نکاتی درباره آینه های خودرو

  سه شنبه، 29 تیر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
نکاتی درباره آینه های خودرو
خریداران خودرو معمولا ترجیح می‌دهند اتومبیل‌های دست دوم بخرند، زیرا این خودروها نیز با قیمت‌های مناسب‌تر ویژگی‌های خوب و ارزش خرید بسیار بالایی دارند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از رانندگان شاید به نکات مهمی که آینه‌های خودرو به آن‌ها نشان می‌دهند توجه نمی‌کنند. در این مطلب این نکات را بررسی می کنیم.

یکی از ارکان اصلی خودرو در ایمنی استفاده از آینه است. چرا که آینه ها در خودرو این امکان را به راننده می دهد، تا نقاط کور و پشت سر خود را نگاه کند و همین عوامل باعث کاهش تصادفات می شود. در سال 1906 در یک مجله تجاری اشاره ی کوتاهی به آینه در خودرو برای مشاهده پشت سر شد، پس از آن نیز مقالات و کتابهایی در این باره نوشته شد، ولی نخستین کسی که آینه را در داخل خودروی خود نصب کرد «ری هارون» بود که در سال 1911 برای اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی آینه را بر روی خودروی خود نصب کرد، در آن مسابقات توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

پس از آن به مرور زمان استفاده از آینه ها اجباری شد. در ابتدا برای ساخت آینه های داخل خودرو از شیشه های تخت استفاده می شد ولی به سبب مشکلاتی که داشت و به دلیل بازتاب نور کنار گذاشته شد. سپس از آینه های منشوری استفاده کردند. آینه های منشوری طوری تراش خورده بودند که ضخامت بالا و پایین آن ها متفاوت بود، و این امر باعث می شد با تغییر مکان آینه به سمت بالا یا پایین شدت نور خودروی پشتی کاهش پیدا کند و نمای بهتری از اجسام پشت سر را نشان دهد. پس از آن نیز رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی آینه های الکتروکرومیک تولید و عرضه شد. ایمنی را با آینه های دید در شب الکتروکرومیک تجربه کنید.آینه داخلی و آینه بغل ها در اتومبیل برای ایمنی راننده و سرنشینان بسیار مهم است. راننده باید آن را همیشه تمیز نگه دارد و به نکات زیر نیز توجه کند.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید.

ویژگی الکتروکرومیک آینه

کم شدن خودکار نور یک ویژگی های ایمنی مهم در آینه های دید عقب امروزی است. آینه های دید عقب دارای سنسورهایی هستند که وقتی خودرویی در پشت سر شما با چراغ های نور بالا به سمت شما نزدیک شوند، آن را تشخیص می دهند و تاریک تر می شوند جوری که به راحتی بتوانید در شب از آینه ها استفاده کنید. این ویژگی به طور خودکار آینه دید عقب را تاریک می کند تا تابش خیره کننده و انعکاس بیش از حد چراغ های ماشین پشت سر امنیت راننده و سرنشینان را فراهم کند.

مقایسه نمونه آینه الکتروکرومیک با آینه عادی
مقایسه نمونه آینه الکتروکرومیک با آینه عادی
اگر ویژگی کم نور شدن خودکار کار نکند، ممکن است یکی از مشکلات مربوط به آینه دید عقب باشد. برای حل این مشکل، باید قسمت پشت آینه را که حسگرها در آن قرار دارد تمیز کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر مشکل برطرف نشود، به این معنی است که سنسورها آسیب دیده اند و راننده باید آینه جدیدی را خریداری کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آینه الکتروکرومیک به افزایش دید راننده هنگام تابش نور خورشید از پشت سر نیز کمک می کند. آینه های الکتروکرومیک به طور خودکار روشنایی روز را به رنگ روشن و در تارکی شب نیز به رنگ تیره در می آورد .

تغییر رنگ آینه های خودرو

با استفاده منظم از آینه ها در خودرو، آینه داخلی یا آینه های بغل ممکن است به دلیل فرسودگی تغییر رنگ دهند. تغییر رنگ در آینه دید عقب بر روی دید شما تأثیر می گذارد و باید برطرف شود. برای تمیز کردن آینه دید عقب اتومبیل خود باید از یک پارچه میکروفیبر نرم و تمیز استفاده کنید. پاک کننده ملایمی توصیه می شود زیرا اگر از پاک کننده خوبی استفاده نکنید، خسارت بیشتری به بار خواهد آمد. اگر تغییر رنگ حتی پس از تمیز کردن ادامه پیدا کرد، ممکن است به این معنی باشد که آینه دید عقب خودرو آسیب دیده است و باید آینه جدیدی برای خودرو فراهم شود.

خراش در آینه های خودرو

اگر آینه دید عقب شما خراشیده شده باشد، می تواند دید شما را به خصوص در هنگام رانندگی در شرایط بد آب و هوایی یا نور کم کاهش دهد. این خراش ها می توانند به دلیل گرد و غبار و بقایایی که هنگام رانندگی روی آن جمع می شود، روی آینه دید عقب ایجاد شوند. در تمیز کردن آینه دید عقب نیز باید مراقب باشید. اگر از پارچه نه چندان تمیزی برای تمیز کردن آن استفاده می کنید، آلودگی های سطح پارچه می توانند با آینه دید عقب تماس داشته و به جای تمیز کردن، آن را خراش دهند. اگر خراش ها بیش از حد برجسته هستند و رهایی از آنها مشکل است، فورا باید آینه ها تعویض شوند.

شل شدن آینه داخلی

بسیاری از رانندگان از آینه داخلی اتومبیل خود برای آویختن قطعات تزئینی یا مصنوعات استفاده می کنند. گرچه ممکن است این قابلیت جذاب به نظر برسد، اما این عمل به آهستگی به آینه دید عقب آسیب می رساند. وقتی چیزهای سنگینی روی آینه دید عقب گذاشته شود، آینه شل می شود. حتی ممکن است هنگام رانندگی آینه به طور ناگهانی از جای خود در بیاید و امنیت سرنشینان و راننده را نیز به خطر بیاندازد. چنین شرایطی می تواند خطراتی را برای افراد درون کابین و حتی سرنشینان خودروهای دیگر ایجاد کند.سعی کنید هیچ گونه وسیله تزیینی به آینه خودرو متصل نکنید، چرا که باعث شل شدن آینه و سقوط ناگهانی آن در حین رانندگی و ایجاد خسارت می شود.

برای آویزان کردن هر چیزی نباید از آینه دید عقب استفاده کرد. همچنین باید به طور مداوم میزان ایستادگی آینه عقب را بررسی کنید و در صورت دیدن هر مشکلی، آن را برطرف کنید تا همیشه در امنیت کامل بمانید. امیدواریم که این نکات این مطلب مناسب بوده باشد و بتواند کمک شایانی در جلوگیری از سوانح مختلف رانندگی بر اثر آینه ها کرده باشد.

تنظیم آینه داخلی خودرو

به عنوان یک راننده هرگز نمی توانید اهمیت تنظیم آینه داخلی خودرو و البته همه آینه های خودرو را بی اهمیت بدانید. رانندگی کردن بدون تسلط داشتن به محیط اطراف اگر غیر ممکن نباشد، بی تردید خطرناک و کُشنده است و به جریمه خودرو منجر خواهد شد. به واقع این را باید به شکلی در شمار کدهای تخلف رانندگی قرار دهیم. آنچه که کمک می کند یک راننده بتواند بر محیط بیرون و داخل خودرو تسلط داشته باشد، آینه ها هستند. آینه ها یکی از فاکتور های مهمی هستند که امینت رانندگی را تضمین و تامین می کنند. اگر تصور می کنید که یک راننده حرفه ای هستید و به آینه ها نیازی ندارید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. استفاده نکردن از آینه ها برای رانندگی هیچ ارتباطی به حرفه ای رانندگی کردن ندارد. با این کار تنها احتمال وقوع حادثه را به شدت بالا می برید و بیشتر از هر وقت دیگری باید منتظر حوادث ناگوار و ناخوشایند باشید. با توجه به موضوع مهم تنظیم آینه های خودرو، امروز تصمیم گرفتیم اختصاصا در مورد تنظیم آینه داخلی صحبت کنیم و باید ها و نباید های این مهم را بررسی کنیم. تنظیم آینه بغل خودرو می تواند به شما کمک کند تا جلوی برخی تصادفات را بگیرید.

قبل از تنظیم آینه داخلی به این نکات توجه کنید

احتمالا می دانید که تنظیم آینه داخلی از تنظیم آینه های کناری ساده تر است. برای این کار شما باید پشت فرمان خودروی خود بنشینید؛ طوری بنشینید که کاملا احساس راحتی کنید. حالا کمربند ایمنی را ببندید و خوب که در جای خود مستقر شُدید، به سراغ آینه داخلی خودرو بروید. جای دقیق شما در پشت فرمان اتومبیل مشخص می کند که آینه در کدام زاویه تنظیم باشد تا دید شما نسبت به فضای پشت خودرو تکمیل شود. در صورتی که اول آینه را تنظیم کنید و بعد صندلی و شکل نشستن خود را، بی تردید نمی توانید همه قسمت های پشت خودرو را در تیررس خود داشته باشید. برای تنظیم جای خود از اهرم های جلو عقب و احتمالا بالا و پایین صندلی خودروی خود استفاده کنید. وقتی خوب نشستید و کاملا احساس راحتی کردید، به سراغ تنظیم آینه داخلی خودرو بروید. فراموش نکنید که قبل از هر بار حرکت حتما باید تنظیم بودن آینه های خودرو را چک کنید.

صفر تا صد تنظیم آینه داخلی

وقتی پشت فرمان خودروی خود با رعایت تمام اصول و قوانین نشستید، سراغ تنظیم آینه داخلی بروید. برای این کار باید کاری کنید که شیشه عقبی خودرو و تمام خودرو های پشت سری را بدون هیچ مانعی ببینید. آینه داخلی خودرو بدنه ای منعطف دارد؛ به طوری که می تواند به راحتی به جهات مختلف چرخش داشته باشد. با توجه به قد و قواره خود آینه داخلی را به سمت چپ و راست و بالا و پایین حرکت دهید تا در نهایت در یک نقطه دید کاملی نسبت به پشت خودرو داشته باشید. در حین اینکه آینه را به جهات مختلف حرکت می دهید، دقت کنید که آینه بیش از حد شل نباشد، زیرا در این صورت با هر ضربه کوچک جابه جا می شود و دید راننده را مختل می کند. اگر آینه بیش از اندازه شل بود، حتما آن را تعویض کنید.

دقت کنید که آینه داخلی خودرو نباید طوری تنظیم شود که یک قسمت از شیشه عقب بیشتر از قسمت دیگر آن مشخص شود. تنظیم آینه داخلی به شکلی که راننده یک سمت را بیشتر از سمت دیگر ببیند، کاملا اشتباه است. این تنظیم اشتباه دید راننده را نسبت به جاده محدود می کند. آینه وسط باید به شکلی تنظیم شود که راننده بتواند پشت و عقب خودرو را به خوبی و با وضوح کامل ببیند و هیچ نقطه کوری باقی نماند.

برای تست تنظیم بودن یا نبودن آینه وسط خودرو باید دقت کنید که در هنگام حرکت خودروی پشتی را دقیقا از آینه جلو بتوانید ببینید. وقتی خودروی پشتی از شما سبقت بگیرد، باید در آینه های بغل قابل رویت باشد و در نهایت از شیشه و پنجره جلوی خودرو دیده شود. تنها در این صورت است که می توان گفت که تنظیم آینه داخلی به درستی انجام شده است.

نقش آینه در کاهش تصادفات رانندگی

استفاده از آینه در خودرو برای این است که راننده بتواند نسبت به وقایعی که پیرامونش اتفاق می افتد، اطلاع کامل داشته باشد. در غیر این صورت هر لحظه و هر آن خودرو دچار سانحه خواهد شد. یک راننده قبل از انجام هر کاری در جاده باید به آینه ها نگاه کند؛ قبل از حرکت یا توقف، قبل از سبقت گرفتن، قبل از دور زدن، قبل از جابه جایی بین لاین ها، قبل از پارک کردن و قبل از هرگونه حرکت دیگر نگاه کردن به آینه ها لازم و ضروری است. آینه ها دید کور راننده را نسبت به اطراف روشن می کنند. طبیعی است که وقتی رو به جلو نشسته باشیم، دیدی نسبت به پشت سر خود نداریم.

برای رانندگی کردن باید هم جلو را در نظر بگیریم و هم پشت سر را. آینه ها در هنگام رانندگی همچون چشمان پشتی راننده عمل می کنند؛ گویی که راننده در پشت سر خود هم چشمی دارد و همه چیز را کنترل می کند. این مثال به خوبی روشن می کند که تنظیم آینه خودرو و البته تنظیم تمام آینه های خودرو چه قدر مهم است. وقتی دید کاملی نسبت به اطراف وجود داشته باشد، با یک عکس العمل به موقع نیز می توان از بسیاری از حوادث پیشگیری کرد. راننده ای که به هر دلیلی دید پشت سر خود را کور می کند یا توجهی به آن ندارد، نه تنها حادثه را برای خود به جان می خرد، بلکه جان سرنشینان سایر خودرو ها را نیز به خطر می اندازد. این نکته را هرگز فراموش نکنید که خوب و حرفه ای رانندگی کردن هیچ همخوانی با چشم بسته رانندگی کردن ندارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (392 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (345 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (300 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (258 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (228 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (202 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (203 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (195 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (110 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (96 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (90 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (81 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (72 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (67 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نماینده رهبر انقلاب به ملاقات داغدیدگان حادثه معدن طبس رفت
عارف عازم ایروان شد/ پیشنهاد عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا
اسرائیل بعد از 18 سال به صورت زمینی به لبنان حمله کرد
چالش روزانه‌ی باهوش شو!/ فقط افرادی با IQ بالای 100 میتوانند زیر 9 ثانیه این بازی فکری رو حل کنند/ کدوم گزینه نمای کناری چتر است؟
سفر زمان/ تصویری از کتاب فارسی چهارم دبستان 60 سال قبل!/ بنظرتون این کتابارو از کجا تهیه میکردن؟
(ویدیو) برای اولین بار در برنامه شب آهنگی/ حامد آهنگی نتونست کبری خانوم رو کنترل کنه شب آهنگی رفت رو هوا/ فقط اونجایی که آهنگی میگه وای نکن🤣
علت‌ و درمان گودی زیر چشم بدون جراحی و تزریق ژل
(ویدیو) میز عزای تزیین شده با شمع و غذاهای شاهانه نسرین مقانلو برای سالگرد ارشیا+ متن جگرسوز و تلخ
فواید معجزه آسای ماسک خاک رس برای صورت + معرفی بهترین ماسک خاک رس
بازسازی خیره‌کننده چهره آمنهوتپ اول 3500 سال بعد از مرگش! + تصاویر
راهنمای انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای انواع پوست و مو
روستایی دورافتاده و حیرت انگیز در ایران با معماری روس ها! در گره‌بان از ریختن زباله بپرهیزید+ تصاویر
(ویدئو) روایت وحشتناک و باورنکردنی سینا مهراد از مشکل مادرزادی‌اش/ قراربود نابینا شوم!
سلفی دونفره‌ی سحر دولت‌شاهی، همسر همایون شجریان، در کنار برادرش و شباهت بسیارشان/ + عکس‌های خانواده‌ی قجری سحر دولت‌شاهی
ماجرای بانمک فال گوش ایستادن نعیمه نظام‌دوست پشت در اتاق هلیا امامی/ آخه جر و بحث کردن‌هاشونم مثل خودشون شیرین و جذابه🤣
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور