نکاتی درباره نظافت و حمام ایگوانا

  چهارشنبه، 04 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
نکاتی درباره نظافت و حمام ایگوانا
ایگوانا، خزنده ای بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این خزنده یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی است که در سراسر دنیا نگه داری می شود.در این مطلب نحوه نظافت و حمام این خزنده محبوب را بررسی می کنیم.

ایگواناهای سبز یا معمولی از بزرگترین مارمولک های قاره آمریکا هستند که طول آنها تقریباً 6.5 فوت (2 متر) و وزن آنها حدود 11 پوند (5 کیلوگرم) است. آنها همچنین با وجود نیاز به مراقبت های ویژه و دشوار از جمله محبوب ترین حیوانات اهلی خزنده در ایالات متحده هستند. در واقع، اکثر ایگواناهای اسیر در همان سال اول می میرند و بسیاری از آنها توسط صاحبان خود شل می شوند و یا در اختیار گروه های نجات خزندگان قرار می گیرند. ماده ها به رنگ سبز مایل به خاکستری و تقریباً نیمی از وزن نرها هستند. ایگوانا همچنین دارای غدد سمی آتروفی است که یک سم بی ضرر ضعیف تولید می کند.

در طبیعت ایگواناها بیشتر عمر خود را در سایبان سپری می کنند و فقط به ندرت برای جفت گیری، تخمگذاری یا تغییر درخت پایین می آیند. ساختار تنومند ایگونا به آنها ظاهری دست و پا چلفتی می بخشد، اما در زمین سریع و چابک هستند. آنها فک های محکمی با دندان های تراشیده و دم تیز دارند که نیمی از طول بدن آنها را تشکیل می دهد و می تواند به عنوان شلاق برای دور کردن شکارچیان استفاده شود. همچنین اگر گرفتار شوند می توانند دم خود را جدا کرده و دم بدون آسیب دائمی دوباره رشد خواهد کرد. ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را درباره نظافت و حمام این خزنده زیبا خدمتتان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

نظافت کردن آکواریوم ایگوانا و محل زندگی ایگوانا

تمیز بودن محل زندگی ایگوانا نیز یکی از شروط رشد و طول عمر و سلامتی ایگوانا است . برای تمیز بودن محل زندگی ایگوانا ، هر روز ، مدفوع و غذاهای ریخته شده ، پوست ریخته شده و سایر زباله ها را از آکواریوم ایگوانا برداشته و از بین ببرید . همچنین غذا و آب ایگوانا را هر روز تعویض نمایید . هفته ای یکبار هم ایگوانا را داخل یک قفس ، یا محفظه و یا حمام و اتاق موقتی قرار دهید و تمامی لوازم داخل آکواریوم ایگوانا را که شامل چوب ها ، شاخه درخت ، سنگ ها و ... می شوند را با یک ضد عفونی کننده و تمیز کننده مانند انواع مایع های دستشویی و ظرفشویی ، شسته و ضد عفونی نمایید . حتما از دستکش برای نظافت و ضد عفونی کردن استفاده کنید . ضد عفونی کننده هایی که بو های تند دارند ، مانند سفید کننده ها و جرم گیر ها ، اصلا مناسب نیستند و سلامت و زندگی ایگوانا را تهدید می کنند . هنگامی که اجزاء داخل آکواریوم و لوازم ، کاملا خشک شدند ، آنها را دوباره داخل محفظه چیده و محل اسکان ایگوانا را آماده سازی نمایید . میتوانید در صورت امکان ، از رادیاتور های پکیج و شوفاژ و حتی بخاری و یا یک سشوار ، برای خشک کردن لوازم آکواریوم ایگوانا استفاده نمایید .

ایگوانا

مشکلات بهداشتی ایگوانا

مانند اکثر خزندگان و حیوانات خانگی ، ایگوانا ها ، حامل عفونت باکتریایی سالمونلا هستند که برای خود آنها خطری ندارد ولی برای کودکان زیر 5 سال و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است ، و یا دارای بیماری های زمینه ای هستند ، و زنان باردار ، خطر ساز و حتی مرگبار است .حتما کودکان و افرادی با شرایط ذکر شده را از دست زدن به ایگوانا و خزندگان و حیواناتی مانند سگ و گربه و ... محفوظ بدارید و یا حتما دست و نقاطی از بدن آنها که در تماس با حیوان بوده اند را شستشو و ضد عفونی نمایید .

حتما قبل و بعد از دست زدن و تماس با ایگوانا ، دست های خود را خوب شسته و ضدعفونی کنید. با این حال اگر فرزندان خردسال ، افراد سالمند ، خانمی باردار یا افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بدن ، در خانه و مکانی که قصد نگهداری از ایگوانا را دارید زندگی میکنند ، یک ایگوانا ، ممکن است حیوان خانگی مناسبی برای خانه و مکان مورد نظر شما نباشد.

شرایط و نحوه استحمام (حمام) ایگوآنا

ایگوآنا به استحمام روزانه احتیاج دارد. و اگر صاحبان به دلیل نداشتن وقت کافی و شرایط مناسب از انجام دادن روزانۀ آن نا توان بودند توجه داشته باشند که حداقل هفته ای یکبار استحمام برای ایگوآناها الزامی می باشد.حمام کردن علاوه بر نظافت جسمی باعث تحریک روده شده و موجب می شود عمل دفع در ایگوآنا به سهولت انجام گردد و همچنین بر طراوت و شادابی پوست می افزاید و موجب تقویت عضلات و بیشتر شدن اشتها در ایگوآناها میشود.برای شستشوی ایگوآنا به یک وان و یا یک ظرف بزرگ پلاستیکی که با جثه ایگوآنای شما برابری داشته باشد احتیاج خواهید داشت.و حتی اگر ایگوآنای کوچکی دارید هیچگاه آن را در سینگ ظرف شوی استحمام نکنید و قبل و بعد از حمام ظرف و وان ایگوآنا را خوب ضد عفونی کنید.
برای شستشوی ایگوآنا به شامپو های حیوانات خانگی و یا صابون احتیاجی نیست آب بهترین وسیلۀ شستشو برای ایگوآنا می باشد.آبی که برای حمام ایگوآنا در نظر می گیرید نباید خیلی سرد و یا گرم باشد و قبل از داخل کردن ایگوآنا در آب از دمای آن اطمینان حاصل کنید. عمق آب نباید زیاد باشد به حدی مناسب است که سر و شانه های ایگوآنا خارج از آن قرار گیرد.هیچگاه شیر و یا دوش آب را بر روی ایگوآنا به صورت مستقیم باز نکنید و یا حیوان را یک دفعه داخل آب نیندازید بلکه این عمل باید همراه با آرامش صورت گیرد تا ایگوآنا از آن احساس رضایت بدست آورد.

هیچگاه در زمان استحمام ایگوآنا را در آب قرار ندهید و خود از محیط دور شوید زیرا ممکن است در زمان نبود شما خطری حیوان را تحدید کند.یشتر ایگوآناهای بالغ به شنا علاقمند می باشند اما این حالت در ایگوآناهای جوان کمتر دیده می شود.بهترین زمان برای شستشوی ایگوآنای جوان 5 دقیقه می باشد و به مرور زمان که ایگوآنای شما به این شرایط عادت کرد می توانید طول مدت آن را بیشتر کنید. در زمانی که ایگوآنا به سن بلوغ رسید می توانید این زمان را تا 30 دقیقه نیز افزایش دهید.و حتی می توانید ظرف مناسبی که لبه های آن بدون تیزی باشد در محیط ایگوآنا قرار دهید تا حیوان خود به شنا بپردازد. به یاد داشته باشید عمق ظرف نباید زیاد باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (171 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد