نکات مهم براق کردن ظروف استیل و روش صحیح نگهداری از آن ها

  چهارشنبه، 20 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
نکات مهم براق کردن ظروف استیل و روش صحیح نگهداری از آن ها
بهترین و مقاوم‌ترین تابه‌ها و قابلمه‌ها هم طول عمر مشخصی دارند. در واقع به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض حرارت و انواع مواد مختلف و تاثیرات شیمیایی آنها، طول عمر تابه‌ها و قابلمه‌ها نمی‌تواند طولانی باشد. اما خیلی وقت‌ها چیزی که باعث کاهش عمر این ظروف می‌شود، استفاده اشتباه و ناآگاهانه از آنهاست. در ساعد نیوز روش صحیح استفاده را برای شما ذکر میکنیم

با نزدیک شدن به عید نوروز تب و تاب تمیزکاری خانه زیاد می‌شود. از آن جا که این روزها استفاده از لوازم آشپزخانه استیل طرفداران زیادی پیدا کرده است، تصمیم گرفتیم درمورد چگونگی براق کردن وسایل استیل برای شما صحبت کنیم. جالب است بدانید که وسایل با جنس استیل ضد زنگ تا قبل از آن که کثیف و لکه دار شوند، مدرن و براق به نظر می‌رسند ولی به محض این که روی آن‌ها اثر انگشت، کثیفی و لکه قرار بگیرد، دیگر براق نخواهند بود. اگر دوست دارید درباره تمیزکردن ظروف استیل بیشتر بدانید با این مقاله از ساعد نیوز همراه باشید.


روش سریع و بسیار ساده تمیز کردن ظروف استیل


یکی از پر کاربردترین آلیاژهای فلز بین مردم استیل است. در خانه همه ما ظروف، لوازم و زیور آلات استیلی زیادی وجود دارد.از دلایل محبوبیت استیل می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدن و تیره شدن اشاره کرد.

البته استیل هم ممکن است بعد از مدتی تیره شود. اما با استفاده از برخی مواد شوینده ملایم و روغن‌های مخصوص و تمیز کردن مدوام وسایل استیل، می‌توانید برای چند سال آنها را درخشان و زیبا نگه دارید و از کدر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه این مقاله چند روش موثر و کاربردی برای براق کردن وسایل استیل به شما آموزش خواهیم داد:


1- برق انداختن استیل با جوش شیرین


استفاده از جوش شیرین یک روش ساده و مؤثر برای تمیز کردن لکه ها و آثار سوختگی روی ظروف استیل است. اگر سطح ظرف استیل شما سیاه شده و یا داخل آن به دلیل سوختگی تیره شده، می توانید مقداری جوش شیرین روی ظرف بپاشید. سپس ظرف مورد نظر را با یک اسفنج نرم تمیز کنید.

2- تمیز کردن ظروف استیل با سرکه و جوش شیرین


ترکیب سرکه و جوش شیرین یک روش فوق العاده دیگر برای تمیزی و براق کردن ظروف استیل است. این روش به خصوص برای درخشان کردن سینک آشپزخانه بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید به اندازه دو قاشق غذا خوری جوش شیرین روی سطح سینک یا ظرف استیل خشک مورد نظر بریزید. سپس با یک پارچه مرطوب جوش شیرین را در تمام سطح آن پخش کنید. حالا سرکه را روی سینک یا ظرف بریزید و 10 دقیقه صبر کنید. بعد از این زمان تمام سطح آن را بشویید و به خوبی خشک کنید.

ظروف استیل

3- براق کردن سینک با روغن لیمو


برای براق کردن ظروف استیل و از بین بردن آثار چربی و بقایای مواد غذایی روی ظروف می توانید ابتدا ظرف مورد نظر را با یک شوینده ملایم و یک اسفنج نرم بشویید. سپس ظرف مورد نظر را به خوبی خشک کنید. سپس مقداری روغن لیمو را روی یک پارچه خشک بریزید. آن را روی تمام سطح ظرف استیل پخش کنید. در نهایت ظرف را با یک پارچه میکروفیبر تمیز کنید تا روغن به طور کامل پاک و سطح استیل براق شود.

لیمو

4- روغن زیتون، بهترین پاک کننده استیل


برای استفاده از روغن زیتون باید همانند روغن لیمو ابتدا ظرف را با یک شوینده ملایم بشویید و خوب خشک کنید. سپس مقداری روغن زیتون روی یک پارچه بریزید. آن را روی تمام سطح استیل پخش کنید. در نهایت ظرف استیل را با پارچه میکروفیبر پاک نمایید تا براق و درخشان شود.

5- تمیز کردن استیل با روزنامه


شاید برایتان جالب باشد که استفاده از روزنامه خشک مچاله شده یک روش ساده و کم هزینه برای براق کردن ظروف استیل است. برای این کار باید یک روزنامه را کاملاً مچاله کنید. سپس قابلمه یا ظروف استیل را محکم با آن پاک کنید تا درخشان شود.

6- براق کردن ظرف استیل با خمیر دندان


خمیر دندان یک روش بی نظیر برای برق انداختن کتری استیل و ظروف استیل است. آنزیم های موجود در خمیر دندان موجب از بین رفتن خط و خش و آلودگی سطوح استیل می شود. برای تمیز کردن ظروف استیل با خمیر دندان می توانید مقداری خمیر دندان حاوی سیلیس را روی سطح استیل بریزید. سپس آن را با یک پارچه به خوبی روی سطح استیل پخش کنید. در نهایت ظرف استیل را بشویید و خوب خشک کنید.

خمیر دندان

روش صحیح نگهداری از ظروف استیل


ظروف استیل از آن دست ظروفی هستند، که از مدت‌ها قبل استفاده می‌شده‌اند، اما در چند سال اخیر استفاده از این ظروف به‌شدت فراگیر شده است. این ظروف دارای زیبایی ظاهری فوق‌العاده‌ای هستند. آنچه مهم است این است که اگرچه این ظروف مقاومت بالایی دارند، اما در صورتی‌ که در نگهداری آن‌ها اصول لازم رعایت نشود، قطعاً طول عمر بالایی نخواهند داشت. برای نگهداری ظروف استیل باید اصولی را رعایت کرد


بهتر است تا جایی که امکان دارد این ظروف با دست شسته شوند و از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی خودداری شود؛ چرا که در میان ظروفی که می‌توان در ماشین ظرفشویی شست، گاهی ظروف استیل تغییر رنگ آن‌ها می‌دهند. همچنین احتمال افتادن خط و خش به این ظروف در ماشین ظرف‌شویی بالاست .

لازم است پس از کثیف‌شدن این ظروف و پیش از اینکه ذرات غذا روی آن‌ها خشک شود، این ظروف شسته شوند. همین‌طور در صورتی که ذرات غذا در کف این ظروف باقی مانده و خشک شده است، بهتر است مدتی ظرف را پر از آب کرده تا ذرات غذا راحت‌تر جدا شوند.


ظروف استیل

بعد از اتمام فرایند شست‌وشو حتماً با یک دستمال پنبه‌ای یا حوله‌ای نرم باید ظروف استیل خشک شوند.

در آخرین مرحله باید ظروف استیل خشک‌شده را در جایی خشک و خنک نگهداری کرد.


شستن

نحوه براق‌کردن ظروف استیل پس از شست‌وشو هم به این صورت است که مقداری روغن بچه، روغن زیتون یا هر روغن دیگری را می‌توان روی یک دستمال ریخت و بر سطح ظرف استیل کشید.

جمله کلیدی


در ساخت ظروف استیل برخی از شرکت‌هایی تولید کننده از سرب استفاده می‌کنند. این فلز در مقادیر ناچیز نیز بسیار خطرناک و مسموم کننده است. با توجه به نامشخص بودن استفاده یا عدم استفاده از سرب، بهتر است از این ظروف کمتر استفاده شود.



دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (570 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس