ساعدنیوز
ساعدنیوز

نورپردازی چگونه بر احساسات انسان اثر می‌گذارد؟

  دوشنبه، 28 شهریور 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نورپردازی چگونه بر احساسات انسان اثر می‌گذارد؟
انسـان همـواره هـم بـر محیـط پیرامـون خـود تأثیـر میگـذارد و هـم از شـرایط و متغییرهـای محیطـی گوناگـون اطـراف خـود تأثیــر میپذیــرد. در این مطلب می خواهیم نحوه تاثیر گذاشتن نورپردازی بر احساسات انسان را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید.

چگونه با استفاده از نور، احساسات را برانگیزه کنیم؟

بدن انسان طی سال ها یاد گرفته است که در روزها نور بیشتری (در گذشته تنها خورشید) و شب ها نور کمتری را دریافت کند. این ساعت طبیعی بدن به خاطر بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس است که با گیرنده های نوری در سراسر بدن ارتباط دارد؛ نه تنها چشم های ما کل بدن ما در طول روز نور جذب می کند. این گیرنده ها با دریافت نور در طول روز ساعت بدن را در مغز هماهنگ می کند. درک چرخه شبانه روز برای بدن بسیار مهم است؛ چون مستقیما بر بدن تاثیر می گذارد. از جمله بر روی خواب، خلق و خو، بیداری، هضم غذا، کنترل دما و حتی تجدید سلول تأثیرگذار است. مطالعات اخیر درباره تاثیر نورپردازی بر بدن و احساسات نشان می دهد که دریافت کافی نور در طول روز به بهبود خلق و خو و سطح انرژی شما کمک می کند و در مقابل عدم دریافت نور کافی باعث بروز افسردگی و مشکلات روانی دیگر خواهد شد. همان­طور که می­دانید بدن ما از طریق نور خورشید ویتامین دی که یکی از مهمترین ویتامین ها برای سلامت جسمی و روانی است و کمبود این ویتامین باعث افسردگی خواهد شد.

نورپردازی طبیعی و مصنوعی و احساسات

خبر خوب این است که پویایی نور طبیعی روز می تواند تا حد قابل توجهی با استفاده از نورپردازی درست ایجاد شود. نورپردازی خانه وقتی شبیه نور طبیعی باشد، باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. ریتم طبیعی روز با طلوع آفتاب، با نور گرم صبح که به تدریج به رنگ نور روز خود می رسد ، تقریباً با 6500K شروع می شود. دمای رنگ نور حدود ساعت 2 عصر کاهش می یابد. در ظهر و بعد از ظهر مقدار نور آبی به طور قابل توجهی کاهش می یابد و رنگ های گرم شروع به تسلط می کنند.

نور رنگی در خانه

نور و محیط زندگی

براي ايجاد فضايي گرم و مطبوع بهتر است از چراغ هاي روميزي با انتخاب کلاهک هايي با رنگ گرم مثل نباتي و يا زرد استفاده نماييد. نورهاي گرم و رنگي تأثير بسزايي در روحيه افراد مختلف داشته و احساس شادابي بيشتري مي نمايد، مانند نورهاي سبز، بنفش، زرد و قرمز که به ترتيب احساس طبيعت، آرامش و هيجان را به انسان القا مي نمايد. همچنين مي توانيد به جاي استفاده از منبع نور قوي و يکسان، با تغيير ميزان نوردهي لامپ ها در محل هاي مختلف و تغيير رنگ و حباب هاي آنها، فضايي با سايه روشن و طيف هاي مختلف نوري و رنگ هاي مورد علاقه ايجاد کنيد و بر جذابيت محيط خود بيفزاييد. در مورد تغيير محل زندگي يا کار خود به محيطي که بتوانيد عيوب آن را بپوشانيد يا تأکيد بر موضوعات زيباي محل زندگي خود داشته باشيد، به جاي استفاده از لوستر يا منبع نوري متمرکز، از آباژورهاي پايه بلند و کوتاه و همچنين چراغ هاي ديواري استفاده نماييد. در محل هايي که زياد مايل به رؤيت آنها نيستيد، مي توانيد از آباژورهاي کوتاه حباب دار با نورهاي رنگي ملايم که نور را به طرف بالا منعکس مي نمايد، استفاده نماييد و منابع قوي تر نور را که مي تواند به رنگ سفيد و شيري باشد، در مکان هاي زيباي محل زندگي خود قرار دهيد و به طور کلي سعي در تاريک نمودن قسمت هاي نه چندان زيبا و روشن تر نمودن بخش هاي اصلي و دلخواه خود نماييد.

رنگ نور و احساسی که داریم

هنگام انتخاب نور و طراحی نورپردازی ، مهم ترین پارامتر باید رنگ نور باشد (دمای رنگی که با کلوین بیان می شود)

  • سفید خنک (5000 تا 6500 کلوین)، باعث نشاط و کمک به تمرکز می شود.
  • سفید خنثی ( 3500 تا 400 کلوین) رنگ متوسط ​​، مطابق با رنگ نور طبیعی بعد از ظهر. بر روی انسان تأثیر خنثی دارد.
  • سفید گرم (2700 تا 3000 کلوین)، استراحت را راحت تر می کند و ما را در حالت آرامش قرار می دهد. این رنگی است که هنگام طلوع و غروب خورشید مشاهده می شود.
چرخه رنگ

تاثیر تن رنگ نور بر بدن و احساسات انسان

دمای رنگ نور نیز بر بدن انسان تاثیر می گذارد. هرچه دمای رنگ بالاتر باشد، نور روشن­تر و خنک تر است. در اینجا گرم و سرد به گرمای فیزیکی لامپ اشاره نمی کند بلکه منظور تن رنگ نور است. نورهای گرم باعث حس آرامش و خوشایند در افراد می شود. در مقابل نورهای سرد باعث تحریک می شود که احساس هوشیاری، تمرکز و بهره وری را افزایش می دهند. نور آبی سطح هورمون ملاتونین مربوط به خواب را کاهش می دهد و باعث می شود بیشتر احساس بیداری کنیم. رایانه ها و موبایل ها نور آبی زیادی از خود ساطع می کنند، اگر جز آن دسته افرادی هستید که قبل از خواب مدتی را به گوشی خیره می شوید؛ بدانید که این کار باعث می شود دیرتر به خواب بروید. در همین راستا، نورپردازی آبی در اتاق­های کنفرانس و مکان هایی که به هوشیاری بیشتری نیاز دارند؛ ایده آل است.

چگونه می توان روشنایی خانه را بر اساس احساسات، درست برنامه ریزی کرد؟

می توانید روشنایی را انتخاب کنید که بر احساس شما تأثیر مثبت بگذارد. به عنوان مثال، نور LED مصنوعی که مشابه نور صبح است، می تواند با افزایش سطح کورتیزول، مقاومت در برابر فشار را افزایش دهد. چنین نوری محرک است. رنگ سرد ریتم روز را تسریع می کند و عملکرد شما را در طول روز بهبود می بخشد. در عصر، بهتر است رنگ گرم نور را انتخاب کنید که به آرامش شما کمک کند. این باعث افزایش تولید ملاتونین در ارگانیسم و ​​کاهش فشار خون می شود و بدن شما را برای خواب آماده می کند. به یاد داشته باشید که در طول فصل پاییز و زمستان نور بسیار مهم است و نوری بارزش است که تا حد امکان شبیه به ریتم طبیعی روز باشد. خورشید دیرتر طلوع و غروب می کند، بنابراین با روشنایی مناسب می توانیم مدت زمان بیشتری بهره وری داشته باشیم.

روشنایی در اتاق

نورپردازی ایمن و تاثیر آن بر احساسات چیست؟

در نورپردازی باید مطمئن شوید که چراغ های انتخاب شده شما با استانداردهای ایمنی فوتو بیولوژیک مطابقت دارند. طبق استاندارد PN-EN 62471: 2010 ، چهار گروه خطر در چراغ ها وجود دارد.

  • گروه بدون خطر به این معنی است که هیچ خطر فوتو بیولوژیکی وجود ندارد.
  • گروه خطر 1 به این معنی است که در شرایط عادی استفاده، هیچ خطر فوتو بیولوژیکی وجود ندارد.
  • گروه خطر 2 به این معنی است که هیچ خطری فوتو بیولوژیکی در ارتباط با واکنش چشم به منابع روشن نور وجود ندارد.
  • گروه خطر نهایی، گروه 3، به این معنی است که خطر فوتو بیولوژیک حتی در هنگام قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت رخ می دهد و نباید از این چراغ استفاده شود.

خطرات ناشی از استفاده از منابع نوری که با استانداردها مطابقت ندارند چیست؟

  • خطرات ناشی از اشعه ماورا بنفش اکتینیک برای چشم و پوست.
  • خطر اشعه UV-A برای چشم.
  • خطر نور چشم از نور آبی.
  • خطر مادون قرمز برای چشم.
  • خطر حرارتی برای پوست.
  • خطر حرارتی شبکیه چشم.

اگرچه ایمنی فوتو بیولوژیکی یکی از الزامات اساسی مندرج در بخشنامه های اروپایی است، اما بسیاری از منابع نور عرضه شده در بازار با این استانداردها مطابقت ندارند. با بررسی مجوزهای بازار مطمئن شوید که از چراغ ها و لامپ های تولید کنندگان مشهور استفاده می کنید.

یک توصیه برای خانم ها

برای خانم هایی که زیاد آرایش انجام می دهند طبیعی است که رنگ پوست در آینه بسیار مهم باشد و نورپردازی باید به گونه ای باشد تا بتوانند سایه زیر را به درستی انتخاب کنند. من توصیه نمی کنم از لامپ های سنتی استفاده کنید، چرا که طول عمر بسیار کمی دارند، نور زرد رنگ تولید می کنند، انرژی زیادی مصرف می کنند و بسیار گرم می شوند. چراغ های فلورسنت سنتی که بر روی سقف چشمک می زنند نیز بسیار ناخوشایند هستند. اما چراغ های LED ماندگار و بسیار کم مصرف است. این چراغ ما را قادر می سازد رنگ مناسبی را انتخاب کنیم که رنگ طبیعی صورت ما را نشان دهد. چراغ های LED GU10 با CRI بیش از 95 و رنگ خنثی نور عالی خواهد بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (368 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (343 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (239 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (208 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (94 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (86 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (40 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (37 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (29 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (22 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟ اپیزود فراموش نشدنی از سریال پژمان؛ دعوای بهروز رهبری فرد با علی موسوی و سیروس دین محمدی/ کُری خوندن پژمان جمشیدی واقعاً دیدنیه (ویدئو) جادوی عجیب خطای دید/ به نقطۀ وسط قرمز رنگ خیره شوید! چه چیزی می‌بینید؟ نگاهی به کیک تولد باکلاس 2 بعدی مبینا نصیری همسر مهدی توتونچی/ آقای مجری سنگ تمام گذاشت +عکس (عکس) این دو خواهر عروس استقلالی‌ها هستند / سراغ باجناق‌های استقلالی را از این خانم‌ها بگیرید قاب زیبا و فوق العاده بینظیر از سیدحسین حسینی و دختر قشنگش در ماشین میلیاردی و لاکچری + عکس اقدام تحسین برانگیز یک رفتگر اصفهانی با برگرداندن کیف پول 8 میلیاردی به صاحبش/ دست مریزاد+ویدیو پرسپولیس به 6 بانک واگذار شد! / حالا چرا 6 تا؟ شیش شیش شیش تایی ها!!! عکسی کمتر دیده شده از مادر جوان مهدی قائدی در کنار او و عروس سابق اش ستاره معصومی در یک مهمانی لاکچری چه کسی به رهبر انقلاب پیشنهاد درجه سرهنگی داد؟+ ویدیو توماج صالحی پای چوبه دار می رود/حواشی داغ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 (ویدیو) دقایقی جالب و ماندگار از زندگی سردار آزمون به همراه خانواده اش که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت! دکوراسیون فوق العاده خاص و اعیانی خانه سیدحسین حسینی در بهترین منطقه پایتخت+ تصاویر مادرانه های باحال همسر شاهرخ استخری با دخترهای ناز و خوشگلش در بلژیک/ واقعا چقدر به فکر بچه هاشه+عکس عکسی نوستالژیک از گعده ی دوستانه عادل فردوسی پور با علی انصاریان و مهرداد میناوند در یک کافه با حضور ستاره جوان تیم استقلال/ چقدر تماشای این عکس دل آدم رو به درد می آره عکس های جذاب از بارانا بیرانوند به همراه سگ بازیگوش و بانمکش در حال بازی و تفریح که در فضای مجازی وایرال شد/ با وفاترین عشق! پست عاشقانه و بدون تکلف نوید محمدزاده برای تولد همسرش+عکس/ مبارکا باشه (فیلم) ماجرای عشق و عاشقی جواد عزتی با پیرزن 80 ساله / بیچاره مه‌لقا باقری از دست این افسرده شده! قاب تعجب برانگیز از تغییر چهره صداپیشگان ببعی و بچه/هوتن شکیبا شما دیگه پیر نشوووو تصویری از مراسم تولد دنیز دایی دختر بزرگ علی دایی با حضور پدرش/تولد لاکچری با تم خاص پر از بادکنک (عکس) شما هم فکر می‌کنین کشتی تایتانیک خیلی عظمت داشت؟ پس قطعا این یکی رو ندیدین🤯 تایتانیک در مقابلش اسباب بازیه! روش های پاک کردن هاشور ابرو ، میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ (عکس) تصویری دیده نشده و قدیمی از مهدی سلطانی، اردلان سریال مادرانه در دوران سربازی/ چه زاویه فکی داشته، الان با عمل زیبایی دنبال همچین زاویه ای هستن! (عکس) خلاقیت باورنکردنی و خطرناک این پدر با بچه هایش/ وقتی بچه رو به باباش میسپاری! ناگفته های جالب و خصوصی فرزند حدادعادل از آیت الله‌ مجتبی خامنه‌ای/فریدالدین حدادعادل:با اخلاق‌ترین مردی که می‌شناسم ماجرای اولین دیدار عاشقانه رضا داوود نژاد و همسرش/ غزل بدیعی و همسرش کجا بایکدیگر آشنا شدند؟ عکس العمل فوق خنده دار حامد آهنگی به خوانندگیِ عزاداری گونه پیرمرد بانمک+ ویدیو/ با صد بار دیدنش هم سیر نمیشین استوری معنادار و پُر مفهوم پریچهر قنبری، همسر اول شهاب حسینی بعد از انتشار خبر ازدواج دوم آقای بازیگر+عکس پشت صحنه خنده دار پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در سریال زیرخاکی / خودشون هم ریسه رفتن از خنده😂+فیلم طراحی عجیب سرویس بهداشتی عمومی با دیوارهای شیشه ای شفاف در وسط پارک/ کار طراحی داره به جاهای باریک کشیده میشه +فیلم مربیگری خصوصی عقاب آسیا در آمریکا/عابدزاده مهاجرت کرد؟+ فیلم رونمایی از دختر زیبا و ناز ایمان قیاسی، مجری مشهور ایرانی/ ماشاءالله چقدر بانمک و گوگولیه+عکس میز صبحانه رمانتیک و سالم همسر شاهرخ استخری با شمع و خوراکی های رنگارنگ/ مثل همیشه خوش سلیقه و خاص+عکس ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂
تیتر امروز   
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد ایران در زمستان 1402 تفاوت کنکور امسال و سال‌های گذشته از زبان وزیر علوم تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟ توماج صالحی پای چوبه دار می رود/حواشی داغ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 (فیلم) ماجرای عشق و عاشقی جواد عزتی با پیرزن 80 ساله / بیچاره مه‌لقا باقری از دست این افسرده شده! قاب تعجب برانگیز از تغییر چهره صداپیشگان ببعی و بچه/هوتن شکیبا شما دیگه پیر نشوووو تصویری از مراسم تولد دنیز دایی دختر بزرگ علی دایی با حضور پدرش/تولد لاکچری با تم خاص پر از بادکنک (عکس) شما هم فکر می‌کنین کشتی تایتانیک خیلی عظمت داشت؟ پس قطعا این یکی رو ندیدین🤯 تایتانیک در مقابلش اسباب بازیه! روش های پاک کردن هاشور ابرو ، میکروپیگمنتیشن و میکروبلیدینگ (عکس) تصویری دیده نشده و قدیمی از مهدی سلطانی، اردلان سریال مادرانه در دوران سربازی/ چه زاویه فکی داشته، الان با عمل زیبایی دنبال همچین زاویه ای هستن! (عکس) خلاقیت باورنکردنی و خطرناک این پدر با بچه هایش/ وقتی بچه رو به باباش میسپاری! ناگفته های جالب و خصوصی فرزند حدادعادل از آیت الله‌ مجتبی خامنه‌ای/فریدالدین حدادعادل:با اخلاق‌ترین مردی که می‌شناسم ماجرای اولین دیدار عاشقانه رضا داوود نژاد و همسرش/ غزل بدیعی و همسرش کجا بایکدیگر آشنا شدند؟ اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس