نحوه صحیح شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات

  دوشنبه، 07 خرداد 1403 ID  کد خبر 390342
نحوه صحیح شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات
ساعدنیوز: سبزیجات و میوه‌ها راه درازی را طی می‌کنند تا به دست ما برسند، از این رو در معرض، سموم شیمیایی، خاک، آلودگی محیط و حتی انواع ویروس‌ها و باکتری‌هایی که سبب بیماری‌ می‌شود قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از سبزی من، از آنجا که میوه و سبزیجات از مهم‌ترین مواد خوراکی ما هستند ضدعفونی کردنشان با وجود باکتری‌ها و ویروس‌هایی چون ویروس کرونا بسیار مهم است. به دلیل اینکه میوه و سبزیجات اغلب به صورت خام مصرف می‌شوند مراحل سالم سازی آن‌ها بسیار مهم است، از طرفی اگر این کار به درستی انجام نشود این موادغذایی ارزشمند تبدیل به مواد پرخطر برای بدن و سلامتی ما خواهند شد. در هنگام خرید محصولات تره بار دقت کنید که تا حد ممکن محصولات با کیفیت و تازه را انتخاب کنید.

مراحل شستن و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

شستن موثر میوه‌ها و سبزیجات قبل از خوردن آن‌ها در واقع بسیار آسان‌تر از آنچه تصور می‌کنید است. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است.

شستن دست‌ها

در مرحله اول دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید چرا که میکروب و ویروس به راحتی می‌تواند از طریق دستان شما وارد محصولات شود.

میوه‌ها و سبزیجات را زمانی که می‌خواهید مصرف کنید بشویید

رطوبت یک زیستگاه مناسب برای رشد باکتری‌هاست. اگر میوه‌ها و سبزیجات را قبل از آماده‌شدن برای مصرف ضد عفونی کنید، خطر ایجاد محیطی را فراهم می‌کنید که باکتری‌ها بتوانند در آن رشد کنند. این باکتری‌ها لزوماً خطرناک نیستند، اما می‌تواند روند خراب شدن محصول را تسریع کند به خصوص در مواردی که سعی می‌کنید تا آنجا که ممکن است خرید نروید.

شست‌وشو با محلول آب و شوینده صابونی؟!

اطلاعات زیادی در مورد روش‌های مناسب ضدعفونی در خانه با توجه به شیوع ویروس کرونا منتشر شده است. احتمالاً توصیه‌هایی را مشاهده کردید که میوه و سبزیجات را با مایع شست‌وشوی دست و یا صابون بشویید اما به گفته وزارت کشاورزی این ایده چندان مناسب نیست چرا که بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها دارای منافذ زیادی هستند و راه نفوذ به آن‌ها ساده است. بهترین روش این است که هر میوه و یا سبزی را حداقل 30 ثانیه با آب سرد شست‌وشو دهید. اگر قصد دارید آن را پوست بگیرید و یا آن را بپزید، از آب گرم اجتناب کنید چرا که می‌تواند مسیری را برای ورود میکروارگانیسم‌ها به داخل آن فراهم کند.

شستشو در آب سرد تمام چیزی است که شما نیاز دارید تا میوه‌ها و سبزیجات را سالم مصرف کنید، اما برای بعضی از محصولات به کار بردن تکنیک‌هایی نظیر آنچه خواهیم گفت موثر است.

اگر از کاهو، کلم یا سبزیجات برگ‌دار مشابه آن استفاده می‌کنید، لایه بیرونی سبزیجات را قبل از شست‌وشو جدا کنید و از قسمت‌های آسیب دیده که می‌تواند دارای باکتری باشد خلاص شوید.

برای مواردی مانند سیب، مرکبات، سیب‌زمینی، هویج و سایر میوه‌ها و صیفی‌جات سخت، از یک برس سبزیجات در حین شستشو با آب سرد برای پاک کردن سطح آن‌ها استفاده کنید. برای موارد نرم‌تر مانند توت‌ها، گوجه فرنگی و قارچ، هنگام شست‌وشو با انگشتان خود روی آن بکشید و تمیز کنید.

ضدعفونی با محلول جوش شیرین

اگر شست‌وشو با آب سرد به نظرتان کافی نیست، قدم بعدی برای پاکسازی استفاده از یک ظرف آب حاوی جوش شیرین است. مطالعه جدیدی که در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی منتشر شد، نشان داد که جوش شیرین مؤثرترین روش برای از بین بردن باقیمانده آفت کش‌ها است.

در این روش کافیست سینک آشپزخانه را پر از آب کنید و یک الی دو قاشق مربا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید و بگذارید 12 تا 15 دقیقه خیس بخورد، سپس میوه‌ها و صیفی‌جات سخت را با برس پاک کرده و قبل از خوردن آن‌ها را خشک کنید. انجام دادن مراحل ذکر شده بهترین روش برای از پاکسازی و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات در خانه است.

شست و شو با آب نمک و سرکه

سرکه و نمک هر دو ماده ضدعفونی کننده و گندزدا هستند. یک یا دو قاشق مربا خوری نمک را با یک قاشق مربا خوری سرکه در مقداری آب بریزید و اجازه دهید میوه‌ها و سبزیجات 15 دقیقه در آن بماند. لازم به ذکر است بدانید که حتما موقع آب کشی از آب سرد استفاده کنید.

استفاده از محلول‌های شست‌وشو مخصوص میوه و سبزیجات که مورد تایید وزارت بهداشت هستند نیز یک روش دیگر برای پاکسازی محصولات است اما بهترین روش همان شست‌وشو با آب سرد و در آخر استفاده از محلول جوش شیرین با آب است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (47 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (27 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (24 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (18 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (15 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (15 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (14 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایت پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره ثروت کلان پدرش
فال ابجد روزانه امروز سه شنبه 5 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 5 تیر ماه 1403
رسم عجیب و غریب قبیله شامبی در کشور گینه نو!! +عکس
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 5 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 5 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 5 تیر 1403
روایتی تاریخی از کاندیدای ریاست جمهوری ایران که افغانی از آب درآمد!
جانور عجیب الخلقه ای با چشمان زیبا که جایزه بزرگ زشتی را از آن خودش کرد+عکس
اسامی کامل بازیگران معروفی که سید هستند/ از شهاب حسینی تا نرگس محمدی و ستاره سادات قطبی+عکس
افشاگری علیرضا زاکانی از ایستادگی رهبر انقلاب در برابر طرح‌های دولت احمدی‌نژاد در سال 88
4 کشته در جنایت خانوادگی بیضا/ پدر بی رحم همسر و 3 دخترش را کشت
پارتی شبانه زندگیم را به باد داد ؛ از استادی دانشگاه تا کارتن‌خوابی/ ماشین خارجی و آپارتمان بالای شهر داشتم
پسر جوان از کانال کولر وارد اتاق خواب دختر شیرازی شد
انتشار وصیت نامه آیت الله آل هاشم برای اولین بار: می دانم شهید می شوم