نکاتی برای رانندگی در جاده سرازیری

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نکاتی برای رانندگی در جاده سرازیری
افراد زیادی هستند که با دنده خلاص در جاده های سرازیر و پر پیچ و خم رانندگی می کنند. آنها علت این کارشان را بهینه کردن مصرف سوخت بیان می کنند. در واقع کار درست و ایمنی این است که شما در این حالت هم با دنده حرکت کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همچون رانندگی در سربالایی ها، رانندگی در سرازیری نیز مهارت های خاص خود را می طلبد. معمولا در رانندگی در جاده هایی که سراشیبی های تندی دارند، خودرو خود به خود سرعت می گیرد و اگر لحظه ای آن را به حال خود رها کنیم، ممکن است فاجعه آمیز باشد. از این رو از نظر کارشناسان، رانندگی در سرپایینی ها، نیازمند دقت بیشتری از رانندگی در سربالایی ها می باشد و خصوصا اگر جاده همراه با پیچ و خم های فراوانی باشد، باید راننده مهارت لازم را در این خصوص داشته باشد.

همانطور که رانندگی در سربالایی ها برای دو کلاس خودروهای دنده دستی و خودروهای دنده اتومات متفاوت بود، در رانندگی در سرازیری ها نیز به همین ترتیب بوده و رانندگی با این خودروها تفاوت های خاص خود را دارد. ما در اینجا ابتدا نحوه رانندگی با خودروهای دنده دستی را شرح داده و سپس نکات مهم در این زمینه را برای خودروهای دنده اتومات نیز بیان می کنیم.

رانندگی با خودرو دنده ای در جاده سرازیری

جاده های سرازیری، مستقیم یا پر پیچ هستند. در جاده ای با شیب تند و مستقیم قطعاً رانندگی با دنده های سنگین توصیه می شود. اولین نکته که اینجا مطرح می شود، درباره جاده های شیب دار و پر پیچ است.

افراد زیادی هستند که با دنده خلاص در جاده های سرازیر و پر پیچ و خم رانندگی می کنند. آنها علت این کارشان را بهینه کردن مصرف سوخت بیان می کنند. در واقع کار درست و ایمنی این است که شما در این حالت هم با دنده حرکت کنید.

از یاد نبرید حرکت خلاص در سراشیبی باعث سرعت گرفتن خودرو خواهد شد. به طور طبیعی زمانی که خودرویی در جهت شیبی تند حرکت می کند، جاذبه گرانشی زمین هم به شتاب گرفتن آن کمک می کند. در این حالت ممکن است نیاز به گرفتن ناگهانی ترمز باشد. ترمز ناگهانی باعث فشار آمدن بیش از حد به لنت ها خواهد شد و احتمال اینکه ترمز قفل یا بریده شود را بالا خواهد برد. در چنین روندی کنترل خودرو کار چندان شدنی و آسانی نخواهد بود.

توجه داشته باشید که پایین نگه داشتن پدال کلاچ هم فرقی با خلاص بودن خودرو ندارد. برای افراد بسیاری پیش آمده که در این حالت ترمز گرفته اند و عمل نکردن آن باعث شده تا با مانع های جلوی شان تصادفات جبران ناپذیری داشته باشند. پس سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو توان روشن ماندن دارد، کلاچ را نگیرید. به طور کلی حرکت در سرازیری با دنده سنگین کار ایمن و معقولانه تری است.

در سرازیری های تند و خطرناک استفاده از حرکت به اصطلاح لاکپشتی هم استفاده است. حرکت لاکپشتی به معنای حرکت خودرو به صورت سانتی متری است. نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر زمان زیادی از طی سرازیری می گذرد، چند دقیقه توقف کنید تا لنت ها خنک شده و کارایی اولیه را به دست آورند.
  • همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید سریعاً واکنش نشان دهید.
  • اگر سوار بر ماشینی سنگین مثل کامیون هستید، خصوصاً زمانی که بار دارد؛ ترجیحاً از دنده ۲ بالاتر نروید.

رانندگی با خودروهای اتوماتیک در جاده سرازیری

خودروهای دنده اتوماتیک از سیستمی به نام «DAC» (Downhill Assist Control) بهره می برند که میزان سراشیبی و پیچ های جاده را تشخیص می دهد.

کارکرد DAC به این شکل است که در جاده های شیب دار و لغزنده کمک می کند تا راننده بیش از حد شتاب نگیرد. اما به طور کلی به این دو مورد کنید. اول اینکه اگر از حالت اتومات بهره می برید، حتماً حداکثر سرعت مجاز را تعریف کنید. حداکثر سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر برای چنین جاده هایی مناسب است.

مورد دوم اینکه به طور کلی در جاده های سرازیری اگر دنده را از حالت اتومات خارج کنید، کار بهتری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیمانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو
تیتر امروز   
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد