نکاتی درباره شستن دست ها و صورت در بارداری

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی درباره شستن دست ها و صورت در بارداری
خانم های باردار و غیر باردار باید قبل از غذا درست کردن، بعد از رفتن به دستشویی، عوض کردن پوشک بچه، جا به جا کردن کیسه زباله و تماس دست با انواع سطوحی که گرد و خاک دارند یا آلوده هستند باید دست شان را بشورند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

خانم های باردار و غیر باردار باید قبل از غذا درست کردن، بعد از رفتن به دستشویی، عوض کردن پوشک بچه، جا به جا کردن کیسه زباله و تماس دست با انواع سطوحی که گرد و خاک دارند یا آلوده هستند باید دست شان را بشورند. همچنین آنها باید بعد از حضور در اماکن عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی و همچنین بعد از هر بار عطسه و سرفه دستان خود را خوب بشورند.بهتر است مادران دست های نوزاد شان را هم در این مواقع بشورند یا اگر فرزندشان به سنی رسیده که خود می تواند دست هایش را بشورد، شستن دست ها را در موقعیت های مختلف به او آموزش بدهند.بسیاری از بیماری های ویروسی خطرناک با رعایت نکردن کوچک ترین مسائل بهداشتی مانند همین نشستن دست ها اتفاق می افتند.

روش درست شستن دست ها

باید بدانید که برای شستن دست ها تنها استفاده از صابون یا مایع دستشویی کافی نیست و روش درست شستن بسیار مهم است. به همین دلیل برای شروع شستن دست ها ابتدا باید آنها را خیس و صابونی کنید سپس کف دست ها را به هم بمالید.لای انگشتان را از قسمت پشت دست شسته و سپس ‏انگشتان را از رو به رو بشورید. نوک انگشتان تان را در هم گره کنید و بعد از شستشوی آنها، شست ها را هم جداگانه و و دقیق بشورید. خطوط کف دست ها را با نوک انگشتان و دور مچ هر دو دست را خوب بشورید و دست ها ی تان را با یک دستمال تمیز خشک کنید. در نهایت با همان دستمال شیر آب را ببندید و آن را در سطل آشغال بیندازید.

نکاتی که باید در شستن دست ها رعایت کنید

  1. بنابر یک باور اشتباه بسیاری از مردم تصور می کنند اگر از آب گرم برای شستن دست های شان استفاده کنند، جرم های دست شان از بین می رود. در صورتی که استفاده مداوم از آب گرم برای شستن دست ها باعث بالا رفتن حساسیت پوست و آسیب آن می شود. بنابر این برای شستن دست های تان تنها از آب گرم استفاده نکنید.
  2. تحقیقات اخیر نشان داده اند که کارکرد صابون های آنتی باکتریال مانند صابون معمولی و آب است. همچنین صابون های آنتی باکتریال باعث بروز مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می شوند. پس بهتر است دور این صابون ها را خط قرمز بکشید!
  3. برند های صابونی را انتخاب کنید که امتحان خود را پس داده اند البته اگر به آنها حساسیت نشان ندهید.
  4. استفاده از ژل های ضد عفونی تنها در شرایط اضطراری که آب و صابون در دسترس ندارید مشکلی ندارد.
  5. اگر از آن دسته از افرادی هستید که دست های تان را در یک چشم به هم زدن می شورید باید بگوییم که اشتباه می کنید. چون بعد از کف کردن دست ها تازه مراحل اصلی شستشو شروع می شود و شما باید به خوبی تمام سطح و کف دست، لای انگشتان و زیر ناخن های تان را بشورید.
     شستن دست ها

شستن صورت در بارداری

در دوران بارداری همه چیز تغییر می­ کند. پوست شما بین حالت­ های خشک، خیلی خشک، چرب وخیلی چرب در حال تغییر است. که گاهی این تغییر حالت ­ها از کنترل شما خارج می­ شود و بسیار خسته کننده است. اگر شما باردار باشید قطعا انتخاب شوینده­ مناسب برای شستن صورت در بارداری یکی از چالش هایی است که با آن مواجه هستید. اما آیا تاکنون به این موضوع توجه کرده اید که همه­ محصولاتی که سال ها از آن ها استفاده می­ کردید ممکن است برای شما یا جنین بی خطر نباشند؟ اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی به محصولات روتین پوستی خود بیندازید و مواردی که سلامتی شما یا جنین را به خطر می ­اندازد را حذف کنید. چون ممکن است برخی از موادی که در شوینده ها بکار رفته است، نه تنها بر هورمون­ های شما تأثیر بگذارد، بلکه خطر انتقال آن­ مواد به جنین نیز وجود دارد.

بهترین ترکیبات شوینده جهت شستن صورت در بارداری

در لیست زیر بهترین ترکیبات شوینده جهت شستن صورت در بارداری آورده شده ­است:

  • اسید هیالورونیک: به صاف نگه داشتن پوست کمک می­ کند.
  • آلوئه ورا: پوست را تغذیه می­ کند و باعث خشکی پوست نمی ­شود.
  • اسیدهای آمینه: باعث حفظ رطوبت پوست می­شود.
  • اسید گلیکولیک: به آرامی پوست را لایه برداری می­ کند.
  • پروبیوتیک ­ها: خطر عفونت های پوستی را کاهش می­ دهند.
  • ترکیبی غنی از مواد ارگانیک مانند روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان، کره شی، روغن نارگیل و اسانس رزماری: این مواد باعث آبرسانی و تغذیه پوست می ­شوند، آکنه و جوش ها را کاهش و پوست را تسکین می ­دهند و از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت، با التهاب پوست مبارزه و رطوبت را در پوست مسدود می­ کنند.
  • گلیسیرین: به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می کند.
  • آنتی اکسیدان های ارگانیک: محصولات حاوی عصاره­ انار و چای سبز از پوست شما در برابر آسیب نور خورشید و میکروب ها محافظت می­ کنند.
  • اسیدهای آلفا و بتا: به کاهش التهاب و بازگرداندن درخشش طبیعی پوست کمک می ­کنند.

این موضوع شما را مجبور به تعویض پاک کننده صورت و همچنین جایگزین کردن آن به شوینده ای ایمن برای شستن صورت در بارداری می­ کند. فقط یک تغییر ساده مانند استفاده از محصولات بدون عطر می ­تواند به دلیل نوسانات هورمونی تفاوت زیادی ایجاد کند.

دستورالعمل هایی برای زیبایی و شستن صورت در بارداری

مراقبت از پوست برای زنان باردار امری بسیار ضروری است. روی اصول اولیه تمرکز کنید و این نکات ساده را دنبال کنید.

  • برای جلوگیری از جوش زدن صورت و حفظ درخشش پوست خود، باید به یک روتین پوستی مناسب پایبند باشید. هر روز و هر شب صورت خود را تمیز کنید. توجه داشته باشید که شستن صورت در باردای بیش از دو مرتبه در روز ممکن است باعث خشک شدن پوست شما شود و مشکلات بیشتری ایجاد کند.
  • همیشه از آب ولرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. انتخاب دقیق پاک کننده صورت می ­تواند پوست شما را به حالت تعادل دربیاورد.
  • از یک تونر، ضد آفتاب (در طول روز) یا یک سرم (در طول شب) و یک مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از کرم دور چشم استفاده کنید.
  • برای پاکسازی پوست خود با یک پاک کننده ملایم شروع کنید. اگر پوست شما خیلی خشک است از یک پاک کننده بدون صابون که ملایم و مرطوب کننده استُ استفاده نمایید و برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد، صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید.
  • مرطوب کردن پوست و محافظت آن در برابر آفتاب مهم ترین افزوده ای است که باید به روتین مراقبت از پوست خود در دوران بارداری و بعد از آن اضافه کنید. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون باعث تکثیر سلول های رنگدانه می شود که باعث ایجاد لک صورت یا ماسک بارداری می ­شود. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بهترین راه برای جلوگیری از این تغییر رنگ است.

این تغییرات هورمونی می ­تواند باعث بروز ناگهانی آکنه باشد که باعث می ­شود دوباره احساس نوجوانی کنید. برخی تغییرات پوستی دیگر که در شما ایجاد می­ شود شامل: افزایش رنگدانه­ پوست، ایجاد ترک ­­های پوستی، خشکی پوست و خارش است.خوشبختانه هیچ چیز مانند یک روال مراقبت از پوست خوب برای احیای مجدد پوست وجود ندارد، و می دانید که اساس داشتن پوست خوب با یک موضوع شروع می­ شود که آن هم شستن صورت در بارداری با یک شوینده­ ایمن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ بالگرد رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم