نحوه پرورش و نگهداری گل همیشه بهار

  چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گل همیشه بهار
گل همیشه بهار یکی از فراوان ترین گیاهان جهان به حساب می آید و بومی اروپا و آمریکای شمالی است.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از خانواده Asteraceae / Composita می باشد.

در انگلیسی به آن pot marigold می گویند، ارتفاع آن به ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد و بوته انبوه، پرپشت و محکمی دارد.

دارای ارقام یکساله و دوساله می باشد و تقریباً در طول سال گل می دهد ولی جز گل های یکساله در گل کاری استفاده می شود.

این گیاه خاستگاه مدیترانه دارد ولی در ایران در نقاط مختلف کشور به عنوان یک گل زینتی کاشته می شود.

گل همیشه بهار, گیاهی علفی زیبا و همیشه گل است که به صورت گلدانی در آپارتمان و به صورت کاشته شده در باغچه خانه مورد استفاده قرار میگیرد.

گل همیشه بهار، به 2شکل دمنوش در تغذیه یا به صورت موضعی خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد.

تصویر

کاشت گل همیشه بهار(calendula)

1 – یک مکانی که نور خورشید را به طور کامل دریافت می کند را انتخاب کنید. گل همیشه بهار برای رشد به خاک خاصی نیاز ندارد. گل همیشه بهار در هر خاکی می تواند رشد کند.

2 – دانه گل همیشه بهار را بعد از آخرین سرما در بهار بکارید. دانه ها را به عمق 1 تا 2 سانتی متر و با فاصله 10 تا 15 سانتی متر از هم بکارید.

آن ها را به آرامی با 0/6 سانتی متر از خاک باغ بپوشانید.

3 – بعد از کاشت بذرها مواظب باشید با آب دادن به آن ها بذرها را از جای خود به جای دیگر حرکت ندهید.

بعد از کاشت، روزانه به بذرهای گل همیشه بهار آب دهید و آن ها را مرطوب نگه دارید. 7 تا 14 روز بعد از کاشت، روزانه به بذرها آب بدهید.

4 – بعد از گذشت این مدت تنها در صورتی که خاک نیاز دارد به آن آب بدهید و خاک را مرطوب نگه دارید. خاک نباید خیس شود.

5 – زمانی که گل همیشه بهار در حدود 8 سانتی متر بلند شد آن ها را تنک کنید و فاصله آن ها را 20 به تا 30 سانتی متر برسانید.

6 – در اواسط تابستان یک لایه نازک کمپوست به گل همیشه بهار بدهید.

گل همیشه بهار به کود اضافی نیاز ندارد ولی به دلیل این که کمپوست به اندازه کافی مواد مغذی دارد و می تواند به گیاه برای ادامه رشد و گل دهی کمک کند از آن استفاده می کنند.

7 – شکوفه های پژمرده را برای تشویق گیاه به رشد و تولید شکوفه های جدید قطع کنید.

آبیاری همیشه بهار :

گل های همیشه بهار نسبتاً به خشکی کشیدن مقاوم هستند.

البته این به معنی عدم آسیب رسیدن به آنها به دلیل آبیاری نامناسب نیست بلکه در چنین شرایطی از بین نمی روند اما از گلدهی آنان کاسته می شود.

آبیاری مناسب و منظم ازجمله دلایل گلدهی خوب و افزایش مدت زمان گلدهی این گیاهان است.

نور مناسب همیشه بهار :

به مکانی با تابش نور مستقیم آفتاب به مدت حداقل ۶ ساعت نیاز دارد. کمبود نور موجب ریز شدن گل ها، عدم شکوفایی گل ها و یا حتی عدم گلدهی گیاه می شود.

همچنین احتمال شیوع برخی بیماری های قارچی بخصوص سفیدک پودری بسیار افزایش می یابد.

نور شدید و زیاد در مواقعی که دمای هوا نیز گرم است می تواند منجر به کاهش گلدهی و سوختگی برگ ها شود.

بنابراین اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید گیاه را در جایی بکارید که عصر هنگام از سایه برخوردار باشد.

مصارف دارویی:

برای مصارف دارویی تمام غنچه ها یا فقط غنچه های پایه دار گل همیشه بهار را جمع آوری می کنند.

این کار را در یک روز آفتابی انجام می دهند. گل ها را روی سبد و در سایه با درجه حرارت ۳۵ درجه سانتیگراد خشک می کنند.

گل های همیشه بهار محتوی یک کالندولاساپونین –اسید- تری ترپنوئید، دیگر گلوکوزیدها و کالندولوزیدها، شیره های تلخ و نوعی اسانس روغنی اند.

از آنها برای تحریک فعالیت کبدی و خصوصا ترشح صفرا استفاده می گردد. برای تسکین اسپاسم های معده یا روده ای نیز بکار می روند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (229 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (162 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (138 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (95 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW