نحوه پرورش و نگهداری درخت لوز

  سه شنبه، 31 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری درخت لوز
درخت لوز یا گاروم زنگی، نام درختی گرمسیری و میوه دار است که در استان‌های ساحلی جنوب ایران هم‌چون هرمزگان و بوشهر می‌روید.

درخت لوزیا گاروم زنگی در استان هرمزگان، گاروم زنگی و در استان سیستان و بلوچستان، بیدام نامیده می شود. در زبان انگلیسی به نام های بادام هندی، بادام دریا، بادام گرمسیری و بادام مالابار (country-almond, Indian-almond, Malabar-almond, sea-almond, tropical-almond) خوانده می شود. جزء گیاهان گلدار در رده ی دولپه ای ها و راسته موردسانان، تیره ی گاروم زنگیان و سرده ی Terminalia با نام علمی Terminalia catappa می باشد. واژه ی لوز ریشه ی عربی به معنای بادام دارد. در مناطق رویش معمولاً این درخت را بادام (نوعی بادام) نامگذاری کرده اند. این نامگذاری به خاطر شباهت ظاهری میوه این گیاه با بادام و نیز مغز خوردنی آن است که از نظر شکل و مزه شبیه به مغز بادام می باشد. گفتنی است نام این درخت در زبان تلوگو (سومین زبان بزرگ هند) بادام چِتو (Badam chettu) و در زبان فرانسوی بادامیر (Badamier) است که هر دو برگرفته از زبان فارسی است.

تصویر

شرایط محیط رشد درخت لوز

  • از نظر نیاز نوری به آفتاب کامل نیاز دارد.
  • معمولاً در انواع خاک ها (رسی، شنی، لومی، قلیایی و اسیدی) می روید. ولی به خاک های به خوبی آبیاری شده و دارای مواد غذایی کافی را ترجیح می دهد.
  • نسبت به باد، خشکی و شوری نیز بسیار متحمل است.

خصوصیات گیاهشناسی درخت لوز

گیاه "بادام گرمسیری" یا "بادام دریا" یکی از درختانی است که عموماً در نواحی گرمسیری آسیا، آفریقا و استرالیا می روید. این درخت دارای رشد قائم و شاخه هایی با رشد افقی است که تا حدود 35 متر ارتفاع نیز می تواند رشد کند.

بادام گرمسیری دارای میوه هایی کرکدار است که معمولاً توسط آب پراکنده می شوند. بذرهای میوه ها، زمانی که کاملاً بالغ و رسیده شدند، قابل خوردن هستند و طعمی مشابه طعم و مزه ی بادام دارند. این درخت با افزایش سن، تاجی گسترده تر و شکلی مشابه گلدان پیدا می کند.

برگ ها بزرگ، به طول 15 تا 25 سانتیمتر و پهنای 10 تا 14 سانتیمتر، تخم مرغی شکل، به رنگ سبز تیره، براق و چرمی است. این برگ ها در طول فصل خشک، خزان می کنند. برگ ها قبل از خزان کردن، به رنگ قرمز مایل صورتی یا قهوه ای مایل به زرد تغییر رنگ می دهد و حاوی رنگیزه هایی نظیر ویولازانتین (Violaxanthin)، لوتئین (Lutein) و زآزانتین (Zeaxanthin) می باشد.

این درخت، درختی یکپایه بوده که گل های نر و ماده به صورت مجزا روی یک درخت تشکیل می شوند. گل ها حدود یک سانتیمتر قطر داشته و به رنگ سفید تا سفید مایل به زرد، نامشخص و فاقد گلبرگ است. و به صورت جانبی یا انتهایی تشکیل می شود.

میوه از نوع میوه های شفت، به طول 5 تا 7 سانتیمتر و پهنای 3 تا 5.5 سانتیمتر است. این میوه ها در ابتدا به رنگ سبز، به مرور زمان به رنگ زرد و در نهایت، میوه های رسیده به رنگ قرمز مشاهده می شوند. هر میوه شامل یک بذر می باشد.

ارزش دارویی:

برگ حاوی چند فلاونوئید مانند کامفرول و یا کورستین (kaempferol or quercetin) و چندین تانن مانند پونیکالین، پونیکالاژین یا ترکاتین(punicalin, punicalagin or tercatin) است و همچنین دارای ساپونین ها (saponines) و فیتوسترولها (phytosterols) می باشد. با توجه به غنی بودن برگ و پوست از مواد شیمیایی، در داروهای گیاهی مختلف برای مقاصد مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال در تایوان، برگ افتاده به عنوان یک گیاه برای درمان بیماری های کبد استفاده می شود؛ در سورینام برای درمان اسهال و اسهال خونی، برگهای لوز را مانند چای دم میکنند و میخورند.

برگ های لوز یک نوع قارچ کش طبیعی است و مانع تکثیر قارچ ها می شود و از آن برای ضد عفونی آکواریوم ها و کشتن دسته جمعی باکتریهایی نظیر Saprolegia استفاده می گردد و همچنین موجب محافظت غشای مخاطی پوشش ماهی و ترمیم بافت تا بازسازی بافت های آسیب دیده می شود. نگه داشتن برگ ها در یک آکواریوم می تواند pH و فلزات سنگین محتوای آب را کاهش دهد، به همین خاطر پرورش دهندگان ماهی برای سال های متمادی از برگ های لوز در مقابل برخی از انگل ها و باکتری های پاتوژن فعال در آکواریوم ها استفاده می کنند.

روش تکثیر درخت لوز

تکثیر گیاه بادام گرمسیری یا بادام دریا از طریق کشت بذرهای آن صورت می گیرد.

میوه درخت گاروم زنگی

بیضی شکل و در رنگ های قرمز و زرد به اندازه بادام است و مزه شیرین و کمی ترش دارد.
وی افزود: این درخت در استان به صورت پراکنده کشت می شود وآماری از سطح زیر کشت در دست نیست .

برداشت گاروم زنگی

از نیمه مرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد .
این درخت تا 35 متر شبیه به چتر چند طبقه رشد می کند و به خاطر زیبایی و سایه دار بودن به عنوان درخت زینتی در مناطق شهری کاشته می شود.


11 دیدگاه
  دیدگاه ها
درخت خیلی خوشکلی
7 ماه پیش

ممنونم از راهنمایی های قشنگتون
بازدیدکننده
2 سال پیش

بیشتر از بذر آن کاشته می‌شود خیلی راحت و سریع هم رشد میکند
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام توخونه داریم محشره از نظر زیبایی منحصر به فرد خیلی هم پربار واقعا نمی‌دونستم اینقدر خاصیت داره مزه میواش به مزاج هرکسی خوشمزه هست
حسام
2 سال پیش

سلام آیا میشود این درخت را پیوند زد؟! به چه صورت؟
ابراهیم
2 سال پیش

هسته این‌میوه از هسته زردآلو خوشمزه تر است
ابراهیم
2 سال پیش

احتمال قلمه ای کاشتن آن‌خیلی کم هست.معمولا هسته آن را می کارند.
سمیه
2 سال پیش

چه موقع میشه این درخت کاشت واز طریق قلمه میشه کاشت
اشکان محمدی
3 سال پیش

با تشکر از اطلاعات خوب شما در مورد این میوه ما داریم تو خونمون نمی‌دونستم که چقدر خاصیت درمانی داره
امین لاری
3 سال پیش

کودمخصوص برای رشددرخت گارم زنگی چیه ؟
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام ریشه افشان دارد دراطراف کند تا شعاع 4الی6متر ریزش پخش میکند
صادق
4 سال پیش

ریشه درخت لوز تا چقدر درزمین فرو می‌رود، آیا ریشه آن افشان است یاعمقی، ممنون راهنمایی کنید
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (97 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز