نکات اساسی برای نگهداری کفش ها که تا حال نمی دانستید!

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
نکات اساسی برای نگهداری کفش ها که تا حال نمی دانستید!
در مورد کفش هایی که تازه می خرید، این موضوع مسلم است که تا زمانی که قالب پای شما را بگیرند، تا یک مدت باعث پا درد و ایجاد تاول می شوند. برای جلوگیری از این کار، می توانید یک کیسه فریزر پر از آب را داخل کفش ها قرار داده و آن ها را در فریزر بگذارید. وقتی کیسه ها درون کفش ها یخ بزند حجم بیشتری پیدا می کند و کفش ها کمی بازتر می شوند.

قبل از دانستن تکنیک های مراقبت از کفش بهتر است در استفاده از انواع کفش تجدیدنظر کنید؛ یعنی کفش هایی را که در محل کار، دورهمی های دوستانه، مهمانی و… می پوشید، از هم تفکیک کنید. کفشی که هر روز برای رفتن به محل کار یا دانشگاه استفاده می کنید، به دلیل پوشیدن مکرر، سریع تر فرسوده می شود و ظاهر اولیه اش را از دست می دهد؛ بنابراین اولین گام اولویت بندی کفش هاست.

امان از کفش هایی با رنگ روشن یا سفید که در فصل تابستان بسیار پرمخاطب است. این کفش ها را زمانی انتخاب کنید که احتمال کثیف شدن شان به شدت پایین باشد. بهترین اقدام برای مراقبت کردن از کفش های رنگ روشن، تعجیل در زمان تمیز کردن آن است! یعنی بلافاصله بعد از رسیدن به خانه، گردوغبار روی کفش را پاک کنید و درصورتی که لک شده سریع آن را بشویید تا جذب بافت کفش نشود. به ویژه در مورد کفش های پارچه ای و تابستانی این نکته را مدنظر داشته باشید.

کفش ها نقش مهمی در استایل شما دارند و نگهداری از آن ها یکی از سخت ترین قسمت های مراقبت از پوشاک است. از طرفی همه کفش ها دوخت و جنس یکسانی ندارند، بنابراین رفتار ما با آن ها هم متفاوت می شود. برای اینکه کفش های زیبا و سالمی داشته باشید، باید به چند نکته در مورد آن ها توجه کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که هیچگاه کفش هایتان را روی هم انباشته نکنید. حتماً مکان مناسبی برای آن ها فراهم کنید تا کفش ها به خوبی استراحت کنند.برای نگهداری از کفش حتماً از قالب چوبی کفش استفاده کنید. قالب های چوبی رطوبت کفشی را که تازه استفاده شده، می گیرد و کفش را به حالت اولیه خود برمی گرداند. بعد از درآوردن کفش، ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا کفش تنفس کند و سپس حداقل یک تا دو ساعت کفش را با قالب چوبی به حال خود رها کنید. در همان ۱۵ دقیقه بیشتر رطوبت کفش از بین می رود.

برای نگهداری از کفش حتماً از قالب چوبی کفش استفاده کنید.کفش های جیر را درون کیسه های مخصوص کفش قرار دهید یا یک پارچه بر روی آن ها بیاندازید تا گرد و غبار و کثیفی بر روی آن ها ننشیند. از برس های مخصوص کفش جیر برای تمیز کردن کفش تان استفاده کنید. از اسپری های مخصوص کفش جیر استفاده کنید تا کفش تان همیشه براق و تمیز باشد.کفش های چرم را مرتب واکس بزنید و براق کنید. قبل از هربار استفاده از کفش آن را واکس بزنید و یا حداقل کفش را تمیز کنید

در هنگام پا کردن کفش از پاشنه کش استفاده کنید تا پشت کفش تان کمترین آسیب را ببیند.مرتب داخل کفش های خود را با استفاده از چند قطره الکل یا روغن درخت چای تمیز کنید.اگر کفش تان خیس شد، از روزنامه استفاده کنید تا رطوبت کفش را بگیرد. هیچ وقت کفش خود را در معرض حرارت قرار ندهید، چراکه ممکن است چرم کفش تان آسیب ببیند.

نکات نگهداری کفش ها :

۱. برای راحتی پاهایتان، کفش های جدید را حجم دهید

در مورد کفش هایی که تازه می خرید، این موضوع مسلم است که تا زمانی که قالب پای شما را بگیرند، تا یک مدت باعث پا درد و ایجاد تاول می شوند. برای جلوگیری از این کار، می توانید یک کیسه فریزر پر از آب را داخل کفش ها قرار داده و آن ها را در فریزر بگذارید. وقتی کیسه ها درون کفش ها یخ بزند حجم بیشتری پیدا می کند و کفش ها کمی بازتر می شوند.

کیف و کفش

۲. کفش های جدید را همیشه بعد از ظهرها امتحان کنید

پاهای شما بعد از ظهرها ورم دارد، بنابراین اگر می خواهید به خرید کفش بروید و به دنبال راحت ترین کفش هستید، بهتر است زمانی که پاهای شما در بزرگ ترین حد ممکن است، یعنی هنگام عصر به خرید روید.

۳. خراش ها را با وازلین پاک کنید

نگهداری کفش چرم کمی دشوار است؛ چراکه خیلی زود دچار خراش و ساییدگی می شود. اگر بر روی کفش چرمی شما هم خراشی افتاده است، بهترین راه برای از بین بردن آن، روغن است. گوشه ی پارچه را در وازلین فرو کنید و به آرامی بر روی خراش بکشید. خراش ایجاد شده، به سرعت محو خواهد شد.

۴. کف کفش های جدید را سمباده بکشید

اگر می خواهید با کفش های جدید خود به مجلس رقص بروید، قبل از آن، کف کفش خود را کمی سمباده بکشید. این کار، کف کفش که ممکن است کمی سُر باشد را از بین می برد و از سُر خوردن شما جلوگیری می کند.

۵. برای از بین بردن بوی بد، از چای کیسه ای استفاده کنید

خود را سرزنش نکنید. کفش هرکسی ممکن است بو بگیرد، بخصوص اگر این کفش ها، ورزشی باشند. پس اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و به این راه حل هایی که برای رهایی از بوی پا در اختیار شما قرار می دهیم توجه کنید. در هرکدام از کفش های خود یک چای کیسه ای بگذارید و اجازه دهید در طول شب در آن باقی بماند تا بوی بد را به خود جذب کند. همچنین می توانید قبل از پوشیدن کفش، کمی نوشابه ی گازدار در آن بریزید تا از ایجاد بوی بد در طول روز جلوگیری کند.

۶. کفش های جیر را با نان تمیز کنید

اگر نکات نگهداری کفش جیر را بلد نیستید و نمی دانید چطور بدون اینکه به کفش های جیر خود صدمه بزنید آن ها را تمیز کنید، ما راه حلی آسان به شما توصیه می کنیم. یک تکه نان خشک شده بردارید و آن را روی قسمت لک شده ی کفش خود بکشید. به این ترتیب می توانید تمام لک ها و کثیفی ها را بدون آسیب زدن به بافت جیر تمیز کنید.

۷. با استفاده از سشوار کفش های راحتی برای خود بسازید

برای جلوگیری از فشار کفش و تاول زدن، می توانید از یک سشوار و یک جفت جوراب ضخیم استفاده کنید. به این ترتیب که زیر کفش های خود، یک جوراب ضخیم بپوشید و به هر نقطه از آن که احساس می کنید پای شما را آزار می دهد، سشوار بگیرید. در عین حال همزمان با این کار انگشت های پای خود را بکشید. گرما چرم را نرم می کند و باعث می شود کفش شما بهتر قالب پایتان شود.

۸. برای جلوگیری از لغزش پا در کفش، از اسپری مو استفاده کنید

اگر کفش شما کمی بزرگ است و پای تان مدام از پشت یا جلوی آن بیرون می زند، قبل از پوشیدن کفش، مقدار کمی اسپری مو به پاهای خود بزنید. اینکار باعث می شود پای شما به اندازه ی کافی برای نگه داشتن کفش چسبناک شود.

۹. برای پاک کردن لک از روی کفش چرم، از سرکه استفاده کنید

ما یک راه ساده به شما پیشنهاد می کنیم تا لک ایجاد شده بر روی کفش چرم خود را به راحتی از بین ببرید. یک مسواک قدیمی را در سرکه فرو ببرید و آن را آرام بر روی لکه ی ایجاد شده بکشید. سرکه بسیاری از لک های احتمالی بر روی کفش را در خود حل می کند. اما مراقب باشید که بیش از حد یا خیلی محکم کفش را نسابید؛ دراین صورت به جای این که لکه را پاک کنید بر روی آن ساییدگی بیشتری هم ایجاد می کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (339 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (207 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می کنم، ده و ربع دیگه دلم میخواد بخوابم+ویدیو (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (146 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (115 نظر) نگاهی به ماشین BMW لوکس و هوش پران رهبر معظم انقلاب+ویدئو (106 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (54 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (47 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (24 نظر) نگاهی به کلیپ ویژه مراسم ساده و بدون تجملات معمم شدن سیداحمد خمینی و خنده های از ته دل پدرش+ویدیو (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عمارت باشکوه خوش آب و هوایی که برای رهبر معظم انقلاب ساخته شد/ حضرت آقا: من یازده سال است اصلاً احساس هوای بد نکردم، من با بقیه مردم هیچ تفاوتی ندارم
بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید!
صبحانه ساده رهبر معظم انقلاب در حیاط امام زاده همراه نوه هایشان/ تصویری از خانواده دوستی حضرت آقا
نگاهی به گنجینه حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام/ از قطعه های طلا تا ستاره بلورین
ماجرای تکیه 200 ساله تجریش از زبان پیرغلام 90 ساله
از نوحه خوانی دکتر پزشکیان در شب عاشورا تا جزئیات زلزله کرمان در حواشی داغ امروز سه شنبه 26 تیر 1403
مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در محضر رهبر انقلاب برگزار شد
تأثیر سوابق تحصیلی/ جزئیات نحوۀ محاسبۀ نمره کل و ضرایب کنکوری‌های 1403
اولین تصاویر از حادثه شاهچراغ و زنده شدن دوباره صحنه های ترس و وحشت+فیلم
اعلام زمان ثبت‌نام آزمون زبان انگلیسی آیلتس
چالش ذهنی/ آیا می‌توانید معمای بقای مردی که از ارتفاع مرگبار پرید را حل کنید؟ کمتر کسی توانسته این معما را حل کند!
معمای ریاضی / در جستجوی نابغه‌ها هستیم؛ آیا شما توانایی و هوش کافی برای حل این معمای المپیادی پیچیده و چالشی را دارید؟
توضیحات دادستان شیراز در خصوص تیراندازی در شاهچراغ
ویدیو/ دکتر عباس موزون: "لَعنَ الله" در زیارت عاشورا به معنای دشنام یا ناسزا نیست
ویدیو/ دکتر الهی قمشه‌ای: امام حسین (ع) زنده است/ «زیرِ شمشیرِ غمش رقص‌کُنان باید رفت»
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟