ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه پرورش و نگهداری گیاه خرزهره

  یکشنبه، 05 مرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گیاه خرزهره
خرزهره درختچه ای سمی و همیشه سبز از راسته گل سپاسی سانان است که به طور معمول در پارک ها برای اهداف زینتی کاشت می شود.

خرزهره ، جُور، کیش درختچه ای سمی و همیشه سبز از راسته گل سپاسی سانان (Gentianales)، تیرهٔ خرزهره ایان (Apocynaceae) است که به طور معمول در پارک ها برای اهداف زینتی کاشت می شود.این گیاه را در فارسی گیش، شبرنگ، جار، پهی و پی خوره نیز می نامند. برگ خرزهره به برگ بید شبیه است ولی از برگ بید ستبرتر و بزرگ تر است. گل های سرخ و سفید دارد و حیوانات اگر برگ آنرا بخورند می میرند. خرزهره دارای ساقه بسیار و برگهای سه تائی و گلهای رنگین که در نقاط گرم و خشک می روید و همه آن بواسطه «گلیکوزوئیدهای قلبی» موجود در آن بویژه اولئاندرین سمی است.

گونه خودروی این درختچه در جنوب ایران از جمله در حوالی جیرفت، جهرم، لار و جزایر خلیج فارس و بندرعباس و سیرجان دیده شده است .گل خرزهره شباهت زیادی به درخت زیتون دارد. این گیاه در بیشتر نقاط کشور رشد پیدا می کند و اکثراً در پارک ها کاشته می شود و دارای گل های بنفش، سفید و صورتی است.

گونه دیگری از خرزهره به نام (N.odorum) N.indicum که به خرزهره معطر معروف است نیز در نواحی ایلام، لرستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کرمان، بلوچستان و نواحی جنوب یافت می شود. این گونه شبیه خرزهره معمولی است با این تفاوت که رگبرگهای فرعی آن سبز – خاکستری هستند و متمایز از سایر رگبرگها می باشند. گلهای آن نیز سفید و کمی معطر هستند.

خرزهره از آن دسته گیاهانی است که با وجود آنکه سمی و در برخی مواقع کشنده و خطرناک است اما گل های آن ویژگی ها و خواص خاصی نیز دارد و همین سبب می شود که در زمینه های دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. در طب چینی، آیورودا، طبیعی درمانی و غیره گل نقش مهمی برای درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها دارد.

خرزهره گیاهی بوته ای است و ممکن است تا ارتفاع سه متر تا سه متر و شصت سانت رشد کند. این گیاه ساقه ی کوچک با شاخه های متعدد دارد و هر شاخه دارای سه جفت برگ ۱۵ تا بیست سانتی است. این برگ ها کاملا سبز، صاف، براق و حتی زبر هستند. گل های گیاه خرزهره در رنگ های مختلف از صورتی روشن تا صورتی تیره، قرمز، سفید و زرد وجود دارد. این گیاه در معابد، باغ ها و پارک ها کاشته می شود و در عین حال به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می شود. گیاه خرزهره در تمام طول سال گل می دهد.

مشخصات گیاه شناسی خرزهره

خرزهره درختچه ای زینتی است با برگ های تقریباً سرنیزه ای شکل دایمی که این برگ ها به شکل فراهم بر روی ساقه قرار می گیرند. به عبارت بهتر در هر بند از ساقه قرار میگیرند. به عبارت بهتر در هربند از ساقه چندین برگ مستقر است. گل ها به رنگ سفید یا صورتی بوده منظره بسیار جالبی دارند. خرزهره در تمام طول سال سبز بوده و دارای رشد سریعی است بطوری که معمولاً هر سال یکبار هرس می شود.

برگ های آن سبز تیره با قوامی چرمی و رگبرگ های واضح، باریک، نیزه ای کشیده به طول 10 تا 20 سانتی متر هستند. گلها به رنگ های متنوع و در فصول گرم ظاهر می شوند. رنگ گلها سفید، صورتی، قرمز و رنگ های حد واسط است. میوه ی گیاه باریک و قلمی است و پوشش غلاف مانند آن حاوی تعداد زیادی دانه با موهای ابریشمی است. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران کاشته می شود و در برخی نواحی نیز به صورت خودرو یافت می شود.

تصویر

ازدیاد و تکثیر گیاه خرزهره:

بذرها در اواخر پاییز بعد از یک دوره سرما که باعث می شود غلاف بذرها باز شود جمع آوری می شوند. سپس بلافاصله بذرها با مالش بر روی غربال های سیمی جدا شده و بعد کاشته می شوند. جوانه زنی در عرض 3 – 2 هفته انجام خواهد شد. قلمه های نیمه خشبی تهیه شده در تابستان در شرایط مه افشانی ریشه دار خواهندشد. روش دیگر خوابانید ساده می باشد.

توضیحات در مورد گیاه و شرایط نگهداری آن:

خاک
به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد. در گیاهان جوان هنگامی که دیدید ریشه ها از منافذ انتهایی گلدان خارج شده اند، باید گلدان را تعویض نمایید. ولی گیاه بالغ تعویض مکرر گلدان را دوست ندارد. در صورت کمبود مواد غذایی، گیاه رشد چندانی نخواهد داشت و برگ ها نیز ضعیف و رنگ پریده و گل ها ریز می شوند و یا گلدهی متوقف می شود.
مصرف ماهانه کود محلول گیاهان آپارتمانی این مشکل را برطرف می کند.

روشهای ازدیاد و تکثیر:

تکثیر
به دو طریق قلمه چوب نیمه سخت و بذر تکثیر می شود.
در بهار و تابستان و بعد از اتمام گلدهی قلمه ای به طول ۱۵ سانت را انتخاب، برگ های پایینی را حذف و در آب ریشه دار نمایید.
می توانید ۱۰ سانت از قلمه را در بستری از پیت موس و پرلیت مرطوب فرو کرده و هنگامی که طول ریشه ها به ۳ سانت رسید به گلدان اصلی منتقل نمایید.
بذر خرزهره برای جوانه زنی نیاز به نور و دمای ۲۰درجه دارد. بنابراین بذرها را در بستری سبک با زهکشی خوب و خیلی سطحی بکارید. جوانه زنی بذرها یکماه طول می کشد

نور
خرزهره گیاهی آفتاب دوست است و به حداقل ۶ ساعت آفتاب مستقیم در روز نیاز دارد. در مناطقی که تابستان های بسیار داغ دارند، توصیه می شود که آن را در مکانی نیمه سایه بکارند تا از آفتاب سوزان بعدازظهر در امان بماند. نور کم محیط منجر به کاهش گلدهی و کم رنگ شدن گل ها می شود.

هرس خرزهره به شکل بوته


اگر می خواهید که گیاه شما حالت بوته ای داشته باشد، چند ساقه مسن را تا نزدیکی سطح خاک قطع کنید تا شاخه های جوان که که گل های بیشتری تولید می کنند، رشد کنند. اگر در بهار اقدام به هرس نمایید، رشد شاخه های جدید تحریک و گیاه در تابستان گلدهی بیشتری خواهد داشت.

در تابستان و پس از اتمام گلدهی نیز برای جلوگیری از بلند شدن بیش از اندازه شاخه ها، اقدام به سرزنی نموده و شاخه ها را کوتاه کنید. برای جلوگیری از شلوغ شدن مرکز گیاه نیز می توانید پاجوش ها را کوتاه کنید.

تصویر

هرس خرزهره به شکل درختچه

اگر می خواهید گیاهچه ای بلند با چند ساقه اصلی داشته باشید، همه ساقه ها را بجز ساقه اصلی قطع کرده و برگسار قسمت پایین ساقه اصلی را نیز حذف نمایید. برای متراکم تر شدن تاج گیاه، انتهای ساقه های بالایی را سرزنی کرده تا رشد شاخه های جانبی بالایی تحریک شده و شاخه های جانبی پایینی را قطع کنید.

درختچه یا درخت کوچک همیشه سبز و بومی نواحی نیمه گرمسیری جنوب شرق آسیاست. برگ های آن شباهت زیادی به برگ های درخت زیتون دارد.

پوسته ساقه های بالغ خاکستری است، ولی ساقه های یکساله سبز_زرد هستند. در طی فصل تابستان خوشه های نه چندان معطر گل به رنگ قرمز، کرم، صورتی، نارنجی، سفید، زرد و بنفش در انتهای ساقه تشکیل می شود. میوه آن به شکل کپسول هایی است که حاوی بذر می باشد. به دلیل داشتن ترکیبات سمی در اندام های هوایی آن، بخصوص در برگ ها، توصیه می شود که در دسترس کودکان و حیوانات نباشد.

هرس خرزهره به شکل درخت تک تنه

اگر خواستید که گیاه شما تنها یک تنه داشته باشد، تمام شاخه ها بجز قوی ترین آنها را قطع نمایید. اتتهای شاخه باقیمانده را نیز قطع کنید تا رشد شاخه های جانبی تحریک شده و گیاه تاجی پر و انبوه داشته باشد. در این روش ارتفاع گیاه بستگی دارد به اینکه چه طولی از قسمت پایین تنه را از شاخه های جانبی خالی کنیم. همچنین در این روش گیاه نیاز به قیم دارد تا در اثر سنگینی تاج گیاه، تنه اصلی نشکند.

آفات و بیماریها و عوارض خرزهره

در آب و هوای گرم شته ها ممکن است گیاه را مورد حمله قرار دهند. شپشک ها هم با تغذیه از شیره گیاه، به آن آسیب زده و گیاه را ضعیف می کنند. لاروهای حشرات نیز از برگ های گیاه تغذیه می کنند. حشره سپردار نیز گاهی درپشت برگ ها پنهان شده و از شیره گیاه تغذیه می کند. برای مبارزه با این آفات باید از سموم سیستمیک که شیره گیاه را سمی می کند، استفاده نمود.

از بیماری ها می توان به بیماری گال اشاره کرد که موجب ایجاد گال بر روی قسمت چوبی گیاه شده و یا باعث رشد برگ های زیاد از یک نقطه روی ساقه می شود. (جاروی جادوگر) برای درمان باید ساقه را از 15 سانت زیر قسمت بیمار قطع کنید تا بیماری به سایر قسمت ها سرایت نکند.

در بیماری سوختگی برگ باکتریایی، حاشیه و نوک برگ ها سوخته و قهوه ای می شوند. برای درمان این بیماری سم خاصی وجود ندارد و باید ساقه را از 40_30 سانت پایین تر از قسمت آلوده قطع کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
برچسب ها: پرورش گل

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (76 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (35 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (31 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (26 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (22 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تشکر احساسی پربازدید یک گوسفند خوش شانس از قهرمان زندگی‌اش/ سگ چوپان گله را از دست گرگ نجات داد+عکس نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...