نحوه پرورش و نگهداری سیکاس

  چهارشنبه، 09 بهمن 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری سیکاس
سیکاس ها گیاهانی دو پایه و کم رشد هستند. از انها یک تیره با چند جنس و گونه های متعدود بدون هیچ تغییری با تکامل از تریاس (دوره های زمین شناسی حدودا ۲۰۰ میلیون سال پیش، عصر دایناسورها) تاکنون باقیمانده است.

پرورش سیکاس

سیکاس گیاهیست مقاوم که هم در آپارتمان و هم در فضای خانه قابل نگهداری است و به دلیل رشد کم ، گیاهی نسبتا گران و از نظر زیبایی و جلوه گیاهی لوکس و تشریفاتی به حساب می آید و همچنین در باغچه کاری و زیبایی فضای سبز باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نام فارسی:نخل زینتی

خاستگاه:جنوب ژاپن

نام انگلیسی:

Sago palm

نام علمی:Cycas Revoluta

خانواده: Cycadaceae – سیکاداسه

نامهای دیگر:نخل ساگو – نخل زینتی – سیکاد ، گل سیکاس مینیاتوری

تصویر

مشخصات گل سیکاس :

سیکاس با نام علمی “Cycas Revoluta” بومی ژاپن بوده و اغلب زینت بخش سالنهای بزرگ، ادارات، مکانهای تجاری و خانگی است و گونه رولتا در ایران از دیگر انواع آن متداول تر و محبوب تر و شناخته شده تر است و یکی از بزرگترین های این گونه در باغ گیاه شناسی کیو KEW در انگلستان نگهداری میشود.

از برگ های زیبا و سبز گیاه سیکاس جهت تزیین دسته گل، تاج گل و عید پاک در سراسر جهان استفاده می شود و چون این گیاه در سال در هر نوبت گل دهی، حدود ۲۰ تا ۴۰ برگمی دهد برگ این گیاه نسبت به گیاهان دیگر نیز قیمتی است. این گیاه دارای سرعت رشد بسیار کم و عمر طولانی می باشد.

نوع سیکاس رولوتا که در ایران و عمدتاً در شمال ایران کشت می گردد دارای برگ های سبز پررنگ است. برگها به صورت متحد المرکزمعولا در اردیبهشت همه با هم به یکباره ظاهر می گردند و در صورت مهیا بودن شرایط از نظر رطوبت و دما در شهریور نیز برگ دهی می نمایند. همچنین رنگ میوه سیکاس از خاکستری به نارنجی متمایل میگردد.

نکته: سیکاس درخت دو پایه ای است ( سیکاس نر و سیکاس ماده ) و پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است . برگهای پایه نر کوتاه ، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می ریزند .برگهای پایه گل سیکاس ماده مسطح است و از کرکهای خرمائی رنگ پوشیده شده و در سطح بالائی آنها شرابه ای انگشت مانند یا دندانه دار می باشد .

معرفی و نگهداری سیکاس : یکی از مقاومترین و کند رشدترین گیاهان آپارتمانی رو میخوایم مورد بررسی قرار بدیم و بهتون نیازهای اون اعم از آبیاری،نور، دما و همچنین تکثیر بهتون آموزش بدیم، همانوطر که گفتم رشد بسیار کمی داره و همین باعث شده که یکم گیاه گرون قیمتی باشه ، گیاه سیکاس رو میتویند بیشتر در ادارات و مکان های تجاری میتوان دید ولی به راحتی میتونید در خانه هم نگهداری کنید، راستی خیلی ها هم با مشکلاتی در نگهداری اون مواجه میشن که اون ها رو هم مورد بررسی قرار میدم، پس با ما همراه باشید تا انتهای مطلب

معرفی گیاه سیکاس

این گیاه رو در فارسی به نخل زینتی هم میشناسند که از خانواده Cycadaceae – سیکاداسه می باشد و که نام علمی آن Cycas Revoluta و نام لاتین Sago palm شناخته میشود و بومی ژاپن و مناطق استوایی است.

این گیاه دارای گونه های مختلفی می باشد که گونه هایی مانند زامیا و استانژریا ساقه های زیر زمینی دارند.ساقه ی سیکاسها مانند نخل ها ستونی شکل،بدون انشعاب و در جنس های مختلف ارتفاعی متفاوت دارند.ارتفاع تنه جنس سراتوزامیا از سیکاسها از ۱۵ تا ۱۶ متر قابل تغییر است. با نگه داری آن داخل گلدان میتونید اندازه گیاه رو با هرس کنترل کنید.دوام برگها این گیاه زیاد هست ولی به علت شکننده بودن باید خیلی مراقب بود و در جابجایی کاملا با احتیاط حمل شود.

یک نکته جالب اینکه از برگ های زیبا و سبز این گیاه برای تزیین دسته گل، تاج گل و عید پاک در سراسر دنیا استفاده میکنند. از انواع این گیاه بیشتر گونه سیکاس رولوتا در شمال کشور کشت یمشود که دارای برگهای سبز پر رنگ میباشد در این گیاه برگها به صورت متحد المرکز و معولا در اردیبهشت همه با هم رشد میکنند و در صورت مهیا بودن شرایط از نظر رطوبت و دما در شهریور نیز برگ دهی می نمایند. همچنین رنگ میوه سیکاس از خاکستری به نارنجی متمایل میگردد.

نحوه تشخیص سیکاس نر و ماده

این گیاه دو پایه ای است و پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است . برگهای پایه نر کوتاه ، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می ریزند .برگهای پایه گل سیکاس ماده مسطح است و از کرکهای خرمائی رنگ پوشیده شده و در سطح بالائی آنها شرابه ای انگشت مانند یا دندانه دار می باشد.

نیازها و نگهداری سیکاس

به طور خلاصه باید گفت که سیکاس به نور زیاد، دمای 24 درجه ،رطوبت زیاد و آبیاری زیاد نیاز دارد که در ادامه تمامی نیازها را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نیازها:

نور:

به نور زیاد و چند ساعتی نور مستقیم نیاز دارد برگهای این گیاه اصطلاحا دیاهلیوتروپیک است یعنی به دنبال آفتاب می رودو حتما باید ۹۰ درجه در هفته چرخیده شود وگرنه گیاه کج خواهد شد.نور کم موجب زیادشدن طول برگ و نورزیاد هم طول برگها را کوتاه میکند.

نکته بسیار مهم برای نور این گیاه :

توجه داشته باشید که اگر گیاه شما دارای برگهای جوان ولطیف است تا دو هفته مراقب باشید چون کوچک ترین ضربه به برگچه ها و همچنین فعالیت بیش از حد حشرات باعث آسیب دیدن برگها خواهد شد و در کنار این موضوع قرار گرفتن در نور مستقیم و شدید باعث کوتاه ماندن برگها میشود، همچنین بالا بردن آبیاری در دوران برگ دهی گیاه باعث بهتر شدن برگ دهی و رشد گیاه شما خواهد شد.

دما:

اگر دمای هوا برای چند روز زیر ۰ درجه بماند،باید با سیکاس خود خداحافظی کنید پس در فصول سرد سال یا گیاه را به داخل منزل یا گلخانه کوچ دهید یا با پلاستیک کامل دور آنرا بپوشانید.بطور کلی دمای عادی ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد برایش مناسب است در صورت سرما زدگی اگر تنه گیاه هنوز محکم بود خب به خیر گذشته ولی اگر ساقه نرم شده بود دیگر امیدی به نجاتش نیست!!

آبیاری:

اگر در گلدان کاشته اجازه دهید هردفعه که خاک گلدان خشک شود گیاه را آبیاری کنیداین گیاه دوست ندارد خاکش دایم خیس باشد،.ولی برعکس اگر در خاک کاشته شده باشد خشکی را نیز میتواند تحمل کند ولی در باغ در فصل تابستان که هوا گرم است هفته ای ۲ بار هم میتوان آب داد حتما این توصیه باغ شیشه ای را به خاطر داشته باشید که هرگز روی برگها گیاه آبپاشی نکنید زیرا باعث پوسیدن گیاه می شود.

تغذیه:

نیازغذایی این گیاه به میزان نوردر دسترس بستگی دارد و گیاهانی که در نور زیاد رشد کردند بیشتر از سایه رشدها به کود احتیاج دارند به یادداشته باشید این گیاه برخلاف گیاهان دیگر در صورت کمبود مواد غذایی هیچ علامت و نشانه ای از خود بروز نمیدهد(مظلوم است!) پس از بهار تا آخر تابستان ماهی یکبار با نصف مقدار توصیه شده روی بسته کود کامل گیاه را تغذیه کنید.برای جلوگیری از ریشه سوزی در اثرپتانسیل اسمزی بالای کود،حتما با آب رقیق شود

خاک :

در هر خاکی رشد میکند ولی بهترین خاک خاک کاکتوس با مواد آلی زیاد میباشد همچنین مقدار مساوی پیت ماس و پرلیت درشت هم قابل تحمل است طوقه گیاه همواره در بالای لبه خاک باشد

رطوبت:

رطوبت داخل اتاق و محیط برایش کافیست به رطوبت حساس نمیباشدولی برای رشد بهتر و سرحال بودن رطوبت ۵۰ درصدی داخل اتاق برایش کافیست.با گذاشتن سینی پرازآب زیر گلدان رطوبت را تامین میکند

تکثیر:

این گیاه به وسیله ی بذر تکثیر میشود .همچنین میتوان آنرا با تنه جوش های کنار ساقه در اول بهار یا پاییز هم تکثیر کرد.برای بذر گیری باید گرده افشانی توسط باد و حشرات و البته دستی انجام شود که کار تخصصی و سختیه و دتوصیه میکنم اصلا دنبالش نرید. وتخم ان در پاییز آماده ی برداشت میشه .برای کاشت بهتر است بذر به مدت یک روز در آب خیس بخورد و پوست قرمز روی تخم برداشته شود.مدت لازم برای جوانه زنی هم ۳ تا ۹ ماه میباشد ۳ سال زمان لازم است تا قطر پیاز ان به ۳سانتی منر برسد

منبع: سایت باغ شیشه ای و گل من و تو و نازبو


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رهبر معظم انقلاب: از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم (166 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (160 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (119 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (102 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (69 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (61 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (57 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (55 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (47 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (46 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (45 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (37 نظر) نگاهی به مراسم عروسی مجلل یاس، دختر ژاله صامتی در باغ تالاری در تهران+ویدیو/ جشنی باشکوه و اروپایی؛ خوشبخت باشن😍 (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد یک هموطن تهرانی برای طراحی دَرب خانه به شکل بُرج آزادی پربازدید شد+عکس/ مغز نگو معدن طلاست👌 (27 نظر) (فیلم) تسلط جالب رهبر معظم انقلاب به زبان عربی هنگام گفتگو با پسر اسماعیل هنیه / بَلِّغوا تَعزیَتی ... (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فریبا نادری: مسعود عاشقم شده بود من هم در مقابل عاشق شدم؛ یعنی او من را هم عاشق کرد اینجور نبود که از سرطانش خبر نداشته باشم
نظر قاطعانه رهبر معظم انقلاب درمورد تغذیه نوزاد از شیر مادر: خیلی مهم است که بچه شیر مادرش را بخورد
درخواست مبینا نعمت زاده از پزشکیان فوراً اجابت شد
فوت و فن خانه‌داری؛ روش اصولی درست کردن ترشک هفت میوه خانگی؛ خوشمزه‌تر از ترشک‌های آماده و بازاری
تهران احتمالا پاشنه آشیل اسرائیل را پیدا کرده است
دلمان می‌خواهد از همه دولت‌ها افرادی در هیئت وزیران باشند
سازمان همکاری اسلامی: ترور هنیه، تعرض به حاکمیت ایران بود
مبینا نعمت‌زاده می‌تواند خادم آستان مقدس جمکران شود
(حاوی تصویر دلخراش) سوزاندن کودکان کار با اتو در مریوان توسط استاد کار خیاط!
پذیرش بدون کنکور "مبینا نعمت‌زاده" مدال‌آور المپیک 2024 در دانشگاه تهران
ریختن داروی ضد اسهال در غذای مشتریان یک رستوران!
ساختمان شهید اسماعیل هنیه در دانشگاه تهران افتتاح شد
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه
جزئیات آخرین مهلت انتخاب رشتۀ کنکوری‌ها
تست ضریب هوشی/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند در 7 ثانیه حدس بزنند که پس از حرکت چرخ‌دنده، کدام حرف انگلیسی اولین ضربه را می‌خورد
منتخب روز   
پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو