راهکارهایی برای ترمیم و تعمیر صندلی چرمی خودرو

  پنجشنبه، 31 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
راهکارهایی برای ترمیم و تعمیر صندلی چرمی خودرو
در این مقاله به بررسی راهنمای ترمیم و تعمیر روکش صندلی چرم خودرو پرداخته و با بررسی نکاتی که پیرامون نگهداری و افزایش طول عمر روکش‌های چرمی وجود دارد به شما نشان می دهیم که چگونه می‌توانید خودتان اقدام به تعمیرصندلی چرم خودرو کنید. با ما همراه باشید.

امروزه در دنیای طراحی خودرو، دیزاین و زیبایی داخل کابین اتومبیل به اندازه فرم و طراحی بدنه آن اهمیت دارد. یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در داخل کابین خودرو ها، صندلی آن ها است و روکش صندلی خودرو یکی از پر فروش ترین لوازم جانبی خودرو در بین مصرف کنندگان ایرانی به شمار می رود. مهمترین مسئله ای که صندلی های چرم با آن رو به رو هستند، مشکل ساییدگی و رنگ پریدگی آن ها است. ساییدگی ناشی از برخورد لباس سرنشینان و روکش چرم صندلی اتومبیل، مهمترین عامل رنگ پریدگی روکش چرم است؛ همچنین تعریق بدن انسان و ایجاد رطوبت، عامل مهم دیگری است که باعث رنگ پریدگی و ترک خوردن، روکش چرم اتومبیل ها است. با وجود این مسائل در این مقاله قصد داریم به روش های ترمیم چرم صندلی خودرو بپردازیم.

آموزش بازسازی و ترمیم صندلی چرمی ماشین

اگر متوجه ترک خوردگی یا پارگی چرم صندلی خودرو خود شده اید اصلا نگران نباشید چراکه نیازی به تعویض صندلی نیست و به راحتی می توانید آسیب های کوچک صندلی را خودتان ترمیم کنید. با استفاده از کیت ترمیم چرم، وصله زدن سوراخ ها و مواد پرکننده، صندلی ها را به روز اول برگردانید. در این بخش از دانستی های خودرو به راه کارهای ترمیم صندلی و جلوگیری از آسیب آن می پردازیم.

ترمیم صندلی چرمی خودرو

کیت ترمیم را متناسب با رنگ چرم انتخاب کنید

بهترین کار استفاده از کیت ترمیم کارخانه سازنده اتومبیل است. در غیر این صورت، چندین کیت را با روکش صندلی خود مقایسه و بهترین رنگ را پیدا کنید.

لبه های کهنه اطراف پارگی را ببرید

اگر لبه های چرم به سمت بیرون فر خورده یا نخ هایی از آن آویزان است، با استفاده از قیچی آنها را برش بزنید.

صندلی را تمیز کنید

برای تمیز کردن چرم از صابون و پارچه مرطوب استفاده کنید. مواد اضافی، گرد و غبار، کثیفی و آلودگی ها را پاک کنید و قبل از تعمیر و ترمیم اجازه دهید تا چرم کاملا خشک شود.

یک تکه پارچه کتان زیر پارگی صندلی بچسبانید

پارچه کتان را زیر پارگی قرار داده و مقداری چسب روی لبه های پارچه بزنید تا به پارچه کتان بچسبد. سپس اجازه دهید کاملا خشک شود.

از ماده پرکننده استفاده کنید

با استفاده از کاردک داخل کیت یا چاقو، ماده پرکننده را روی لبه های بریدگی بزنید.برای استفاده از هر لایه ماده پرکننده، اجازه دهید لایه قبلی خشک شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که ماده پرکننده تمام فضای پارگی را بپوشاند.

محل استفاده از پرکننده را سنباده بزنید

پس از خشک شدن کامل مواد پرکننده، از سنباده برای صاف کردن لایه های بالایی استفاده کنید تا جایی که مود پر کننده به سطح چرم برسد.پس از یک دست شدن مواد با سطح چرم، سنباده زدن را متوقف کنید.تمام تلاش خود را انجام دهید تا اطراف چرم را زیاد سنباده نزنید. همچنین برای کنترل راحت تر فضایی که سنباده می کشید، بهتر است از سنباده ی سنگی استفاده کنید.

روی قسمت پر شده رنگ بزنید

برای رنگ کردن ماده پر کننده از پارچه تمیز استفاده کنید. در صورت نیاز چند لایه رنگ بزنید واجازه دهید هر لایه کاملا خشک شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که رنگ با بقیه چرم مطابقت داشته باشد.

صندلی را با یک پارچه مرطوب پاک کنید

با استفاده از یک پارچه تمیز و کمی مرطوب، گرد و غبار یا بقایای به جا مانده از سنباده را پاک کنید. سپس اجازه دهید صندلی خشک شود.

محل مورد نظر را با درزگیر چرمی بپوشانید

با استفاده از دستمال مناسب، درزگیر چرمی را به محلی که ترمیم کرده اید بمالید، این کار از پخش شدن رنگ جلوگیری می کند. قبل از نشستن روی صندلی اجازه دهید درزگیر کاملاً خشک شود.

وصله ای را متناسب با صندلی انتخاب کنید

چرمی که برای وصله زدن روکش صندلی انتخاب می کنید باید دقیقاً با چرم صندلی مطابقت داشته باشد، برای اینکار می توانید از چرم زیر صندلی استفاده کنید، در غیر این صورت، وصله باید بافت و رنگ متناسب با روکش صندلی را داشته باشد.

وصله را متناسب با ناحیه آسیب دیده برش دهید

وصله باید کمی بزرگتر از سوراخ یا پارگی چرم باشد تا اطراف آسیب دیده و بریدگی را بپوشاند. همچنین برای برش تمیز وصله از قیچی تیز استفاده کنید.

کاغذ مومی را پشت سوراخ یا پارگی قرار دهید

به منظور جلوگیری از سفت شدن چسب در فضای داخلی صندلی ، یک قطعه کاغذ مومی که بزرگتر از وصله باشد را پشت سوراخ یا پارگی قرار دهید. کاغذ مومی را از یک طرف وارد و به سمت دیگر فشار دهید تا کاملا درون بریدگی قرار بگیرد.

وصله را با چسب مخصوص وصل کنید

لبه های وصله را به چسب آغشته کرده و با دقت وصله را روی سوراخ یا پارگی قرار دهید. مطمئن شوید که وصله، سوراخ یا پارگی را کاملاً پوشانده و به چرم خوب متصل شده است.

اجازه دهید چسب کاملا خشک شود

به راهنمای استفاده از چسب توجه کنید تا مدت زمان خشک شدن چسب را بدانید. همچنین قبل از خشک شدن چسب از نشستن یا قرار دادن اشیا روی صندلی خودداری کنید.

جلوگیری از ترک چرم روکش صندلی ماشین

عوامل بسیاری موجب ترک خوردن چرم می شوند. از قرار دادن وسایل تیز و برنده گرفته تا حتی تغییرات دمایی ناگهانی موجب می شود تا به ساختار چرم آسیب وارد شد. چند راهکاری که از ترک خوردن چرم جلوگیری خواهد کرد عبارتند از:

نصب اصولی و صحیح روکش صندلی

باید روکش را کاملا متناسب با صندلی فیت کنید. اگر در جایی روکش بخشی اضافی داشته باشید، همین که سرنشین روی صندلی می نشیند روکش تا خورده یا تغییر حالت می دهد که در دراز مدت همان خط تا خورده موجب ترک و از بین رفتن می رسد. این مسئله به خود صندلی هم برمی گردد که اگر ابر آن از بین رفته یا فنر زیرین آن در رفته باشد، موجب افتادگی صندلی می شود که در نهایت هم به صندلی و هم روکش آسیب وارد می کند.

تمیز کردن مداوم چرم

تمیز کردن مداوم چرم باعث افزایش طول عمر و حفظ ساختار آن خواهد شد. این موضوع به قدری اهمیت داد که باید به گرد و غباری که روی روکش چرمی جاخوش می کنند هم توجه کرده و آنها را پاک کنید.

جلوگیری از ریخته شدن مایعات شیمیایی روی چرم

تاثیری که مواد شیمیایی بر چرم می گذارند بسیار بد است. اگر حین سرویس خودرو با همان لباس های روغنی روی رم بنشینید، تاثیر آن روی چرم مانده و در اثر گرما و سرما موجب می شود که به بافت چرم آسیب وارد کند. هر زمان چنین چیزی رخ داد سریعا باید به کمک پاک کننده های مخصوص چرم را تمیز کنید.

از تغییرات ناگهانی دمایی جلوگیری کنید

اگر پارکینگ ندارید یا به هر دلیلی خودرو در فضای باز برای مدت طولانی قرار می گیرد حتما از چادر خودرو و پرده های پشت شیشه استفاده کنید تا از تابیدن نور مستقیم به روکش ها جلوگیری شود. این کار نه تنها به چرم آسیب وارد می کند؛ بلکه موجب ایجاد بوی بد درون خودرو نیز خواهد شد.

استفاده مدام از نرم کننده چرم

اگر چرم به مدت صولانی خشک باقی بماند باعث ترک خوردگی و در نهایت پاره شدن می شود. استفاده از نرم کننده چرم یا همان کاندیشنر باعث نرم شدن و حالت دادن به چرم می شود تا موجب آسیب به جرم نشود.از این نرم کننده ها سعی کنید هر دو ماه یک بار استفاده کنید. روش کار هم به این صورت است که ابتدا با دستمال مرطوب و کمی مایع تمیز کننده چرم را تمیز کنید تا اگر سطح آن روغنی است از بین برود. سپس نرم کننده را روی چرم زده و با حرکات دورانی کاری کنید که در کلیه بخش هایی که در دسترس نیست بزنید. حتی بخش دوخت چرم را نیز باید به خوبی نرم کنید که از اهمیت بالاتری برخوردار است.سپس آن را برای مدتی در هوای آزاد که گرمای مناسبی به آن تابانیده شود قرار دهید. می توانید از یک پلاستیک هم استفاده کنید. بعد از اینکه نرم کننده حسابی در بافت چرم نفوذ کرد نرم شده و چرم از ترک خوردن و پارگی محافظت خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان