نحوه نگهداری و پرورش گل ارکیده

  جمعه، 26 مهر 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه نگهداری و پرورش گل ارکیده
ارکیده یک گیاه بسیار زیبا و منحصر به فرد است که قادر به رشد در خانه و خارج از خانه میباشد و نگهداری از آن نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد.

پرورش گل ارکیده

روش کاشت و پرورش ارکیده بیرون از خانه

اگر می خواهید ارکیده را بیرون پرورش دهید، چند مرحله نسبتا ساده وجود دارد که باید انجام دهید. باید مشخص کنید در منطقه و آب و هوای تان چه ارکیده ای رشد خواهد کرد. همچنین باید سایه و آب را برای کمک به رشد ارکیده تنظیم کنید .

در حالی که رایج ترین روش برای رشد در گلدان است، هم چنین می توانید آن ها را در زمین، در بس ترهای بزرگ، یا حتی به صورت درخت رشد دهید.

انتخاب ارکیده :

ارکیده ای را انتخاب کنید که در آب و هوای تان رشد کند :یک نوع ارکیده پیدا کنید که بتواند در فضای باز در منطقه شما رشد کند:

در مناطقی که شب های تابستان خنک تر از 60 درجه فارنهایت ( 16 درجه سانتی گراد ) است، رشد هر نوع گیاهی از جنس ثعلب را در نظر بگیرید.

اگر شب های تابستان به طور مداوم بالای 60 درجه فارنهایت ( 16 درجه سانتی گراد ) است ، سعی کنید از واندا یا کاتلیا استفاده کنید.

خریدن گیاه ارکیده به جای کاشتن بذر آن :

فروشگاه های گیاهی ، ارکیده را می فروشند. به مغازه مورد علاقه خود بروید و بپرسید آیا ارکیده ای که به طور طبیعی در منطقه شما رشد کند را دارند یا خیر . بوته های گل ارکیده را بجای بذر بخرید، چون بذرها به شرایط استریل نیاز دارند و 2 تا 5 سال طول می کشد تا شکوفه دهند . اگر ارکیده ویژه ای که به دنبال آن هستید را نداشته باشید ، از آن ها بپرسید چه ارکیده ای در منطقه شما به خوبی رشد می کند. آن ها می توانند ارکیده ای که در فضای باز رشد خواهد کرد ، را شناسایی کنند

تا بعد از آخرین یخ بندان و سرمای هوا صبرکنید بعد آن را بیرون بگذارید:گیاهان ارکیده ، گرمسیری هستند و در دماهای سرد خوب عمل نمی کنند. دقت کنید که دمای متوسط بالاتر از 55 درجه فارنهایت ( 13 درجه سانتی گراد )باشد قبل از اینکه آنها را در بیرون منزل قرار دهید .اگر می خواهید ارکیده را داخل بیاورید، آن ها را در شمال، جنوب، یا شرق پنجره قرار دهید.

نکات مهم و کاربردی برای پرورش و کاشت ارکیده بیرون از منزل :

گیاه ارکیده را به تدریج در معرض نور خورشید قرار دهید:ارکیده گلدانی باید باید با نور خورشید عادت کند . با 1 تا 2 ساعت صبح و غروب در روز شروع کنید. سپس، بعد از یک هفته، ارکیده را به منطقه با 3 تا 4 ساعت صبح و غروب آفتاب حرکت دهید. بعد از 1 تا 2 هفته دیگر، این ارکیده را به منطقه ای منتقل کنید که قبل از ساعت 10 صبح و بعد از ساعت 2 بعد از نیمه شب مقابل خورشید باشد با رعایت اینها می توانید بیرون از منزل ارکیده بکارید.

ارکیده آفتاب شدید کامل را دوست ندارند، بنابراین بیرون نقطه ای را پیدا کنید که حدود 10 - 2 سایه داشته باشد ؛ مطمئن شوید که تنها صبح و غروب در برابر نور خورشید است زمانی که خنک تر است.

برای راحتی در انتقال ، ارکیده را در گلدان بکارید :

کاشتن گلدان این امکان را می دهد تا به هر مکانی که دوست دارید آن را انتقال دهید گلدانی را انتخاب کنید که ته آن سوراخ داشته باشد اگر ته گلدان آب جمع شود ممکن است ریشه ها در آن بپوسند . آن را به آرامی از گلدان بردارید و داخل گلدانی که همان اندازه یا کمی بزرگ تر است قرار دهید. ارکیده باید در گلدان به اندازه کافی ایمن باشد و تکان نخورد در صورت لزوم، فضای اضافی را با مخلوطی از 2 بخش پوست درخت صنوبر یا پوست ارکیده و 1 قسمت خزه پر کنید. گلدان را در گلدان ثانویه قرار ندهید ، مطمئن شوید قبل از کاشتن گل به طور کامل گلدان را تمیز کنید.

برای زیبایی بیشتر در باغ ارکیده بکارید :

خاکی که می خواهید با ترکیبی از شن و ماسه، خزه بکارید ، تعویض کنید. دقت کنید حداقل 1 فوت ( 0.30 متر ) از شنی زیر و اطراف آن باشد. حفره ای حفر کنید، آن را بکارید و سپس فضای خالی را با مخلوط شنی پر کنید.

سعی کنید روی درختان ، ارکیده آویزان کنید تا زیباتر شوند:

ساقه گیاه را به آرامی با یک رشته نخی ( یا هر رشته زیست تخریب پذیر ) به درخت متصل کنید. در عرض یک سال، نخ خراب خواهد شد و گل با ریشه های آن به درخت می چسبد. این روش در صورتی بهتر است که در یک منطقه گرم و بارش مکرر زندگی کنید. از درختانی استفاده کنید که کمی نور را به تنه درخت ، مانند بلوط، مرکبات، و نخل های خرما می تابانند .در مناطقی که 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل در روز می گیرند،سعی کنید ارکیده واندا رشد دهید ، در مناطقی که آفتاب کامل ندارند ارکیده سرخ ،فالانوبیلیس ، کاتلیا پرورش دهید.

تصویر


شرایط محیطی مورد نیاز گل ارکیده

همانطور که در بالا گفته شد، گل ارکیده انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع این گل، نیاز های مختلفی از قبیل نحوه آبیاری، درجه حرارت و ... مختص به خود دارند. به طور کلی شرایط نگهداری اغلب انواع گل ارکیده به شرح زیر است:

خاک: ارکیده در طبیعت بر روی سطح خزه های روی درختان رشد می کند. بنابراین کاشت آن در خاک باغچه یا خاک گلدانی معمولی صحیح نیست و توصیه می شود از خاک مخصوص این گل استفاده کنید. برای تهیه خاک مخصوص گل ارکیده می توانید خودتان براده ی چوب، خزه، ذغال، پرلیت و پوست درخت را باهم ترکیب کنید. مهمترین وی‍ژگی خاک ارکیده، داشتن تهویه مناسب است.

نور: اغلب گونه های ارکیده به نور کافی و غیر مستقیم خورشید نیاز دارند. نور مستقیم ممکن است باعث سوزاندن گل ارکیده شود، در حالی که اگر گیاه به اندازه کافی نور دریافت نکند، گل نمی دهد.

دما: بهترین دما برای این گیاه دمای بین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است.

آبیاری: گل ارکیده به میزان آبیاری حساسیت زیادی دارد. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که خاک سطحی گلدان خشک شده است. به طورکلی در محیط آپارتمان گیاه را باید هر ۵ تا ۱۲ روز یکبار آبیاری کرد. آبیاری بیش از حد یا آبیاری به میزان کم باعث از بین رفتن گل می شود. توصیه می شود، در طول تابستان که دما بیشتر و روز ها طولانی تر است، مدت زمان بین هر آبیاری برای گل کوتاه تر باشد.

کوددهی: کوددهی هر دو هفته یکبار به رشد بهتر گل های ارکیده کمک شایانی می کند. بهترین کود برای این گل ترکیبی از کود مایع و کود های کند رها کننده هستند.

رطوبت: گل ارکیده به میزان بالایی از طوبت محیط نیاز دارد. بنابراین توصیه می شود در زیر گلدان سینی از آب به طور غیر مستقیم قرار دهید تا با تبخیر آب، هوای اطراف گل مرطوب شود یا در کنار آن دستگاه بخور سرد قرار دهید.


ارکیده ها روش جالبی در گلدهی دارند. اگر بعد از تمام شدن غنچه ها ساقه گل دهنده گیاه را بررسی کنید، ممکن است روی ساقه زبانک های سبز یا قهوه ای ببینید که از ساقه های گل دهنده جانبی حفاظت می کنند. در صورت وجود چنین زبانک هایی ساقه گل دهنده را قطع نکنید، چرا که با رشد ساقه های جانبی دوباره گلدهی را در پیش خواهید داشت.

منبع:سایت نمناک و ستاره


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!