ساعدنیوز
ساعدنیوز

ورزش در مسیر شکوفایی فرهنگ و تمدن/ "دیپلماسی ورزشی" راهی پرسود و کم هزینه

  چهارشنبه، 29 شهریور 1402 ID  کد خبر 356902
ورزش در مسیر شکوفایی فرهنگ و تمدن/ "دیپلماسی ورزشی" راهی پرسود و کم هزینه
استقبال گرم مردم ایران از حضور یکی از برجسته ترین ستاره های جهان فوتبال در کشور نشان از قدرت این ورزش پرطرفدار در نزدیکتر کردن ملت ها دارد. دکتر بهمن اکبری دیپلمات فرهنگی و استاد دانشگاه در یادداشتی اختصاصی برای ساعدنیوز به ظرفیت ورزش برای کاهش تنش های بین المللی و افزایش قدرت نرم ایران می پردازد.

شاید جالب باشد بدانید که پدر فوتبال منطقه و ورزشهای رزمی در کشورهای - خلیج فارس، مربیان خوش نام ایرانی بوده و هستند؛ یعنی نزدیک به نیم قرن این منطقه وامدار تلاش مربیان ایرانی بوده است. ما اگر باهوش باشیم می توانیم از این ظرفیت بسیار شایسته بهره ببریم. به زبان علمی معمولاً به آن "جامعه پذیری تربیتی" از طریق ورزش می گویند. اینکه ما چطور می توانیم فضای تربیتی فرهنگی را از راه ورزش دنبال کنیم نیازمند فکر، پژوهش و نظریه است. اگرچه خود ورزش به عنوان امری تربیتی در زمینه جسمی محسوب می شود، کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فنی نیز پیدا کرده است. به طور طبیعی، دیگر ورزش را فقط در حوزه شخصی و فردی نمی بینید.

دکتر بهمن اکبری رایزن فرهنگی اسبق ایران در عمان

تاریخ دیپلماسی ورزشی به "دیپلماسی پینگ پنگ" نیز معروف شد که به روابط بین آمریکا و چین بر می گردد که توانست روابط تیره و تار آن دو کشور را به رابطه خیلی نزدیک انسانی عاطفی تبدیل کند. آمریکا از سال 1950 و پس از ورود چین به جنگ کره جنوبی و کره شمالی و حمایت از کره شمالی با چین روابط خصم داشت. بر این اساس تا سال 1970 هیچگونه روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور نداشت. در ابتدای سال 1970 آمریکا ضع بازی ورزشی تنیس روی میز پینگ پنگ میان این کشور و ،چین مذاکرات اولیه ای را با دیپلماتهای این کشور در خاک چـین سامان داد. این گفت و گوها سرانجام به دیدار میان رئیس جمهوری آمریکا از پکن در سال 1972 و آغاز روابط دیپلماتیک جمهوری خلق چین و ایالات متحده آمریکا منجر شد. به این موضوع در سیاست، "دیپلماسی پینگ پنگی" می گویند؛ یکی دیگر از نمونه های این دیپلماسی، ارتباط میان کره شمالی و کره جنوبی در مسابقات جهانی خارج از فدراسیون است که به وقوع پیوست.

من زمانی که رایزن فرهنگی ایران در پادشاهی عمان بودم، روی این زمینه فکر میکردم که باید کاری انجام داد گرچه تفاهم نامه هایی را به شکل کلی داشتیم برنامه اجرایی ورزش ایران و عمان پیش نویس شده بود؛ اما این پیش نویس برنامه های اجرایی و تفاهم نامه ها خیلی کارکردهای خودشان را پیدا نکرده بودند در خصوص دیپلماسی ورزشی همان طور که اشاره کردم مهمترین موضوع این است که ما بدانیم پدر فوتبال منطقه و ورزشهای رزمی در کشورهای خلیج فارس که در همسایگی ما هستند ایرانی بودند؛ یعنی مربیان ایرانی، دین بزرگی دارند بر ورزشهای منطقه، به ویژه فوتبال و ورزشهای رزمی.

حضور رونالدو در تهران، در ترکیب تیم النصر عربستان، فرصتی است برای توسعه دیگر ارتباطات. "عربستان" کشوری است مسلمان و اصلی ترین قدرت اقتصادی منطقه خلیج فارس. و اینک با عزم "بن سلمان" در صدد ساخت خاورمیانه بزرگ و اقتصادی پیشرفته بدون نفت و خلق هویتی "ملی فرهنگی" و نه هویتی "دینی مذهبی" است. "ایران" یکی از مهمترین اعضاء نظم نوین منطقه ای که به ابتکار "چین" با عربستان، در پیمان دوستی و توسعه اقتصادی همه جانبه در راستای "امنیت" و "رفاه" منطقه حاضر شده است.

وجود دو قدرت منطقه ای در کنارهم می تواند پیام آور آینده ای روشن باشد. برای رسیدن به عمق استراتژیک بهره بردن از دیپلماسی فرهنگی و بویژه "ورزشی" نقطه وصل های ممکن و مطلوبی است که با هزینه‌های اندک، سود سرشاری دارد. امروزه، تورنمنت های ورزشی درشمار نشانەهای رونق اقتصادی و ازبین رفتن کسادی بازار و انزوای جهانی است. و مهمتر از همه پایانی است بر اضاعه فرصت ها، نابودی منابع انسانی و اقتصادی و رقابت های بی حاصل ایران و عربستان بر سر رهبری جهان اسلام و نفوذ در خاورمیانه.

امروز باید شاهد باشیم که بلندپروازی‌هایی که برساخته ذهن و زبان سیاستورزان غیرفرهنگی است، به رفاقت هایی در جهت اصلاح "امر مسلمین" بیانجامد؛ که با نشاندن "درخت دوستی" آغاز و پایانی بر رنج بی شمار مردم منطقه شود. عربستان برآن شده تا بجای حمایت از گروه های شبه نظامی اسلامی همچون "جیش الاسلام"ها در جنگ سوریه و یمن، شهر نئوم را بسازد و میزبان ورزشکاران محبوب ملت‌ها باشد؛ چراکه توسعەی اقتصادی تنها یک روی توسعه است، و توسعه فرهنگی تسهیل کننده امنیت سیاسی و صلح منطقه ای می تواند باشد. با حضور دکتر عبدالله العنزی یکی از چهره‌های فعال دیپلمات به عنوان سفیر عربستان سعودی در تهران، امیدوارم شاهد تحولی در زمینه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی باشیم.

بی شک "خلیج فارس" ظرفیت تبدیل شدن به کانون مهم اقتصاد جهان را دارد و اینک پیشانی خاورمیانەی جدید است که قطب های اقتصادی و جاذبەهای گردشگری فراوانی را در خود جای داده است و کشورهای امارات و قطر، در شمار پیشران های این مناطق است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز