نورپردازی سقف در دکوراسیون داخلی چگونه است؟

  پنجشنبه، 02 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
نورپردازی سقف در دکوراسیون داخلی چگونه است؟
نورپردازی سقف منزل یکی از جدیدترین متدهای زیبایی دکوراسیون داخلی می‌باشد که در این بخش از ساعد نیوز به نورپردازی سقف در دکوراسیون داخلی خواهیم پرداخت.

نقش نورپردازی در طراحی و دکوراسیون داخلی بر هیچ کس پوشیده نیست. نورپردازی در هر فضایی سبب می شود عناصر آن فضا جلوه ی ویژه و قابل توجهی پیدا کنند. همچنین با یک نورپرداز مناسب می توانید نقاط کانونی در دکوراسیون داخلی تان ایجاد کنید و مرز مشخصی برای چیدمان فضاهای مختلف ایجاد نمایید.

نورپردازی سقف در دکوراسیون داخلی

انواع نورپردازی سقف منزل و چراغ های به کار رفته در سقف، یک درخشش مرکزی به اتاق می دهند که به تنظیم فضا کمک کرده و به زیبایی طراحی و دکوراسیون داخلی می افزاید. انواع نورپردازی سقف منزل در طرح ها، اشکال و سبک های مختلف، موجود بوده و هر کدام از انواع نورپردازی سقف منزل برای هدف خاصی به کار می روند. همچنین این انواع شدت های متنوعی از نور را ارائه می دهند. برای به دست آوردن نور مناسب در سقف، لازم است که وسایل مناسب را انتخاب کنید که برای ظاهر کلی اتاق و هدف آن مناسب باشد.

لوسترها در انواع نورپردازی سقف منزل

لوسترها برای انواع نورپردازی سقف منزل بسیار اعجاب انگیز است. امروزه لوسترها در طرح های معاصر، کلاسیک و حتی مدرن ساخته می شوند تا با هر نوعی از دکوراسیون مطابقت و هماهنگی داشته باشند. جزئیات تزئینی دقیق این وسایل، باعث اضافه شدن درخشش به اتاق می شود و به همین دلیل به نقطه مرکزی تمرکز انواع نورپردازی سقف منزل نیز، تبدیل می شوند.

آویزها در انواع نورپردازی سقف منزل

چراغ های آویز، لامپ های شیکی است که هم به عنوان منبع نور و هم به صورت یک عنصر تزئینی برای اتاق و انواع نورپردازی سقف منزل، کار می کنند. این چراغ های سقفی مدرن، احساسی از پالایش را ایجاد کرده و به هر اتاقی زیبایی می بخشند. اتاق های با سقف بلند با نیاز به انواع نورپردازی سقف منزل، ایده آل این نوع از لامپ ها است. چراغ های آویز گزینه مناسبی برای نصب بالای میزهای ناهارخوری، راه پله ها، آشپزخانه هایی به شکل جزیره و بخش های مخصوص مطالعه خواهند بود. این چراغ ها بیشتر به عنوان روشنایی برای خواندن کتاب روی میز یا کار کردن روی سنگ جزیره آشپزخانه، به کار می روند. چراغ های آویز در طرح ها، رنگ ها و انواع مختلف به کار می روند. همچنین این چراغ ها می توانند به صورت تکی یا ترکیبی و چندتایی مورد استفاده قرار بگیرند.

لامپ های شفاف در انواع نورپردازی سقف منزل

بر عکس لوستر و چراغ آویز، لامپ های شفاف در انواع نورپردازی سقف منزل کاملاً روی سقف منزل قرار می گیرند. این لامپ ها قابلیت نصب در هر مکانی را دارند و برای اتاق های با سقف کوتاه (۸ فوت یا کمتر-۲متر) ایده آل است. این لامپ های کم مصرف، در فضای کم، از طراحی کاملی برخوردار است و جلوه ای تمیز و براق به اتاق می دهند. این لامپ ها را می توانید درون حمام، راهرو، کمد و نمونه های بزرگتر آن را در اتاق کودک یا اتاق خواب آویزان کنید تا خطری از آویزانی چراغ وجود نداشته باشد.

لامپ های نیمه شفاف در انواع نورپردازی سقف منزل

چراغ های نیمه شفاف، ترکیبی از لامپ های شفاف و چراغ های آویز است. این نوع از انواع نورپردازی سقف منزل، هم تزئینی و هم کاربردی است. به طور معمول این لامپ ها از فاصله ۴ یا ۵ اینچی زیر سقف آویزان می شوند، اما فضای عمودی کمتری نسبت به لامپ های شفاف اشغال می کنند. این مدل از انواع نورپردازی سقف منزل عموماً در آشپزخانه ها و اتاق های غذاخوری کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین نکته و بهترین بخش این نوع از لامپ ها این است که شما می توانید به راحتی و به سرعت، چراغ های ledو حباب های این مدل از لامپ ها را تغییر دهید. با این حال عموماً یک منبع نوری دیگر نیز در کنار لامپ نیمه شفاف به کار می رود؛ چرا که این لامپ، به تنهایی نور کافی را برای یک منطقه ی بزرگ فراهم نمی کند.

نورپردازی سقف

به طور کلی در اکثر ساختمان های مسکونی و تجاری برای طراحی و اجرای نورپردازی، معمولاً سقف ساختمان بیشتر از سایر نواحی آن مورد توجه است. از سوی دیگر، همان طور که می دانیم سقف عمده ترین نقش را در تامین نور کافی یک ساختمان نیز برعهده دارد. بنابراین نورپردازی آن باید با دقت و کیفیت لازم انجام گردد. بهتر است با در اختیار گرفتن هنر و معماری نورپردازی سقف را به نحوی انجام داد که نمای بهتر و شکیل تری از ساختمان را به افراد ارائه دهد. در ابتدا باید مشخص گردد که فضایی که قرار است سقف آن نورپردازی گردد چه کاربردی دارد. برای مثال سقف یک ساختمان مسکونی مورد نظر است یا یک دفتر کار و یا یک رستوران. این که چه الزاماتی از نظر مقدار نور در بخش های مختلف این فضا و یا غیره باید رعایت شود روی طراحی نورپردازی تاثیرگذار است.

نورپردازی سقف

انواع مدل های نورپردازی سقف

برای طراحی نورپردازی سقف از روش های مختلفی می توان بهره گرفت. از گذشته های دور، برای نورپردازی در سقف از انواع لوستر ها استفاده می شده است. لوسترهای مجلل در سالن های پذیرایی لوکس، به نوعی نورپردازی سنتی و کلاسیک به شمار می رود، اما به دلیل جلوه ای که دارند امروزه هم بسیار پر طرفدار هستند و در منازل مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل نورپردازی به وسیله ی لوستر ها و لامپ ها که نورپردازی آشکار هستند، امروزه استفاده از نور مخفی در سقف نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به کاربردن نورهای مخفی در سقف به زیبایی نورپردازی می افزاید و به طور ویژه ای روی احساس و درک افراد از محیط تاثیر می گذارد.

اهمیت و تاثیر نور مخفی در سقف در دکوراسیون داخلی

امروزه استفاده از نور های مخفی، از بخش های اصلی در طراحی نورپردازی داخلی ساختمان محسوب می شود. به کار بردن نور مخفی در سقف به طور فوق العاده ای، طراحی داخلی را ارتقا داده و تغییرات و ویژگی های مطلوبی را در فضا ایجاد می کند. گاهی نور مخفی به صورت نقطه ای و موضعی در یک ناحیه ی مشخص به کار گرفته می شود و گاهی با استفاده از ریسه ها و شیلنگ های مخفی به صورت سرتاسری در نواحی مشخص کشیده می شود. با استفاده از تکنیک های مختلف نور پردازی و ایجاد سایه روشن های به جا می توان در جهت زیبا تر شدن فضای داخلی ساختمان گام برداشت. نصب و کارگذاری نور مخفی در سقف های کاذب نیمه شفاف، نور ملایم و یک نواختی ایجاد می کند که فضا را دلنشین تر می نماید.

روش های نورپردازی سقف

انتخاب نوع روش نورپردازی سقف وابستگی زیادی به نوع معماری آن دارد. این که شما تا چه حد تمایل به ایجاد تغییرات در سقف دارید و چه سبک دکوراسیونی مورد سلیقه ی شما است، انتخاب نوع نورپردازی در سقف را تحت تاثیر قرار می دهد. امکانات و ابزارهای مختلفی در بازار وجود دارند که می توانند بستر لازم برای نورپردازی در سقف را به بهترین شکل ممکن برای شما فراهم کنند. ابتدا باید مشخص شود که از چه نوع نورپردازی آشکار، مخفی و یا ترکیبی قرار است استفاده شود. سپس با دراختیار گرفتن ابزارهای معماری متنوع موجود و دلخواه، مکانهای نورپردازی آماده سازی می شوند. برای آماده سازی سقف جهت نصب نور مخفی در سقف از روش هایی مثل گچکاری، رابیتس، کناف، MDF، و یا سقف های کاذب با ورقه های نیمه شفاف استفاده می شود تا جلوه های نور پردازی بیشتر نمایان شده و هرچه شکیل تر به نظر برسد.

انواع چراغ ها در نورپردازی دکوراتیو

چراغ هایی که برای نورپردازی دکوراتیو در سقف به کار گرفته می شوند تنوع فراوانی دارند. بهتر است جنبه های مختلف طراحی داخلی را در انتخاب نوع چراغ دکوراتیو در نظر داشته باشید. مثلا در سالن های پذیرایی چراغ دکوراتیو متناسب با نوع مبلمان و اثاثیه ی منزل انتخاب می شود. به عبارت دیگر، این موضوع بستگی زیادی به نوع و سبک دکوراسیون خانه ی شما دارد. لوستر های لوکس و مجلل با ابعاد بزرگ و شاخه های زیاد تصویری از یک خانه ی کلاسیک ایجاد می کنند در حالی که لوسترها و چراغ های دکوراتیو مدرن با طراحی های هندسی متنوع و گوناگون بیشتر نمایان گر مدرنیته در منزل شما هستند. برای فضاهای دیگر منزل نیز از چراغ های دکوراتیو متناسب با نوع کاربرد آن فضا استفاده می شود. برای مثال نصب یک چراغ دکوراتیو شکیل و متناسب در سقف ورودی منزل شما می تواند بسیار جلب توجه کند.

تفاوت نور مخفی کناف و باکس نور مخفی

باکس های نور پردازی را می توان با استفاده از ابزارهای مختلفی مثل کناف، گچبری، فوم های پلیمری، رابیتس و ورقه های نیمه شفاف و … در سقف ایجاد کرد. در واقع با استفاده از مواد و ابزارهای متنوع سقف کاذب یا باکس ها ایجاد شده و نورپردازی در آن ها اجرا می شود. کناف ها به دلیل سبک بودن، اجرای سریع و امکان ایجاد طرح های متنوع و دلخواه، در اجرای نور مخفی در سقف بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر، قیمت مناسبی نیز دارند. با استفاده از کناف ها می توان باکس های نور مخفی را به شکل دلخواه و در مکان مورد نظر به راحت ترین شکل ممکن اجرا کرد و از نور پردازی اجرا شده لذت برد. معمولا در این باکس های نور مخفی از ریسه ها و یا لامپ های LED ، SMD و غیره استفاده می شود.

تاثیر ارتفاع در نورپردازی سقف

یکی از جنبه هایی که باید در طراحی لحاظ گردد، ارتفاع سقف فضای مورد نظر، برای نورپردازی است. هرچه سقف بلندتر باشد امکان نورپردازی های حجیم تر و با شدت بالاتر، بیشتر فراهم می گردد. معمولا در سقف های بلند از لوسترها و چراغ های دکوراتیو استفاده می شود در حالی که نور مخفی در سقف های به نسبت کوتاهتر متداول تر است. به خصوص امروزه که اغلب ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی معمولا سقف چندان بلندی ندارند استفاده از نورهای مخفی تناسب بیشتری با فضا دارد. گاهی در برخی فضاها مثل آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی با ایجاد سقف کاذب، به نوعی سقف را کوتاهتر کرده و نورپردازی مخفی در آن اجرا می کنند که سبب ایجاد نوری غیر مستقیم، یکنواخت و زیبا می شود. در راه پله ها و ورودی های ساختمان نیز در صورتی که ارتفاع سقف زیاد باشد لوستر های با ارتفاع بیشتر، متداول تر هستند.

طراحی نور مخفی در سقف

طراحی نور مخفی در سقف، باید از پیش در طراحی داخلی فضا لحاظ شود و محل های نصب از قبل، آماده شوند با این وجود پس از تکمیل ساختمان نیز می توان با ایجاد تغییراتی نورپردازی با استفاده از نورهای مخفی را انجام داد. ایجاد باکس های نور مخفی در دورتادور سقف و یا اجرای شکل های هندسی متنوع توسط کناف ها و غیره تنوع زیادی در طراحی نور مخفی سقف در اختیار قرار می دهد. گاهی نیز از ورقه ها ی پلاستیکی نیمه شفاف استفاده می کنند و در واقع با ایجاد یک سقف کاذب نیمه شفاف، نور پردازی مخفی را از طریق آن انجام می دهند. در طراحی نور مخفی، مقدار روشنایی و هم چنین رنگ آن نیز اهمیت دارد معمولا رنگ زرد و سفید به صورت ترکیبی در جهت روشنایی اصلی و رنگ های دیگر برای نورپردازی های تزئینی و یا چراغ خواب استفاده می شود.

نحوه اجرای نورپردازی دکوراتیو سقف

برای نورپردازی سقف ابتدا طراحی آن به وسیله متخصصان طراحی مجرب انجام می شود. نوع کاربرد فضای مورد نظر بیشترین اهمیت را در طراحی دارد. سلیقه ی مشتری، هزینه ی در نظر گرفته شده برای نورپردازی، نوع معماری سقف و بسیاری از پارامترهای دیگر نیز باید در طراحی دخیل گردند. پس از طراحی، در صورتی که نورپردازی های مخفی مد نظر است بهتر است در مراحل قبل از تکمیل کار های ساختمانی مکان های مطلوب جهت نصب آماده سازی شده و سیم کشی ها انجام شوند. هرجایی که نور بیشتری مورد نیاز است باید نور پردازی را قوی تر انجام داد. گاهی جهت نورپردازی به سمت پایین و یا دیوار انعکاس پیدا می کند و گاهی در جهتی است که پرتو های نور روی سقف منعکس می شوند. نورپردازی به صورت نقطه ای، خطی و یا محیطی نیز می تواند انجام شود. تنوع زیادی در طراحی و اجرا وجود دارد.

نورپردازی در سقف با استفاده از فیبر نوری

فیبرهای نوری سیم های باریکی هستند که می توانند نور را منتقل کرده و در انتهای خود یک نقطه ی نورانی به وجود آورند. به کارگیری فیبرهای نوری نسبتا آسان است و معمولا تعداد زیادی از آن ها را در کنار هم قرار می دهند. فیبرهای نوری را می توان در سقف های کشسان، کناف، MDF و غیره به کار برد. در واقع با استفاده از آن ها نقاط نورانی زیادی دارید که در یک پیش زمینه با رنگ تیره، تصویری رویایی و خیره کننده از کهکشان یا آسمان شب را تداعی می کنند. افکت های آن ها به دو دسته ی ساده و سوسو کننده تقسیم می شود. در افکت ساده، همه ی نقاط با هم تاریک و روشن می شوند ولی در حالت دیگر نقاط به صورت رندم و تصادفی تاریک و روشن می شوند و یک تصویر طبیعی تری از آسمان شب خلق می کنند.

انواع دیگر نورپردازی سقف

از انواع دیگر نورپردازی سقف می توان به نورپردازی کریستاله و بلک لایت اشاره کرد. از کریستال ها نیز برای نورپردازی در سقف استفاده می شود که می توانند شکل های هندسی متنوعی داشته باشند. کریستال ها در واقع درخشندگی منبع نور را به طور ویژه ای افزایش می دهند و افکت ها و تابش های فوق العاده زیبا و منحصر به فرد ایجاد می کنند. در این روش، نور باید توسط فیبر نوری یا لامپ های LED به پشت کریستال تابانده شده تا کریستال نور را منعکس کند. از لامپ هایی که نور بلک لایت تولید می کنند نیز در برخی نورپردازی های مربوط به سقف استفاده می شود.

شدت نور مورد استفاده برای نورپردازی در سقف

مقدار و شدت نوری که با استفاده از منابع روشنایی مختلفی مثل لوسترها، چراغ های دکوراتیو و لامپ های مخفی تامین می شود وابسته به نوع کاربرد آن فضا است. در فضا های مختلف خانه نواحی خاصی نیاز به نور بیشتری دارند. برای مثال برای نورپردازی در سقف یک آشپزخانه در ناحیه ی پیشخوان به نور بیشتری احتیاج است. در حالی که در اتاق کار یا مطالعه قسمت مربوطه نیاز به نور کافی دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه (264 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق علی دایی در بیمارستان هنگام عیادت چهره های مشهور از شهریار ایران+عکس/ از خوش و بش همسر دایی با کی‌روش تا احوالپرسی فردوسی‌پور و عابدزاده (152 نظر) کاهو و نان، سهم آقازادگی فرزند رهبر معظم انقلاب از سفره غذا+عکس/ ساده زیستی ادامه دار و تمام نشدنی (128 نظر) نگاهی به ماشین لامبورگینی هوش پران مهران غفوریان که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (115 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک میوه فروش تهرانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ به ایشون باید گفت فرشته زمینی+عکس (77 نظر) (فیلم) شوخی جالب رهبر انقلاب با نوه شهیدی که با محاسن حضرت آقا بازی می‌کرد / هر کار دلت خواست با ما کردی ... (71 نظر) الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (71 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (28 نظر) شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم (16 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (14 نظر) هدیه عاشقانه همسر دست و دلباز و جنتلمن بهنوش بختیاری برای تولدش/ خاص، شیک و باب سلیقه خانم های ایرانی+عکس (12 نظر) زیباترین و آخرین شعرخوانی عاشقانه استاد شهریار پیش از مرگ که از اول تا انتها با گریه بود/ بگذار که در مرگ هم افسانه بمیرم+ویدیو (12 نظر) (فیلم) ادعای جالب روانشناس معروف: بچه‌های الان چون می‌فهمند درس نمی‌خونن، ما چون نمی‌فهمیدیم همش درس می‌خوندیم! (11 نظر) نگاهی به خونه زندگی ساده و صمیمی رضا داوودنژاد ؛ از کیک هزار طبقه کنار همسر تا هفت سین و تِراس باصفا و دورهمی😍 (11 نظر) رونمایی بهنوش طباطبایی همسر اول مهدی پاکدل از مراسم افتتاحیه مطب پزشکی‌اش در تهران بدون تزئینات آنچنانی و ریخت و پاش+عکس/ مبارکه خانوم دکتر (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روانشناسی؛ والدین موفق این مدلی از بچه شون تعریف میکنن +عکس
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 16 مرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 15 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 16 مرداد 1403
دختر عصبانی با شیشه قلیان دوستش را کشت
خانه‌داری؛ چطور لواشک صورتی با طعم هندوانه درست کنیم؟
قاتل سریالی معروف که بعد از آزار و اذیت 90 زن ، همه آن ها را کشت
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 16 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 16 مرداد 1403 + فیلم
داریوش ارجمند: در کلاس دکتر علی شریعتی دخترخانمی رو دیدم، گفتم هرکس ما رو با هم دید اسمش رو بگو تا من براش کارت دعوت عروسی بفرستم و اینطور من ازشون خواستگاری کردم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 16 مرداد 1403
استاد فلسفه‌ی دانشگاه: فرزند رهبر معظم انقلاب دانشگاه می‌آمد اما تا مدتی هیچ‌کس نمی‌دانست که ایشان پسر آقا است؛ از بس که عادی می‌آمد و عادی می‌رفت و زندگی‌شان هم عادی بود
اخراج یک شناگر زن بلوند با چشم های آبی از دهکده المپیک پاریس به خاطر خیانت! +عکس
خانه‌داری؛ 4 روش طلایی و آسان برای فریز کردن گیلاس و مصرف در زمستان
ایران باستان ؛ کشف کوزه‌ای مملو از سکه‌های طلای ایران باستان
منتخب روز   
(فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور شهاب حسینی: نارنگی رو باز میکنی می بینی 10 پَره طبیعت داره خودش میگه این میوه کام ده نفرو میتونه شیرین کنه+ویدئو جنجال شبانه ژیلا صادقی و نیما شعبان‌نژاد با رنگ و بوی المپیک (فیلم) اشاره معنادار رهبر انقلاب به مسعود پزشکیان برای ایستادن در کنارش هنگام اقامه نماز بر پیکر اسماعیل هنیه شهاب حسینی: انقد خدا از قواره من بلندتر به من داده همین الان اگه خدا ترمز دستی رو بکشه و بگه اسنپ کار کن نه تنها طلبکار نیستم بلکه بدهکارشم تغییر چهره سایت رهبر معظم انقلاب بعد از ترور اسماعیل هنیه+عکس