نحوه شستن تابه و قابلمه سرامیکی

  یکشنبه، 22 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه شستن تابه و قابلمه سرامیکی
آشنایی با روش‌های درست تمیز کردن ظروف سرامیکی در افزایش طول عمر و نگهداری از این ظروف آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. با ما همراه شوید تا نحوه شستن و نگهداری تابه و قابلمه سرامیکی را به شما آموزش دهیم.

برخی معتقدند که قابلمه سرامیکی بهترین نوع قابلمه نچسب است. این قابلمه نسبت به سایر محصولات جدید تر است و مدت خیلی زیادی از طراحی و تولید آن نمی گذرد؛ با این حال در میان عموم مردم بسیار محبوب شده است و بسیاری از مردم آن را به سایر نمونه های قابلمه ترجیح می دهند. این قابلمه ها به دلیل جدید بودن و به کار رفتن فناوری های تازه در آن نیاز به مراقبت دارند. به عنوان مثال با این که قابلمه سرامیکی جزء رده بهترین قابلمه برای ته دیگ به حساب می آید، اما تمیز کردن داخل آن بعداز برداشتن ته دیگ یکی از موضوعاتی است که می توان به آن پرداخت.
اگر در زمان شست و شوی این قابلمه ها یکی سری نکات رعایت شود، می توان سال ها از آن ها استفاده کرده و طعم های شگفت انگیزی به کمک آن ها آفرید. باید بدانید که این نمونه از ظروف پخت و پز بر خلاف چیزی که با شنیدن نام آن ها تصور می شود، کاملا از سرامیک ساخته نشده اند؛ بلکه لایه ای از لعاب سرامیک بر روی قابلمه کشیده شده است. در هیچ کجای دنیا نمی توانید قابلمه ای کاملا سرامیکی پیدا کنید. پس بهتر است مراقب افراد سودجویی که می گویند محصولات آن ها کاملا سرامیکی هستند، باشید.

مزایای استفاده از قابلمه سرامیکی

قطعه ی فلزی ظرف معمولا از جنس آلومینیم می باشد چرا که می تواند به خوبی گرما را انتقال دهد. البته ظروف چدن با روکش سرامیک نیز رایج می باشند. یکی از مزایای این گونه ظروف با روکش سرامیک این است که سطح نچسب آن ها بر خلاف تفلون عاری از مواد سمی می باشد. این سطح سرامیکی همچنین از نفوذ عناصر فلزی موجود در بدنه ظرف به داخل غذا جلوگیری می نماید.قابلمه های سرامیکی اصل به هیچ عنوان خراش بر نمی دارند و بسیار محکم و مقاوم می باشند.

چطور ظروف سرامیکی را تمیز کنید؟

قابلمه و وسایل آشپزی سرامیکی جدید را ابتدا باید با دست و آب گرم خوب بشویید و با پارچه نرم خشک کنید تا ذرات گرد و غبار سرامیکی و کثیفی هایی که در حین ساخت و حمل و نقل روی سطح آن جمع شده اند کاملا پاک شوند.ظروف سرامیکی باید بعد از هر بار استفاده شسته شوند تا ذرات غذا از بین بروند. هر چند وقت سطح ظروف را از نظر تغییر رنگ بررسی کرده و برای از بین بردن لک ها زمان صرف کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

شستن تابه سرامیکی

اجازه دهید قابلمه های سرامیکی خنک شوند

به یاد داشته باشید ظروف سرامیکی به تغییرات سریع و شدید دما پاسخ خوبی نمی دهند. به همین دلیل همیشه قبل از شستشو وسایل سرامیکی چند دقیقه اجازه دهید تا کاملاً خنک شوند سپس سینک را با آب و مایع ظرفشویی پر کنید و ظروف را بشویید.

ظروف را با اسفنج بشویید

یکی دیگر از نکات ساده و موثر برای تمیز کردن ظروف سرامیکی استفاده از اسفنج نرم است .به کاربردن اسفنج مناسب از خط و خش ظروف جلوگیری می کند.

از هرگونه ساینده خودداری کنید

برای شست وشوی ظروف سرامیکی هرگز از سیم ظرف شویی، اسکاج سیمی یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید. اینها می توانند باعث خراشیدگی و آسیب به سطح ظروف شوند.

ظروف را بشویید و خشک کنید

بعد از شست و شوی ظروف و قابلمه ها با آب گرم آنها با دستمالی نرم خشک کنید و یا اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند.

غذای چسبیده را با جوش شیرین از بین ببرید

یکی از مشکلاتی که تمامی خانم های خانه دار با آن دست و پنجه نرم می کنند چسبیدن غذا به قابلمه است، اجازه دهید قابلمه ها حداقل 30 دقیقه در آب گرم و مایع خیس بخورند سپس اسفنجی مرطوب را به جوش شیرین خشک آغشته کرده و از آن برای از بین بردن باقی مانده مواد غذایی استفاده کنید.اگر غذا به راحتی از بین نرفت، کف قابلمه را جوش شیرین بپاشید و یک تا دو قاشق غذاخوری آب داغ به آن اضافه کنید، اجازه دهید مخلوط 30 دقیقه بماند و با حرکت دایره ای بشویید. در صورت نیاز این کار را تکرار و سپس بشویید و خشک کنید.

تغییر رنگ را با هیدروژن پراکسید از بین ببرید

پس از استفاده های فراوان پوشش های سرامیکی می توانند تغییر رنگ دهند. برای روشن سازی قابلمه ها، پراکسید هیدروژن 3درصد را به اندازه کافی کف ظرف بریزید تا سطح را بپوشاند. پراکسید هیدروژن باید حباب بزند، اگر اینگونه نباشد محلول تازه نیست و به یک محلول تازه نیاز دارید.اجازه دهید محلول به مدت 30 دقیقه در ظرف بماند، سپس آن را بشویید و خشک کنید. سفید کنندگی پراکسید، باعث براق شدن سطح رنگ می شود.

چگونه می توان از سوختن مواد غذایی داخل تابه های سرامیکی جلوگیری کرد؟

اشتباه اصلی خیلی از خانم ها هنگام سرخ کردن مواد غذایی، اضافه نکردن روغن داخل تابه است. به یاد داشته باشید حتی تابه های سرامیکی با خاصیت ضد چسبندگی به مقداری روغن نیاز دارند.سرخ کردن بدون روغن باعث گرم شدن بیش از حد ظروف می شود و در مدت زمان کوتاهی پوشش سرامیکی آسیب دیده و خاصیت نچسبی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، توجه به درجه حرارت و روغنی که از آن استفاده می کنیم بسیار مهم است، پس در تنظیم حرارت خیلی دقت کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن ظرفهای سرامیکی و آشپزی

  1. ظروف سرامیکی را همیشه با دست بشویید. مواد شوینده ماشین ظرفشویی حاوی سفید کننده ها و اسیدهای سیتریک هستند.
  2. همیشه هنگام پخت و پز داخل ظروف سرامیکی از کفگیر و ملاقه پلاستیکی، سیلیکونی، چوبی یا نایلونی استفاده کنید.
  3. هرگز غذاها را با چاقو در ظروف سرامیکی برش ندهید تا از خراش روی سطح آن جلوگیری کنید.
  4. وقتی پوشش سرامیکی ساییده شد، از تمیز کردن قابلمه ها با اسیدهایی (مانند لیمو یا سرکه) خودداری کنید. اسید بالا باعث آسیب سریعتر ظروف می شود.
  5. هنگام پخت و پز از دمای بالا استفاده نکنید.
  6. ظروف سرامیکی را بدون پد روی هم قرار ندهید تا از ایجاد خراش بین قطعات جلوگیری شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (245 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (114 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (40 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
استقبال مجلس از بانوی کابینه / تعهد فرزانه صادق به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن
تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از غزه در شیکاگو
300 میلیون رهن، ماهی 5 میلیون اجاره برای یک سوئیت 30 متری در تهران!
ویدیویی از جذابیت آلن دلون، ستاره جهانی دهه های 80 و 90 میلادی، از اوج جوانی تا 88 سالگی، آخرین سال زندگی‌اش/ قالی کرمون که میگن ایشونن، گذر زمان رفته رفته جذابترش کرده
(ویدیو) ماجرای دعوای جنجالی حدیث میرامینی با مهسا طهماسبی و الهام شعبانی در نمایش «بی پایانی»
(عکس) سنگ تمام مونا نیکی برای همسرش علیرضا نیکبخت واحدی با چیز کیک خانگی خوشمزه و کنار استخر/ طعمش یه چیز دیگه اس
(تصاویر) پست تاثیر گذار و ناراحت کننده امین زندگانی، بازیگر سریال طوبی، برای آلن دلون
(ویدیو) چیدمان مثال‌زدنی پنت هاوس زیبای محمدرضا گلزار با شیک‌ترین رنگ مبلمان، فرش و روتختی/ میدونستین از نظر طراحان داخلی این رنگ یکی از باکلاس‌ترین‌هاست برای انتخاب مبلمان؟
(ویدئو) حرفهای تلخ بهرام افشاری در مورد پرستاری از پدرش و قضاوت های مردم / بچه طلاقم بهم میگفتن اگه معتاد نشه بقیه رو معتاد میکنه
(ویدیو) بازی میخکوب‌‌کننده‌ی مریلا زارعی در فیلمی که به خاطر آن سیمرغ گرفت/ بازیگری که که نه تنها با کلمات بلکه با صدا و نگاهش همگان را مبهوت خود میکند
(ویدیو) روایت تلخ مه‌ لقا می‌ نوش‌ زاد، بازیگر سریال "قطب شمال" از فوت پدر و مادرش به فاصله دو سال! / با عمویم زندگی می‌کنم و به خاطر من ازدواج نکرده
حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد!+عکس
(تصاویر) به نظر شما نقش عروس به کدامیک از بازیگران میاد؟/ نگاهی به بازیگران زن در نقش عروس/ از لیلا حاتمی تا الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی
فوت و فن خانه‌داری؛ چیکار کنیم یخ مرغ زود باز شود؟+ روش سریع و فوری باز کردن یخ مرغ
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!