ساعدنیوز
ساعدنیوز

پدر و مادرم را چگونه ببخشم؟

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
پدر و مادرم را چگونه ببخشم؟
گاهی تنفر از والدین به بهانه ای برای انفعال و عدم مسئولیت پذیری، فرار از تلاش کردن برای پیشرفت و جلب ترحم دیگران تبدیل می شود. در عوض، از محدودیت ها و نقص های والدین خود به عنوان راهی برای استقلال بیشتر استفاده کنید. به دنبال آرزوهایتان بروید و دنیایی زیبا که شایسته شماست خلق کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همواره پدر و مادر فرزند خود را دوست دارند و این عشق ذاتی است، زیرا که آن ها را به دنیا آورده اند، ولی این به تنهایی برای فرزندان کافی نیست. او انتظار دارد والدیتنش همه ی ابعاد زندگی او که شامل نیاز های روحی و روانی، معیشتی، تحصیل و... می شود را در نظر گیرد. آن ها انتظار دارند که والدین در هر صورت به رشد شخصیتی آن ها نیز اهمیت بدهند.

فرزندان از همان ابتدا نیاز هایی دارند که این نیاز ها با بزرگ تر شدن آن ها تفییر کرده و بزرگتر می شود. در دوران کودکی پدر و مادر بیشتر از خود او به فکر تشخیص نیاز ها و برطرف کردن آن هستند این می تواند به علت عدم تشخیص و بیان کودک نسبت به نیازهایش باشد.

با بالا رفتن سن فرزندان دیگر این خود آن ها هستند که به دنبال تأمین نیازهایشان هستند و هر چه بزرگتر می شوند، انتظارات و نیاز های آن ها نیز نمایان تر می شود. به همین دلیل اختلاف و درگیری در سنین بالاتر بین والدین و فرزند بیشتر شده و در نتیجه اغلب حس تنفر فرزند به والدین در این سنین شکل می گیرد.

اگر پدر و مادر به درستی فرزند خود را درک نکنند و در پی برطرف کردن نیاز های عاطفی و مادی او نباشند نارضایتی فرزند آغاز شد و به تدریج این نارضایتی به تنفر تبدیل می شود. رفتار های نادرست برخی والدین می تواند زمینه های نفرت را در فرزندان نسبت به پدرومادر خویش ایجاد کند. والدین بی خیال با نداشتن مسئولیت و با بی توجهی به نیاز های فرزندان می توانند تنفر آن ها را از خود فراهم کنند.

چطور والدینم را ببخشم؟

فراموش کنید:

گذشته تمام شده است و تمام آسیب ها یا خطاهایی که والدینتان در حق شما انجام داده اند، گذشته است. اما حال و آینده در دست شماست. از این لحظه به بعد اگر تصمیم بگیرید که همچنان در گذشته بمانید و حسرت روزها و فرصت های از دست رفته را بخورید، فقط خودتان مقصر خواهید بود.

صرف کردن زمان در مرور خاطرات، بدی ها و کینه ها شما را از پیشرفت در زندگی بازمی دارد. از هر جایی که زندگی شما در مسیر غلطی افتاده است، از همان جا شروع کنید و به همه ثابت کنید که هیچ وقت هیچ کس نمی تواند جلوی موفقیت شما را بگیرد.

زندگیتان را بازسازی کنید، خطاها را اصلاح کنید و با کمک روانشناس به صلح درونی با خودتان، نه لزوما صلح با والدین، برسید.

اگر والدینتان اجازه نداده اند با عشقتان ازدواج کنید، تحصیل کنید، به یکی از فرصت های زندگی شما پشت پا زده اند، شما را آزار جسمی و روحی داده اند، معتاده بوده یا هر مشکل دیگری، امروز وقت آن است که گذشته را فراموش کنید و آینده را بسازید.

درست است که شما فرصت هایی را از دست داده اید، اما جهان پر از فرصت های کشف نشده است.

پدر و مادر هم انسان هایی هستند با محدودیت های بی شمار و ممکن است در زندگی تصمیماتی اشتباه بگیرند، آسیب ببینند و متقابلا آسیب بزنند.

دست از تلاش برای تغییر والدینتان بردارید:

برخی از افراد تغییرناپذیر هستند، به خصوص اگر چندین دهه از عمر آنان گذشته باشد و با عنوان «بزرگتر خانواده» خود را محق در انجام هر کاری بدانند. تلاشتان را صرف تغییر و بهبود خود کنید. مشکلات رفتاری و شخصیتی والدینتان از شما ساخته نیست. اگر دچار مشکلات زناشویی یا اعتیاد هستند، اجازه دهید خودشان به حل آنها بپردازند.

مستقل شوید:

زمانی که نمی توانید یک نفر را تغییر دهید، بهترین راه دوری از خانواده و رسیدن به استقلال است. ادامه زندگی مستقل دشوار است، اما اگر می تواند به آرامش روحی و کاهش احساس نفرت از والدین به شما کمک کند، برای آن تلاش کنید. امروزه حتی دختران نیز می توانند به طور مستقل زندگی کنند. هر چند باید برای آن با عده زیادی بجنگید، اما مسلما زندگی مستقل ارزش تلاش را دارد. شاید بهتر باشد در ابتدای راه، برای مدیریت امور مالی از یک پانسیون زندگی کنید که با هزینه های کمتری همراه است و نیز امنیت آن بهتر است.

برای حل مشکل تلاش کنید:

در درجه اول لازم است برای بهبود فضای خانواده خود تلاش کنید. موقعیت را تحلیل کنید. در چه شرایطی تنش و درگیری بین شما با والدین شدت پیدا می کند. چه مسائلی باعث اختلاف و دعوا بین شما می شود؟ کشف دلایل ناراحتی یا عصبانیت والدین کمک می کند که از بروز درگیری پیش گیری کنید.

یکی از دلایل اختلاف بین فرزند و والدین عدم توانایی در برقراری ارتباط مناسب است. یادگیری شیوه های ارتباطی صحیح بسیار مفید است. لحن خود را در حرف زدن با والدینتان تلطیف کنید. حتی اگر آنان با توهین صحبت می کنند، شما آرامش و متانت در در کلامتان رعایت کنید. به تدریج، رفتار درست شما به کل خانواده تسری پیدا می کند.

درک بیشتری داشته باشید:

دلیل بسیاری از نگرانی ها و تنش ها در هر رابطه ای، عدم درک متقابل طرفین از یکدیگر است. سعی کنید مسائل را از دریچه دید والدین خود بنگرید و تحلیل کنید، در این صورت درک متقابل و همدلی بیشتر می شود.

مسئولیت بیشتری تقبل کنید:

همکاری و کمک در خانواده باعث تخلیه و کاهش فشار روانی از روی اعضا می شود. اگر بتوانید به خانواده در مسائل مختلف از قبیل امور خانه، خرید، تامین مخارج و هزینه ها کمک کنید، از میزان تنش ها کاسته می شود.

محبت و همدلی بیشتر:

واقعیت این است که شما نمی توانید کسی را تغییر دهید جز خودتان. پس اگر خواهان رهایی از احساس نفرت از والدین و تغییر در آنها هستید، در ابتدا لازم است تغییر را از خودتان شروع کنید. اگر تصور کنند شما آنها را دوست ندارید، همیشه حالتی تدافعی در برخورد با شما خواهند داشت. در مواقعی که آن ها عصبانی نیستند یا با هم صمیمی هستید، عشق خود را به آن ها با دادن هدیه ای یا گفتن جملات محبت آمیز نشان دهید.

روان درمانی جهت رهایی از احساس نفرت از والدین:

گاهی مشکلات و آسیب های روانی در والدین به قدری بالاست که ممکن است هر روشی که امتحان کرده باشید، نتیجه بخش نباشد. در این صورت نیاز است تا از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.

درمانگر روش مناسب را به شما پیشنهاد می دهد که می تواند خانواده درمانی (برای بهبود ارتباط اعضای خانواده و حل مشکلات) یا رفتار درمانی شناختی (برای غلبه بر احساسات منفی و رسیدن به رویکرد مثبت تر) باشد. روش های دیگری نیز ممکن است بسته به شرایط مراجع پیشنهاد شود که یکی از آنها طرحواره درمانی، برای حل مشکلات نهادینه شده در شخصیت فرد از دوره کودکی، است.

توصیه هایی به والدین:

هیچ وقت برای ترمیم رابطه دیر نیست. محبت همیشه چاره ساز مشکلات است و یخ قلب ها را آب می کند. اگر تا پیش از این رابطه سرد و بدی با فرزندتان داشته اید، امروز برای تقویت رابطه با فرزند خود تلاش کنید:

  • به آنها عشق بی قید و شرط داشته باشید.
  • در شرایط سخت کنارش باشید و از او حمایت کنید.
  • انتقام جویی نکنید.
  • سهم خود را در اختلاف و مشکلات پیش آمده بپذیرید.
  • به جای سرزنش کردن، به او کمک کنید که مشکلاتش را حل کند.
  • برای فرزندتان وقت بگذارید و به حرف هایش گوش دهید.
  • برای رشد شخصیت و استقلال او را تشویق کنید.
  • رویاهایش را تایید کنید و او را در مسیر درست هدایت کنید.
  • برای حل مشکلات قبلی بین خود و فرزندتان از مشاور کمک بگیرید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...