نکاتی درباره خاک گربه و نحوه استفاده از آن

  سه شنبه، 27 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
نکاتی درباره خاک گربه و نحوه استفاده از آن
خاک گربه به او اجازه می‌دهد تا در خانه عمل دفع را انجام دهد و همچنین خاک گربه غرایز طبیعی اش را پوشش می دهد.ما در این مطلب نکاتی را درباره خاک گربه خدمت شما عزیزان بیان میکنیم.

گربه های دوست داشتنی ما برای اینکه بتوانند درکنار ما راحت و خوشحال باشند، نیاز به یکسری امکانات و لوازم ضروری دارند. یکی از آن امکانات خاک گربه است که داخل ظرفی به نام باکس خاک ریخته می شود. این خاک با خاک باغچه فرق دارد و مخصوص گربه است. حالا ببینیم خاک گربه چیست و چطور به وجود آمده است.

خاک گربه چیست؟

گربه هایی که بیرون از خانه بزرگ شدند برای دفع ادرار و مدفوع خودشان به صورت غریزی زمین را حفر می کنند و پس از اتمام کارشان روی آن را با خاک می پوشانند و با این کار بوی تند آن را خنثی می کنند و به این ترتیب شکارچی های دیگر از روی چنین بویی نمی توانند آنها را پیدا کنند.اما گربه های خانگی شرایط متفاوت تری دارند و نیاز به خاک مخصوص و جعبه خاک دارند و چون گربه ها اهمیت زیادی برای نظافت خود و محیط اطرافشان قائلند برای همین برای آنها خیلی مهم است که حتماً جای مناسبی برای دفع فضولاتشان داشته باشند.

باید اطمینان حاصل کنید که محل و باکسی که خاک گربه را در داخل آن قرار می دهید، تمیز است. تمیز کردن باکس خاک گربه برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی و رفتاری گربه ها ضروری است.گربه ها باید از زمانی که بچه گربه هستند نحوه استفاده از باکس حاوی خاک گربه را یاد بگیرند. آنها باید در طول زندگی خود از این باکس های جمع آوری ادرار و مدفوع استفاده کنند. خاک گربه به دلیل ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت گربه از اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم است که در مورد برخی از دستورالعمل های استفاده از خاک گربه مطلع باشید. خاک گربه برای جلوگیری از عفونت و یا رخ دادن و گسترش یافتن بیماری ها در گربه مهم و تاثیرگزار است.

باکس گربه ابزاری بسیار مهم در شناخت، روانشناسی و سلامت بچه گربه خواهد بود. به طور مثال اگر گربه شما بطور منظم برای چندین سال از باکس حاوی خاک گربه استفاده کرده است و ناگهان تصمیم می گیرد که در جعبه بخوابد یا از آن استفاده نکند، ممکن است نشانه ای از به وجود آمدن مشکل در سلامت روانی و جسمانی گربه شما باشد. در هنگام وقوع چنین مشکلاتی شما به راحتی می توانید مدفوع گربه را برای انجام آزمایش در اختیار آزمایشگاه قرار دهید.

اهمیت خاک گربه

در صورتی که گربه شما نشانه ای از ادرار بیش از حد یا کمتر از حد معمول را داشته باشد، این مسئله می تواند نشانه ای از عفونت مجاری ادراری یا نوع دیگری از بیماری و مشکلات سلامتی در گربه باشد. همچنین بسیار مهم است که بدانید حس بویایی گربه حدود ۱۴ برابر قویتر از انسان است. گربه ها حیوانات فوق العاده بهداشتی هستند. در صورتی که خاک گربه تمیز نبوده و به صورت منظم تعویض نشود، گربه از خاک گربه استفاده نخواهد کرد.انتخاب محل باکس گربه ای که حاوی خاک گربه است، از موارد مهم به شمار می رود. یک گربه به حریم خصوصی احتیاج دار، بنابراین توصیه می کنیم خاک گربه را در محلی قرار دهید که جلوی چشم نباشد. باکس خاک گربه را در کنار غذای گربه قرار ندهید . اطمینان حاصل کنید که اگر بیش از یک محل خاک گربه دارید، آنها در اتاق های مختلف هستند.

تعویض خاک گربه

در رابطه با اینکه چند وقت یکبار باید خاک گربه را تعویض کنیم هیچ پاسخ مشخصی وجود ندارد. پاسخ به گربه شما بستگی دارد. با این وجود جمع آوری روزانه مدفوع را توصیه می کنیم. وقتی مدفوع جمع گردد، فرایند ساده خواهد بود. اگر از خاک گربه ای استفاده می کنید که نیاز به نظافت روزانه دارند، توصیه می کنیم روزانه مدفوع گربه را جمع آوری کنید. همیشه از دستکش و یک ماسک برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

نباید حجم زیادی از خاک گربه را در باکس یا جعبه گربه استفاده کنید. اگر باکس از خاک گربه بیش از حد پر شده باشد، گربه شما شن و ماسه را روی کف و زمین می ریزد. هر هفته باکس و محل خاک گربه را با جوش شیرین یا زغال چوبی خالی و تمیز کنید. شما همچنین می توانید کف باکس را قبل از ریختن شن و ماسه به منظور تسهیل در نظافت بپوشانید. به یاد داشته باشید که این یک متد و روش تمیز کردن عمومی و ساده است.

برای تعیین اینکه هر چند وقت یکبار باید خاک گربه را عوض کنید، باید برخی عوامل و فاکتورها را در نظر گرفت. به عنوان مثال شما باید با توجه به تعداد گربه ای که دارید، به علاوه یک خاک گربه بیشتر اختصاص دهید. اگر از ۲ گربه به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید، باید سعی نمایید تعداد ۳ خاک گربه داشته باشید. اگر شما یک گربه داشته باشید توصیه میکنیم که از ۲ خاک گربه استفاده نمایید.

اگر از ۲ خاک گربه استفاده نمایید، خواهید دید که یک گربه معمولا از یک خاک گربه برای ادرار استفاده می کند و خاک گربه دیگری را برای مدفوع اختصاص می دهد. این عمل به مدت تغییرات در خاک گربه تاثیر می گذارد. زیرا ادرار بیشتر از مدفوع خاک گربه را لکه دار و کثیف می کند. نوع شن و ماسه ای که شما استفاده می کنید نیز تناوب و تکرار تعویض کردن اجباری را مشخص می کند.

آموزش استفاده از ظرف خاک به بچه گربه

اگر گربه بالغی را به تازگی به خانه آورده اید به احتمال زیاد مشکلی برای آموزش او نخواهید داشت و او به راحتی مکان ظرف خاک را در خانه پیدا میکند. اما اگر از بچه گربه نگهداری میکنید رعایت برخی از نکات به شما کمک خواهد کرد.

  • با ورود بچه گربه به منزل، او را به محل ظرف خاک گربه برده و مدتی در آنجا نگه دارید تا فضای اطراف را به خاطر بسپارد. گاها بازیگوشی بچه گربه ها مانع تلاش آنها با استفاده از حس بویائی برای یافتن خاک و بستر می گردد.
  • احتمالا بچه گربه شما در روزهای نخست برای استفاده از ظرف خاک گربه مشکل دارد و اطراف آنرا کثیف خواهد کرد. در این زمان با صدای بلند او را به سمت ظرف خاک برده و داخل ظرف قرار دهید. توجه داشته باشید صدای بلند شما فقط برای جلب توجه او باشد و در او ایجاد اضطراب نکند. چند باری که در زمان دفع او را کنترل کرده و زمان هایی که خارج از ظرف در حال دفع بود او را به داخل ظرف هدایت کنید به خوبی خواهد آموخت که چگونه از ظرف خاک خود استفاده کند.
  • برای بچه گربه های بازیگوش که هیچ زحمتی برای پیدا کردن ظرف خاک خود نمی کشند مدت زمان کوتاهی از روز که احتمال میرود اجابت مزاج دارد او را در اتاقی به همراه ظرف خاک تنها بگذارید، گربه ها حیوانات منظمی هستند و بخوبی از روتین ها پیروی می کنند،فراموش نکنید کلیه اسباب بازی هایی که باعث بازیگوشی میشود را قبلا از اتاق خارج کرده باشید، محبوس کرن گربه نباید طولانی باشد چون امکان نتیجه عکس در اثر لجبازی گربه وجود دارد.

گربه در حال حرکت

مواردی که باید هنگام خرید خاک در نظر بگیرید

قبل از اینکه سراغ جعبه خاک برویم باید یک چیز را به یاد داشته باشیم، گربه ها انتخابهای متفاوتی در مورد خاک دارند. این میتواند بخاطر پنجه های حساس شان، عادت هایشان در دوران کودکی و یا علاقه شان باشد. اینکه چرا گربه ها نسبت به یک خاک علاقه نشان میدهند و به خاک دیگری علاقه ای ندارند یک راز است! این ها اهمیتی ندارد، چیزی که مهم است این است که باید خاکی برای گربه تان تهیه کنید که احساس راحتی کند، در غیر این صورت از آن استفاده نخواهد کرد. جلوگیری از ایجاد مشکل بهتر از برطرف کردن آن است پس این مقاله را بخوانید تا با مشکل مواجه نشوید.

خاک توده ای یا غیر توده ای

مهمترین خصوصیت خاکها توده ای یا غیر توده ای بودن آنهاست. خاک های توده ای معمولا حاوی ماده ای بنام بنتونیت هستند که ادرار را جذب کرده و تبدیل به یک توده جامد میشود و بقیه خاک اطرافش خشک و تمیز میماند. وقتی با اسکوپ خاک را تمیز می کنید فقط توده های جامد شده ادرار و مدفوع جدا می شود و بقیه خاک تمیز در جعبه باقی می ماند.

خاکهای غیر توده ای ادرار را غربال کرده و دارای افزودنی هایی مثل جوش شیرین و زغال چوب است که بوی بد را از بین می برد. شما می توانید براحتی مدفوع را با اسکوپ جدا کنید، درحالی که ادرار در کف جعبه خاک خشک می شود و تنها راه تمیز کردن ادرار این است که کل خاک را عوض کنید که معمولا هفته ای یکبار باید اینکار را انجام داد.بعضی از خاکهای غیر توده ای پایه سیلیکا دارند. کریستالهای سیلیکا بسیار شبیه آنهایی هستند که در خشک کن ها استفاده میشود و ادرار را خیلی بهتر جذب می کنند، بوی بد را نگه داشته و آب را کم کم تبخیر میکند.

بعضی گربه ها خاکهای توده ای و بعضی خاکهای غیر توده ای را ترجیح میدهند. صاحبان گربه ها معمولا خاکهای توده ای را انتخاب می کنند چون راحتتر تمیز می شوند و نیازی نیست که هر هفته کل خاک را عوض کنند. معمولا خاکهای توده ای گران تر هستند ولی در عوض مدت زمان بیشتری قابل استفاده هستند.بعضی صاحبان گربه ها می گویند که خاکهای توده ای به بدن گربه آنها می چسبند، مخصوصا در گربه های مو بلند، و وقتی گربه ها خودشان را تمیز می کنند این خاکها را می بلعند و این موجب نگرانی هایی می شود.

گربه ها ممکن است خاک را ببلعند و یا وقتی در حال کندن هستند گرد و خاک آنرا تنفس کنند و یا ممکن است وقتی در حال لیس زدن خودشان هستند خاکی که روی بدنشان یا بین انگشتانشان چسبیده را بخورند. سازنده ها به این امر آگاه هستند و به همین دلیل خاکها را غیر سمی تولید میکنند.در موارد نادری، بعضی بچه گربه ها و یا گربه هایی که به بیماری پیکا مبتلا هستند نسبت به خوردن خاک واکنش نسان میدهند. اگر فکر میکنید گربه تان خاک خورده و مشکلی پیدا کرده با دامپزشکتان تماس بگیرید.

اگر با گرد و خاک آن مشکلی دارید میتوانید از محصولاتی که بدون گرد و خاک هستند و یا میزان کمتری گرد و خاک دارند استفاده کنید. چیزی که گرد و خاک از آن ساخته شده هم باید در نظر گرفت. اساسا این گرد و خاک میتواند پایه خوراکی مثل ذرت یا گندم و یا پایه معدنی مثل گل یا سیلیکا داشته باشد. بعضی گربه ها ممکن است به یکی از این انواع حساسیت داشته باشند.

کنترل بو

بو برای صاحبان گربه ها یکی از اصلی ترین فاکتورهاست. شما باید خاکی را انتخاب کنید که بوی بد را جذب کند نه اینکه آنرا مخفی کند. خاکهای معطر معمولا با یک نوع عطری که دارند بو را مخفی میکنند. شما نمی توانید مدت زیادی اجازه دهید که جعبه خاک کثیف بماند.گربه ها حس بویایی حساسی دارند. اگر جعبه خاکشان کثیف باشد، حتی اگر شما فکر کنید که اصلا بوی بدی نمی دهد، آنها متوجه آن خواهند شد. حتی بعضی گربه ها از بوی زیاد عطر اذیت میشوند. بطور کلی بهترین کار این است که از خاک های غیر معطر اما با کیفیت بالا استفاده کرده و زود به زود جعبه خاک را تمیز کنید.

خاک گربه زیست محیطی

خاک گربه زیست محیطی می تواند بسیار گران باشد زیرا از منابع گیاهی طبیعی تهیه و ساخته شده است. این خاک گربه اغلب اثر ضد لک و وزن کمی دارد. با این حال بوی این مدل خاک گربه، اغلب باعث نپذیرفتن از طرف گربه ها می شود. انتخاب خاک مناسب بستگی به گربه شما دارد. اگر گربه شما خاک را قبول کند به نظر می رسد از آن به راحتی استفاده خواهد کرد.زباله های از باقیمانده خاکهای گربه کثیف می تواند اثرات زیست محیطی منفی داشته باشد. ریختن خاکهای کثیف در توالت و یا ریختن آن در کیسه پلاستیکی و قرار دادنش در سطل زباله به نفع محیط زیست نیست. اگر باغچه دارید میتواند از خاک گربه بعنوان کود استفاده کنید البته این فقط در مورد خاکهایی که پایه گیاهی مثل گندم و ذرت دارند صدق می کند.

گربه های حساس و آلرژیک

بعضی از گربه ها به ترکیبات خاصی در خاک گربه حساسیت دارند. هم مواد طبیعی معدنی و گیاهی و هم افزودنی های آزمایشگاهی میتوانند در گربه ها آلرژی زا باشند. اگر گربه شنا به خاکش آلرژی دارد، دامپزشکتان باید عامل آلرژی زا را پیدا کند تا شما بتوانید از آن پیشگیری کنید.از آلرژی هم که بگذریم بعضی از خاکها برای پنجه های گربه ها مناسب نیستند، گربه هایی که ناخن هایشان با جراحی جدا شده است بیشتر با مشکلات و درد مواجه می شوند. گاهی اوقات لازم است یک خاک نرم تر استفاده کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (297 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (210 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (179 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (109 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو