ساعدنیوز
ساعدنیوز

تاریخچه برند نایک

  دوشنبه، 22 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
تاریخچه برند نایک
برند نایک در زمینه کفش و پوشاک ورزشی برندی نام آور و بزرگ است. این غول بی‌رقیب عرصه پوشاک اسپرت ، خود را از طریق رضایت مشتریان ، طرح‌های شیک و با کیفیت ، و کمپین‌های تبلیغاتی به ‌قدری موفق ساخته است که راه خود را در تاریخ فرهنگ برندسازی حک کند. نایک امروزه یک برند پیشرو در تولید لباس های ورزشی است .

نایکی (به انگلیسی: Nike) یک شرکت آمریکایی چندملیتی است که در زمینه طراحی، تولید، توسعه و عرضه محصولاتی نظیر کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی به بازار جهانی فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان واقع در شمال باختری ایالات متحده آمریکا است. نایکی بزرگترین تولیدکننده در زمینه تولید کفش های ورزشی، البسه و پوشاک، لوازم و تجهیزات ورزشی محسوب می گردد. ارزش این شرکت در سال ۲۰۱۰ به تنهایی بالغ بر ۱۰٫۷ میلیارد دلار برآورد شده که این شرکت را در این سال برترین تولیدکننده محصولات ورزشی نموده است. نایکی نخست با نام Blue Ribbon sports به معنای محصولات ورزشی روبان آبی در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۶۴ توسط بیل بُوِرمن و فیل نایت آغاز به کار نمود و در ۳۰ می ۱۹۷۱ به صورت رسمی به نام NIKE تغییر نام داد. نایکی دارای زیرمجموعه هایی از جمله آمبرو و کانورس (تولیدکننده کفش های آل استار) و همچنین کول هان و هارلی اینترنشنال است. در سال ۲۰۰۹ نایکی و تیمبرلند خرید چرم تولیدشده در بخش های جنگل زدایی شدهٔ جنگل های آمازون را متوقف کردند. این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان می داد گله های دام داری های منطقهٔ آمازون باعث تخریب جنگل های آمازون می شوند.

نایک

چه کسی کفش نایک را اختراع کرد؟

برند نایک زاییده ذهن دو فرد به نام ها ی بیل باورمن مربی دو و میدانی و شاگرد سابقش فیل نایت بود که با عنوان Blue Ribbon Sports تاسیس شد شرکتی که تبدیل به نایک شد در سال 1964 ایجاد شد و آنها اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در سال 1966 افتتاح کردند. این شرکت در ابتدا به عنوان فروشنده کفش های اسپرت در ایالات متحده بود که توسط شرکت معروف ژاپنی Onitsuka Tiger Asics ساخته شده بود. با نداشتن محلی برای فروش رسمی در سال 1964 ، اعضای موسس مجبور شدند کفش های خود را در صندوق عقب خودروهایشان بفروشند. در اواخر دهه 1960 ،درصد سود نایک به رشد خود ادامه داد و آنها فعالیت خود را در ساحل شرقی آمریکا در ولزلی، ماساچوست گسترش دادن در ادامه قرن بیستم نایک شاهد رشد و فروش تصاعدی در سراسر جهان بود. آنها در طی این دوران شاهد فروش عالی کفش هایشان بودند باشند و تا سال 1965 درآمد کافی برای استخدام اولین کارمند تمام وقت خود را داشتند. اولین فروشگاه خرده فروشی نایک (BRS) در بلوار پیکو در سانتا مونیکا، کالیفرنیا در سال 1966 افتتاح شد . پس از چند سال کار موفق ، نایت و باورمن تصمیم گرفتند تجارت خود را توسعه داده و کفش های خود را تولید کنند. به همین منظور، اولین کفش های معروف برند نایک در سال 1971 وارد بازار شد. در سال 1978، این شرکت به طور رسمی نام خود را به نایک تغییر داد و بعداً در سال 1980 به یک برند عمومی تبدیل شد. در آغاز قرن ، نایک به یکی از با ارزش ترین برندهای جهان تبدیل شد. امروزه در بیش از 170 کشور دنیا محصولات نایک به فروش می روند لوگوی آن، علامت تیک منحنی یا “swoosh” که اکنون به طور گسترده ای شناخته شده است . برند نایک که یکی از معروف ترین ها در جهان است ،نام آن از الهه یونانی پیروزی گرفته شده و نشانه ای از بال های فرشته پیروزی است . بزرگ ترین دارایی دیگر این شرکت در نتیجه ، تبلیغات توسط افراد مشهور آن بوده است. آنها در مراحل اولیه حرفه خود به ورزشکاران بزرگی مانند تایگر وودز، کوبی برایانت و لبرون جیمز درخواست تبلیغات محصولاتشان راد دادند. تا کنون پرسودترین تبلیغات افراد مشهور برای نایک ، هم برای شرکت و هم برای حامی آن، مایکل جردن بوده است. نایک قبل از شروع اولین فصل شروع کار خود با افراد مشهور در سال 1984، با توجه به پتانسیل ، سعی کرد از توجه مایکل جردن را جلب کند . علیرغم اینکه جردن قبل از آن هرگز یک جفت نایک نپوشیده بود نایک امیدی برای رقابت با آدیداس داشت تا در نهایت جردن با آن ها قرارداد امضا کرد. در آن قرار داد نایک به جردن تعهد پرداخت 500000 مبلغ سالیانه ، دو خودرو مرسدس بنز و خط تولید کفش های سفارشی نایک ایرجردنز را داد .

موسس نایک

طراحی لوگو نایک

طراحی این لوگو توسط فردی به نام کارولین دیویسون تنها با 35 دلار صورت گرفته است وی در آن سال در داشنگاه پورتلند مشغول به تحصیل در رشته گرافیک بود .در سال ۱۹۷۱ فیل نایت از موسسین شرکت از کارولین درخواست کرد لوگویی را برای او طراحی کند که از میان ایده ای بسیار کارولین علامت تیک را از میان آنها انتخاب کرد . نایت به دیوسیون گفته بود که لوگو انتخابی را نیز دوست ندارد ولی از بین بقیه لوگوها بیشتر جذب ان شده است . دیویسون بابت لوگو (ساعتی ۲ دلار در نهایت 35 دلار) دریافت کرد که بعدها تبدیل به یکی از معروف ترین لوگوهای جهان شد. لوگوی نایک، بیانگر حرکت و سرعت بوده و در اصل بدین منظور طراحی شده است. دیوسیون همچنین چند سال با نایک همکاری کرد تا اینکه آنها برای تبلیغات خود به یک آژانس تبلیغاتی کامل نیاز داشتند. دوازده سال بعد ، در سال 1983، خانم دیویدسون با دعوت به یک ناهار به افتخار او یک حلقه Swoosh طلا با یک الماس جاسازی شده در ان به همراه یک گواهینامه و مقدار نامعلومی از سهام نایک ، برای رسمیت شناختن لوگوی طراحی Swoosh دریافت کرد

شعار برند نایکی برگرفته از آخرین جمله ی یک قاتل سریالی است

لوگوی برند نایک “اسووش” و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) خیلی زود بین خانواده های آمریکایی شناخته شد. شعار برند نایک برگرفته از آخرین جمله ی یک قاتل سریالی است. هرگاه به لوگوی نایک می اندیشیم، شعار معروف آن نیز در ذهنمان مرور می شود: فقط انجامش بده (Just Do It) . این جمله مدت هاست که جزو بهترین شعارهای تبلیغاتی محسوب می شود. در واقع این شعار به عنوان یکی از پنج شعار برتر تبلیغاتی در قرن بیستم شناخته شد. ولی خبر حیرت انگیز این که این شعار برگرفته از آخرین کلمات یک قاتل سریالی است. «دن ویدن» که این شعار را نوشته، گفته آن را از یک قاتل آمریکایی (اهل یوتا) به نام «گری گیلمور» الهام گرفته است. این فرد سال ۱۹۷۷ به جرم دزدی از دو مرد و در نهایت کشتن آن ها محکوم به مرگ شد. گفته می شود گلیمور زمانی که در مقابل جوخه ی آتش –تیراندازان- قرار گرفت، گفت «”انجامش بدید».

لوگوی نایکی برای مدت بسیار طولانی به رنگ قرمز بوده است

لوگوی اصلی نایک مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سال ها به عنوان رنگ های اصلی لوگو استفاده می شدند. دلیل استفاده از این دو رنگ این بود که قرمز نشان انرژی، عشق و لذت و سفید نشان کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایک رنگ لوگو را تغییر داد تا براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.

نایک

تغییر سبک زندگی با نایک

کتاب No Logo نائومی کلاین از آن کتاب های خوبی است که حتی برای افراد عادی هم خواندنی است. وی در کتابش به فلسفه ی برند نایک در مورد محصولاتش می پردازد و در کتاب خود به این قضیه اشاره می کند که برند نایک مدت ها پیش توجهش را کاملا به برندینگ و تبلیغات معطوف کرده است، در حالی که محصولاتش را از تولیدکنندگان خارجی ارزان فروش تهیه می کند. نایک در این زمان بیشتر سعی می کرد که جلب توجه کرده و اینکه بتواند در بین کالاهای جایی برای خود باز کند و بجای فروش کفش، سبک زندگی خود را بفروشد. این برند سعی می کند شیوه زندگی مردم را تغییر دهد. فیل نایت، موسس نایک، می گوید، «در هر حال هیچ چیزی نمی تواند از ارزش محصولات ما بکاهد. با تحقیق و توسعه و محصولات ابتکاری توانسته ایم بر ارزش محصولات و کالاهای خودمان بیفزاییم.»

وضعیت کنونی برند نایک در بازار

بیل بُوِرمن و فیل نایت شرکتی را گسترش دادند که در سال ۲۰۱۲ ارزش آن بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار اعلام شده است. این برند دارای زیرمجموعه هایی از جمله کانورس (تولید کننده کفش های آل استار) و همچنین هارلی اینترنشنال است. این روزها شرکت نایک بیش از ۴۴ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. و علاوه بر کفش محصولات ورزشی دیگری نیز تولید می کند. شرکت نایک موفقیت خودش را مدیون نوآوری های مداوم در صنعت تولید کفش و سرمایه گذاری های به موقع است. این شرکت با لوگوی ساده و شعار معروفش یعنی «فقط انجام بده»، محصولات ورزشی زیادی را برای خانم ها و آقایان تولید کرده است. این شرکت حامی مالی ورزشکاران بزرگی در سراسر جهان است. و همچنین انجمن های بزرگ ورزشی مانند NFL و NBA و رویدادهای ورزشی بزرگ مانند المپیک را حمایت می کند. از دیگر عوامل موفقیت این برند می توان به همکاری کردن با ستارگان دنیای ورزش از سال ۱۹۸۰ تا به امروز اشاره کرد. مایکل جردن یکی از اولین و محبوب ترین تبلیغ کنندگان این برند بود. او به قدری محبوب بود که همکاری خودش را با نایک ادامه داد و خط تولید کفش هایی با نام ایر جردن را راه اندازی کرد. درنهایت باید بگوییم که نایک از تمام فرصت های موجود در بازار برای افزایش درآمد و ارائه ی محصولات خود استفاده می کند که ازجمله ی آن ها می توان سرمایه گذاری در اقتصاد چین و ظهور پررنگ تر در تولید محصولات زنانه را نام برد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (59 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (48 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (34 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (31 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده