نکات طلایی در مورد سبک زندگی ون لایف

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکات طلایی در مورد سبک زندگی ون لایف
ون لایف از جدیدترین سبک های زندگی است. شاید برای همۀ ما پیش آمده که زمانی دوست داشتیم خانه را برای ماه ها ترک کنیم و شروع به سفر ایران گردی کنیم. اکنون سفر با ون تبدیل به سبک زندگی شده و عده ای در سراسر دنیا به این روش زندگی می کنند. در ادامه ماقصد داریم تا نکات مهم این نوع از سبک زندگی را برای شما بیان کنیم.

ون لایف یا زندگی در ون جزء متفاوت ترین سبک زندگی هاست و شاید جز معدود سبک زندگی هایی است که فرد خانه خود را ترک می نماید. ایده زندگی در سفر شاید در گذشتۀ غیرقابل‌دسترس به‌نظر می‌رسید، اما خوب است بدانید که اکنون سفر با ون تبدیل رایج شده و عده‌ای در سراسر جهان به این روش خانه ای مجهز همراه شما در جاده ها زندگی می‌کنند. اگر شما نیز عاشق سفر کردن و ماجراجویی و کسب تجربه های منحصر به فرد هستید با ما همراه باشید تا بیشتر با این سبک زندگی و نکات مربوط به آن آشنا شوید.

ون لایف به چه معناست؟


شاید اولین چیزی که نظر شما را به ون لایف جلب کرده است، عکس‌های زیبایی از زندگی در ون‌های بسیار مجهز با لوازم رفاهی می باشد که حس و حال جذابی هم دارد و یکی از فانتزی‌های بسیاری از افراد سفر دوست، تجربه این سبک زندگی است. به طور کلی به سبکی از زندگی‌ که در آن، فردی کمپر‌های مسافرتی (ون‌های مجهز به امکانات) تهیه کرده، با آن به مسافرت می‌رود و در آن زندگی هم می‌کند، ون لایف (Van life) گفته می‌شود و فردی که این شرایط را برای زندگی انتخاب کرده، ون لایفر نامیده می‌شود.

ون

به چه چیز هایی برای ون لایفر شدن نیاز داریم؟


ابتدا باید به این سوال جواب دهید که آیا از لحاظ روحی آمادگی زندگی کردن در ون را دارید یا نه؟ همانطور که همه انسان ها دارای سبک زندگی متفاوتی هستند، زندگی در ون هم با مدل ها و شکل های مختلفی دیده شده است. بعضی از افراد دوست دارند آخر هفته های خود را در ون شخصی به گشت و گذار بگذرانند. با این حال در تمام این افراد خصوصیاتی مانند ماجراجویی، ریسک پذیری و علاقه به سفر موج می زند.

در بین افرادی که زندگی در ون را انتخاب کرده اند، اشخاصی را می بینید که بازنشسته شده اند و خانه دارند اما گاهی ترجیح می دهند که مدتی را در ون و به دور از خانه زندگی کنند. همچنین منطقی تر است که هم سفری با خود در این سبک زندگی داشته باشید، زیرا قبول مسئولیت همه چیز از جمله: رانندگی، تهیه غذا، تعمیرات ماشین و … برای یک نفر کار مشکلی است. البته اگر او نیز همانند شما عاشق سفر باشد مسیر زندگی و سفر شما را شیرین تر خواهد کرد.

ون

کمپر (camper) چیست؟


کمپر(Camper) اتاق یا خانه متحرکی است که به خودرو وصل می‌شود و تبدیل به بخشی از خودروی شما می‌شود. برای خرید کمپرها می‌توانید به سایت‌های فروش آن‌ها مراجعه کنید وبا توجه به بوجه‌تان کمپر مناسبی را خریداری نمایید. در ایران نیز کمپر‌های کشنده باکیفیت و مجهز به دست‌شویی، حمام، تلویزیون، صندلی، تختخواب، ظرف‌شویی، پمپ و مخزن آب با سیستم سرمایش و گرمایش استاندارد به فروش می‌رسد بنابراین می‌توانید از برندهای ایرانی هم استفاده نمایید.

ون

فضای داخلی ون


برای داشتن یک زندگی نسبتا راحت در ون به فضای داخلی بزرگی نیاز خواهید داشت. مهم ترین بخشی که به آن در ون خود نیاز دارید، آشپزخانه است که از سینک، گاز یک یا دو شعله و کابینت تشکیل شده است. بخش های دیگری که باید فضایی برای آن ها در نظر بگیرید، تخت خواب، میز و کمد می باشد. اگر ون بزرگی داشته باشید می توانید بخشی را برای حمام و دستشویی نیز قرار دهید.

ون

نکات خرید ون(کمپر) برای ون لایفر شدن


اگر می خواهید سبک زندگی در ون را تجربه کنید به وسیله نقلیه ای که می خرید و امکاناتی که دارد بسیار توجه کنید. امکاناتی که درون اردوگاه ها و کمپ ها برای وسایل نقلیه در نظر گرفته اند را بدانید و اگر چیزی نیاز دارید که در این مکان ها وجود ندارد آن را به ماشین خود اضافه کنید. بسیار هوشمندانه باید فکر کنید. از تک تک فضاهای درون ماشین باید بهینه و گاهی چندکاره استفاده کنید. شاید لازم باشد که مکانیکی و تعمیر خودرو را یاد بگیرید.

به خاطر داشته باشید، پیش از خرید ون، با مراجعه به مراکز مکانیک و نمایندگی‌ها از سلامت فنی خودروی موردنظرتان اطمینان حاصل کرده باشید. قبل از شروع طراحی فضای داخلی کمپرتان، اگر مشکل فنی‌ای وجود داشته باشد، از تعویض لاستیک‌ها گرفته تا چک کردن رادیاتور و جلوبندی، باید برطرف شود.

ون

نکات خرید ون(کمپر) دسته دوم یا بازسازی آن


زمانی که یک کمپر معمولی خریداری می کنید، باید به مدل ، کیفیت خودرو و میزان سلامت بودن موتور آن توجه کنید. به این نکته مهم توجه کنید که ممکن است گاهی با مسیرهای صعب العبور یا ناآشنا مواجه شوید که پر از دست انداز و چاله هست. کیفیت فنی موتور و سایر قسمت های ماشین اعم از ترمز ، دنده ، دیسک ، کمک فنر های ماشین و… اهمیت بسیار زیادی دارند.

اگر قصد تبدیل، بازسازی ماشین ساده به ماشین کمپر را دارید ، از ظرفیت و مقاومت ماشین اطلاعات کسب کنید و حتما قبل اقدام برای بازسازی ماشین با یک مکانیک مشورت کنید. موردی که ذهن افراد را درگیر می کند تقسیم بندی هزینه ها است. با خودتان تصور کنید که بخش عمده هزینه شما صرف خرید خوردو خواهد شد و می توانید مثل فیلم های تبلیغاتی با حداقل هزینه خودروی خود را به خودرو کمپر رویایی خود تبدیل کنید.

ون

آب، برق و گاز در کمپرها


یکی از مهم ترین موضوعات در کمپرها، آب و فاضلاب است. بیشتر کمپر‌ها دارای منبع آب با حجم 100 تا 200 لیتر می باشند. ون لایفرها باید خودشان هربار منبع آب را از چشمه‌های آب یا آب شهری پر نمایند. آب مصرف شده که در کمپر برای دست‌شویی و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد، در منبعی داخل کمپر ذخیره می‌شود و هنگامی که ون لایفرها به شهر می‌رسند، باید آن را در چاه‌های فاضلاب تخلیه نمایند.

کمپر‌ها خودشان مولد برق جدا ندارند، برقشان از طریق دینام خودرو تأمین می‌شود. یک باتری قوی که برق را در طول حرکت خودرو در خودش ذخیره می‌کند از مهمترین تجهیزات یک کمپر می باشد. اما گاز را چگونه باید تامین نماییم؟ گاز اجاق‌ کمپر‌ها هم با کپسول‌های گاز کار می‌کند، ولی می‌توانید از اجاق برقی هم استفاده نمایید.

ون

محل پارک کمپر ها؟


گزینه‌های محدودی در سراسر ایران برای پارک ون در شب وجود دارد، اما گزینه‌های مناسب شما به نوع ون، زندگی شما و امکاناتی که در اطراف خود نیاز دارید، بستگی دارد.

گذراندن بخشی از سفر در یک منطقه شهری و نیاز به حمام، دوش یا سرویس بهداشتی، کمپ رایگان یا کمپ هایی که هزینه دارند جزء گزینه هایی است که برای پارک کمپر پیش رو دارید.

ون

انتخاب لوازم آشپزی


در سفر یکی از نیاز های اولیه درست کردن غذا مورد علاقه است؛ در نظر گرفتن آشپزخانه نیز یکی از مواردی است که قبل از خرید خودرو کمپر باید در نظر بگیرید. در این مرحله باید به درستی تصمیم گیری کنید؛ برخی افراد در طبیعت در کنار آتش طبیعی غذا درست می کنند، بعضی افراد دوست دارند داخل اتومبیل خود آشپزی کنند و یک کابینت ساده داخل کمپر برای گذاشتن وسایل آشپزی خود کافی است.

برخی از مردم که به سفرهای طولانی مدت می روند به یک آشپزخانه با امکاناتی مثل گاز رومیزی و یک یخچال مسافرتی نیاز دارند. لازم به ذکر است برخوردار بودن از تمام امکانات آشپزخانه هزینه شما را بسیار بالا می برد، اگر قصد رفتن به سفرهای طولانی رو ندارید می توانید از آن صرف نظر کنید.

آشپزی

مزایای زندگی در ون


  • رهایی از هزینه های بالای زندگی شهری شامل: گرفتن وام، پرداخت قسط، اجاره خانه و …

  • بازدید بیشتر از نقاط مختلف جهان برخلاف سفر های معدود سالیانه

  • آشنایی با جاذبه ها، زبان ها و فرهنگ های متنوع

  • وقت گذراندن بیشتر در طبیعت

  • آرامش و خلوت بیشتر

  • مستقل شدن و رشد شخصیتی با کسب تجربه ها

ون

معایب زندگی در ون


  • توقف‌های طولانی در نزدیکی شهرها برای حفظ امنیت و ایمنی

  • خستگی از جابه‌جایی و رانندگی

  • سخت بودن حفظ بهداشت و تمیزی

  • در دسترس نبودن دوش آب گرم ( البته می توان از دوش خورشیدی یا یک سیستم برای تأمین آب در ون استفاده کرد)

  • برپا کردن توالت صحرایی در شرایط فشار

  • گم کردن راه

  • رو به رو شدن با مشکلات در حین سفر

  • نداشتن شغل و درآمد (البته می‌توانید در شهرها مدتی بمانید و شغل‌های مختلفی تجربه نمایید. بسیاری از ون لایفرها به عکاسی و سفرنام‌نویسی مشغول‌اند و همچنین می توانند با دور کاری کسب درآمد نمایند.

  • در معرض هوای بیرون بودن در گرما و سرما

ون

هزینه های ون لایفر شدن


  • هزینه برای وسایل مورد نیاز در زندگی عادی

  • هزینه سنگین برای خرید، تجهیز و دیزاین ون

  • هزینه سنگین بنزین

  • هزینه خوراک

  • هزینه تعمیر خرابی ماشین

ون


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (201 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (149 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....