نکته های کاربردی وکالتنامه و قرارداد

  چهارشنبه، 06 دی 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
نکته های کاربردی وکالتنامه و قرارداد
در وبسایت وکیل سرا با نشانی vakilsara.ir مطالب کاربردی در خصوص موضوعات حقوقی وجود دارد که برای اطلاع و افزایش آگاهی، می تواند برای شما مفید باشد.

تسویه وام بانکی به عهده فروشنده ملک است یا خریدار؟

کسانی که دارای ملک وام دار هستند باید در نظر داشته باشند که چنانچه قصد فروش ملک را دارند حتماً وام را به نام خریدار منتقل کنند در غیر این صورت، بانک کسی را که تسهیلات به نام او باشد مسئول می شناسد، لذا، اقساط معوقه را از وی مطالبه خواهد کرد و فروشنده نمی تواند مدعی شود که چون ملک را منتقل کرده پس مسئولیتی در قبال پرداخت تسهیلات بانکی ندارد.

برای مشاوره حقوقی می توانید با آقای مصطفی محمدی، وکیل پایه یک دادگستری با شماره 02188513670 یا موبایل 09121582093 تماس بگیرید.

مصطفی محمدی، وکیل پایه یک دادگستری

آیا دادگاه می تواند تصمیم خود مبنی بر تایید مزایده را لغو کند؟ (وکیل تغییر نام)

آیا عدم درج عبارت (در توقیف) یا (در رهن) بودن ملک موضوع مزایده در آگهی مزایده، از موارد ابطال مزایده است و یا آن که در صورت عدم اعتراض ذینفع، مزایده قابل تنفیذ است؟

با عنایت به اینکه هدف مقنن از الزام به تصریح و درج مفاد بند 6 ماده 138 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 در آگهی فروش (مزایده)، تضمین و حفظ حقوق اشخاص ثالث نسبت به مال مورد مزایده است، اصولاً مالک مال مورد مزایده به لحاظ عدم رعایت این موضوع و عدم تصریح در آگهی مزایده، نمی تواند ابطال مزایده را درخواست کند بلکه صرفاً شخص یا اشخاصی که در مال مزبور حقوقی داشته‌اند و این حقوق نادیده گرفته شده است می توانند چنین تقاضایی کنند. در هر حال، صرف نظر از اینکه متقاضی ابطال مزایده به علت عدم رعایت بند 6 ماده 138، چه شخصی باشد تشخیص صحت یا بطلان جریان مزایده با عنایت به ماده 143 این قانون و ماده 6 دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی مصوب 1398رییس قوه قضاییه، با دادرس اجرای احکام مدنی است.

وکیل سرا

با توجه به اینکه نظر دادگاه در خصوص تنفیذ یا ابطال مزایده، تصمیم یا دستور قضایی است (و نه حکم دادگاه) آیا دادگاه میتواند از این دستور (تنفیذ یا ابطال مزایده) عدول کند؟

با عنایت به ماده 143 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356، دادرس اجرای احکام مدنی موظف به احراز صحت جریان مزایده است و هرگاه به هر دلیلی متوجه اشکال در جریان مزایده و یا اشکال در تصمیم به ابطال آن شود، باید به نحو مستدل از این دستور و یا تصمیم ابطال مزایده عدول کند زیرا دستور و تصمیمات مزبور مشمول قاعده فراغ دادرس نیستند.

وکالت کاری بلاعزل در قرارداد مشارکت در ساخت

آیا دادن وکالت کاری بلاعزل در قرارداد مشارکت در ساخت ضروری است؟

تنها در مواردی که مشارکت در ساخت به صورت تجمیع دو ملک یا بیشتر باشد، با توجه به اینکه وضعیت حقوقی مالکیت مالک و سازنده، در ملک تجمیع شده، به صورت مشاع در می‌آید و اگر سازنده، وکالت بلاعزل نداشته باشد، در انتهای کار، عدم حضور مالک جهت انجام امور اداری، باعث قفل شدن هرگونه اقدام از طرف سازنده می‌شود. بنابراین در این حالت، سازنده الزاماً می‌بایست در ابتدای شروع به کار، اقدام به گرفتن وکالت کاری بلاعزل از مالک یا مالکین دیگر نماید. در غیر از این حالت که گفته شد، وکالت کاری بلاعزل ضرورت ندارد بلکه یک وکالت کاری قابل عزل کافی خواهد بود.

ابطال شرط بلاعزل بودن در وکالتنامه رسمی

ماده 679 قانون مدنی می‌گوید: موکل می‌تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند، مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد» از گذشته گفته اند که اگر شرط عدم عزل، ضمن عقد جایز مانند هبه یا عاریه و یا ضمن خود عقد وکالت باشد که آن نیز جایز است، مانع از عزل نیست.

عدم وجود عقد خارج لازم

مشخص است که وقتی ضمن خود عقد وکالت یا عقد جایز دیگر، از سلب حق عزل یاد می‌شود، اراده‌ای برای وابستگی این شرط با عقد در میان نیست، بلکه به دنبال استقلال شرط هستند.

درج عبارت اسقاط حق عزل وکیل در وکالتنامه رسمی بین طرفین، لازم الاتباع می باشد. لذا ادعای اینکه عقد خارج لازمی در کار نبوده قابل پذیرش نمی باشد زیرا نسبت به اسناد رسمی، فقط می توان ادعای جعل مطرح نمود و موجبی برای ابطال وکالتنامه رسمی، وجود ندارد (ماده 679 قانون مدنی و ماده 70 قانون ثبت)

به موجب تبصره ذیل ماده 70 قانون ثبت اسناد و املاک: «هرگاه کسی که به موجب سند رسمی اقدام به اخذ وجه یا مالی کرده یا تأدیه وجه یا تسلیم مالی را تعهد کرده، مدعی شود که اقرار یا تعهد در مقابل سند رسمی یا عادی یا حواله یا برات یا چک یا سفته بوده است که طرف معامله به او داده و آن تعهد انجام نشده و یا حواله یا برات یا چک یا سفته پرداخت نگردیده است، این دعوا قابل رسیدگی خواهد بود.»

در خصوص ابطال شرط عدم عزل، ممکن است نظر برخی از قضات برخلاف این باشد، با وجود این، رویه قضایی، بر اعتبار و استحکام شرط بلاعزل بودن وکالت، استوار است. نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه که در اردیبهشت ماه 1401 صادر شده نیز همین گفته را تائید نموده است.

شماره نظریه: 7/ 1401/ 7

شماره پرونده: 1401- 76- 7ح

تاریخ نظریه: 10/ 2/ 1401

«با عنایت به مواد 1287 و 1290 قانون مدنی، مفاد سند رسمی از جمله راجع به اسقاط حق عزل وکیل، ضمن عقد خارج لازم معتبر است و احراز آن نیاز به رسیدگی ندارد و برابر ماده 1292 همان قانون، انکار در مقابل اسناد رسمی مسموع نیست و مطابق ماده 70 قانون ثبت اسناد و املاک کشور مصوب 1310 با اصلاحات و الحاقات بعدی نیز محتویات و مندرجات سندی که مطابق قوانین به ثبت رسیده است، رسمی و معتبر است مگر آنکه مجعولیت آن سند ثابت شود. بنابراین وکالت اعطایی با سلب حق عزل وکیل که به موجب سند رسمی و بلاعزل ضمن عقد خارج لازم تنظیم شده است، صحیح است و انکار مندرجات این سند و نیز ابراز ندامت از اعطای چنین وکالتی، فاقد هرگونه اثر حقوقی بوده و قابل پذیرش نیست.»

جابجایی ساختمان دادسرای امنیت اخلاقی تهران

دادسرای ناحیه 38 تهران، یا همان دادسرای امنیت اخلاقی، از آذر ماه 1402 به ساختمان دادسرای ناحیه 7 واقع در خیابان مطهری، خیابان علی اکبری منتقل گردیده است. (مشاوره با وکیل ارشاد)

در وبسایت وکیل سرا با نشانی vakilsara.ir مطالب کاربردی در خصوص موضوعات حقوقی وجود دارد که برای اطلاع و افزایش آگاهی، می تواند برای شما مفید باشد.

همچنین، برای مشاوره حقوقی می توانید با آقای مصطفی محمدی، وکیل پایه یک دادگستری با شماره 02188513670 یا موبایل 09121582093 تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت