (چرا که این کار به ریشه ها آسیب زیادی وارد می کند) گیاه را به گلدانی یک سایز بزرگ تر و با خاک تازه منتقل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!