ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوای خانه

  شنبه، 16 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوای خانه
در برخی از مواقع ممکن است هوای داخل خانه آلوده باشد که این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، تکنیک های ساده اما کاربردی برای بهبود کیفیت هوای داخل منزل وجود دارد که ما آنها را در این مطلب بررسی می کنیم.

هوای آلوده در سراسر جهان هر سال باعث مرگ بیش از ۷ میلیون نفر می شود و انگار از آن هیچ گریزی نیست. عمل ساده نفس کشیدن، ۹ نفر از ۱۰ نفر را در معرض خطر بیماری ها و سکته قلبی و عفونت های تنفسی و سرطان ریه قرار می دهد. این آلاینده ها همه جا هستند و به ما آسیب می زنند، به ویژه در فضاهای بسته. بنا بر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، آلودگی هوای فضاهای بسته معمولا بین ۲ تا ۵ برابر بیشتر از فضای باز است.

«ماتیو اس جانسون» پژوهشگر ارشد ایرلبز که فناوری تصفیه هوا را ابداع کرده، می گوید: هوای فضاهای سربسته، حاوی همه آلاینده هایی است که در فضای باز وجود دارد. به علاوه در داخل ساختمان کارهایی مانند آشپزی و نظافت انجام می دهیم که با این کار گازهایی از محصولات پاک کننده در فضا منتشر می شود. به همین دلیل در این بخش به ارائه راه کارهایی به منظور بهبود کیفیت هوای خانه می پردازیم.

عوارض آلوده بودن هوای خانه

آلودگی هوای خانه می تواند باعث مشکلات و بیماری های مختلفی برای ساکنین خانه های بدون تهویه کافی شوند. از جمله این مشکلات ایجاد ناراحتی های تنفسی، ایجاد حساسیت یا آلرژی، گرفتگی گلو، خستگی، گیجی و غیره شود. عواملی که موجب این مشکلات می­شوند شامل دما و رطوبت نامناسب، انواع میکروبها و گازهای خطرناک مثل مونوکسید کربن و دی اکسید کربن می باشد.

هدف از تهویه خانه داشتن هوایی مطبوع روح و جسم انسان است که دارای دما و رطوبت مناسب بوده و همچنین خالی از بوهای نامطلوب و آلودگی بوده و اکسیژن و جریان کافی در آن باشد.

دمای مناسب خانه حدود 22 تا 28 درجه سانتیگراد و رطوبت آن 60 تا 70 درصد است. همچنین میزان جریان هوای 5 تا 10 لیتر بر ثانیه مناسب می باشد. برای رسیدن به این استانداردهای فیزیکی می توان از وسایل گرم کننده و سرد کننده مناسب برای رسیدن به دمای مناسب استفاده کرد. همچنین می توان خشکی هوا را با دستگاه­های بخور یا تهویه مطبوع یا تبخیر آب افزایش داد. یا اینکه رطوبت آن را با دستگاه رطوبت گیر (خشک کن) پایین آورد. جریان هوا را نیز می توان با باز گذاشتن در یا پنجره، سیستم تهویه یا فن به اندازه مورد نیاز رساند. جریان هوا اکسیژن کافی را به منزل وارد می کند.

به منظور کاهش بو و آلودگی های میکروبی و شیمیایی نیز بایستی ابتدا منابع ایجاد آلودگی و بوهای نامطلوب در خانه را شناسایی کرد و سپس آنها را تا حد امکان از بین برد. در ادامه ضمن اشاره به منابع آلودگی داخل منازل و محیط های بسته، راهکارهای کنترلی نیز ارائه می گردد.

پاکسازی هوای خانه

نکاتی پیرامون بهبود کیفیت هوای داخل منزل

خانه باید محلی سالم و امن برای زندگی باشد که یکی از شرایط مهم آسایش آن تهویه مناسب آن است. آلودگی هوای خانه موجب ایجاد مشکلات خطرناکی برای سلامت افراد می شود بنابراین باید با روش هایی مناسب هوای خانه را از آلودگی رفع و پاکسازی کنیم.

هوای خوب خانه

پاکسازی هوای خانه با کاشت گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به رفع استرس و ایجاد هوای پاک کمک می کنند اما مهمترین توانایی آنها فیلتر کردن طبیعی هوا است. گیاهان آپارتمانی را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید تا از توانایی تصفیه هوا توسط آنها بیشترین استفاده را کنید. برخی از گیاهان خانگی محبوب که هوا را تصفیه می کنند شامل گیاه بنجامین ابلق و زبان مادر شوهر است.

پاکسازی هوای خانه با موم شمع

ذرات گرد و غبار شناور در هوا دارای یون های مثبت هستند و در مقابل طبیعت از خود یون های منفی ساتع می کند که به مثبت ها چسبیده و باعث سنگین شدن و سقوط آن ها می شوند. جالب اینجاست که سوزاندن شمع های موم مانند نیز مانند طبیعت عمل کرده و این پدیده را در فضای بسته ایجاد می کند و هوای داخل خانه را تمیز می کند . این شمع ها در حالی که خیلی به آرامی می سوزند و در کوتاه مدت نیاز به تعویض ندارند، می توانند کیفیت هوای خانه را بهتر کنند. اگر شمع از موم خالص ساخته شده باشد، بدون دود و رایحه می سوزد و هوا را آلوده نمی کند. این شمع ها برای کسانی که آسم دارند بسیار مفید است چون ذرات گرد و غبار را از هوا جدا می کنند و هوا را تصفیه می کنند.

پاکسازی هوای خانه با روغنهای گیاهی

برخی روغن ها خاصیت ضد باکتریایی دارند و می توانند جایگزین خوبی برای پاک کننده های شیمیایی باشند. روغن اکالیپتوس، میخک و گل محمدی مثال هایی از این روغن ها هستند که به علت توانایی کشتن ویروس ها و قارچ ها برای تصفیه هوای خانه استفاده می شوند. برای استفاده از این روغن ها فقط کافی است، چند قطره از آن ها را داخل یک ظرف با آب ولرم بریزید و آن ظرف را در اتاقی که وقت خود را در آن می گذرانید، قرار دهید یا با اضافه کردن آن ها به پاک کننده های خانگی تان به بهبود کیفیت هوای خانه یا اتاق تان کمک کنید.

پاکسازی هوای خانه با ذغال فعال

زغال چوب که کربن فعال هم نامیده می شود با جذب سموم و آلاینده ها به تصفیه هوا در داخل خانه کمک می کند. از ویژگی های خوب آن می توان به بی بو بودن و خاصیت جذب کنندگی بالای آن اشاره کرد. یکی از گزینه های موثر و مقرون به صرفه، زغال چوب بامبو است که می توانید آن را در کیسه بگذارید و در اطراف خانه خود قرار دهید تا به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

پاکسازی هوای خانه با پاکسازی فیلترهای هوا

یکی از ساده ترین روشها برای تصفیه هوای منزل، تعویض مرتب فیلتر هوا در سیستم گرمایشی و سرمایشی است. فیلترهای هوا باید به طور منظم و برای حداکثر فایده تعویض شوند.

پاکسازی هوای خانه با پنکه های سقفی

در فصول بهار و تابستان، از پنکه سقفی استفاده کنید تا هوا را در خانه به گردش در آورید. پنکه سقفی یک روش عالی برای خنک کردن خانه است و می تواند از طریق تهویه، هوای داخل منزل را پاکسازی کند.

پاکسازی هوای خانه با باز کردن پنجره ها

این روش ساده ترین و ارزان ترین کاری است که می توانید برای بهبود کیفیت هوای داخلی انجام دهید. پنجره ها را فقط پنج دقیقه در روز باز کنید تا از تجمع آلاینده های مضر هوا در داخل منزل جلوگیری کنید.

پاکسازی هوای خانه با لامپهای نمکی

قرار دادن یک لامپ نمک صورتی در اتاق یا روی میز کار، یک راه عالی برای تمیز کردن هوای اطراف شماست. این نوع نمک با کاهش آلودگی هوا، پاتوژن ها و آلرژن ها یک تصفیه کننده هواست که آلاینده های هوا را جذب و آن ها را خنثی می کند. جالب اینجاست که این لامپ ها حتی در حالت خاموشی هم کار می کنند.

پاکسازی هوای خانه با از بین بردن منبع بو

از محصولاتی که مواد آلی فرار کمی دارند در خانه استفاده کنید به این معنی که هنگام رنگ آمیزی یا لکه گیری بخش هایی از خانه مقدار کمتری مواد شیمیایی سمی تولید کنند. از پارچه هایی در خانه استفاده کنید که دارای برچسب عاری از مواد آلی هستند تا مقدار محصولاتی که مواد شیمیایی سمی منتشر می کنند، کاهش یابد.

پاکسازی هوای خانه با استفاده از پاک کننده های طبیعی

استفاده هفتگی از محصولات تمیز کننده، مواد شیمیایی زیادی را وارد خانه می کند. بنابراین محصولات تمیز کننده طبیعی مانند سرکه سفید یا جوش شیرین را برای مقابله با آلودگی جایگزین مواد شیمیایی کنید. سایر گزینه ها از جمله پراکسید هیدروژن و نوشابه بدون برجای گذاشتن اثرات مواد شیمیایی، سطوح را پاک می کنند.

پاکسازی هوای خانه با قرار دادن کفش ها بیرون از اتاق

کفش ها می توانند آلودگی های زیاد مثل آفت کش ها، گرده ها، قارچ ها، باکتری ها یا مدفوع حیوانات را از بیرون وارد منزل کنند. بنابراین کفش ها را بیرون از اتاق قرار دهید.

پاکسازی هوای خانه با استفاده از روغن هایی با نقطه حرارت بالاتر

برای جلوگیری از روغن سوختگی و پر از دود شدن آشپزخانه از روغنی استفاده کنید تحمل حرارت بالا را داشته باشد. روغن زیتون طبیعی در مقایسه با روغن آووکادو، بادام زمینی، کلزا، ذرت و آفتابگردان دود کمتری دارد.اگر طعم روغن زیتون را دوست دارید ، می توانید از روغن زیتون سبک استفاده کنید که تصفیه شده است و می تواند حرارت را تا دمای 486 درجه فارنهایت در مقایسه با روغن زیتون فوق بکر(روغن زیتون طبیعی با کیفیت اما تصفیه نشده) که نقطه حرارت آن 410 درجه است، را تحمل کند.

برای پاکسازی هوای خانه از پاک کننده های شیمیایی کمتری استفاده کنید

بسیاری از پاک کننده های خانگی دارای مواد شیمیایی شیمیایی هستند که باعث تحریک و التهاب چشم ها، بینی، گلو و ریه می شوند. توصیه می شود که هنگام استفاده از این مواد پنجره ها را باز گذاشته یا به جای آن ها از ترکیب آب با سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به عنوان یک تمیزکننده طبیعی شناخته می شود، با کمک سرکه می توان جرم های دیوار و کف خانه را از بین برد و از آن به عنوان پاک کننده استفاده کرد. همچنین برای پاک کردن هوا، می توان به مدت دو ساعت سرکه و آب را جوشاند تا هوای محیط را ضد عفونی شود.

پاکسازی هوای خانه به صورت مداوم خانه را تمیز کنید

جالب است بدانید که پرز فرش ها یکی از بهترین مکان ها برای مخفی شدن گرد و غبار، حشرات، انواع باکتری ها و قارچ ها در بین آن ها است. پس با جارو کشیدن، گردگیری و شست و شوی فرش ها تا حد زیادی به از بین بردن آلاینده های محیط خانه کمک کنید. اما به این نکته دقت کنید که کار مهم دیگری که باید برای تمیز کردن خانه خود انجام دهید، تمیز کردن مرتب و منظم فیلترهای هوا روی سیستم های تهویه، بخاری و جاروبرقی است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (139 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (49 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (39 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مزایای مدرک فنی حرفه ای وشرایط اخذ این مدرک نگاهی به کیک تولد 3 سالگی دختر بهداد سلیمی با طراحی خاص کیک با گربه/مبارکا باشه + عکس چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ شباهت بی نظیر و باورنکردنی پسر بزرگ شهاب حسینی در این عکس به عروسک/ با دیدنش شوکه میشین (تصاویر) طرح های کمد خاص و ترسناک یک نجار خارجی همه را انگشت به دهان گذاشت/ حاضری یکی از اینا رو بذاری تو اتاقت؟ داور برنامه محفل پسر دایی علیرضا قربانی از آب درآمد/ نسبت فامیلی قاری قرآن با خواننده اصیل ایرانی+ویدئو خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس قاب دونفره و احساسی امیر جعفری و مادرش در خانه خدا بدون حضور ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس/ قبول باشه خلاقیت بی نظیر در طراحی مبل با الهام از میوه جات/ مغز تو رو باید طلا گرفت+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه نرگس محمدی، بازیگر نقش ستایش+عکس/ عاشقانه های نرگس و علی اوجی ارزش صد بار دیدن رو داره👌 اقدام تحسین‌برانگیز رامین رضاییان برای هموطنان سیستان و بلوچستانی/ دمت گرم +عکس ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 نگاهی به کیک تولد 68 سالگی زهره حمیدی بازیگر مبتلا به سرطان/ با آرزوی سلامتی+ عکس ذوق و استرس نعیمه نظام دوست از پیشگویی ازدواجش+ویدیو/ گوله نمک که میگن ایشونه، خوشبخت بشه ایشالا😍 سلفی دو نفره پراحساس سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان با مادرش+عکس لحظه وداع فوتبالیست ها با پیکر علی انصاریان، از حضور علی دایی تا پروین و دخترش/ روحش شاد و یادش گرامی+ عکس پای سیب درست کردن ماهرانه رضا داوودنژاد در خانه دلنشین و باسلیقه اش+ویدیو/ چه آشپزخونه مرتب و دلبازی👌 عرض تسلیت چهره های سرشناس ورزشی و حضورشان برای قوت قلب امیرخان قلعه نویی در مراسم ختم خواهرش/از علی دایی تا علیرضا دبیر+ عکس سکانس فراموش نشدنی از سریال متهم گریخت/ مریم امیر جلالی جلو خواستگارا خورد زمین!!😂+ فیلم پریناز ایزدیار بازیگر سریال جیران عروس شد! رونمایی از حلقه ازدواج ظریف و زیبای پریناز ایزدیار +عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! شب نشینی عاشقانه و جذاب فریبا نادری، پریسیمای سریال ستایش در رستوران لاکچری شوهرش+عکس واکنش محمد مسلمی به گله و شکایت مجید قناد از عمو های فیتیله ای؛ ما بی حرمتی نکردیم+ویدئو (عکس) رونمایی مهران غفوریان، مجری برنامه "شب خوش"، از ماشین میلیاردی و شیکش/ عجب تانکی! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! (ویدئو) روسی حرف زدن تحسین برانگیز نعیمه نظام دوست/ اما تاریخ این لحظات ذوق زدگی نعیمه رو فراموش نمیکنه 🤣 (تصاویر) چیدمان اتاق میهمان خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ بابا! دمشون گرم! امکاناتشون از بهترین هتل ها هم بیشتره (ویدئو) عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که به عمرتون دیدید! / هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (عکس) کشف 1118 عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان خلاقیت منحصربفرد سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در ثبت عکس هنری با الهام از بال فرشته/هنر نزد ایرانیان است و بس... عکس یادگاریِ نوستالژی و دلنشین رهبر معظم انقلاب در کنار اولین فرزندشان آقا مصطفی/ فرزند رهبری اینجا 4 ساله بودند شوخ طبعی یک راننده هموطن در طعنه زدن به بی پولی مورد تشویق و تحسین همه قرار گرفت/ بهترین انشای یک خطی برای موضوع علم بهتراست یا ثروت (ویدئو) شیطنت های حامد آهنگی و پسرش در جشن تولد 10 سالگی آراد جدیدترین عکس بهرام رادان با استایل متفاوت و عاشقانه منحصربفرد مینا مختاری به مناسبت تولد همسرش (عکس) صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا (ویدئو) خاطرات و دلخوری سلمان سریال "نون خ" از شهرتش / همسرم دیگه حاضر نیست با من بیرون بره خلاقیت یک راننده خوش فکر سنندجی در محافظت از ماشینش باعث وحشت و متواری شدن سارق خودرو شد🤣/ قابل توجه ماشینهایی که دزدگیر ندارند تصویری از ملاقات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان
تیتر امروز   
چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد وحشتناکترین مراسم پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم تدفین در برزیل و ونزوئلا/ واقعا باورنکردنی و شوکه کننده ست! خنده بیجا جان جوان تهرانی را گرفت! پیکانی که قیمتش بیشتر از لکسوس بود توسط پلیس یزد توقیف شد محسنی اژه ای؛ باید با متعرضین به جان و مال مردم و بیت‌المال برخورد بازدارنده داشت / با شفافیت و دادگاه علنی بسیار موافقم عوامل روند کاهشی بازار ارز بررسی شد/ ماجرای افت قیمت دلار چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟ کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!!
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده