راهکارهایی برای درمان اسهال در کودکان

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
راهکارهایی برای درمان اسهال در کودکان
اسهال ناشی از مسمومیت غذایی با گرفتگی عضلات و درد شکم همراه است و معمولا ۴۸ ساعت بعد از مصرف غذای مسموم ایجاد می شود. اگر دیگر اعضای یا دوستان مدرسه و مهد کودک هم دچار اسهال شوند به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دومین علت مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال در جهان اسهال است. اسهال همچنین یکی از علل عمده سوء تغذیه در کودکان زیر ۵ سال است. هنگامی که اسهال برای چند روز طول بکشد؛ می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

نوزادان و کودکان به شدت در معرض کم آبی ناشی از اسهال هستند. در طی دوره اسهال، بدن مایعات و الکترولیت های لازم را از دست می دهد. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که بر عملکرد عضلات، میزان آب بدن و اسیدیته خون تأثیر می گذارند.

↑علائم اسهال در کودکان و نوزادان چیست؟

نوزادان اغلب در حالت طبیعی مدفوع شل دارند و ممکن است ۶ تا ۸ بار در روز دفع داشته باشند؛ بنابراین نباید فوری نگران شد. با این حال، افزایش ناگهانی مدفوع آبکی به ویژه اگر با تب همراه باشد؛ ممکن است نشانه ای از اسهال در نوزادان و کودکان باشد.

سایر علائم اسهال نوزادان عبارتند از:

  • درد شکم یا دل پیچه
  • حالت تهوع
  • احساس فوریت دفع
  • تب و لرز
  • کمبود آب

اسهال کودکان ناراحت کننده است و بیشتر والدین از آن شاکی هستند. بهترین کار در این باره این است که کودک را سریعا درمان کرد.

۱٫ اگر احتمال می دهید کودک دچار مسمومیت غذایی شده است، سریعا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. برخی از مسمومیت های غذایی در کودک کشنده هستند و باید سریعا درمان شوند.

اسهال ناشی از مسمومیت غذایی با گرفتگی عضلات و درد شکم همراه است و معمولا ۴۸ ساعت بعد از مصرف غذای مسموم ایجاد می شود. اگر دیگر اعضای یا دوستان مدرسه و مهد کودک هم دچار اسهال شوند (به شرطی که یک نوع غذا را خورده باشند)، به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده اند.

۲٫ به بوی غیر عادی مدفوع کودک خود دقت داشته باشید. بوی عجیب همراه با مدفوع شل کودک، تب و استفراغ، همگی علایم آلودگی به نوعی ویروس به نام روتاویروس هستند. در این مواقع هم حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. این ویروس سریعاً باعث از دست دادن شدید آب بدن کودک می شود به خصوص در نوزادان.

۳٫ زمانی که کودکتان اسهال دارد، به او شیر ندهید. شیر به دلیل داشتن قند لاکتوز فرایند هضم غذا را برای کودک سخت می کند و اسهال را بدتر می نماید. بعد از رفع اسهال، به او شیر دهید.

۴٫ از دادن انواع داروهای ضد اسهال بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک جداً خودداری کنید. اسهال با کسی شوخی ندارد. علاوه بر این داروهایی مثل آسپیرین سبب بروز سندرم ری در کودک می شوند.

۵٫ موقع اسهال، آب مرکبات را کمتر به کودک خود دهید. اگرچه جبران آب از دست رفته بدن کودک در زمان اسهال ضروری است، ولی آب مرکبات مثل آب پرتقال، معده کودک را آزار می دهد و خیلی از اوقات سبب بدتر شدن اسهال کودک می شود. ولی آب سیب طبیعی، مفید است.

۶٫ بهترین نوشیدنی برای تأمین آب از دست رفته بدن کودک در زمان اسهال، بسته های خوراکی او.آر.اس (ORS) است که پزشک تجویز می کند. طبق دستور بسته، این محلول را با آب تهیه کنید و به کودک خود بدهید.

۷٫ نوشیدنی ها را کم کم به کودک خود دهید. اگر کودک مقدار کمی از نوشیدنی را بعد از ۳ یا ۴ ساعت بیرون نداد، می توانید کم کم غذاها را شروع کنید. مواد غذایی مانند موز، برنج کته، پوره سیب زمینی و نان سوخاری را در ابتدا شروع کنید.

نکات لازم

– بیماری اسهال مسری است. لذا بعد از شستن کودک در دستشویی و بعد از تعویض پوشک کودک، دست های خود را با آب و صابون حتما بشویید.

– اگر کودکتان این علایم را داشت، او را فورا نزد پزشک ببرید : بی اشتهایی، کاهش ادرار، کاهش اشک چشم و بیمار به نظر رسیدن چشم های کودک. این علایم نشان دهنده از دست دادن شدید آب بدن کودک است و نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی (زدن سرم) دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان