نماد سرخ، اعتماد سبز می‌دهد بر باد

  دوشنبه، 16 فروردین 1400 ID  کد خبر 145239
نماد سرخ، اعتماد سبز می‌دهد بر باد
ساعدنیوز: فضای سرمایه گذاری در بازار سهام اگر چه با تردید و ابهام روبه‌روست که همچنان بورس بازان در یک وضعیت خوش بینانه، منتظر محرک های قوی هستند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از اقتصادنیوز: روز گذشته بازار سهام دوباره شاهد ریزش ممتد دیگری بود که نسبت به روز قبل هم از شدت بیشتری برخوردار بود. البته همچنان ناظران بازار پیش بینی روزهای آینده را به انتظار برای محرک های قوی پیوند داده اند. فضای تردید و ابهام همچنان در فضای سرمایه گذاری وجود دارد و همچنان دورنمای روشنی در دست نیست. در این میان بی اعتمادی بورس بازان و سهامداران به سیاست گذار هم بیش از بیش خودنمایی نمی کند.

با مختصات فعلی نمی توان هیچ رفتاری را در چارچوب تحلیل قرار داد زیرا همه رفتارها در تله انتظار گیر افتاده است و البته شکاف هیجان از تحلیل بیشتر و استمرار یافته است؛ به طوریکه بازیگران دیگر با تحلیل بنیادی استراتژی های خرید و فروش را در دستورکار قرار نمی دهند، بلکه در یک قاب کلان تر در انتظار دورنمای روشن تری از اقتصاد ایران هستند.

منتظر محرک های قوی بمانیم

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

معاملات روز یکشنبه به دنبال روند روزهای گذشته با افت یک درصدی شاخص کل به پایان رسید. 80 درصد نمادهای بازار سرمایه روز گذشته در صف فروش قرار داشتند و ارزش این صف فروش ها به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید. این مولفه ها در شرایطی است که اررش معاملات خرد در بازار هر روز کاهش بیشتری داشته و معدود معاملاتی که انجام می شود از سر اجبار است، نه انتخاب و اختیار.

وضعیت بازارهای موازی در داخل کشور نیز به گونه ای است که فرصت جذابی برای سرمایه گذاری مشاهده نمی شود و روند نزولی و فرسایشی بازارها به نوعی تهدید برای سرمایه های مردم به حساب می آید.

در این شرایط محدود کردن دامنه نوسان به منفی 2 درصد، از کاهش شدید ارزش سرمایه های سهامداران جلوگیری کرده است اما برای بهبود شرایط بازار و افزایش ارزش معاملات باید منتظر رخدادها و محرک های قوی بمانیم.

لطفا صدای فعالان بازار را بشنوید

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

دامنه نامتقارن کار را به جایی رسانده است که برگشت به وضعیت سابق کمی سخت و باید همراه با حمایت های بیشتر از سوی مسئولین امر باشد. اما این تمام موضوع نیست؛ علل متعددی موجب بی اعتمادی در بازار سرمایه شده است که در ادامه به بررسی این علل میپردازیم:

- در مقاطع مختلف دستورات مختلفی برای برخورد با حقوقی های فروشنده و متخلف وضع گردید یا حداقل بیان شد که در عمل اقدامی از جانب متصدیان امور دیده نشد

- مشاهده کردید که در سطوح رسانه ای کلان و از جانب مراکز دولتی نیز اقدام به تشویق سهامداران به خرید نماد های خاص گردید که این مورد یکی از علل اصلی بی اعتمادی است

-تغییرات مکرر در قوانین بازار، آن هم به صورت اعلام و بلافاصله اجرا و عدم ثبات قوانین خوب ، موجب ترس سهامدارن در روزهای خاص و ایجاد فشار فروش شده است

همانطور که بازار سرمایه مکانی برای سرمایه گذاری توام با صبر است، قوانین نیز باید در دل ظرف زمان تغییر کنند

- تعلیق سلیقه ای نمادهای مختلف و کدهای بورسی و تشکیل پرونده برای فعالان رزومه دار بازار که موجب شیفت فعالان از بازار سرمایه ایران، به کوینکس و فارکس شده است

- عدم ثبات در قوانین نرخ بهره توسط بانک مرکزی و البته بی تفاوتی سازمان نسبت به این موضوع و البته موضوع تسعییر ارز

- استفاده ابزاری از بازار سرمایه جهت تامین مالی و سود سازی کوتاه مدت برای شرکت های دولتی

- عدم نظارت صحیح و قدرتمند از جانب سازمان در زمان افشای اطلاعات و افزایش سرمایه شرکت ها

وضعیت موجود میتواند معلول تنها یکی از علل عنوان شده باشد. لیکن سازمان بورس اگر اهتمامی به تغییر وضعیت موجود دارد باید به تمامی موارد رسیدگی کند. بازار مسیر خود را در نهایت پیدا خواهد نمود ، اما عملکرد متصدیان تا مدتها در ذهن سهامداران بازار خواهد ماند

فضای تردید و ابهام

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار روز یک شنبه نیز مانند روز شنبه تحت تاثیر نشست مشترک طرفین برجام در روز سه شنبه و انتظار کاهش دلار، با صف فروش در کلیت بازار و افت حدود 13هزار واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد حدود 2هزار میلیارد تومانی در بازار روز یکشنبه نشان دهنده فضای تردید و ابهام پیرامون این اتفاق است.

به نظر می رسد تا سه شنبه و مخابره اتفاقات این نشست بازار بر همین منوال پیش برود. همانطور که روز گذشته اشاره شد، در صورت تداوم این مذاکرات و تا مشخص شدن نتیجه نهایی آن، نمی توان مسیر مشخصی برای بازار متصور شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (184 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!