ساعدنیوز
ساعدنیوز

رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟

  شنبه، 05 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟
در این مقاله قصد داریم در ابتدا در مورد ویژگی های گروه بویایی اورینتال و سپس در مورد انواع رایحه های شرقی بررسی کنیم . در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه رایحه اورینتال

یکی از رایحه هایی که در بین علاقه مندان به عطر و ادکلن بسیار طرفدار دارد، رایحه شرقی است. اگر می خواهید با گروه بویایی شرقی آشنا شوید، با این مقاله همراه باشید. از هزاران سال پیش، بشر برای خوشبو کردن خود و محیط اطرافش، شروع به استفاده از انواع گیاهان و ادویه ها کرد. نام ادویه جات تمام مردم جهان را به یاد تمدن شرقی می اندازد. در میان گروه های بویایی انواع عطر که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، گروه بویایی شرقی یکی از قدیمی ترین ها به شمار می رود. البته این گروه بندی ها قدمت زیادی ندارند. نام گذاری گروه شرقی به این دلیل بود که رایحه های آن بیشتر از گیاهان ادویه ای به دست می آیند. عطرهای این گروه بسیار گرم، سنگین، ماندگار و احساسی هستند. این گروه به پنج زیرگروه فوژه، وانیلی، گلی، ادویه ای و چوبی تقسیم می شود که هر کدام با توجه به اسانس مخصوص شان، ویژگی های خاص خود را دارند. اگر قصد دارید با رایحه شرقی و تمام زیرگروه های آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. بی شک اگر کسی از شما بپرسد که رایحه شرقی چیست، به یاد تمدن های شرقی و گیاهان دارویی و معطر آنها می افتید. رایحه شرقی به دسته رایحه ای می گویند که عمدتا از ادویه ها به دست می آیند. بوی ادویه ها از گذشته به حدی محبوب بود که حتی در زمان تغییر شکل عطرها به حالت مایع، باز هم به عنوان اولین و اصلی ترین ماده اولیه در آنها به کار رفت. جالب است بدانید گرمای جذاب و وسوسه برانگیز عطرهای شرقی باعث شده تا آمریکایی ها و اروپایی ها به شدت به آن ها علاقه مند باشند. مهم ترین ویژگی تمام عطرهای موجود در این گروه، شیرینی، سنگینی و ماندگاری آن ها در کنار رایحه ای از خاک است. مشک، وانیل، چوب صندل، عنبر، گل هایی چون میخک و یاس، مهم ترین مواد اولیه اسانس عطرهای شرقی به شمار می روند. در میان تمام نت های گروه شرقی، زیرگروه شرقی وانیلی به عنوان پرطرفدارترین رایحه عطر شرقی در سراسر جهان به فروش می رسد.

گروه بویایی Oriental (اورینتال) یا شرقی چیست؟

اگر قصد دارید بدانید رایحه Oriental چیست باید بگوییم که این کلمه به گروه بویایی شرقی اشاره دارد. این گروه بویایی را می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین رایحه ها به شمار آورد. به این دلیل که ادویه ها و گیاهان معطر جز اولین موادی بودند که بشر برای معطر کردن خود و محیط استفاده کرد. از آنجایی که مواد اولیه آن ها از گیاهان ادویه ای به دست می آید، نام شرقی به این گروه داده شد. بیشتر نت های این گروه از موادی مانند دارچین، وانیل، عنبر، چوب صندل، بوته میخک و کهربا به دست می آید. گروه رایحه شرقی پنج زیرگروه دارد که عبارت اند از: شرقی وانیلی، شرقی گلی، شرقی فوژه، شرقی چوبی و شرقی ادویه ای. عطرهای شرقی در هر کدام از زیرگروه های این گروه بویایی، حس گرمای بسیار عمیق و سنگینی به فرد می دهند. بیشتر رایحه های غالب در این گروه شیرین یا تلخ هستند. ما در ادامه این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با برخی از رایحه ها و عطرهای پرطرفدار اورینتال آشنا کنیم.

مهم ترین ویژگی رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟

عطریات اورینتال ماهیتی برون گرا، پر تجمل و نمایشی دارند. روایح این دسته از عطریات معمولا بر دیگر محصولات مشابه غالب بوده و برای مدت ها در محیط باقی می مانند. عطرهای شرقی از جمله روایحی هستند که به واسطه نوع ترکیبات شان نسبت به دیگر عطرها دوام بالایی دارند و از اغواگری و فریبندگی بی نظیری برخوردارند. اگر بخواهید رایحه اورینتال را با رنگ تفسیر کنید احتمالا باید قرمز آتشین یا رنگ طلایی تجملاتی را برایش در نظر بگیرید. عطرهای اورینتال ترکیبی از گرما، عشق، شور و شوق و برانگیختگی احساسات هستند. این عطریات در کسری از ثانیه فضایی آرام و عرفانی ایجاد کرده و مخاطب را با خود به سرزمین های آتشین با قصه ها و افسانه های پر رمز و راز می برند. نت های شرقی معمولا در انتهای هرم رایحه قرار می گیرند و در ترکیب با دیگر عناصر ماندگار، اثری بسیار فاخر را بر پوست مصرف کننده به یادگار می گذارند. از دهه ۱۹۸۰ میلادی، استفاده از انواع چوب های معطر و گران بها مانند چوب صندل یا سرو در ساخت روایح اورینتال رایج شد. با انجام این کار، نظر آن دسته از مخاطبانی که پیش تر تمایلی به استفاده از عطرهای شرقی نداشتند هم به این روایح جلب شد. نت های شرقی در ترکیب با روایح میوه ای، لطافت و طراوت بیش تری پیدا می کنند. از سوی دیگر، برخی از عطریات شرقی هم وجود دارند که با رایحه انواع گل ها ترکیب می شوند تا ساختاری اغواگر و شیک پیدا کنند. به طور کلی عطرهای شرقی را می توان با نت های گلی، پودری، مرکباتی، سبز، چوبی، ادویه ای و چرمی ترکیب کرد.

انواع رایحه های شرقی

گروه بویایی رایحه شرقی پنج زیرگروه دارد. زیرگروه های رایحه های شرقی عبارت اند از:

  • شرقی وانیلی: همان طور که از نام این گروه رایحه پیداست، رایحه شرقی وانیلی از گیاه وانیل به دست می آید. عطرهای این گروه محبوب ترین دسته از عطرهای شرقی به شمار می روند. رایحه شرقی وانیلی، در بیشتر موارد شیرین و گرم است اما گاهی تلخی نیز از آن ها حس می شود.
  • شرقی فوژه: عطرهای زیرمجموعه فوژه همگی در یک خصیصه مشترک هستند و اون نقش بارز کومارین در بطن ترکیبه که حالتی مخملی، کمی علفی و سبز و گرم رو به ترکیب اهدا میکند. اکورد فوژه فضایی غربی و اروپایی دارد و به این منوال عطرهای این دسته کمتر از باقی اعضای مجموعه شرقی گرایش به شرق دارند. نکته ای که نیاز به ذکر هست مردانه بودن نت کومارین است که به اکثر عطرهای گروه فوژه ماهیتی مردونه، یا یونیسکس با گرایشی مردانه میدهد.
  • شرقی چوبی: نت عطرهای شرقی چوبی، از چوب گیاهانی مانند گائیاک، عود، صندل، سدروس، کاج، نراد و سرو به دست می آید. مشخصه بارز عطرهای شرقی چوبی، تلخی و سنگینی آن ها است. البته گاهی در کنار تلخی، حس شیرینی کمی نیز به مشام می رسد. بیشتر عطرهای این زیرگروه، مردانه هستند.
  • شرقی گلی: بر خلاف گروه شرقی فوژه، گروه شرقی گُلی به دلیل ترکیب فلورال (گلی) گرایش شدیدی به زنانگی دارد، به طوری که اکثریت چشمگیری از عطرهای این گروه رو عطرهای زنانه تشکیل میدهد اکثریت این گروه رو گلهایی با ترکیبات ایندولیک (مانند گاردنیا، گل مریم، یاس، و از این دسته گلهای سفید) تشکیل میدهد، و یا در کنار نتهای شرقی ترکیب گلهای پودری چون زبنق یا هلیوترپ قرار میگیرد.
  • شرقی اسپایسی یا ادویه ای: ادویه های معطری مانند دارچین، زیره، میخک، هل، زنجبیل، جوزهندی، زردچوبه، زعفران و غیره، شرقی ترین رایحه را در گروه شرقی اسپایسی یا ادویه ای به وجود آورده اند. این گروه رایحه، حس گرما و شیرینی یک خوراکی ادویه ای را به فرد خواهد داد. بهتر است بدانید که عطرهای این گروه سنگین و نیمه کلاسیک به شمار می روند.

رایحه شرقی وانیلی چیست؟

برسیم به شاه عطرهای شرقی، گروه شرقی وانیلی. این دسته عموما دارای عطرهای شیرین و خوشمزه است که از ترکیب نتهای شرقی مثل چوبها، رزینها، مشک، گلها، و اکورد کهربا با نتهایی که بستر وانیلی دارند(مانند وانیل، کارامل، نتهای شیرین مانند اکورد کیک، کرم بروله، اکوردهای بیسکوئیت، خامه و شیر، مارشمالو، تافی، شکر، شکلات، عسل، بادام، کره، شکلات پرالین) تشکیل میشود. به این منوال اکثریت عطراهای این دسته دارای حسی خوراکی مانند و شیرین هستن و به همین دلیل این دسته خیلی پرطرفدار هست.

شیشه عطر

کدام سلبریتی ها به استفاده از عطریات اورینتال علاقه دارند؟

  • «سلما هایک» عاشق عطر «اوپیوم» از برند «ایوسنت لورن» است.
  • «هایدی کلوم» هم از طرفداران پر و پا قرص عطر «اوپیوم» است.
  • «امیلی بلانت» از شناخته شده ترین سلبریتی هایی است که از عطر «اوپیوم» استفاده می کند.
  • «سلما هایک»، «هایدی کلوم» و «امیلی بلانت» از شناخته شده ترین سلبریتی هایی هستند که از عطر اورینتال و محبوب Opium Yves Saint Laurent استفاده می کنند و به شدت به آن علاقه دارند.
  • «دایانا راس» و «ویتنی هیوستون» هم همواره از طرفداران پر و پا قرص Calvin Klein Obsession بوده اند.

گروه بندی خانواده های عطریات بر چه اساسی انجام می گیرد؟

برای آن که کاملا متوجه شوید رایحه اورینتال (شرقی) در عطر چیست؟ خوب است بدانید عطرسازی تا اندازه زیادی به ساخت یک قطعه موسیقی شباهت دارد. در این فرآیند، تعداد بسیار زیادی از نت ها با ترتیب مناسب و در فواصل تعیین شده خودنمایی می کنند تا نهایتا سمفونی بی نظیری از روایح گوناگون را به مشام تان برسانند. آرایش جالب نت های عطریات به هر یک از این محصولات خارق العاده شخصیتی منحصر به فرد بخشیده و گروه بندی آن ها را امکان پذیر کرده است. این دسته بندی دقیق با توجه به نت های تشکیل دهنده، تقدم و تاخر حضور آن ها در فضا و توسط «انجمن عطر فرانسه» (Comité Français du Parfum – CFP) انجام گرفته است.

ترکیبات اصلی عطریات اورینتال

  • وانیل
  • عنبر سائل (نوعی گیاه)
  • مشک
  • کاکائو
  • دانه تونکا (از خانواده بادام)
  • بنزوئین (نوعی صمغ)
  • رزین
  • کندر
  • صمغ گیاه مُر
  • عود
  • پاچولی (نعنای هندی)
  • دارچین
  • بعضی از گل ها
  • برخی از انواع چوب
  • بعضی از میوه جات
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (109 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (78 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت جالب کافه دار اهوازی برای نیانداختن آدامس توسط مشتریانش روی زمین+عکس/ مغز نیست که منبع افکار نابه فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک تولد سومین فرزندِ پسرِ مقام معظم رهبری توسط برادر همسرشان+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 بلایی که تصادف مرگبار بر سرِ ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی آورد+عکس/ همسر جوان و پسرش توی این تصادف آسمانی شدن رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر چند روش مؤثر و طبیعی برای پوشاندن موهای سفید نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ این ماشین نیست هواپیماست + فیلم تصویری دیده نشده از آیت الله هاشمی رفسنجانی و همسرشان در اوایل ازدواج/ چقدر جوان بودند احمد ابوالقاسمی، داور برنامه محفل: شجریان رو دوست دارم اما چون علیرضا قربانی پسر داییمه اونم دوست دارم+ویدیو رونمایی از پیرترین مرد جهان با 256 سال سن/ تا زمان مرگ با 23 زن ازدواج کرد!+عکس غوغای خوانندگی بی نظیر حمید هیراد با آهنگ قدیمی در خانه اش/ کدوم کوه و کمر نقش تو داره یار+ویدیو افشاگری هادی چوپان از حقیقت تلخ زندگیش/ واقعا روحیه میخواد اینارو تعریف کردن و نشون دادن+ فیلم مهران مدیری مربی تیم فوتبال شد/ خداحافظی آقای بازیگر از بازیگری +فیلم خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای کوتاه کردن موی پسرش حماسه ساز شد/ کل آرایشگاه های شهر زیر سوال رفت+عکس
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403 معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...