روش های درمان اختلالات گفتار و زبان

  چهارشنبه، 09 مرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش های درمان اختلالات گفتار و زبان
اختلالات گفتاری انواعی از اختلالات ارتباطی هستند که افراد دارای این اختلال در تلفظ صحیح و منظم کلمات و ایجاد گفتاری روان و قابل فهم با مشکل مواجه است. اختلالات گفتار و زبان شامل تاخیر در گفتار و زبان، اختلالات روانی گفتار، اختلالات صوت، اختلالات زبانی، اختلالات تشدیدی و اختلالات بلع است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، اختلالات گفتار و زبان بر نحوه صحبت کردن و ادراک افراد نیز تاثیر می گذارد و ممکن است از سطح جانشینی ساده صداها شروع شود و تا سطح عدم توانایی در کاربرد گفتار و زبان ادامه یابد. اختلالات گفتاری به مشکلاتی گفته می شود که در حین صحبت کردن به وجود می آید و از ساده ترین سطح از اختلالات گفتاری یعنی بیان نادرست حروف آغاز شده و ممکن است تا شدیدترین سطح آن یعنی ناتوانی در صحبت کردن دیده شود. در واقع یکی از بحث انگیزترین گروه اختلالات، اختلالات زبانی است که مشترکات زیادی با اختلالات گویایی دارد.

آنچه می خوانید گفت وگو با فاطمه درخشنده دکترای گفتار درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اختلالات گفتار و زبان است.

اختلالات گفتار و زبان چیست؟

اختلالات گفتاری انواعی از اختلالات ارتباطی هستند که افراد دارای این اختلال در تلفظ صحیح و منظم کلمات و ایجاد گفتاری روان و قابل فهم با مشکل مواجه است. اختلالات گفتار و زبان شامل تاخیر در گفتار و زبان، اختلالات روانی گفتار، اختلالات صوت، اختلالات زبانی، اختلالات تشدیدی و اختلالات بلع است. افراد دارای اختلال گفتار و زبان معمولا دارای مشکلاتی مانند ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و فلج مغزی هستند و دیرتر از حد طبیعی شروع به صحبت می کنند و گفتار و زبان آنها در حد سن خودشان نیست.

گفتار درمانی به چه موارد می پردازد؟

گفتار درمانی، ارزیابی تشخیص و درمان مشکلات گفتاری است که به گفتار و زبان می پردازد. اختلالات گفتاری در چند گروه قرار می گیرند که اختلالات رشدی گفتار و زبان اختلالاتی است که با تولد کودک آغاز می شود. نوع دیگر اختلالات، اختلالات اکتسابی گفتار و زبان است که در ابتدای امر مشکلی وجود ندارد و بعد از کامل شدن گفتار، وجود یک مشکل و مساله باعث ایجاد مشکل گفتاری می شود. اختلال در صوت نیز برای کسانی اتفاق می افتد که مشکلاتی در تارهای صوتی و حنجره داشته و در واقع اختلال صدا پیدا می کنند.

اختلالات صوتی و دهانی چه مواردی را در بر می گیرد؟

این اختلال در تشدید صدا و حنجره به وجود می آید و بر این اساس در حفره های شدیدی که وارد دهان و بینی می شود مشکل ایجاد می شود. این گروه از اشخاص معمولا تو دماغی صحبت می کنند و با شکاف لب و کام متولد می شوند و بررسی این امر نیز در حوزه فعالیت گفتار درمانگران قرار می گیرد.

اختلال در بلع نیز وجود دارد که این اختلال از مواردی است که اطلاعات کمتری در حیطه گفتار درمانی در این زمینه وجود دارد، البته موضوع بلع هم هم دارای سه مرحله بوده و فاز اول آن فاز دهانی بوده که در حیطه آسیب شناسان گفتار و درمان است.

اختلال لکنت زبان به گفتار درمانی وابسته است؟

افرادی که با مشکل لکنت زبان و پریده گویی روبه رو هستند در گروه اختلالات روانی گفتار قرار می گیرند و زمانی که در روند طبیعی گفتار به واسطه تکرار صداها، هجاها، کشیده گویی طولانی، وقفه های غیر طبیعی و ناگهانی اتفاق افتد، لکنت زبان ایجاد می شود.

مردم اختلالات روانی گفتار را به عنوان لکنت می شناسند و این بخش اختلال در خواندن و نوشتن نشان داده می شود و کودکانی که با هوشِ طبیعی به مدرسه می روند مشکلات خاصی در خواندن، نوشتن، ریاضیات و املا نویسی دارند و این امر به مسایل زبانی وابسته است و بهبود آن در زمینه فعالیت های گفتار درمانگران قرار می گیرد.

اختلالات رشدی گفتار و زبان چه زمانی اتفاق می افتد و راهکار درمانی چیست؟

در اختلالات رشدی اولین هشدارها زمانی است که آواهای کودک آغاز می شود و صدا سازی ها گسترش پیدا می کند، در چندماهگی این صدا سازی ها بیشتر می شود و معمولا در یک سالگی اولین کلمات کودک آغاز شده و به تدریج این کلمات افزایش پیدا می کند. در یک و نیم سالگی واژه های دو کلمه ای کودک آغاز شده و انتظار می رود که این روند به صورت طبیعی ادامه یافته و پیش برود.

عواملی مانند عقب ماندگی ذهنی، کم شنوایی و بیماری ها و برخی سندروم ها مانع این رشد طبیعی شده و در فرایند رشد مشکلاتی را ایجاده کرده و مانع پیشروی این روند در آینده می شوند. چنانچه خانواده ای متوجه شود که کودک هفت ماهه آوایی ندارد و یا فرزند یک ساله آنها هنوز کلامی صحبت نمی کند، می توان به کم شنوایی، عقب ماندکی ذهنی کودک مشکوک شد. همیشه این اختلال گفتار وابسته به یک ریشه است که یافتن این نکته حایز اهمیت است و در این شرایط به خانواده ها پیشنهاد می شود که با دیدن اولین هشدارهای تاخیر در رشد زبان و گفتار بلافاصله به گفتار درمانی مراجعه کنند.

آیا بروز اختلالات گفتار و زبان زمینه ارثی دارند؟

بسیاری از اختلالات گفتار و زبان زمینه های ارثی دارند اما نمی توان به طور قطعی گفت که وقتی فردی لکنت زبان دارد فرزند او نیز در آینده دچار این مشکل می شود، در واقعوراثت در بروز اختلالات گفتاری و زبانی موثر است ولی عامل تعیین کننده نیست اما در صورت وجود اختلالات گفتاری و زبانی در خانواده ها، بهتر است سایر اعضای خانواده نیز به کارشناسان گفتار درمانی مراجعه کنند تا با بهبود وضعیت خود از بروز نگرانی های خانواده جلوگیری کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (379 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (381 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (120 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (24 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس