نحوه پرورش و نگهداری ترب کوهی

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری ترب کوهی
ترب کوهی عضوی از خانواده شب بویان است که ارتباط نزدیکی با جوانه‌های بروکسل، کلم و گل کلم دارد. فواید سلامتی ترب کوهی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

نام ترب کوهی


نام لاتین HHORSEADISH
نام علمی ARMORIACA RUSTICANA
تیره CRUCIFERAE
زمان کاشت بهار و اوایل تابستان
مقدار بذر مصرفی ۱۵ کیلوگرم در هکتار

ترب کوهی

ترب کوهی یا Horseradish سبزی ریشه ای تند و تیزی است که معمولاً برای طعم دهی و خوشمزه شدن و طعم تند در غذاها استفاده می شود. ترب کوهی گیاه چند ساله ی مقاوم است و می تواند در آب و هوای سرد ، آفتاب کامل یا سایه روشن نیز رشد و پرورش یابد. کاشت ترب کوهی در باغچه های خانگی، مقدار زیادی سبزی سالم را دم دستتان برای شما تأمین می کند ، که می توانید از آنها برای ادویه زدن به گوشت ها ، ماهی ها ، سوپ ها ، سس ها استفاده کنید و یا حتی در یک سالاد تازه اضافه کنید.


منشا


منشا ترب کوهی خاورمیانه می باشد. خوردن آن باعث دفع سموم کلیه و کبد می شود.

نیاز های اکولوژیکی



خاک:

احتیاج به خاک سبک و قوی دارد.

دما:

حداکثر دمایی که ترب کوهی تحمل می کند ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد. ولی در این دما غده ها پوک می شوند و بهترین دمای برای آن ۲۰درجه سانتی گراد می باشد.

آبیاری:

هر چند روز یک مرتبه به آبیاری نیاز دارد و نباید زمین کشت گیاه کاملا خشک شود.

کود:

بایستی قبل از کاشت در پاییز همراه با شخم پاییزی میزان ۲۵ تا ۳۰تن در هکتار به زمین کود حیوانی پوسیده اضافه کرد. برای عملکرد بهتر قبل از کاشت میزان ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم در هکتار کود ازته، ۱۰۰ تا ۷۰ کیلوگرم در هکتار کود فسفر و ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار کود پتاسه به خاک اضافه می کنند.

تصویر

کاشت ترب کوهی

ترب کوهی ترجیح می دهد در خاک غنی، با زهکشی مناسب و در نور کامل خورشید کاشته شود. با این حال، این گیاه چند ساله تقریباً در همه شرایط رشد خواهد کرد، به جز در سایه طولانی مدت یا خاک مرتبا مرطوب. قبل از کاشت ترب کوهی ، مکانی را انتخاب کنید که به دور از هر گیاه دیگری که به آن اهمیت می دهید، قرار داشته باشد.

چرا که ترب کوهی به سرعت گسترش می یابد و خیلی زود می تواند کل باغ شما را به دست بگیرد. بهترین راه کنترل این مشکل، این است که از همان ابتدا ترب کوهی را در ظروف پرورش دهید.

کاشت ترب کوهی را در اوایل پاییز یا پیش از شروع بهار انجام دهید. گیاه یا ریشه ها را با فاصله 30 تا 50 سانتی متر از یکدیگر و در عمق 10 سانتی متری خاک بکارید. پس از کاشت، به اندازه یک بیلچه کمپوست آلی و آب را به هر سوراخ اضافه کنید. برای تقویت کردن ریشه ها و به منظور داشتن بهترین حالت رشد از روش کندن علف های هرز استفاده کنید. بعد از چندین تلاش برای دستیابی به علف های هرز، من سرانجام آن ها را با بیل بیرون می کشم. تشویق به رشد ترب کوهی اغلب به همین روش نتیجه می دهد.

مشکلات رایج

متداول ترین مسئله ای که باغبانان پس از کاشت ترب کوهی با آن مواجه هستند چگونگی رشد آن نیست بلکه چگونگی جلوگیری از رشد آن در جایی که نمی خواهند است. برای کنترل پخش شدن آن، هنگام برداشت محصول، تمام ریشه از جمله شاخه های آن را بیرون بیاورید.

هر کاری که انجام می دهید، فقط تا زمانی که ریشه ترب کوهی در زمین دارید یا ریشه های آن را در گلدان خود قرار داده اید ، زمین یا خاک را خیس نکنید، زیرا خطر گسترش گیاه در سراسر باغ شما را تهدید می کند.

آفات:



از آفات مهم ترب کوهی لارو پروانه است که می بایست در موقع بذر پاشی، خاک را با محلول دیازینون ضدعفونی کرد. در هر صورت هر نوع سم پاشی قبل از تشکیل غده می بایست انجام گیرد.

برداشت

شما می توانید از برداشت محصول خود پس از گذشت یک سال بعد از کاشت ترب کوهی لذت ببرید. با دقت خاک را از اطراف ریشه اصلی کنار بزنید، مراقب باشید ریشه های جانبی را در بیاورید و در همان زمان آن ها را از بین ببرید.

برای بهترین بازدهی، دانشگاه ایالتی اورگان برداشت محصول را در زمانی توصیه می کند که یخ زدگی و سرما شاخ و برگ گیاه را از بین برده است. ریشه اصلی را به خوبی بشویید و خشک کنید. اگر در یک کیسه پلاستیکی با سوراخ های کوچک ترب کوهی را نگه دارید، این گیاه به مدت سه ماه یا حتی بیشتر در سطل سبزی یخچال شما می تواند دوام بیاورد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن