پیرمرغ گوشه‌گیر؛ این هیولای خوشمزه و کچل 300 سال پس از انقراض دوباره زنده شد!

  دوشنبه، 05 شهریور 1403   زمان مطالعه 4 دقیقه
پیرمرغ گوشه‌گیر؛ این هیولای خوشمزه و کچل 300 سال پس از انقراض دوباره زنده شد!
ساعد نیوز: «ایبیس طاس شمالی» این پرنده در زبان آلمانی Waldrap نامیده می‌شود و تلاش‌های یوهانس فریتز و یک گروه حفاظت و تحقیقات مستقر در اتریش به نام Waldrappteam باعث شده که جمعیت این پرندگان در اروپای مرکزی، از زمان شروع کار این پروژه در سال 2002 میلادی، از صفر به تقریباً 300 پرنده برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از راز بقا، «ایبیس طاس شمالی» نام پرنده‌ای است که زمانی در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب و مرکز اروپا در پرواز بود، اما بیش از 300 سال است که دیگر در اروپا دیده نمی‌شود. این پرندگان که غذای لذیذی محسوب می‌شدند از قرن 17 از سراسر اروپا ناپدید شدند و تنها تعداد کمی در مناطقی دیگر از کره زمین باقی ماندند.

با این وجود در دو دهۀ گذشته، تلاش‌های زیادی برای پرورش و بازگرداندن این گونه به اروپا انجام شد و اگرچه دانشمندان به موفقیت‌هایی رسیدند، اما پرندگانی که اکنون در اروپا پرورش یافتند، بطور غریزی و بدون راهنمایی دیگر پرندگانی که در طبیعت متولد شدند، نمی‌دانند که برای مهاجرت به کدام سمت پرواز کنند.

نام دیگر این پرنده «اکراس سرتاس شمالی» یا «پیرمرغ گوشه‌گیر» است.

به همین دلیل اکنون تیمی از دانشمندان و حافظان محیط زیست، سعی دارند به عنوان والدین پرورش دهنده و مربیان پرواز آن‌ها وارد عمل شوند.

این پرنده در زبان آلمانی Waldrap نامیده می‌شود و تلاش‌های یوهانس فریتز و یک گروه حفاظت و تحقیقات مستقر در اتریش به نام Waldrappteam باعث شده که جمعیت این پرندگان در اروپای مرکزی، از زمان شروع کار این پروژه در سال 2002 میلادی، از صفر به تقریباً 300 پرنده برسد.

این تلاش‌ها همچنین باعث شد که وضعیت این پرندگان مهاجر، از یک گونۀ «بشدت در خطر انقراض» به گونۀ «در خطر انقراض» تغییر یابد.

با این وجود پرندگانی که با تلاش این تیم اکنون در اروپا هستند، تمایلی طبیعی به مهاجرت نشان نمی‌دهند و در واقع نمی‌دانند بدون راهنمایی دیگر پرندگانی که در حیات وحش به دنیا آمدند، به کدام سمت پرواز کنند.

بدون آموزش مسیر مهاجرت به این پرندگان نیز بسیاری از آن‌ها بلافاصله پس از رهاسازی ناپدید شدند. آن‌ها به جای بازگشت به مناطقی مناسب مانند توسکانی ایتالیا، در جهات مختلف پرواز کردند و در نهایت تلف شدند.

به این ترتیب این تیم به عنوان والدین رضاعی و مربیان پرواز این پرندگان وارد عمل شدند تا آموزش‌های لازم را به جمعیت آن‌ها در اروپای مرکزی بدهند.

بر همین اساس، امسال هفدهمین سفر این پرندگان مهاجر با راهنمایی انسان‌ها انجام می‌شود و البته دومین باری است که این پرندگان مجبور شدند به دلیل تغییرات آب و هوایی، به مسیر جدیدی در اسپانیا هدایت شوند.

برای آماده‌سازی این پرندگان برای سفر، جوجه‌ها را زمانی که تنها چند روز از عمرشان می‌گذرد، از کلنی‌های تولیدمثل خارج و به لانه‌هایی منتقل می‌کنند که تحت نظارت این والدین پرورش‌دهنده هستند.

در آنجا سعی می‌شود که در کنار مراقبت از این پرندگان، به آن‌ها مهارت «جهت‌یابی» نیز آموخته شود تا به اعضای این تیم اعتماد کنند و به کمک آن‌ها بتوانند مسیر مهاجرت را بیابند.

باربارا اشتاینینگر، یک مادر پرورش دهنده در این تیم است. او می‌گوید در جریان این تجربه، او واقعا مانند «مادر پرنده‌ها» با آن‌ها رفتار می‌کند.

خانم شتاینینگر می‌گوید: «ما به آن‌ها غذا می‌دهیم، آن‌ها و لانه‌هایشان را تمیز می‌کنیم و بخوبی از آن‌ها مراقبت می‌کنیم تا پرندگان سالمی باقی بمانند. ما همچنین با آن‌ها تعامل داریم.»

سپس خانم اشتاینینگر و دیگر والدین پرورش‌دهنده، سوار یک هواپیمای سبک می‌شوند و در حالی که این پرندگان در هوا پرواز می‌کنند، از مسیر یک بلندگو تشویقشان می‌کنند، دست تکان می‌دهند و فریاد می‌زنند.

این تمرینات صحنه عجیبی را خلق می‌کند؛ زیرا در حالی که این هواپیمای کوچک با چتر نجات بزرگ زردرنگی بر بالای آن در حال پرواز است، ده‌ها پرنده نیز دیده می‌شوند که نه خیلی دور از آن، بر فراز مراتع کوهستانی و کوهپایه‌ها پرواز می‌کنند.

یوهانس فریتز می‌گوید که آن‌ها برای آموزش این پرندگان از ماجرای فیلم «پرواز به خانه» (Fly Away Home) الهام گرفتند که در واقع روایتی از داستان بیل لیشمن، طبیعت‌شناس کانادایی است که در سال 1988 میلادی به غاز‌های کانادایی آموزش داد که چگونه در کنار هواپیمای فوق سبکش پرواز کنند.

تلاش‌های فریتز و تیمش نیز مانند ابتکار لیشمن کارساز بود و اولین پرنده بطور مستقل در سال 2011 میلادی از توسکانی به باواریا مهاجرت کرد.

اکنون هرساله به شمار پرندگانی که می‌توانند مسیر مهاجرت را طی کنند افزوده می‌شود و این تیم امیدوار است که به این ترتیب جمعیت پرندگان موفق به مهاجرت را در اروپای مرکزی تا سال 2028 میلادی به بیش از 350 پرنده افزایش دهد.

با این حال تغییرات آب و هوایی این پروژه را دچار چالش‌هایی کرده است، زیرا پرندگانی که در اواخر فصل اقدام مهاجرت می‌کنند، مجبورند در هوای سردتر و خطرناکتری از کوه‌های آلپ عبور کنند (بدون کمک جریان‌های گرم هوا که بطور طبیعی به پرندگان کمک می‌کند تا بدون صرف انرژی اضافی، اوج بگیرند).

تیم فریتز برای حل این مشکل مجبور شد در سال 2023 میلادی مسیر جدیدی را برای مهاجرت این پرندگان طراحی کند که از باواریا به اندلس در جنوب اسپانیا است.

مسیر جدید حدود 300 کیلومتر طولانی‌تر از مسیر سال گذشته است. امسال در اوایل ماه اوت، اعضای این تیم، از فرودگاهی در بایرن تعداد 36 پرنده را در امتداد این مسیر جدید و از فراز ابر‌ها همراهی کردند تا به مقصد برسانند.

سفر این پرندگان به اسپانیا حدود 50 روز طول می‌کشد و در اوایل اکتبر به پایان می‌رسد. فریتز می‌گوید که این تلاش‌ها، راهی برای نجات سایر گونه‌های پرندگان مهاجر در معرض خطر نیز محسوب می‌شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (91 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (82 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (62 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (61 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (54 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (51 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (46 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
ویدیو/ مقبرۀ «پارس بانو» دختر یزدگرد ساسانی با چیدمان ایرانی و نمادهای زرتشتی در دل کوه‌های سر به فلک کشیدۀ یزد
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی