نظر رهبر معظم انقلاب در مورد همستر و ارز دیجیتال/ پول همستر خوردن دارد؟

  شنبه، 19 خرداد 1403 ID  کد خبر 391640
نظر رهبر معظم انقلاب در مورد همستر و ارز دیجیتال/ پول همستر خوردن دارد؟
ساعد نیوز: یک همستر کارتونی این روزها فضای مجازی را به‌دست گرفته و آدم‌های زیادی را به‌دنبال خود به این فضا کشانده است. آدم‌هایی که در خانه، محل کار، مترو، صف اتوبوس و... خیلی جدی در حال ضربه زدن به شکم این همستر روی موبایل‌هایشان هستند به امید اینکه این موجود کوچک پولدارشان کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، احتمالا شما هم درباره بازی «همستر کامبت» شنیده‌اید و می‌دانید که این بازی در واقع یک رمزارزی تلگرامی است که کاربران می‌توانند با فعالیت در آن، سکه‌های مجازی به‌دست آورند. سکه‌هایی که صرفا، احتمال می‌رود که بتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی‌ که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود، مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی به سرانجام برسد یا نه.

از همان چند سال پیش که بیت کوین و انواع دیگر رمز ارز جای خود را در بین معامله‌گران ایرانی پیدا کرد، تا همین حالا که استخراج این سکه‌های مجازی به دنیای بازی‌های دیجیتال هم رسیده، سؤال اغلب مردم درباره شرعی و قانونی بودن این معاملات بوده و عده‌ای عقیده دارند به‌دلیل ابهام در ساختار معاملات و ارزهای دیجیتال این کار ازنظر شرعی مشکل دارد و جایز نیست و در مقابل عده‌ای نیز آن را به بورس یا دیگر معاملات تشبیه کرده و ترید ارزهای دیجیتال را شرعی می‌دانند. به همین دلیل نیز مراجع تقلید هریک جداگانه در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند و نظرات متفاوتی دراین‌باره دارند که در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
رهبر انقلاب درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال تا حال حاضر فتوایی نداده‌اند و عمل به قوانین موجود را توصیه می‌کنند. ایشان عقیده دارند که رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه لازم‌الاجرا است: «حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، مطابق قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی
از نظر آیت‌الله مکارم شیرازی با توجه به ابهامات زیادی که ارزهای دیجیتال دارند، خرید و فروش و معامله آنها دارای اشکال است. بنابراین براساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌دلیل داشتن ابهامات زیاد جایز نیست: «با توجه به اینکه بیت کوین دارای ابهامات زیادی است، مانند این منشأ استخراج مشخصی ندارد و نیز غالبا از سوی دولت‌ها اعتبار آن پذیرفته نشده است و همچنین منشأ سوءاستفاده‌های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.»

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی
از نظر آیت‌الله گلپایگانی ارز دیجیتال دارای مالکیت نبوده و بنابراین قابل خرید و فروش نیست. با این حال اگر ارز دیجیتال را به فردی که مسلمان نیست، داده و در ازای آن وجهی دریافت شود، اشکال ندارد: «حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم.»

آیت‌الله العظمی سیستانی
آیت‌الله سیستانی معامله ارزهای دیجیتال را جایز نمی‌دانند.

آیت‌الله هاشمی شاهرودی
آیت‌الله هاشمی شاهرودی به صراحت اظهار داشته‌اند که با توجه به ابهاماتی که در مورد این نوع معاملات وجود دارد، استفاده از این پول جایز نیست.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی
آیت‌الله نوری همدانی صریحا اعلام کرده‌اند که وارد شدن به این معاملات دارای اشکال است.

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی
آیت‌الله زنجانی اعلام کرده‌اند که اگر وجه دریافتی در مقابل کار حلال داده شود و خلاف قانون نباشد، اشکال شرعی ندارد: «چنانچه استفاده از اینگونه ارزها خلاف قانون باشد و نوعاً مفسده اقتصادی داشته باشد، خرید و فروش آنها اشکال دارد.»

آیت‌الله وحید خراسانی
آیت‌الله وحید خراسانی نیز در رابطه با حکم معاملات ارز دیجیتال اعلام کرده است که هرگونه خرید و فروش آن باطل است.

از نظر مراجع تقلید از آن جایی که رمزارزها پشتوانه دقیق و روشنی ندارند و درصورتی که با پولشویی و دور زدن حق حاکمیت، اقتصاد کشور را به خطر بیندازند از نظر شرعی مشکل دارند. همچنین یکی از مصداق‌های غرر فقهی این است که هیچ مسئولیتی در این بازار قابل پیگیری نیست و درصورتی که برای افراد مشکلی پیش بیاید و یا ارزش این رمزارزها به واسطه حاکمان این شبکه کاهش یابد، مشخص نیست که چه ضررهایی متوجه خریداران می‌شود.


  دیدگاه ها
امیر
2 ماه پیش

هرچه رهبر بفرماید آن است
بازدیدکننده
2 ماه پیش

لبیک خامنه ای
بازدیدکننده
2 ماه پیش

هر چه رهبرم بفرمایند عمرشان با عزت
ایران
2 ماه پیش

عشق اقاجون
بازدیدکننده
2 ماه پیش

عاشقتم سید علی عشقی عشق جونم رو فدات میکنم
بازدیدکننده
2 ماه پیش

رهبرعزیز کشورم شما پدر برای مردم ایران هستید هرچه صلاح مملکت است درکلام زیبای شماست عمرتان طولانی وباعزت باد .
بازدیدکننده
2 ماه پیش

خدایا به رهبرم طول عمر بده ،هر چیزی رهبر عزیزمان بگه کاملا درست هست.ما تابع رهبر هستیم
فدای زینب
2 ماه پیش

لبیک علمدار ❤️ فروردینی جذاب و با اقتدار چشم هر چه شما بفرمایید
مریم
2 ماه پیش

خدایا به مقربان درگاهت قسمت میدم به رهبر عزیزم عمر با برکت عطا کن از عمر من بگیر به عمر رهبر عزیزم بیفزا فدایی رهبر
❤❤❤👍
2 ماه پیش

❤❤❤👍
داوود
2 ماه پیش

درود بر بزرگ مرد جهان اسلام. دوستت داریم آقاجان....
بازدیدکننده
2 ماه پیش

رهبرمون عشقه سایشون مستدام
بی نام
2 ماه پیش

عاشق رهبرم هستم.همیشه روشن فکر دانا مسلط به تمام علوم روز.سایشون مستدام
ولی
2 ماه پیش

با عرض سلام هرچه رهبر عزیزمان بفرماید همان درست است گوش به فرمان شمایم فرمانده حق نهگدارت
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....