نکاتی درباره بارداری و زایمان همسترها

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکاتی درباره بارداری و زایمان همسترها
همستر ماده معمولاً در ۵ الی ۶ هفتگی بالغ می‌شود و از ۶ الی ۷ هفتگی توانایی آبستن شدن را کسب می‌کند. ما در این مطلب نکاتی را درباره بارداری و زایمان همسترها بیان میکنیم.

همسترها جزو پستانداران خونگرم و از تیره جوندگان هستند. همسترهای ماده در 4 تا 6 هفتگی معمولا به بلوغ جنسی می رسند و در سن 6 هفتگی تا 8 هفتگی می توانند جفت گیری کرده و بارور شوند. بهتر است اولین جفت گیری و باردار شدن آنها تا پایان 3 ماهگی رخ ندهد.باید به یاد داشته باشید که اگر تمایلی به بارداری همستر خود ندارید، هرگز همستر نر و ماده را حتی برای یک زمان کوتاه با هم در یک جا قرار ندهید! چرا که همسترها به سرعت می توانند تولید مثل کنند. آنها در سال می توانند بیش از ۱۰۰ همستر به دنیا بیاورند. بر این اساس اگر همستر شما باردار شد، باید بسیار محتاطانه با آن برخورد کنید. بسیار مهم است که طبیعت این حیوان را درک کنید، چرا که در غیر این صورت نوزادان همستر شما ممکن است از بین بروند.ما در این مقاله توصیه هایی را جهت آموزش و در پیش گرفتن رفتار مناسب با یک همستر باردار را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

مشخص کردن جنسیت جهت تولید مثل در همستر

شما می توانید با نگاه کردن از دور نیز نر یا ماده همستر ها را به راحتی تشخیص بدهید. همستر نر کشیده تر از همستر ماده است، در قسمت عقبی بدن در طرفین دم، بیضه ها به طور کاملا برجسته و بیرون زده مشاهده می گردند. در همستر نر بیضه ها رشد قابل توجهی دارند و درصد بالایی از وزن کلی بدن را شامل می گردند.جهت تشخیص جنسیت بچه های همستر نیز می توانید با وارد آوردن فشار به قسمت خلفی شکم، نر یا ماده بودن آن ها را تشخیص دهید. بدین صورت که در بچه هسمتر نر، بیضه ها از محل خود به سمت بیرون برجسته می شوند. ضمن این که فاصله مقعد تا دستگاه تناسلی در بچه همستر نر بسیار بیش از این فاصله در بچه همستر ماده است. در جنس ماده سوراخ دیگری نیز نزدیک مقعد وجود دارد که همان واژن می باشد.

بلوغ و شرایط تولید مثل در همستر

همستر ماده معمولا در 5 الی 6 هفتگی بالغ می گردد و از 6 الی 7 هفتگی توانایی آبستن شدن را دارد. همستر های نر نیز در 6 الی 8 هفتگی به شرایط بلوغ رسیده و از 12 هفتگی قادر به باردار نمودن همستر ماده می باشند. آن ها در موقع بلوغ موادی را توسط غدد سباسه شان ترشح می کنند و در واقع از این طریق به تعیین قلمرو خود می پردازند. اصولا همستر ها در طبیعت در فصل بخصوصی به فعالیت تولید مثلی مشغول می گردند اما با نگهداری آن ها در محیط خانه (بدور از طبیعت وحش) این حالت از بین می رود.

سیکل جنسی در همسترهای ماده هر 4 روز یک بار تکرار می گردد و مدت زمان مرحله استروس (جفت پذیری) نیز 20 ساعت می باشد. در همستر ماده در سیکل استروس ترشحات شیری رنگ با بوی خاصی از ناحیه واژن خارج می گردد. این ترشحات در روز های اول و دوم سیکل استروس، شفاف، غلیظ و سفید رنگ است و به تدریج در روز سوم به حالت لزج و کدر در می آید. در همین زمان است که حیوان ماده به نر اجازه جفتگیری خواهد داد.

عمل جفتگیری معمولا هنگام عصر (موقع غروب آفتاب) انجام می شود. همستر های ماده جوان به طور معمول نر های مسن تر را ترجیح می دهند. پیش از جفتگیری، همستر نر و ماده ممکن است حرکاتی نظیر دویدن در قفس، بازرسی و بو کردن اندام های تناسلی یکدیگر و دعوا کردن را از خود بروز دهند. جنس ماده در حین جفتگیری بدن خود را سفت نگه داشته، دمش را بالا و سر خود را پایین نگه داشته و منتظر جنس مخالف می گردد و در هنگام جفتگیری یا به دنبال آن ممکن است به جفت خود آسیب وارد کنند.

جفتگیری معمولا ً در اولین استروس پس از زایمان بندرت منجر به آبستنی می گردد. بهتر است پس از جفتگیری همستر ماده را به قفس خود بازگردانده و پس از گذشت چهار روز دیگر، دوباره آن را با همستر نر بگذارید. اگر جفتگیری صورت نگیرد، همستر ماده در جفتگیری قبلی آبستن شده است اما چنانچه پس از جفتگیری اول، خروج ترشحات شیری رنگ از واژن مشاهده گردد و جفتگیری دوم صورت گیرد در این حالت در جفتگیری اول آبستنی انجام نشده است. طول دوره بارداری همستر بین 16 الی 21 روز می باشد. همستر ماده در 30 الی 50 درصد کل دوران زندگی اش قادر به تولید مثل می باشد و تعداد نوزادان در هر زایمان معمولا بین 4 الی 8 عدد است. البته همستر های ماده تا زایمان پنجم و ششم نوزادان بسیاری به دنیا می آورند، اما پس از این مدت زاد و ولد آن ها کاهش می یابد.

همستر تازه متولد شده

مشخصات همسترهای باردار

  • همستر ماده در دوره بارداری پرخور و کم تحرک می شود
  • معمولا در روزهای آخر بارداری شکم همستر مادر برآمده می شود
  • گاهی اوقات همستر مادر ممکن است به گوشه ای بخزد و از دیگر همسترها جدا شود.
  • همستر مادر ممکن است دچار بی قراری شده و خونابه ای از او ترشح شود
  • پستان های همستر ماده در هفته آخر بارداری بزرگتر از حد معمول می شود
  • همستر ماده در این دوران به شدت عصبی شده و میزان درگیری او با دیگر همستر ها بیشتر می شود و اجازه نمی دهد که صاحبش او ر ا در دست بگیرد
  • همستر ماده دردوران بارداری آب بیشتری نسبت به قبل می نوشد

اقدامات ضروری پس از بارداری همسترهای ماده

  • لازم است پس از آگاهی از بارداری همستر ماده او را از همستر نر جدا کنید، چرا که همستر نر معمولا بلافاصله پس از تولد بچه ها آنها را می خورد تا مجددا بتواند با همستر ماده جفت گیری نماید.
  • مدت زمان بارداری یک همستر (بسته به نژاد آن) بین ۱۶ تا ۲۱ روز است. این زمان تقریبی است چرا که تمام جوندگان می توانند مدت زمان زایمان خود را عقب بیاندازند. از جمله دلایل به تاخیر انداختن زمان زایمان می توان به ایجاد استرس، مناسب نبودن شرایط محیطی و احساس خطر از سوی این حیوان اشاره کرد.
  • در زمان بارداری فضای زندگی همستر ماده را آرام نگه دارید و سعی کنید تا حد ممکن به او دست نزنید. گروهی از همسترها رحم ضعیفی دارند و دست زدن به آنها ممکن است منجر به سقط جنین شود.
  • بهتر است اطراف قفس همستر را با مقوا یا پارچه ی مشکی بپوشانید تا قفس حالت نیمه تاریک پیدا کند. در انجام این کار دقت داشته باشید تا ضمن اینکه تهویه قفس مناسب باشد آرامش همستر شما بر هم نریزد.
  • از یک هفته پیش از زایمان تا پایان دوران شیر خوارگی جنین ها، تمیز کردن قفس و جابه جا کردن همسترها ممنوع است. چرا که در این مدت همستر مادر به دنبال لانه سازی برای زایمان خود است. بهتر است کمی پوشال برای کمک به او در دسترسش قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که نوزادان همستر معمولا نیمه شب یا صبح خیلی زود به دنیا می آیند و بلافاصله بعد از تولد آنها مادر شروع به تمیز نمودن و شیر دادن به نوزادان می کند و کمی بعد آنها را به خود نزدیک می کند تا گرم بمانند.
  • نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نوزادان همستر را لمس نکنید. پس از زایمان همستر مادر پرخاشگر می شود و ممکن است شما را مزاحم امنیت خود بداند. از سوی دیگر در صورت لمس بچه همسترها ممکن است آنها بوی شما را بگیرند و در ادامه احتمال دارد که همستر مادر فرزندان خود را ترک کند و یا آنها را از بین ببرد.

تغذیه همستر باردار یا همستر مادر

همستر مادر در طی دوران بارداری و شیردهی نیاز بالایی به مواد مغذی خصوصا پروتئین ها دارد. بهتر است روزانه با تخم مرغ آب پز، مقدار کمی گوشت مرغ یا گوساله پخته و میوه جات و سبزیجات حاوی میزان زیاد ویتامین A و E تغذیه شود. کلم بروکلی، سیب شیرین، طالبی و نخودفرنگی بهترین گزینه ها هستند. در طی بارداری مقدار زیادی مغز تخم آفتابگردان در اختیار مادر قرار دهید و اجازه دهید تا جایی که می تواند تغذیه کند. نیازهای پروتئینی حیوان ۶۰ % زمان عادی افزایش می یابد. بارداری و زایمان ۱۴ تا ۲۸ نوزاد انرژی زیادی از همستر مادر می گیرد بنابراین محدودیت غذایی معنایی ندارد. همیشه مقدار زیادی غذا در قفس مادر مادر یا شیرده قرار دهید. اگر حیوان احساس در این دوران احساس کمبود غذا کند دچار استرس هاس شدید می شود و سلامتی اش به خطر می افتد. معمولا همستر مادر به مدت سه هفته به نوزاد ها شیر می دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (299 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس