ساعدنیوز
ساعدنیوز

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 1402

  سه شنبه، 09 اسفند 1401   کد خبر 332022
پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 1402
رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است بازار مسکن کنترل و تورم در بخش مسکن برعکس شود؛ در مجموع همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد. البته با تورمی که وجود دارد اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد امروز بهتر از فرداست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری آنلاین، گزارش‌هایی از برخی مناطق تهران حاکی از آن است که برخی سازندگان و مالکان فروش مسکن را متوقف کرده‌اند و بر اساس پیش‌بینی خود از افزایش قیمت‌ها در سال آینده، از فروش ملک‌شان منصرف شده‌اند. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره صحت و سقم این اخبار به همشهری آنلاین گفت: با توجه به اینکه معمولا پیش‌بینی می‌شود که بعد از عید قیمت‌ها افزایش یابد این رفتار امری طبیعی بوده و اتفاق جدیدی نیست. معمولا در روزهای نزدیک به عید مالکان دو دل می‌مانند که ملک خود را بفروشند یا نگه دارند. در این میان کسانی که به پول و نقدینگی نیاز دارند چندان به این مسائل توجه نمی‌کنند و واحد خود را می‌فروشند تا نیازشان را برطرف کنند و بقیه هم بنا به صلاح و سلیقه خود عمل می‌کنند.

مردم توان خرید خانه را از دست داده‌اند

ایرج رهبر درباره وضعیت بازار مسکن در تهران هم بیان کرد: ما الان در رکود تورمی هستیم و به دلیل افزایش قیمت‌هایی که هم در زمین وجود دارد و هم در ساخت و ساز شاهد رشد هزینه‌ها هستیم مردم توان خرید خانه ندارند.

رهبر ادامه داد: البته منظور از مردم طبقه متوسط است وگرنه افراد ویژه که پول دارند همچنان در حال خرید هستند و ساختمان‌های ویژه هم می‌خرند و به‌واقع الان در بخش مسکن اختلاف طبقاتی به شدت وجود دارد یعنی همان افراد ویژه واحدهایی که هر مترمربع آن تا 400 میلیون تومان هم می‌رسد می‌خرند اما به طور معمول و عادی از آنجا که توان مالی افراد جامعه همپای رشد قیمت‌هایی که در بخش مسکن به وجود آمده افزایش نیافته است بسیاری از مردم قدرت خرید مسکن ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: این شرایط نتیجه رکود تورمی است که ایجاد شده است وگرنه مالکانی هستند که واحدهای خود را حتی در حجم انبوه و برای اقشار متوسط هم ساخته‌اند اما چون مردم توان مالی ندارند خرید و فروش انجام نمی‌شود.

رهبر در مورد وضعیت ساخت و ساز مسکن هم گفت: هزینه ساخت و ساز به شدت و به طور روزافزون رو به افزایش است که اصلا قابل قبول نیست برای نمونه میلگرد که هفته گذشته 24 هزار تومان بود الان 32 هزار تومان شده است و با رویه فعلی اینکه بگوییم چه اتفاقی خواهد افتاد اصلا مشخص نیست.

طرح‌هایی مانند نهضت ملی مسکن طرح خوبی است

رشد نرخ دلار در روزهای اخیر این نگرانی را ایجاد کرده که شرایط اقتصادی در سال 1402 ممکن است بهبود پیدا نکند. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر شرایط بدبینانه در بازار مسکن باشیم، گفت: این وضعیت ممکن است برای همه بخش‌ها بیفتد. در این میان مسکن که لوکوموتیو اقتصاد کشور و پیشران اشتغالزایی به حساب می‌آید به تبعیت از تورم ممکن است تاثیرات بدتر و شدیدتری را نشان می‌دهد که دولت باید فکر ویژه‌ای برای این بخش کند.

رهبر درباره راهکار کاهش تورم در بخش مسکن بیان کرد: بخش مسکن به مدیریت ویژه نیاز دارد. در این زمینه مصوباتی مانند طرح نهضت ملی مسکن که در جهت افزایش تولید مسکن است مصوبات خوبی است و ما هر چقدر بتوانیم مسکن تولید کنیم و عرضه را زیاد کنیم به ثبات بیشتر بازار مسکن کمک کرده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توانیم کنیم این است که عرضه را زیاد کنیم تا عرضه و تقاضا را به هم نزدیک شود. چنانچه بتوانیم به این کار سرعت دهیم می‌توان بازار مسکن را کنترل کرد اما متاسفانه از برنامه‌ریزی‌ها عقب هستیم و در حالی که باید 4 میلیون واحد مسکونی را طبق مصوبات موجود در طی 4 سال بسازیم اما نیمی از زمان از دست رفته و هنوز حتی در حد 500 هزار واحد هم نساخته‌ایم.

رهبر افزود: از طرف دیگر باید تولید را با اعطای تسهیلات بانکی افزایش دهیم اما می‌گویند اعتبار نداریم یا بحث مشارکت در ساخت می‌شود و تاکید می‌شود که از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم که این موضوع هم به کندی پیش می‌رود. برای همین اینها مشکلات اساسی بخش مسکن است که نگران‌کننده هم است.

وضعیت به نفع دلالان است

کاهش تولید مسکن و مسئله تورم در سال‌های اخیر منجر به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بخش مسکن شده است. در فضایی که قدرت و توان مردم برای خرید مسکن روز به روز پایین‌تر می‌آید شاهد حضور دلالان در بازار مسکن هستیم. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در مورد حضور دلالان در بازار مسکن گفت: در هر بخشی وقتی اوضاع متشنج می‌شود دلالان به سرعت ورود می‌کنند مانند حوزه ارز و طلا که در روزهای اخیر آشفتگی زیادی را پشت سر گذاشت، در بازار مسکن هم به همین صورت وقتی مشکل خرید و فروش یا کمبود تولید یا افزایش قیمت به وجود می‌آید خیلی از کسانی که دنبال فرصت هستند ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: حتی در پروژه‌های ملی مانند مسکن مهر که با هدف ساخت مسکن برای متقاضیان واقعی کلید خورد باز دلالان ورود و امتیاز آنها را خریداری کردند اتفاقی که در نهضت ملی مسکن هم در حال وقوع است یعنی دلالان امتیاز کسانی که توان مالی ندارند و از پس اقساط 40 میلیون تومانی برنمی‌آیند را می‌خرند چرا که متقاضیان این ترس را دارند که اگر اقساط‌شان به تعویق افتاد امتیازشان را از دست بدهند یا نوبتشان عقب بیفتد برای همین وقتی دلال ورود می‌کند و می‌گوید من امتیاز شما را 200 تا 250 میلیون تومان می‌خرم کسی که پرداخت 40 میلیون تومان هم برایش سخت است این پیشنهادها را قبول می‌کند.

دولت باید به بخش مسکن توجه ویژه کند

رهبر با تاکید بر نقش دولت در حوزه ساماندهی بخش مسکن گفت: دولت باید به همه این مسائل توجه کند و امتیازاتی را برای متقاضیان واقعی در نظر بگیرد و به نحوی به آنها کمک کند تا جلوی ورود دلالان را تا حدودی بگیرد وگرنه با اعلام شرط و شروطی مانند اینکه متقاضیان حق فروش ندارند راه دلالان بسته نمی‌شود و آنها یا به صورت وکالتی امتیاز مردم را می‌خرند یا به صورتی از متقاضیان ضمانت می‌گیرند تا متقاضی تسلیم شود.

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال آینده

در مورد وضعیت قیمت‌ مسکن در سال آینده هم نظر رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران را جویا شدیم. رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این باره گفت: به طور دقیق نمی توان درباره قیمت‌های در سال آینده پیش‌بینی کرد اما با وضعیتی که می‌بینیم و با تورمی که وجود دارد اگر کسی قصد و توان خرید مسکن دارد امروز بهتر از فرداست چرا که احتمالا در سال آینده در بخش مسکن افزایش قیمت داشته باشیم اما اگر دولت تمهیداتی اتخاذ کند ممکن است ورق برگردد و بازار مسکن کنترل و تورم برعکس شود همانطور که الان سرمایه‌گذاری در طلا و ارز هم خیلی مطمئن نیست و ممکن است یک شبه افت کند و سرمایه‌گذار را ورشکست کند برای همین همه چیز به سیاستگذاری‌های دولت و وضعیت کلان اقتصادی بستگی دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (385 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (382 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (241 نظر) سوژه شدن موجودی حساب هوش پران مشتری مغازه آجیل فروشی+عکس/ تا حالا این همه عدد رو کنار هم ندیده بودم که امروز دیدم🙄 (236 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (196 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (190 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (174 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (154 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (145 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (138 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (131 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (126 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) افطاری ساده و صمیمی در بیت رهبری و پذیرایی دوستانه رهبر معظم انقلاب از مهمانان/ یک لقمه نان با دل خوش بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) چیدمان مبلمان استیل و سلطنتی خونه وریا غفوری و همسر چشم رنگی اش در یک جشن تولد عاشقانه/ ماشالا چقدر به هم میان😍 آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات دیزاین شیک کیک حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل با یک عکس عاشقانه برای سالگرد ازدواجشان+عکس بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند (عکس) ابتکار خنده دار جوان ایرانی در پیوند موفقیت آمیز درب بازکن نوشابه به در ماشین/ سلطان مدیریت بحران😂👌 پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات (عکس) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در نصب شیر آب روشویی به پراید/ لامصب از مغزش بهینه استفاده کرده😂 انتشار اولین عکس از رهبر معظم انقلاب با لباس محلی سیستان و بلوچستان 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار خانه تاریخی حیرت انگیز در گود چهک شهر بهبهان + تصاویر توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاسخ جالب رهبر انقلاب به طلبه‌ای که از ایشان افطاری می‌خواست +فیلم/ما کجاییم در این بحر تفکّر ... پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد عکس عجیب ماشین آتش‌نشانی 90 سال پیش! (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) مدل عجیب و غریب فنجان فضایی برای نوشیدن چای در فضا استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین ساده و بدون تجملات خانه مدرن کریم باقری+ عکس/میشه کلی ازش ایده گرفت! کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا!
تیتر امروز   
آمار تلفات حمله اسرائیل به حلب سوریه + جزئیات بارش باران و کاهش دمای برخی استانها گام های استوار دولت در مسیر «جهش تولید»؛ غول‌های صنعت به میدان بازگشتند پرهیز از تخریب در انتخابات، همواره مورد تاکید رهبری بوده است عزای خانواده شیرازی به جشن تبدیل شد + جزئیات 10 آقازاده ای که تاکنون پای میز محاکمه رفته اند / اجرای عدالت حتی برای فرزندان هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی و .... علی دایی 4 برادر خوش تیپ و عجیب‌تر از خود دارد؛ افسانه 5 برادران خانواده شهریار توصیه به استعفای سفیر ایران در باکو به خاطر مصاحبه با یک خبرنگار با پوشش زننده از سوی رسانه اصولگرا پاداش 4 میلیارد تومانی برای بچه‌دار شدن خبرساز شد حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! بیوگرافی حامد سلطانی مجری اعجوبه ها و سال تحویل/ همسر اول دوم و علت تصادف + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر