نکاتی مهم درباره جفت گیری قناری

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکاتی مهم درباره جفت گیری قناری
خیلی از دارندگان قناری دوست دارند از قناری خود جوجه بگیرند. ولی هر بار اقدام می کنند و قناری ها را با هم جفت می کنند به مشکلی بر میخورند، و فکر می کنند نر و یا ماده مشکل دارند . در این مقاله برای شما نکاتی را درباره جفت گیری قناری ها بیان میکنیم.

جفت زدن قناری نر و ماده برای پرورش دهندگان، مرحله ی حساس و سرنوشت سازی است. اگرقناری ها به درستی جفت گیری نکنند. یاهر کدام از قناری ها آمادگی لازم برای جفتگیری نداشته باشند. سطح تکثیر و پرورش پایین می آید و تمام زحماتتان به باد میرود.در مرحله ی جفت گیری قناری ها باید ۳ نکته ی مهم را به خوبی مد نظر داشته باشید. اولین نکته مهارت تشخیص آمادگی قناری ها برای جفتگیری است. شما پرورش دهندگان اگر درتشخیص آمادگی قناری هایتان برای جفتگیری اشتباه کنید، کار تمام است. پس سعی کنید اطلاعات لازم برای تشخیص آمادگی قناری ها برای جفت گیری را بدست آورید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید

کارهایی که قبل از جفت گیری قناری باید انجام شود

  • قبل از هر کاری، اگر ناخن های قناری بلند است، حتماً آن ها کوتاه کنید. اگر ناخن های قناری بلند باشد ممکن است این ناخن های بلند به داخل تخم ها فرو برود و باعث شکسته شدن آن ها بشود.
  • همچنین پرهای ناحیه شکم قناری را بچینید تا تماس جنسی عمیق تری داشته باشند و جفت گیری به خوبی انجام شود.
  • اگر نوک قناری، مخصوصاً نوک بالایی، بلند است کوتاه نمایید. نوک بلند به هنگام غذا دادن به جوجه ها باعث اذیت آن ها می شود و تغذیه جوجه ها کامل نمی شود.
  • قبل از جفت انداختن قناری ها به این نکته توجه نمایید که همیشه باید قناری نر از قناری ماده بزرگ تر باشد. در غیر این صورت پرنده ماده قناری نر را قبول نمی کند.
    قناری

فاکتورهای آماده بودن قناری ماده برای جفت گیری

توجه به ظاهر این پرنده مهم ترین فاکتور جهت تشخیص آماده بودن قناری ماده برای جفت گیری است.

  • بررسی شکم پرنده : اگر شکم پرنده قرمز و متورم باشد به این معنا است که قنار برای جفت گیری آماده می باشد.
  • دم پرنده و نحوه نشستن : یکی دیگر از فاکتورهایی که می تواند شما برای تشخیص آماده بودن قناریها برای جفت گیری توجه به دم قناری ماده و نحوه نشستن آن می باشد. هنگامی که قناری نر آواز می خواند ، گونه ماده چمباتمه می زند و دم خود را بالا می برد ؛ او با این کار آمادگی خود را برای جفت گیری نشان می دهد . قناری ماده بعد از انجام این کار و اعلام آمادگی ، شروع به لانه سازی می کند.
  • بیقراری در پرواز : اگر قناری در هنگام پرواز به جلو و عقب حرکت کند و آشفتگی و بیقراری از خود نشان دهد نشانه امادگی این پرنده برای جفت گیری است . قناری ماده با صدایی ریز و سوت مانند گونه نر را صدا می زند ، علاوه بر این به کاغذ یا چیز هایی که در قفس قرار دارند نوک می زند.

فاکتورهای آماده بودن قناری نر برای جفت گیری

  • آواز جفت گیری : منش ، رفتار و روحیات قناری نر در مقایسه با قناری ماده خشن می باشد . جالب است بدانید که قناری های نر در دورانی که برای جفت گیری آماده می شوند میزان خشونت در آنها بالا می رود . علاوه بر این زمانی که پرنده مشغول به آواز خواندن است بال های خود را به سمت پایین می اندازد و صدایش را بالا می برد . در حقیقت می توان گفت با نزدیک شدن به دوران جفت گیری (تولید مثل) به دلیل بالا و پایین شدن میزان هورمون ها ، آواز های محکم از این پرنده دیده می شود . در واقع این گونه بگویم آواز نر ها در این دوره همانند آواز جنگ است و به هیچ عنوان دو قناری نر در این دوران نباید در یک قفس نگه دار نشود.
  • مخرج : قناری نر در صورت آماده بودن برای جفت گیری از ناحیه مخرج دارای برآمدگی هایی می شود به طوری که مخرج پرنده از سطح شکم پرنده بالاتر قرار می گیرد.
  • رفتار های تقلیدی : در دوران جفت گیری پرنده نر برخی اعمال مانند غذا دادن ماده را انجام می دهد که به رفتار های تقلیدی معروف هستند.

معیار جفت گیری قناری

حائز اهمیت است بدانید که برای جفت گیری همیشه گونه ماده انتخابگر است . یعنی این ماده است که نر را برای جفت گیری انتخاب می کند .ولی بعضی وقت ها پرورش دهنده ها قناری نری را برای ماده خود در نظر می گیرند و این در حالی است که گونه ماده آن را نمی پذیرد . در این مواقع بهترین تکنیک این است که قناری نر و ماده را در قفس ، مجاور هم قرار دهید و چراغ های اتاق یا سالن یا هر جایی که پرنده ها قرار دارند را خاموش کنید. صبح روز بعد نشانه ها و علامت های جفت گیری را در پرنده ها خواهید و می توانید مطمئن باشید که آنها به جفت گیری خواهند پرداخت.

علت جفت نشدن قناری ها

دما، نور و تغذیه 3 عامل مهم در فصل جفت گیری قناری ها محسوب می شود.همچنین پرنده شما باید حتماً فصل تولکی (پر ریزی) را طی کرده باشد. همان طور که می دانید این فصل در تابستان است.در این فصل پرنده پرهای کهنه را با پرهای جدید جایگزین می کند.پرنده ای که فصل تولکی نداشته باشد یا ناقص داشته باشد و یا تغذیه مناسبی نداشته است در جفت شدن و جوجه کشی به مشکل برمی خورد.

اشتباه رایجی که بیشتر افراد انجام می دهند

خیلی از افراد مبتدی زمانی که قناری را خریداری می کنند، هر دو جنس نر و ماده را در یک قفس قرار می دهند که این کار کاملاً اشتباه است.اگر هر دو جنس نر و ماده در یک قفس باشند با یکدیگر نزاع خواهند داشت.باید قبل از جفت کردن قناری ها برنامه آماده سازی برای آن ها انجام شود تا جفت ها تقویت شوند.برای مثال در دوره آماده سازی ویتامین های مخصوص این دوره را باید دریافت کنند و زمانی که قناری ها مست شدند، آن زمان باید جفت کردن صورت گیرد

از کجا متوجه شویم که قناری ها جفت شدن؟

زمانی که دو قناری در کنار یکدیگر نشسته اند و درگیری و نزاعی با یکدیگر ندارند، این ها یا جفت شده اند و یا به زودی این کار را انجام می دهند.اگر در کنار یکدیگر نشسته اند و نوک می گیرند و یا دانه به یکدیگر می دهند از دیگر علائم جفت شدن قناری ها است.زمانی که قناری ها مخصوصاً قناری ماده به کف قفس می رود و کاغذ به نوک می گیرد و یا کاغذ لول می کند، این بدان معنا است که آن ها می خواهند لانه سازی انجام دهند.

چه زمانی لانه در اختیار قناری ها بگذاریم؟

6 الی 7 روز بعد از اینکه جفت کردن قناری ها را انجام دادید، می توانید لانه را در اختیار آن ها قرار دهید.اگر زودتر لانه در قفس قرار دهید، ممکن است به سبب مستی زیاد قناری ماده لانه سازی انجام دهد که پس از آن تخم مستی می گذارد.بعد از گذاشتن این نوع تخم درگیری بین نر و ماده زیاد می شود و دیگر جفت نمی خورند و یا حداقل اینکه جفت کردن قناری ها بسیار سخت می شود.برای حل این مشکل می توانید این قناری ماده را با یک قناری نر دیگر که کاملاً مست و آماده است جفت کنید و در همان روز لانه را برای آن ها بگذارید.زمانی که قناری ها جفت هستند یا قناری ماده بر روی تخم است، به هیچ عنوان نباید قفس آن ها را جابه جا کنید.از یک مکان به مکان دیگر بردن قفس باعث می شود که اگر قناری بر روی تخم است دیگر بر روی تخم نمی خوابد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (320 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (297 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (244 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (210 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (179 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (109 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو