راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه نظام پزشکی+ آموزش تصویری

  یکشنبه، 14 آبان 1402   زمان مطالعه 10 دقیقه

عضویت در سامانه نظام پزشکی با پرداخت حق عضویت سالانه برای همه پزشکان در حیطه های فعالیتی مختلف، الزامی می باشد. چراکه سامانه نظام پزشکی با تدوین، بازنگری و تنظیم آیین نامه ‌ها و دستورالعمل ‌ها و ضوابط پزشکی مربوط به صدور مجوز تبلیغات پزشکی، صدور و تمدید پروانه مطب اعضا و همچنین مشارکت فعال و کارشناسی در تعیین تعرفه ‌های خدمات پزشکی و ارائه خدمات رفاهی به پزشکان که شامل مسکن، اشتغال، بیمه، آرم طرح ترافیک، تسهیلات مالی و وام می شود؛ به اعضا خدمات رسانی می کند.

کلیه اتباع ایرانی پزشک، دندانپزشک، دکتر داروساز و متخصصین و دکتــرای علوم آزمایشــگاهی حرفه ای یا متخصص تشــخیص طبی و افراد با مدرک لیسانس پروانه دارگروه پزشــکی به غیر از گروه پرستاران می توانند در سازمان نظام پزشکی ثبت نام کنند. در ادامه مقاله شرایط و نحوه ثبت نام و عضویت در این سامانه به طورکامل بررسی شده است.

عضویت نظام پزشکی

نظام پزشکی یک سازمان مستقل از شاغلان حرفه پزشکی با اهدافی از قبیل: تحقق ارزش ‌های اسلام در امور پزشکی، پیشبرد و اصلاح امور پزشکی، ارتقا سطح دانش پزشکی، حمایت از حقوق بیماران، حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرفه پزشکی، تنظیم روابط شاغلان حرفه پزشکی با نهادهای دیگر و تنظیم روابط شاغلان حرفه پزشکی با دستگاه‌ های دیگر می باشد.

تا این لحظه که ما در حال آماده سازی این مقاله هستیم؛ سازمان نظام پزشکی 336,880 نفر عضو در سراسر کشور دارد. طبق تصویر زیر، آمار تفکیکی تعداد اعضا نظام پزشکی به صورت آنلاین و به روز در سامانه آمار نظام پزشکی http://stats.irimc.org قابل مشاهده است.

عضویت نظام پزشکی

از آنجا که سازمان نظام پزشکی در همه شهرستان‌ ها بیش از سیصد هزار نفر عضو دارد که دارای سازمان نظام پزشکی مستقلی می باشند؛ هم اکنون در 220 شهر کشور نظام پزشکی دایر است.

شــرایط عضــویت در سازمان نظام پزشک

کلیه اتباع ایرانی پزشک، دندانپزشک، دکتر داروساز و متخصصین و دکتــرای علوم آزمایشگاهی حرفه ای یا متخصص تشــخیص طبی و افراد با مدرک لیسانس پروانه دار گروه پزشــکی به استثنا گروه پرستاران می توانند عضو این سازمان باشند. همانطور که اشاره کردیم سازمان نظام پزشکی با حدود سیصد هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، دکتری علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه ‌دار مانند علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی ماما، شنوایی ‌شناس، فیزیوتراپ، بینایی سنج، آسیب ‌شناس گفتار و زبان، کار درمانگر، ارتوزیست و پروتزیست (ارتوپد فنی) و دیگر مشاغل مربوط به حوزه پزشکی، سابقه‌ ای بیش از پنجاه سال دارد. این افراد پس از عضویت در سازمان شماره عضویت در نظام پزشکی دریافت می‌کنند که شماره عضویت آن ها به ترتیب عضویت در سازمان در نظر گرفته می شوند.

مزیت های عضویت در سامانه نظام پزشکی

  • ارائه کارت های اعتباری امن برای پزشکان: طبق گفته معاون امور رفاهی و اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور، ارائه کارت های اعتباری امن برای پزشکان خطر سرقت و دزدی را در ایام سفر به حداقل می ‌رساند؛ همچنین کارت های اعتباری با سقف اعتباری یک میلیون تومان از بانک پارسیان برای خریدهای داخل کشور نیز در اختیار پزشکان همکار قرار میگیرد.

  • ارائه بیمه ‌های تکمیلی و واگذاری آرم طرح ترافیک: این مزیت با هدف کاهش اتلاف وقت پزشکان، واگذاری اسپری دفاع شخصی و ارایه خدمات بیمه‌ های تکمیلی، حوادث، عمر، اتومبیل و شخص ثالث از دیگر مزایا رفاهی سازمان نظام پزشکی کشور می باشد. در واقع بیمه مسئولیت حرفه ‌ای پزشکان با 25 درصد تخفیف، بیمه مازاد و دیه کامل فوت با 60 درصد تخفیف، بیمه بدنه اتومبیل تا سقف 80 درصد تخفیف و بیمه آتش ‌سوزی منازل و محل کار تا 10 درصد تخفیف برای پزشکان در نظر گرفته می شود.

  • قرار گرفتن پزشکان زیر پوشش بیمه سایر مشاغل: بیمه خدمات درمانی شامل بازنشستگی نمی شود. در واقع از مزیت های این بیمه فرانشیز پایین است و پزشکان و خانواده آن ها برای دریافت دفترچه نیازی به گذراندن دوره انتظار 3 تا 6 ماهه ندارند.

  • برخورداری پزشکان از تسهیلات ورزشی و تفریحی

  • معاف شدن تابلوی پزشکان از پرداخت عوارض

  • در نظر گرفتن سهمیه تلفن سیار خارج از نوبت و اتومبیل

  • عدم احتساب قبض آب و برق مطب پزشکان به قیمت تجاری

مدارک عضویت در سازمان نظام پزشکی

مدارک مورد نیاز جهت عضویت در سازمان نظام پزشکی برای افراد مختلف با رشته های تحصیلی مختلف مانند فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و دندانپزشکی، فارغ التحصیلان رشته های داروسازی و مامائی، فارغ التحصیلان رشته هایی از جمله (فیزیوتراپی- تغذیه- شنوایی سنجی- بینایی سنجی- کار درمانی- گفتار درمانی- اعضای مصنوعی(ارتز و پروتز))، فارغ التحصیلان رشته های علوم آزمایشگاهی (تک رشته ای) و همچنین اتباع خارجی دارای تفاوت هایی است که در ادامه مقاله مدارک مورد نیاز متفاوت برای هر گروه جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند.

مدارک عضویت در سازمان نظام پزشکی برای همه گروه ها

  • اصل شناسنامه

  • اصل کارت ملی

  • یک قطعه عکس 4*3 پرسنلی جدید با زمینه سفید

  • تکمیل فرم ثبت نام اولیه در محل سازمان نظام پزشکی

  • پرداخت هزینه های مصوب با کارت های بانکی عضو شتاب

توجه داشته باشید که حضور متقاضی در هنگام تحویل و تکمیل مدارک و امضا فرم عضویت ضروری است. چرا که فرم عضویت فقط به دانش آموخته تحویل داده می شود. برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و دندانپزشکی و اتباع خارجی که برای اشتغال به کشور ایران آمده اند، به غیر از ارائه مدارک بالا ارائه مدارک زیر نیز الزامی است.

مدارک عضویت در سازمان نظام پزشکی برای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و دندانپزشکی

  • رسید پرداخت مبلغ 300.000 ریال به شماره حساب بانک ملت شعبه دانشگاه تهران به نام سازمان نظام پزشکی بابت صدورکارت عضویت

  • اصل و تصویر یکی از این مدارک:1- دانشنامه تحصیلی 2- برگه اعزام به طرح عکسدار(با تاریخ معتبر) 3- پروانه دائم و پروانه موقت 4-ابلاغیه عکسدار دستیاری (در خصوص فارع التحصیلانی که معرفی نامه اعزام به طرح آن ها از دانشگاه های علوم پزشکی شهرستان ها صادر شده است، اخذ مدارک فوق از طریق سازمان نظام پزشکی همان شهرستان انجام می پذیرد.)

  • اتباع خارجی نیز در صورتی که ویزا معتبر از سفارت ایران دریافت کرده باشند و دفترچه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی داشته باشند یا در حال تحصیل در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مقاطع تخصص یا فلوشیپ رشته های پزشکی یا دنداپزشکی باشند؛ می توانند در نظام پزشکی عضو شده و شماره نظام دریافت کنند.

مدارک عضویت در سازمان نظام پزشکی برای اتباع خارجی که برای اشتغال به کشور ایران آمده اند

  • اصل پاسپورت و ویزای معتبر

  • اصل دفترچه کار یا کارت اشتغال به کار در کشور ایران با تاریخ معتبر

  • اصل مدرک تحصیلی (اگر از دانشگاه های خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند اصل ارزشنامه تحصیلی)

  • اجازه اقامت

برای ارزشیابی مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های خارج از کشور مانند ارزشیابی مدارک تحصیلی گروه پزشکی بالینی، باید ابتدا به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه کنید یا جهت دریافت اطلاعات مورد نیاز به سایت آن مرکز به آدرس اینترنتی edd.behdasht.gov.ir مراجعه کنید.

نحوه ثبت نام و عضویت در سازمان نظام پزشکی

طبق تصویر زیر در سلسله مراتب نحوه ثبت نام و عضویت در نظام پزشکی، اولین مرحله دریافت و بررسی تاییدیه تحصیلی و گواهی عضویت نظام پزشکی است که به صورت حضوری انجام می شود. در واقع به منظور بروزرسانی در سامانه اعضا و همچنین احراز هویت و ارتقا مدرک تحصیلی تکمیل و ارسال فرم تاییدیه تحصیلی به معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه حضور متقاضی برای عضویت در نظام پزشکی الزامی می باشد. همچنین برای صدور گواهی عضویت و صلاحیت حرفه ای حتما باید عنوان نامه (جهت ارائه) مشخص باشد و درخواست با مهر و امضا عضو الزامی است.

نحوه ثبت نام و عضویت در سازمان نظام پزشکی

برای دریافت شماره نظام پزشکی پس از مراجعه به پورتال دانش آموختگان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اطمینان از ثبت اطلاعات تحصیلی و صدور تاییدیه تحصیلی، در مرحله بعد باید به نزدیک ترین شعبه سازمان نظام پزشکی شهر خود با در دست داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی معتبر، یک قطعه عکس رنگی جدید و کارت بانکی عضو شتاب مراجعه کنید. در مرحله آخر با ارسال آنلاین مشخصات ثبت نامی، روند ثبت نام و عضویت خود در سازمان نظام پزشکی را تکمیل کرده و منتظر دریافت شماره نظام پزشکی و کارت عضویت خود در حداقل زمان ممکن باشید.

شرایط ثبت نام و عضویت در سازمان نظام پزشکی برای فارغ التحصیلان داخل کشور ولی ساکن در خارج از کشور

  • فارغ التحصیلان دانشگاه های داخل کشور که هم اکنون در خارج از کشور سکونت دارند، می توانند از طریق وکیل خود با ارسال فرم ثبت نام اولیه از طریق ایمیل به متقاضی و تکمیل آن توسط ایشان با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور پس از احراز هویت و تایید عکس و امضای عضو اصل فرم و اصل یا تصویر برابر اصل شده تمام صفحات شناسنامه و دو طرف کارت ملی معتبر توسط سفارت، از طریق پست؛ فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند.

  • در واقع در کشورهایی که ایران در آن ها سفارت یا دفتر حافظ منافع ندارد با مراجعه به دفاتر Notary Public می توانند نسبت به احراز هویت و تایید عکس و امضا و کپی برابر اصل کردن مدارک مورد نیاز خود اقدام کنند.

نحوه پیگیری عضویت در سازمان نظام پزشکی

اعضا جامعه پزشکی، برای ورود به هر یک از سامانه‌ های نظام پزشکی، باید شماره نظام پزشکی خود را وارد کنند و پس‌ از آن یک کد اعتبارسنجی برای شماره تلفن همراه شما ارسال می‌ شود که به‌ عنوان رمز عبور یک ‌بار مصرف قابل استفاده است. در واقع اگر پیش از این ایمیل معتبری به سازمان اعلام کرده اید؛ برای نحوه پیگیری عضویت در سازمان نظام پزشکی یا ورود به سامانه های مختلف نظام پزشکی می توانید از گزینه دریافت رمز پویا در ایمیل استفاده کنید. در این صورت کد اعتبارسنجی برای شما ایمیل خواهد شد.

اعضایی که در خارج از کشور سکونت دارند در صورتی که قبلا شماره تلفن همراه خود را در سامانه اعضا ثبت کرده باشند و در ایران یکبار رمز پویا دریافت کرده باشند می توانند در خارج از کشور با مراجعه به سایت سازمان، در قسمت ورود اعضا با نصب برنامه احراز هویت (OTP) بدون دریافت رمز پویا به میز کاری خود وارد و درخواست خود را از قبیل صدور کارت عضویت (امضای الکترونیک)، پروانه طبابت یا دفترکار و گوداستندینگ ثبت کنید.

همچنین پرداخت حق عضویت و تغییر و ثبت نشانی محل سکونت و محل مطب و کار نیز از این طریق امکان پذیر می باشد. در واقع این افراد برای تغییر یا ثبت شماره تلفن همراه خود می توانند با ارسال فرم بروزرسانی اطلاعات از طریق ایمیل به عضو سازمان و تکمیل آن و مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور پس از احراز هویت و تایید عکس و امضای عضو اصل فرم را توسط پست به وکیل یا سازمان ارسال نمایند.

پرداخت حق عضویت نظام پزشکی

در راستای قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال 83، سازمان نظام پزشکی کل کشور طراحی و ایجاد شد. در واقع تمامی پزشکان برای پرداختن به حرفه پزشــکی پس از اخذ پروانه اشــتغال، ملزم به عضویت در سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران با پرداخت حق عضویتی سالانه می باشند. سازمان نظام پزشکی سازمانی است که به صورت مستقل برای انجام وظایفی حیاتی و مهم که در زیر به آن ها اشاره شده؛ در صنعت پزشکی ایجاد شده است.

  1. وظایف اصلی نظام پزشکی ایران

  2. تهیه و تدوین قوانین و طرح های مرتبط با امور پزشکی

  3. تنظیم دستور العمل های تبلیغاتی و آگهی های دارویی و امور پزشکی

  4. صادر کردن کارت عضویت برای اعضای سازمان

  5. صدور پروانه اشتغال مطب های پزشکی و سایر حرفه های وابسته و تمدید آن

  6. همکاری با مراجع مربوطه در ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در هنگام بروز حادثه

  7. اظهار نظر در مورد جرائم پزشکی به عنوان مرجع ذیصلاح به دادسرا ها از جمله دادسرا رسیدگی به جرائم پزشکی

به استناد تبصره 1 ماده 4 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی در پرداخت حق عضویت سالیانه، اعضا سازمان نظام پزشکی همه ســاله باید مبلغ مشخصی را به عنوان حق عضویت به ســازمان پرداخت کنند. میزان و نحــوه وصول حق عضویت اعضا سازمان مطابق دســتورالعملی خواهد بود که توســط شورای عالی نظام پزشکی تهیه می شود.

لیست تعرفه خدمات سازمانی که به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در سال 1400منتشر شده است شامل 4 تعرفه از قبیل تعرفه صدور پروانه، تعرفه خدمات، تعرفه تبلیغات و تعرفه خدمات انتظامی می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور (1 نظر) کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان
دیگران می‌خوانند   
(فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / حاج قاسم شما برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 در هنگام تحویل اتاق هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ سِت کردن 2 ستاره تیم ملی در یک قاب/ طارمی و رضاییان با برند لویی ویتون + عکس فیلمی عاشقانه از ماه عسل نرگس محمدی و همسرش علی اوجی در خارج از ایران/ ایشالا به پای هم پیر بشین! فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حضرت امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب در سال 1379 فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور بیوگرافی و اقدامات مجرمانه شوهر مهناز افشار/ یاسین رامین به بیماران دیالیزی هم رحم نکرد+فیلم کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (فیلم) دعوت از رهبر انقلاب برای صرف لوبیا پلو روی آنتن زنده تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها!
تیتر امروز   
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فوری/ اخبار لحظه به لحظه با سانحه سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم