راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

  چهارشنبه، 29 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو
هر چقدر که موتور خودروی شما به‌درستی کار کند اما سایر قطعات عملکرد مناسبی نداشته باشند شاهد کاهش مصرف سوخت خودرو نخواهید بود. برای مثال تنظیم نبودن فشار تایر خودروها از جمله عواملی هستند که به افزایش مصرف سوخت منجر می‌شود چراکه موجب افزایش سطح تماس و مقاومت خودرو می‌شوند.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، امروزه میزان مصرف سوخت خودرو در بیشتر کشورهای دنیا به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی و مالیات های سنگین در نظر گرفته شده برای خودروهای آلاینده، از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف سوخت به عوامل متعددی نظیر سرعت، شتاب خودرو، عملکرد موتور، کیفیت سوخت مصرفی، میزان وزن و تعداد سرنشینان خودرو، استفاده از تجهیزاتی مانند بخاری و کولر و حتی باد لاستیک ها وابسته است.

آگاهی از میزان مصرف سوخت خودرو تنها به جنبه اقتصادی آن خلاصه نمی شود. بلکه یکی از راه های ساده برای تشخیص سلامت خودرو و عملکرد بهینه موتور ثبت میزان مصرف سوخت است. در واقع خودروی شما باید در یک مسیر ثابت همواره میزان ثابتی از سوخت را مصرف کند.

چه مواردی از کاهش مصرف سوخت خودرو جلوگیری می کنند؟

با خواندن فهرست زیر احتمالاً با مواردی روبرو می شوید که هیچ گاه به فکر رفع آنها نبوده اید، عواملی که گاهی هیچ هزینه ای بر دوش شما نمی گذارند اما به طور مستقیم باعث افزایش مصرف سوخت ماشین می شوند:

  • عدم تنظیم موتور خودرو
  • خاموش نکردن خودرو در هنگام توقف های طولانی مدت
  • استفاده از روغن موتور نامناسب و بی کیفیت که اصطکاک میان قطعات را زیاد می کند.
  • عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن و فیلتر هوا
  • روشن بودن همیشگی سیستم تهویه خودرو
  • بالانس نبودن چرخ های خودرو
  • احتراق ناقص سوخت خودرو
  • عادات بد رانندگی
  • استفاده از چرخ و رینگ اسپرت
  • رانندگی با سرعت بالا
  • گرم کردن بیش از حد موتور در زمستان و …

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

شیوه هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم در کاهش مصرف سوخت خودروی شما تاثیر مثبتی می گذارند.

انتخاب بنزین مناسب خودرو

عملکرد مناسب موتور خودرو به میزان زیادی به کیفیت سوخت و تناسب آن با استانداردهای موتور بستگی دارد. نوع بنزین مناسب موتور در داخل درب باک خودرو درج شده است. اگرچه در ایران تنها یک مدل سوخت در تمام جایگاه ها به فروش می رسد اما لااقل می توانید از سازگاری موتور خودرو با بنزین سوپر آگاه شوید.

هوشمندانه رانندگی کنید

درجا کار کردن خودرو، روشن بودن کولر و استفاده بیش از حد از بخاری همگی عواملی هستند که مصرف سوخت خودروی شما را افزایش می دهند. خودروهای امروزی به زمان زیادی برای گرم شدن نیاز ندارند آنها پس از روشن شدن در هوای سرد تنها به 30 تا 60 ثانیه زمان برای انتقال روغن به تمام قسمت های موتور نیاز دارند.

حال آنکه برخی رانندگان برای گرم شدن خودرو و اتاقک آن تا 10 دقیقه نیز موتور را در حالت درجا روشن نگاه می دارند. از سوی دیگر پارک کردن خودرو در سایه یا استفاده از سایه بان هنگام پارک کردن در آفتاب موجب استفاده کمتر از کولر در فصل تابستان می شود. افزون بر تمام این موارد رانندگی در ترافیک جز افزایش بی رویه مصرف چیزی عاید شما نمی کند؛ بنابراین تلاش کنید تا در ساعات پیک ترافیک رانندگی نکنید.

  • رانندگی با سرعت بالای 100 کیلومتر موجب افزایش مصرف سوخت می شود. به طور میانگین اگر با سرعت 90 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید 21 درصد بیشتر از هنگامی که با سرعت بالای 100 کیلومتر می رانید، مسافت طی می کنید.
  • همچنین خودروهای امروزی دیگر نیازی به درجا کار کردن برای گرم شدن ندارند. حتی اگر به این کار وسواس پیدا کرده اید می توانید با قرار دادن در دنده یک هم مسافتی را آهسته طی کنید و هم مصرف سوخت خود را کاهش دهید.
  • همواره نیز به میزانی یکنواخت به پدال های گاز و ترمز فشار وارد کنید. گاز و ترمز گرفتن ناگهانی علاوه بر آسیب به سایر قطعات خودرو موجب افزایش مصرف سوخت نیز می شود.

تعمیر و سرویس به موقع خودرو

هر چقدر که موتور خودروی شما به درستی کار کند اما سایر قطعات عملکرد مناسبی نداشته باشند شاهد کاهش مصرف سوخت خودرو نخواهید بود. برای مثال تنظیم نبودن فشار تایر خودروها از جمله عواملی هستند که به افزایش مصرف سوخت منجر می شود چراکه موجب افزایش سطح تماس و مقاومت خودرو می شوند.

به یاد داشته باشید که کاهش تنها 5PSI از فشار باد تایر موجب افزایش 2 درصدی مصرف سوخت می شود. همچنین هر 3 تا 5 هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کرده و به همراه آن فیلتر روغن را نیز جایگزین کنید. روغن فرسوده موجب اصطکاک بیشتر میان قطعات موتور می شود. فیلتر هوا نیز در عملکرد مناسب موتور مؤثر است. یک فیلتر هوای کثیف تا 5 درصد از بهره وری سوخت کم می کند.

ترک عادت کنید

افزایش ناگهانی سرعت موجب پاشش بیش از حد نیاز بنزین به داخل موتور می شود اما اگر به آرامی پدال گاز خودرو را فشار دهید در طولانی مدت کاهش مصرف سوخت خودرو را مشاهده خواهید کرد. همچنین از گاز دادن پیش از خاموش کردن خودرو نیز اجتناب کنید.

نکات فنی کاهش مصرف سوخت خودرو

چندان فرقی ندارد چه خودرویی سوار می شود؛ توجه به کاهش مصرف سوخت خودرو از جمله مواردی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. خودروی پرمصرف علاوه بر هزینه، وقت زیادی هم از صاحب خود می گیرد و دائماً باید در راه پمپ بنزین باشد؛ اما اغلب رانندگان تصور می کنند که کاهش مصرف سوخت خودرو تنها با صرف هزینه ممکن است؛ بنابراین هرگاه یاد این موضوع می افتند شمع های کهنه را تعویض می کنند، فیلتر هوای جدید جایگزین می کنند و از فشار باد تایرها مطمئن می شوند.

با توجه بع نکات زیر و رعایت آنان می توان میزان مصرف بنزین خودروی خود را کاهش داد:

1- باد چرخ ها را همیشه تنظیم کنید. اصطکاک بیشتر چرخ ها باز زمین علاوه بر افزایش مصرف سوخت موجب لاستیک سایی نیز می شود.

2- افزودن وسایل اضافی مانند باربند موجب مقاومت بیشتر خودرو در برابر جریان هوا می شود که در نتیجه به افزایش مصرف سوخت می انجامد.

3- وزن بیشتر یعنی مصرف بالاتر، خودرو را سبک کنید و وسایل غیر ضروری را از صندوق عقب بردارید. باور کنید صندوق عقب انباری نیست!

4- سیستم ترمز به خصوص ترمز دستی را بررسی کنید. گاهی با وجود خارج بودن ترمز از مدار باز هم مقداری مقاومت در برابر حرکت وجود دارد که می تواند یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (625 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس