راهکارهایی برای تقویت باتری خودرو

  یکشنبه، 19 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهایی برای تقویت باتری خودرو
خوابیدن باتری و یا ضعیف شدن باتری یک مشکل همیشیگی برای خودرو‌ها است که منجر به روشن نشدن ماشین می‌شود. در این موارد باید باتری خود را تقویت و شارژ کنید که به روش باتری به باتری امکان پذیر است. ما در این بخش به بیان چگونگی انجام این روش و تقویت باتری ماشین می‌پردازیم.

باتری که یکی از مهم ترین اجزای ماشین است، تاثیر زیادی بر عملکرد و کارآیی ماشین دارد. تداوم حرکت به سلامت باتری شما بستگی دارد پس بهتر است در حفظ و نگهداری آن تلاش لازم را به عمل بیاورید. از طرفی به دلیل گران بودن قیمت باتری، خرید مجدد آن ممکن است به شما فشار مالی وارد کند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال تقویت باتری ماشین خود هستند تا بتوانند در مدت طولانی از آن استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی راه های تقویت باتری خودرو بپردازیم.

نقش باتری در خودرو

خودرو برای عملکرد صحیح خود به سيستمي پيچيده از مدارهاي الکتريکي نیاز دارد که شامل باتري، دينام، کوئل، دلکو، شمع و واير آن، مدارهاي الکتريکي، آفتامات، فيوزها، کنترل کننده ها و همچنين سوکت ها می شود. وظيفه اصلي سيستم الکتريکي خودرو تامين، ذخيره و تقسيم انرژي الکتريکي به بخش هاي مختلف ماشين است. به اين صورت که باتري برق ذخيره خود را به شمع ها مي رساند و زماني که ما استارت مي زنيم آن ها با زدن جرقه موجب روشن شدن خودرو مي شوند.

شايد شما تصور کنيد که نقش اصلي در روشن شدن اتومبيل را سوخت و اکسيژن ايفا مي کنند اما تا زماني که جرقه شمع نباشد، موتور نیز روشن نخواهد شد. پس باتري وظيفه ذخيره الکتريسيته را براي اعمال مختلف خودرو از جمله استارت زدن، سيستم پخش صوتي، چراغ ها و ساير اجزاي برقي خودرو دارد. همچنين قطعه دیگری به نام دينام در خودرو وجود داردکه برق را از باتري خودرو می گیرد و آن را به دفعات شارژ و به نوعي تقويت مي کند و دوباره براي ذخيره به باتري بر مي گرداند. پس زماني که باتري ماشين خالي مي کند بهتر است مدتي آن را روشن بگذاريم تا توسط دينام شارژ شود و انرژي لازم براي عملکرد صحیح خود را به دست آورد. تا زماني که اتومبيل روشن است برق ماشين مي تواند از طريق تبديل انرژي مکانيکي به الکتريکي تامين شود و نقش کليدي انرژي ذخيره شده باتري در هنگام خاموشي ماشين و براي استارت زدن يا تامين وسايل برقي خودرو مثل بالابر شيشه يا سيستم صوتي و … مشخص مي شود.

باتری ماشین

تقویت باتری ماشین و مراحل آن

همانطور که گفته شد گاهی اوقاتا خودرو در هنگام استارت زدن با مشکل رو به رو می شود که این مشکل از ضعیف شدن و یا خالی شدن باتری است. روش هایی برای تقویت کردن باتری وجود دارد که رایج ترین آن باتری به باتری کردن ماشین است. از روش های دیگری نیز که وجود دارد تماس با امداد خودرو است ولی این روش در مواقع ضروری مفید نخواهد بود و بهترین روش برای تقویت باتری در این مواقع روش باتری به باتری کردن است که به صورت مرحله به مرحله به آموزش این روش می پردازیم.

  1. خودرو ها را تا جای ممکن در کنار یکدیگر قرار دهید و کاپوت های خودرو را بالا بدهید و همچنین کابل های اتصال را برای اتصال باتری ها به یکدیگر آماده کنید.
  2. بعداز قرار گیری ماشین ها در کنار یکدیگر موتور ماشین ها را خاموش کنید و کاپوت ها را باز کنید.
  3. باتری های خودرو دارای دو پایانه مثبت و منفی است. همچنین کابل های اتصال نیز دارای ویژگی مثبت و منفی ایت که در اتصال آنها به باتری ها باید دقت کنید. در این کابل ها معمولا کابل قرمز مثبت و کابل سیاه منفی است. توجه داشته باشید که هرگز کابل ها را با یکدیگر جا به جا نکنید.
  4. کابل اتصال قرمز را به پایانه مثبت هر دو خودرو متصل کنید و یک سر کابل اتصال سیاه را به باتری سالم و سر دیگر آن را به یک قسمت فلزی از خودرو ی دارای باتری خالی وصل کنید.
  5. در این مرحله که آخرین مرحله از تقویت باتری ماشین محسوب می شود، چند دقیقه صبر کنید تا باتری شارژ شود. استارت ماشین خود را بزنید اگر ماشین روشن شد کابل ها را از باتری ماشین ها جدا کنید. و اگر ماشین روشن نشد بیشتر صبر کنید تا باتری ماشین شما بیشتر شارژ و تقویت شود.

راهکارهایی برای تقویت باتری ماشین

اگر می خواهید بدانید که باتری چه نقشی در خودروی شما دارد همین کافی است که بدانید استارت و روشن شدن ماشین شما نیاز به همین قطعه دارد و طبیعتا با نبود آن، روشن شدنی هم در کار نخواهد بود! بسیاری از خودروها از باتری سربی اسیدی استفاده می کنند که در حقیقت انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. سابقه ساخت این باتری ها به حدود 160 سال پیش بازمی گردد که هزینه تولید اندک آنها در کنار کارایی بالا باعث شده تا کماکان تولید شوند و برای موارد مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به راهکار های تقویت باتری می پردازیم با ما همراه شوید

محدود کردن مسافرت های کوتاه مدت

ماشین سواری های کوتاه و سریع، از شارژ کامل باتری ماشین شما جلوگیری می کنند. پس برای تقویت باتری ماشین خود سعی کنید که از پیمودن مسیرهای کوتاه با سرعت زیاد جلوگیری کنید و با رانندگی های مداوم و طولانی مدت، منجر به تقویت باتری ماشین خود شوید. اگر هم به طور کلی از ماشین خود بسیار کم استفاده می کنید، به فکر خرید یک شارژر باتری قابل حمل اتومبیل باشید. البته این راه علاوه بر تقویت باتری ماشین شما، در واقع راهی برای پیشگیری از خراب شدن باتری ماشین شماست.

جلوگیری از خاموش بودن زیاد خودرو

بررسی ها نشان می دهد که اگر خودرو در زمان زیادی خاموش باشد، شارژ آن خالی می شود؛ زیرا، با خاموش بودن خودرو، موتور غیرفعال بوده و دینام ها نمی توانند باتری را شارژ کنند. از این رو بهتر است در بازه های زمانی مختلف خودرو را برای مدتی روشن کنید تا باتری آن شارژ شود. در واقع حتی باتری به صورت کامل هم شارژ باشد، پس از مدتی اگر خودرو را روشن نکنید، به صورت خودکار شارژ آن به اتمام می رسد.

نصب اصولی باتری

نحوه نصب باتری، تاثیر زیادی در کارآیی و طول عمر باتری اتومبیل دارد. یک باتری ماشین، باید محکم به جایگاه خود متصل شده باشد؛ در غیر این صورت، ایجاد لرزش های کوچک موجب می شوند که باتری و حتی شاید ماشین شما آسیبی داخلی ببیند و اتصال کوتاه هم با مشکل مواجه می شود. برای تقویت باتری ماشین خود، بسیار محکم تر آن را نصب کنید و جایگاه آن را دائما بررسی کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی باتری در جایگاه خود محکم نصب شده. به خصوص اگر در مسیرهای پر فراز و نشیب و جاده های پر از دست انداز رانندگی می کنید، از قرار گیری محکم و مناسب باتری ماشین در براکت نصب آن اطمینان حاصل نمایید.

چراغ های ماشین را خاموش کنید

یکی از اتفاقاتی که بسیار اتفاق می افتد، روشن ماندن چراغ های اتومبیل به صورت تصادفی است. همه چراغ های ماشین اعم از چراغ های داخلی، جلویی و پشتی ماشین از باتری ماشین تغذیه می کنند. اگر پس از ترک اتومبیل خود، اغلب فراموش می کنید که چراغ ها را خاموش کنید، باید بگوییم که به زودی منتظر خراب شدن باتری ماشین خود باشید! برای این که فراموش نکنید که چراغ ها را خاموش کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که یک یادداشت در ماشین خود قرار دهید تا به شما یادآوری کند پیش از ترک کردن اتومبیل، چراغ های داخلی، پشتی و جلویی آن را خاموش کرده اید.

با توجه به ارتباط چراغ های ماشین با باتری خودرو، مشخص است که هر چه کمتر از چراغ های ماشین خود استفاده کنید، در واقع به تقویت باتری ماشین خود کمک کرده اید. البته این به این معنا نیست که نباید هیچ گاه از چراغ ماشین خود استفاده کنید؛ بلکه بدین معنی است که باید استفاده از چراغ های ماشین خود را به حداقل برسانید تا بهبود عملکرد باتری ماشین خود کمک کنید.

بررسی موتور خودرو

بررسی منظم موتور خودرو باعث می شود از مشکلات موتور مطلع شوید و آن را برطرف سازید؛ زیرا، مطلوب نبودن کارکرد خودرو باعث فشار به باتری و کاهش عمر آن می شود. به طور کلی در هر وقت روغن موتور را تعویض می کنید، وضعیت باتری را نیز چک کنید تا اگر خوردگی هایی در قطب های باتری وجود داشت را تمیز کرده و کارایی باتری را افزایش دهید.

خوردگی را کنترل کنید

یکی از ساده ترین راه های تقویت باتری ماشین، تمیز نگه داشتن آن است. ترمینال های باتری به مرور زمان خورده می شوند و تمیز نگه داشتن آنها، در برابر تجمع خوردگی و آسیب دیدن باتری، راه بسیار خوبی است که در نهایت به تقویت باتری ماشین و طول عمر آن منجر می شود. برای تمیز کردن ترمینال باتری خودروی خود، ابتدا با مسواکی آغشته به مخلوط آب و جوش شیرین آن را تمیز کنید. سپس با استفاده از یک بطری آب، کمی آب سرد را به ترمینال باتری ماشین اسپری کنید تا جوش شیرین را کاملا از سطح آن پاک کنید. در آخر، با یک پارچه تمیز، ترمینال باتری را تمیز کنید تا خشک شود.

تست کردن باتری ماشین

اگر خواهان تقویت باتری ماشین خود هستید، دانستن وضعیت باتری ماشین شما یک امر بسیار مهم است که کمک زیادی به شما می کند. شما باید با یک دستگاه تست باتری ماشین، میزان ولتاژ باتری ماشین خود را آزمایش کنید تا ببینید که باتری ماشین شما، ولتاژ مناسبی دارد یا خیر. اگر ولتاژ باتری ماشین شما مناسب نبود، باید به فکر جریان برقی جدید و حل این مشکل به طور جدی باشید. در غیر این صورت، طول عمر و کارآیی باتری ماشین شما به شدت کاهش می یابد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (330 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (234 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (185 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (130 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (109 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (86 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (73 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (66 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس