نحوه پرورش و نگهداری لیسیانتوس

  یکشنبه، 01 دی 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری لیسیانتوس
گیاه لیسیانتوس یکی از زیباترین گل های زینتی در جهان است که می توان از گل های آن در طول سال استفاده کرد.

پرورش لیسیانتوس

پرورش و مراقبت از گیاه زینتی لیسیانتوس

گیاه لیسیانتوس اخیرا به عنوان گیاه گلدانی مشهور بوده و تنها در ده سال اخیر به طور گسترده در دسترس بوده اند و به عنوان گیاه گلدانی شکوفه دهنده بفروش می رسند و در کنار چنین گیاهان تنومند مانند کالانچو و گلاکسینیا یافت می شوند. لیسیانتوس به طور مناسب رشد می کند و گل های بسیار زیبا و ظریف را با انواع رنگ های مختلف نشان می دهد و چندین ماه این گیاه شلوغ شکوفا می شود.

با اینکه پرورش دهندگان هنوز در حال تجربه بهترین روش برای کشت آن هستند، اما آن ها اغلب در سراسر سال در دسترس هستند. به خاطر داشته باشید که آن ها در اوایل بهار بهترین کار را قبل از اینکه واقعا گرم شوند انجام می دهند.

بخش رازهای باغبانی در نمناک توضیح خواهد داد که همانند دیگر گیاهان گلدانی، برای زنده ماندن به عنوان یک گیاه گلدانی ساخته نشده است. در عوض، زمانی که شکوفه پژمرده می شود، آن ها به کرات کنار گذاشته می شوند.

آشنایی با گیاه زینتی لیسیانتوس

نام :لیسیانتوس

نوع:چند ساله علفی

خانواده:Gentianaceae

ارتفاع:50 تا 70 سانتی متر

رنگ گل:سفید، آبی و بنفش

نور:نور کامل آفتاب ( 12 تا 13 ساعت)

نیاز آبی:متوسط

نگهداری:متوسط

گل:گلهای فنجانی یا زنگوله ای شکل, روی ساقه های برگدار بصورت منفرد یا چند تایی تشکیل می شوند. دارای 2 کلاله و 5 تا 6 عدد پرچم می باشد.

برگ:برگها تخم مرغی و یا نیزه ای شکل و بدون دمبرگ هستند و گاهی ساقه آغوش و به رنگ سبز مایل به خاکستری می باشند.

مقاومت :مقاوم به سرما

لیسیانتوس از زیباترین گلهای زینتی شاخه بریده است و بومی آمریکای شمالی است . این گل دارای انواع یکساله، دوساله و چندساله کوتاه عمر است و دارای شکوفه های پررنگ رزی شکل است که این شکوفه ها برای مدت زمانی درحدود 7 روز شاداب باقی خواهد ماند. این گیاه به مدت چند ماه از سال گل های فراوانی تولید می کند و تقریبا در همه فصل ها قابل یافت است.

اصول مهم پرورش و نگهداری از گیاه لیسیانتوس

1. گلدان به اندازه مناسب انتخاب کنید :

اندازه دقیق گلدان به گونه لیسیانتوس بستگی خواهد داشت که شما در حال پرورش آن هستید. مثالا لیسیانتوس صفیر در یک گلدان که 3 تا 4 اینچ (7.6 - 10.2 سانتی متر)عمق دارد، بهتر عمل می کند. گونه های بزرگ تر مثل فلوریدا، لیزا، و برای همیشه نیاز به 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر)دارند تا اطمینان حاصل شود که ریشه ها جای فراوانی دارند تا پخش شوند

دقت کنید ظرفی که انتخاب می کنید سوراخ هایی در کف آن ایجاد کنید تا زهکشی مناسب صورت گیرد. اگر قصد دارید لیسیانتوس را در داخل نگه دارید، باید بشقابی را در زیر آن قرار دهید تا آبی که از آن خارج می شود را بگیرید.

2. گلدان را با خاک خشک و نچسبیده پر کنید :

مخلوط تجاری استاندارد درست کار خواهد کرد. دقت کنید که در حدود یک اینچ از فضا را در بالای آن خالی بگذارید در غیر این صورت، وقتی گلدان را جابجا می کنید یا آن را باخود به داخل و بیرون می برید، همه چیز می تواند به هم بریزد.

3. خاک را به سطح پ هاش 6.5و7 بیاورید :

برای شکوفایی لیسیانتوس مهم است که آن را به خاکی که یک اسیدیته متعادل دارد، معرفی کنید. اگر متوجه شدید که پ هاش سطح خاک شما کم است، مخلوط کردن آن در مقدار کمی از مکمل سنگ آهک زمینی آن را به سطح مورد نظر خواهد آورد.

کیت های پایه پ هاش را می توان در گلخانه ها، دامداری های صنعتی، و هر جای دیگر که لوازم باغبانی فروخته می شوند، خریداری کرد.زمانی را بگذارید که پ هاش خاک را قبل از کاشت آزمایش کنید.

4.سوراخی را در لیسیانتوس ایجاد کنید :

خاک را در وسط گلدان خالی کنید اگر پلاگ به اندازه کافی کوچک باشد، می توانید این کار را با یک یا دو انگشت در حدود 1.2 اینچ (1.3 سانتیمتر)انجام دهید. برای جا دادن یک پلاگ بزرگ تر، از یک قاشق و یا یک بیلچه استفاده کنید.جابه جا کردن خاک در اطراف لبه ظرف به جای دور انداختن آن ، نیاز دارید تا سوراخ را دوباره پر کنید.

5.پلاگ را در خاک قرار دهید :

به دقت تمام پلاگ را، اطراف پایه خاک و همه آن را به درون حفره ای که باز کرده اید، بیندازید. وقتی سر جای خود قرار می گیرد، خاک خشک را در اطراف نهال قرار می دهد تا آن لنگر بیاندازد. سپس با انگشت روی آن بزنید.

کاشت گیاه لیسیانتوس از بذر

1. تخم ها را در ابتدای بهار بپاشید :

اگر چه لیسیانتوس به عنوان یک گیاه گرم شناخته می شود اما دمای سردتر می تواند به رشد ریشه های قوی تر کمک کند. برای قرار دادن در خاک 12 تا 13 هفته پس از آخرین یخ بندان زمستان برنامه ریزی کنید.

در صورتی که دمای یخ زده تهدیدی است بنابراین بس تر را با یک عایق بپوشانید تا آن ها را حفظ کنید. این مرحله تنها در صورتی اعمال خواهد شد که شما در حال کاشت لیسیانتوس در فضای باز باشید.

پرورش لیسیانتوس در یک محیط طبیعی می تواند بسیار دشوار باشد. بیشتر مشتاقان باغبانی، زمان بسیار بهتری را برای رشد گیاه پلاگ در داخل خانه خواهند داشت و در آنجا کنترل بیشتری بر میزان نور، گرما و آبی که در معرض آن قرار دارد، خواهند داشت.

2. روزانه دانه ها را آبیاری کنید :

آن ها به مقدار زیادی رطوبت نیاز خواهند داشت تا جوانه بزنند. آب کافی برای خیس کردن لایه بالایی خاک بدون اشباع کردن آن کافی است ریشه ها که تشنه هستند، رطوبت را تامین خواهند کرد به محض این که خاک خشک شود، باید دوباره جایگزین شوند.

بسته به دما و رطوبت محیط اطراف خود، ممکن است بخواهید دانه های لیسیانتوس را روزهای زوج آبیاری کنید.خاک را خیلی اشباع نکنید.با قرار دادن دانه ها در آب زیاد ممکن است دانه ها غرق شوند.

3. نهال ها را به گلدان جداگانه ای انتقال دهید:

زمانی که نهال اولین برگ ها را تولید می کند، آن ها را با ظرافت از خاک بیرون آورده و در یک گلدان کوچک پر از مخلوط خاک خشک قرار دهید. این کار برای گیاهان داخلی و هم در فضای باز انجام می شود حتی اگر به آن ها اجازه دهید بیرون بمانند، یک کشاورز برای ترویج و هدایت رشد سریع محدودیت هایی را ایجاد خواهد کرد.

لیسیانتوس جوان معمولا برای پیوند زدن بعد از 60 روز آماده خواهند بود.از یک بیلچه برای بیرون آوردن نهال استفاده کنید، اما مراقب باشید که سیستم ریشه ای ظریف را خراب نکنید.

گلدانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا یک گیاه را نگهداری کند به این ترتیب، مجبور نخواهید شد لیسیانتوس را از بین ببرید چون به بزرگ شدن ادامه می دهد.

4. از انکوباتور گرم برای کمک به گیاهان برای زنده ماندن در شرایط سردتر استفاده کنید:

اگر با فصل بهار و یا سرما خوردگی غیر منتظره روبرو شدید، ممکن است برای زنده نگه داشتن لیسیانتوس به وسیله روش های دیگر ضروری باشد. یک انکوباتور الکتریکی جوانه را در محدوده دمایی ایمن نگه می دارد. دستگاه انکوباتور را در دمای بین 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 - 24 درجه سانتی گراد)تنظیم کنید تا این که این گیاه مرحله جوانه زنی را به پایان برساند.برای بسیاری از انواع لیسیانتوس ، جوانه زنی 10 تا 15 روز طول می کشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (49 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان