نحوه تمیز کردن کپک های ماشین لباسشویی

  پنجشنبه، 26 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
نحوه تمیز کردن کپک های ماشین لباسشویی
کپک یک مشکل رایج در ماشین لباسشویی است که به علت نرسیدن هوا به درون ماشین اتفاق می افتد برای رفع آن می توان از روش های ارائه شده در این مطلب استفاده کرد.

کپک ها برای تولید و تکثیر نیاز به محیط های مرطوب دارند. فضای داخلی ماشین لباسشویی نیز پس از شستشوی لباس ها، می تواند مکان مناسبی برای رشد کپک ها باشد. ماشین های لباسشویی اقتصادی, سازگار با محیط زیست و آسان برای لباس ها هستند اما این ماشین ها به شدت مستعد رشد کپک هستند. معمولاً مردم رشد کپک واقعی را نمی بینند; اولین علامت کپک در ماشین لباس شویی وجود بوی نامطلوب است.

کپک ماشین لباسشویی

چگونه کپک در ماشین لباسشویی پرورش می یابد؟

درهای ورودی ضد آب آب بندی شده با واشر لاستیکی, که رطوبت را نگه می دارد و فضایی را ایجاد می کند که کپک و قارچ در آنجا رشد می کنند. واشر بالا محکم بسته نمی شوند, بنابراین هوای زیادی گردش می کند و از تجمع رطوبت و رشد کپک جلوگیری می کند.باقیمانده های صابون لباسشویی و نرم کننده ها به عنوان منبع غذایی برای هاگ کپک ها است و آب سرد قارچ ها را نمی کشد و از بین نمی برد. خوشبختانه با تعمیرات و تمیز کردن منظم, شما می توانید از رشد کپک در ماشین لباسشویی خود جلوگیری کرده و از سرمایه گذاری برای خرید یک دستگاه جدید جلوگیری کنید.نکات این بخش را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه می توان کپک ها را از ماشین لباس شویی به سرعت و به راحتی تمیز کرد.

مشکلات به وجود آمده از کپک دور لاستیک ماشین لباسشویی

در کل می توان گفت در هر محیطی که کپک وجود داشته باشد، بیماری نیز تشدید می یابد و حتی برخی بیماری های دیگر نیز بر اثر آن به وجود می آیند. برخی از آن ها عبارتند از:

  1. ایجاد هاگ های تنفسی
  2. به وجود آمدن بوهای نامطبوع
  3. ایجاد حساسیت و آلرژی و تشدید آن در افراد دارای حساسیت
  4. بروز مشکل در افراد دچار بیماری های مرتبط با نقص ایمنی بدن
  5. بروز سرگیجه، تهوع، استفراغ، خستگی مزمن، سوزش گلو، تب و ناتوانی های یادگیری.

چگونگی تشخیص وجود کپک ماشین لباسشویی

اگر از لباسشویی بوی بدی احساس کردید یا مشکلاتی از قبیل خارش چشم، تنگی نفس، سوزش و کهیر پوست و یا خس خس سینه داشتید یکی از دلایل آن می تواند وجود کپک ماشین لباسشویی باشد پس به سراغ ماشین لباسشویی رفته و لولاهای پلاستیکی آن را بررسی کنید. اگر از وجود کپک اطمینان حاصل کردید دو راه برای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی دارید.

ماشین لباسشویی

راهکارهای از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

راه اول استفاده از مواد شیمیایی و پاک کننده های ضد کپک می باشد که وجود همین مواد شیمیایی در پاک کننده ها خود موجب آلرژی و مضر سلامتی می باشد و کسانی که مشکل ریوی دارند نمی توانند از این گونه مواد استفاده کنند پس ما یک راه حل خارق العاده به شما پیشنهاد می دهیم استفاده از سرکه و لیمو ترش بهترین پاک کننده های خانگی و بدون ضرر می باشند.
سرکه خاصیت ضد کپک و ضد قارچ دارد و کاملا بی ضرر و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه می باشد. لیمو ترش هم علاوه بر بوی خوشی که دارد دارای خاصیت ضد کپک و ضد قارچ است. اگر الان و با کمک این مواد ارزان قیمت به فکر از بین بردن کپک ماشین لباسشویی خود نباشید، بعدا علاوه بر مشکلات سلامتی، متحمل هزینه های تعمیر ماشین لباسشویی نیز خواهید شد زیرا وجود این مواد به مرور زمان به خود ماشین لباسشویی هم آسیب می رساند.

مراحل تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی

در وهله اول پس از تشخیص کپک لباسشویی اقدامات لازم برای پاک کردن این نوع آلودگی در جلوگیری از تکثیر آن تاثیر مستقیم دارد. در این بخش با چند گام اصولی نسبت به از بین بردن کپک ماشین لباسشویی اقدام می کنیم.

واشر را تمیز کنید

از یک حوله و آب صابون داغ و تمیز کننده برای تمیز کردن واشر پلاستیکی روی در ماشین لباس شویی استفاده کنید. دقت کنید که تمام قسمت های واشر از جمله زیر آن پاک شود. واشر را کاملاً آبکشی کنید و قبل از جاگذاری اجازه دهید تا خشک شود.

تمیز کردن ابزارها از کپک

از پارچه، اسفنج یا مسواک استفاده شده ای که نیاز ندارید و همچنین تمیز کننده ها استفاده کنید. با این حال, اگر کپک ها در طول شستشو خارجی و تمیز کردن اطراف در پاک شدند, این موارد نیازی به دور ریخته شدن ندارند.

از صابون تمیز کننده / نرم کننده استفاده کنید

تمام بقایای اینها را به طور کامل از ماشین حذف کنید، زیرا که می توانند به عنوان منابع غذایی برای کپک ها باشند.اگر حلال موجود در دستگاه شما خارج نشده, از یک پارچه برای تمیز کردن چیزی استفاده کنید که می توانید به آن دسترسی داشته باشید و از یک برس بطری برای رسیدن به عمقش استفاده کنید. همه چیز را کاملاً آبکشی کنید.

یک چرخه تمیز کنندگی را بزنید

یک چرخه شستشو خالی را روی گرم ترین و طولانی ترین حالت دستگاه خود اجرا کنید.می توانید یک فنجان سفید کننده, یک فنجان جوش شیرین, نصف فنجان مایع ظرفشویی و یا ماشین لباس شویی تجاری را به طور مستقیم به آب اضافه کنید.ممکن است لازم باشد این مراحل را بیش از یک بار تکرار کنید، تا همه آثار بو را حذف کنید, به خصوص اگر ماشین شما مدتی طولانی است که تمیز نشده است.اگر هنوز یک ماشین لباس شویی کپک زده دارید, ممکن است به کمک حذف کپک حرفه ای نیاز داشته باشید.یک متخصص تعمیر می تواند دستگاه را باز کند تا به دنبال کپک در جاهای دیگر بگردد و آن را برای شما پاک کند.

جلوگیری از رشد کپک در ماشین لباس شویی

زمانی که ماشین لباس شویی شما کپمکندارد, این اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از برگشت آنها انجام دهید:

اجازه ورود جریان هوا به داخل ماشین

در را باز بگذارید تا هوا در ساختار داخل ماشین بچرخد. اگر کودک و / یا حیوان خانگی دارید این کار را نکنید، زیرا می توانند به داخل آن بروند, در بسته شود و خطرناک است.

لباس های مرطوب را کنار بگذارید

خیلی زود لباس های مرطوب را بیرون بیاورید. اجازه ندهید لباس های مرطوب برای زمان های طولانی, به ویژه یک شب بمانند.بسیاری از بزرگ ترها هشدار داده اند که وقتی چرخه به پایان می رسد, زنگ به صدا درمی آید, بنابراین اگر شما کار خود را انجام دادید, حتما از آن استفاده کرده و به محض اینکه آلارم خاموش شد, لباس ها را بردارید.عادت کنید هر شب قبل از خواب, ماشین را چک کنید تا مطمئن شوید که چیزی داخل آن نمانده باشد.

از محصولات تمیز کننده درست و در مقادیر مناسب استفاده کنید

محصولات مناسب و مقادیر مناسب را انتخاب کنید. صابون لباسشویی با بازده بالا (HE) به اندازه صابون معمولی کف ایجاد نمی کند و به همین دلیل باقی می ماند.در صورت امکان از پودر استفاده بکنید, مواد شوینده مایع تمایل به ایجاد کف صابون بیشتری دارند.فقط مقدار توصیه شده یا حتی کم تر از چیزی که برچسبش می گوید را استفاده کنید.مواد شوینده مدرن نسبت به گذشته قوی تر هستند, بنابراین به اندازه پنج سال پیش نیازی به آن ندارید.

از نرم کننده مایع پارچه ها اجتناب کنید

می تواند باقی مانده ای را در واشر باقی بگذارد که منجر به رشد کپک می شود.ورق های خشک کن یا توپ های خشک کن نرم کننده لباس هم همینطور؛توپ خشک کن پشمی می تواند زمان خشک کردن را با جذب رطوبت کاهش دهد.

واشر را به طور مرتب خشک کنید

یک حوله قدیمی را برای تمیز کردن اطراف و واشر کنار بگذارید.آن ها باید به طور مرتب خشک شوند, ترجیحاً پس از هر بار, برای جلوگیری از تجمع رطوبت و رشد کپک این کار را انجام دهید.

یک چرخه با سفید کننده اجرا کنید

یک چرخه آب داغ با یک فنجان سفید کننده را در ماشین لباس شویی یک بار در ماه اجرا کنید.این کار هر گونه رشد کپکی را که ممکن است آغاز شده باشد را می کشد و از بین می برد.

از سرکه به عنوان نرم کننده پارچه استفاده کنید

این کار ماشین را تمیز نگه می دارد و هم چنین از رشد کپک و بوی کپک جلوگیری می کند.به علاوه سرکه به طور باور نکردنی پارچه ها را نرم، بادوام و بی بو می کند.

روش های خانگی برای کپک لباسشویی

شما می توانید به جای مواد شیمیایی مضر از داروهای خانگی استفاده کنید. برای از بین بردن لکه های کپک می توانید از سرکه و لیمو ترش استفاده کنید. در واقع ترکیب این دو یک ضد کپک و ضد قارچ قوی ایجاد می کند.برای این کار باید از ظرف اسپری تمیز استفاده کنید. ابتدا یک فنجان سرکه و یک چهارم پیمانه آب لیمو ترش را داخل اسپری بریزید و سپس این محلول دست ساز را داخل لاستیک و اطراف آن اسپری کنید. حالا نیم ساعت صبر کنید تا سرکه و لیمو ترش کاملا به داخل لاستیک ماشین لباسشویی نفوذ کند.

حال نوبت به آغشته شدن پارچه حوله ای به محلول مذکور می رسد و لاستیک و لایه های داخلی ماشین لباسشویی را با دقت تمیز می کنیم. به این ترتیب قالب ماشین لباسشویی از بین می رود.همچنین در صورت مشاهده لکه می توانید مخلوطی از آب ۵۰ درصد با سفید کننده ۵۰ درصد را روی لاستیک درب ماشین لباسشویی بریزید و اجازه دهید محلول به مدت چند دقیقه کاملا لکه ها را از بین ببرد. این روش خانگی نیز می تواند مفید و موثر باشد. این محلول را می توان با مسواک روی لاستیک ها اعمال کرد.

روش کلی جرم گیری ماشین لباسشویی

ابتدا دریچه و جرم شوینده را تمیز کنید. اکنون طبق دفترچه راهنما محفظه مواد شوینده را بردارید. حالا وقت آن است که از یک شوینده مناسب و موثر مانند قرص جرم گیری، جوش شیرین، پودر جرم گیری با مسواک استفاده کنید و سپس بشویید و بگذارید خشک شود.در این مرحله به دفترچه راهنما رفته و فیلتر را پیدا کرده و آن را باز کنید. با دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه اجسام یا زباله در داخل آن را به بیرون از دستگاه هدایت کنید.

حالا لاستیک اطراف در را با یک پارچه یا اسفنج نرم پاک کنید. در این مرحله دیگ ماشین لباسشویی را چک کرده و آن را شارژ کنید. این کار را می توان با جوش شیرین، قرص های جرم گیری یا پودر جرم گیری انجام داد.اگر ماشین لباسشویی بوی نامطبوع می دهد، کمی سرکه سفید به آن اضافه کنید و ماشین لباسشویی را در حالت شستشوی معمولی قرار دهید تا جرم گیری شود. همچنین باید توجه داشت که آب گرم به آن اضافه شود که بهترین درجه برای آب ۶۰ درجه است. با این فرآیندها از شر کپک های اطراف لاستیک ماشین لباسشویی خلاص می شوید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (245 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (114 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (40 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
استقبال مجلس از بانوی کابینه / تعهد فرزانه صادق به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن
تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از غزه در شیکاگو
300 میلیون رهن، ماهی 5 میلیون اجاره برای یک سوئیت 30 متری در تهران!
ویدیویی از جذابیت آلن دلون، ستاره جهانی دهه های 80 و 90 میلادی، از اوج جوانی تا 88 سالگی، آخرین سال زندگی‌اش/ قالی کرمون که میگن ایشونن، گذر زمان رفته رفته جذابترش کرده
(ویدیو) ماجرای دعوای جنجالی حدیث میرامینی با مهسا طهماسبی و الهام شعبانی در نمایش «بی پایانی»
(عکس) سنگ تمام مونا نیکی برای همسرش علیرضا نیکبخت واحدی با چیز کیک خانگی خوشمزه و کنار استخر/ طعمش یه چیز دیگه اس
(تصاویر) پست تاثیر گذار و ناراحت کننده امین زندگانی، بازیگر سریال طوبی، برای آلن دلون
(ویدیو) چیدمان مثال‌زدنی پنت هاوس زیبای محمدرضا گلزار با شیک‌ترین رنگ مبلمان، فرش و روتختی/ میدونستین از نظر طراحان داخلی این رنگ یکی از باکلاس‌ترین‌هاست برای انتخاب مبلمان؟
(ویدئو) حرفهای تلخ بهرام افشاری در مورد پرستاری از پدرش و قضاوت های مردم / بچه طلاقم بهم میگفتن اگه معتاد نشه بقیه رو معتاد میکنه
(ویدیو) بازی میخکوب‌‌کننده‌ی مریلا زارعی در فیلمی که به خاطر آن سیمرغ گرفت/ بازیگری که که نه تنها با کلمات بلکه با صدا و نگاهش همگان را مبهوت خود میکند
(ویدیو) روایت تلخ مه‌ لقا می‌ نوش‌ زاد، بازیگر سریال "قطب شمال" از فوت پدر و مادرش به فاصله دو سال! / با عمویم زندگی می‌کنم و به خاطر من ازدواج نکرده
حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد!+عکس
(تصاویر) به نظر شما نقش عروس به کدامیک از بازیگران میاد؟/ نگاهی به بازیگران زن در نقش عروس/ از لیلا حاتمی تا الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی
فوت و فن خانه‌داری؛ چیکار کنیم یخ مرغ زود باز شود؟+ روش سریع و فوری باز کردن یخ مرغ
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!