نحوه پرورش و نگهداری گیاه پپینو

  پنجشنبه، 20 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گیاه پپینو
گیاه پپینو با نام علمی Solanum muricatum Aioton متعلق به خانواده Solanacea گیاهی کوچک، علفی و یا بوته‌اي با ساقه اصلی به نسبت خشبی، داراي رشد بالا رونده، در حدود 75 سانتی متر ارتفاع و چندین ساقه است، به طوري که پیکر آن شبیه به بوته‌هاي بالارونده گوجه‌فرنگی است. بومی نواحی معتدله کوه‌هاي آند، کلمبیا، پرو و شیلی است.

گیاه پپینو با نام علمی Solanum muricatum Aioton متعلق به خانواده Solanacea گیاهی کوچک، علفی و یا بوته اي با ساقه اصلی به نسبت خشبی، داراي رشد بالا رونده، در حدود 75 سانتی متر ارتفاع و چندین ساقه است، به طوري که پیکر آن شبیه به بوته هاي بالارونده گوجه فرنگی است. بومی نواحی معتدله کوه هاي آند، کلمبیا، پرو و شیلی است.

نام انگلیسی این میوه به طور مستقیم از واژ ه اي اسپانیایی گرفته شده که به معنی خیار می باشد. میوه پپینو با اندازه تقریبی به طول 10 سانتی متر است. میوه ها به رنگ سبز- زرد تا زرد- کرم با نوارهایی بنفش رنگ و طعمی شیرین و دلپذیر شبیه به طعم خربزه هاي عسلی هستند. وزن میوه ها در هنگام بلوغ 500-100 گرم می باشد.

شرایط رشد

پپینو در ارتفاعات، عرض هاي جغرافیایی و خاک هاي مختلف توانایی سازگاري دارد و بوته هاي استقرار یافته این گیاه به تنش خشکی مقاومت نشان می دهند و به سرعت رشد رویشی خود را از سر می گیرند. این گیاه را می توان با قلمه و بذر تکثیر نمود.

خاک های حاصلخیز و با بافت سبک که زهکشی مناسبی داشته باشند برای این گیاه مناسب بوده و در شرایط آفتابی رشد بهتری دارد. پپینو براي تشکیل مناسب میوه به شب های خنک و روزهاي معتدل (25-12 درجه سانتی گراد) نیازمند است.

به طوري که دماي کمتر از 10 و بیشتر از 30 درجه سانتی گراد بر روي تشکیل میوه اثرات منفی می گذارد. دماي بالا می تواند گلدهی را به تأخیر انداخته و باعث ریزش گل ها شود.

تصویر

طرز کاشت بذر پپینو ملون:

پپینو از طریق بذر و قلمه تکثیر می شود. کاشت بذری این گیاه به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است. زمان کاشت بذری این گیاه در فصل بهار در فضای آزاد و اواخر اسفند در سینی نشاء است.

در کاشت بذری ابتدا بستر مورد کاشت را آماده کنید سپس بذر این گیاه را در عمق مناسبی از خاک مورد کاشت بکارید و روی آن را با خاک نرم و کود بپوشانید، گیاه را آبیاری کنید و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید، پس از گذشت مدت زمانی بذر جوانه می زند و شروع به رشد می کند. این گیاه قابلیت کاشت در گلدان را دارد.

ارتفاع پپینو ملون:

ارتفاع این گیاه متغیر و بین 20 تا 70 سانتیمتر و گاها بیشتر نیز است.

فاصله کاشت بذر پپینو ملون:

فاصله کاشت بذر 30 تا 60 سانتیمتر است.

عمق کاشت بذر پپینو ملون:

عمق کاشت بذر 2 تا 4 میلیمتر است.

خاک مناسب رشد پپینو ملون:

برای رشد به خاک حاصلخیز و غنی نیاز دارد، خاک مورد کاشت باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

دمای مورد نیاز پپینو ملون:

دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 17 تا 27 درجه سانتی گراد است.

زمان گلدهی پپینو ملون:

گلدهی این گیاه در فصل بهار و تابستان است.

مقدار آبدهی پپینو ملون:

به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

نور مناسب پپینو ملون:

آفتاب کامل و نیمه سایه برای رشد این گیاه ضروری است.

آفات و بیماری ها

از جمله مهم ترین آفات و بیماری های این گیاه می توان به سوسک کلرادو سیب زمینی، کنه دو نقطه ای، شته سبز هلو و سفیدک اشاره نمود.

ارزش غذایی

صد گرم میوه رسیده پپینو حاوی حاوي5/9 درصد مواد جامد محلول، 6/4 درصد قند، 25/34 میلی گرم ویتامین C و همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A می باشد.

میزان ویتامین هاي موجود در این میوه بالا بوده و اثرات دارویی، نظیر خواص ضد توموري از دیگر ویژگی هاي این گیاه است. از جمله ترکیبات معطر در پپینو نیز موادي چون استرها، آلدهید ها، کتون ها، ترپن ها، الکل ها و همچنین مزیفوران 2 و بتا داماسنون 3 قابل ذکر هستند.

پپینو به عنوان یک محصول جدید در حال حاضر در کشورهاي اروپایی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است و کشورهاي نیوزیلند و شیلی از صادرکنندگان آن به شمار می روند.در سایت فردین کشت دو رقم بذر پپینو زرد و بنفش موجود است که میتونید براحتی تهیه نموده و از پرورش آنها در منزل خود لذت ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (373 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (121 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (101 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (63 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (38 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (27 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (12 نظر)
تیتر امروز