ساعدنیوز
ساعدنیوز

روش های درمان سفیدک پنبه ای و پودری گیاهان آپارتمانی

  دوشنبه، 22 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های درمان سفیدک پنبه ای و پودری گیاهان آپارتمانی
سفیدک های پنبه ای یا پودری روی گیاهان به دلیل میکروب های قارچی ایجاد می شوند که می توانید با راهکارهایی که در این مطلب معرفی میشوند آن ها را از بین ببرید.

قبل از هر چیزی باید اول ببینید که گیاه شما واقعا سفیدک پودری گرفته یا شپشک آرد آلود.اغلب شپشک آردآلود را با سفیدک پودری اشتباه می گیرند.سفیدک پودری یک نوع قارچ است که روی سطح برگها و ساقه های گیاهان را پوشش میدهد و مثل این میمونه که روی گیاه پودر سفید رنگی پاشیدین اما شپشک آردآلود شبیه پنبه ای است که روی آن آرد پاشیده باشید که روی ساقه و معمولا زیر برگ گیاهان و همراه موجوداتی که به آن شپشک میگویند یافت میشود. در مان این دو کاملا متفاوت می باشد.همانطور که گفتیم سفیدک پودری یک بیماری قارچی است که خیلی زود گسترش میابد و اگر کنترل نشود آسیب جدی ای به گیاهتان وارد می کند.راه حل های مختلفی برای کنترل و از بین بردن سفیدک های پودری وجود دارد که در ادامه معرفی می شوند.

سفیدک پنبه ای از کجا می آید؟

سفیدک پنبه ای یک حشره موذی است که ممکن است یک روز اثری از آن نباشد و روز بعد کل گیاه را بپوشاند. اما سفیدک پنبه ای از کجا می آید؟سفیدک پنبه ای هم مانند بسیاری از حشرات دیگر می تواند از هرکجا بیاید. اصلی ترین دلایل عبارتند از:

  • آوردن یک گیاه جدید به خانه
  • استفاده از خاک آلوده
  • قرار دادن گیاه در فضای بیرون در تابستان
  • گل، میوه یا سبزیجات تازه آورده شده با باغچه
  • شپشک آردی می تواند از محصول یا گل تازه آورده شده از فروشگاه نیز به خانه بیاید.
  • گاهی اوقات مورچه سفیدک پنبه ای را به گیاه می آورد تا از صمغ مترشحه از این حشره تغذیه کند.

سفیدک پنبه ای گیاه

گیاهانی که مستعد ابتلا به این سفیدک ها هستند

عفونت های قارچی سفید می توانند روی اکثر گیاهان تاثیر بگذارند. اگرچه بعضی از انواع درختان، گیاهان و گل ها هستند که بیشتر در معرض این سفیدک های پودری قرار می گیرند. معمولا این قارچ ها در محیط گرم و مرطوب بیشتر رشد می کنند. به همین دلیل این سفیدک ها در فصل تابستان در هوای گرم و مرطوب بیشتر ظاهر می شوند.گیاهان خانگی که مستعد این سفیدک ها هستند، شامل بنفشه آفریقایی، گیاه بگونیا، گیاه پاپیتال، کالانکوئه، گیاه یشم و سرخ برگه می باشند.گیاهان بیرون از منزل که مستعد این عفونت های قارچی سفید رنگ هستند، شامل گیاه لیلاک، درخت سیب، رز، بوته توت فرنگی، آهار، بلوط و گل ادریسی هستند.

آیا این سفیدک ها برای گیاه خطرناک هستند؟

معمولاً مشاهده یک لایه پودری روی برگ های گیاه اصلا نگران کننده نیست. این قارچ های سفید روی گیاهان خطرناک نیستند و وجود بعضی از آن ها روی برگ گیاهان اصلاً قابل پیشگیری نیست. البته این سفیدک ها روی خاک یا برگ ها اصلاً ظاهر جذابی را ایجاد نمی کند. بنابراین قطعا دوست دارید که هرچه سریع تر از شر آن ها خلاص شوید.

نحوه رهایی از شر سفیدک پنبه ای روی گیاه خانگی

گرچه از بین بردن تمام گیاهان مبتلا به سفیدک سطحی بهترین راه حل است ولی، این کار عملاً امکان پذیر نیست. بطور منطقی باغبان های کمی هستند که با شیوع سفیدک سطحی در باغ خود بخواهند کدوها یا گل های باغ خود را از بین ببرند. خوشبختانه اقدامات معقول تری وجود دارد که با بکارگیری آن ها می توانید از شر این قارچ های مزاحم خلاص شوید.

درمان سفیدک روی گیاهان با جوش شیرین

برای ساخت اسپری جوش شیرین کافیست:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در نصف گالن آب مخلوط کنید.
  • نصف قاشق چای خوری از صابون مایع را به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  • سپس قوطی اسپری را از این ترکیب پر کنید و آن را روی سفیدک های برگ و ساقه اسپری کنید.
  • اجازه دهید که گیاه خشک شود.
  • این کار را تا زمانی تکرار کنید که لکه های سفید از بین برود.
  • اگر این محلول موثر واقع نشد، می توانید از پتاسیم بی کربنات استفاده کنید که یک اسپری ضد قارچ قوی محسوب می شود.
  • این ترکیب باعث می شود که جوش شیرین به برگ های گیاه بچسبد و این سفیدک ها را جدا کند.

درمان سفیدک روی گیاهان با اسپری روغن چریش

می توانید از روغن چریش برای اسپری کردن روی این گیاهان و دور کردن سفیدک ها استفاده کنید، اما چگونه این اسپری را آماده کنیم؟

  • دو قاشق چای خوری روغن چریش ارگانیک را با نصف گالن آب ترکیب کنید.
  • یک قاشق چای خوری صابون مایع را به آن اضافه کنید.
  • سپس آن را داخل قوطی بریزید و به سفیدک های روی گیاه اسپری کنید.

درمان سفیدک روی گیاهان اسپری شیر

برای استفاده از اسپری شیر کافی است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • محلولی را به نسبت 40 به 60 از شیر و آب تهیه کنید.
  • سپس قوطی اسپری را با این محلول پر کنید و قسمت های سفید را در قسمت برگ و ساقه اسپری کنید و در برابر نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.
  • سپس هر 10 الی 14 روز این کار را تکرار کنید تا سفیدک ها از بین بروند.

این عفونت های قارچی سفید رنگ روی گیاهان بدون آسیب هستند و خلاص شدن از شر آن ها نسبتا راحت است، فقط کافی است یک اسپری ضد قارچ خانگی به روش هایی که گفته شد درست کنید. به عنوان مثال جوش شیرین عاملی برای از بین بردن این سفیدک های روی برگ ها است.همچنین می توانید به شیوه ای که گفته شد از اسپری ضد قارچ و میکروب استفاده کنید، کافی است که کمی شیر را با آب ترکیب و آن را روی برگ ها اسپری کنید. علاوه بر اینها اگر مراقب میزان آب دادن به گیاه باشید، از دست این سفیدک ها خلاص می شوید.

درمان سفیدک روی گیاهان با سیر

برای درمان این بیماری گیاهان آپارتمانی دو عدد سیر تازه را همراه با یک لیتر آب و چند قطره صابون مایع در مخلوط کن بریزید .پس از اینکه مواد کاملا مخلوط و له شدند آن ها را از صافی عبور داده تا مایعی یکدست به دست آید.سپس این ماده را با آب رقیق کرده و روی برگ و ساقه گیاه مبتلا اسپری کنید.این محلول ۲۵-۵۰ قسمت در میلیون ماده مؤثره الیسین دارد که باعث کاهش جوانه زنی هاگ های عامل سفیدک پودری می شود.

درمان سفیدک روی گیاهان با دارچین

استفاده از دارچین حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد بر روی بیماری سفیدک پودری مؤثر است.طرز تهیه محلول دارچین به این صورت است.بیک لیتر آب را به جوش بیاورید و حدود ۴۰ گرم چوب دارچین را در آن بریزید.اجازه دهید که این مایع در دمای اتاق خنک شود .در نهایت به میزان ۲۵۰ سی سی الکل طبی به محلول اضافه کنید.محلول را صاف کرده و روی گیاه اسپری کنید.

پیشگیری از ایجاد سفیدک ها روی گیاهان

بهترین راه مراقبت از گیاه در مقابل سفید پودری، پیشگیری است. در ابتدا سعی کنید گیاهان سالم را خریداری کنید. یک راه پیشگیری از سفیدک پودری این است که هر گونه مواد گیاهی مرده را در هنگام هرس کردن سرشاخه ها، بردارید و از گیاه دور کنید. گیاهان را بیش از حد به هم نزدیک نکنید تا جریان هوا در اطراف گیاه به خوبی برقرار باشد.

گیاه را نباید در نواحی سایه و مرطوب بکارید چون چنین محل هایی برای رشد سفیدک پودری بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از راههای پیشگیری از آن این است که شبها آب روی برگها نریزید چون در طول شب آب تبخیر نمیشود و مدت زیادی گیاه مرطوب می ماند. آب به خودی خود باعث بیماری سفیدک پودری نمیشود اما به انتقال آن از برگی به برگ دیگر کمک میکند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (30 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (27 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (10 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کشف تاریخی تابوت آخناتون با چشم طلا متعلق به مصر باستان+عکس چهره برافروخته مادر زهره فکور صبور سر میز عزای دخترش در یک تالار مجلل/ حیف این زیبایی که رفت زیر خاک+عکس اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از پشت صحنه سریال در حاشیه/خودشون ترکیدن از خنده😂 رونمایی حمید هیراد از برادرزاده زیبا و نازش/ چه متن خاص و عاشقانه‌ای هم برای تولد عسل خانم نوشته+عکس نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند صحبت های خنده دار آقای قرائتی: چند وقت پیش یه نفر اومد بیت رهبری گفت من امام زمانم به سید علی بگو بیاد +ویدئو😂👌 لحظه ورود علی دایی به هتل در قرعه کشی جام جهانی 2018 و صحبت های شنیده نشده از شهریار/ پیش بینی بلد نیستم بکنم!! +فیلم شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ عکاسی خلاقانه ستاره سادات قطبی با ژست خاص و جالب/ اولین روز شناسنامه دار شدن شازده پسرش این مدلی ثبت شد+عکس ظاهر جذاب و زیبای وحید رهبانی، محمد سریال گاندو بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس اقدام باورنکردنی و خنده دار پیرمرد باحال در دوچرخه سواری با دوچرخه ایی مینیمال و اسباب بازی+ویدیو/ چرا من منتظر بودم هر آن بشکنه؟🤣 صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد زلیخا: من نمی تونم روی زلیخا را زمین بیاندازم 😅+ویدئو گریه های تلخ مادر یسنا برای دختر گمشده اش+ویدئو/خدایا به دل مادرش رحم کن... 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی سورپرایز جشن تولد حمید گودرزی توسط همسر اول و خواهرش در محل کار با کیک متفاوت + عکس تیدا و سگ‌های زنده یاب در جست‌وجوی یسنا، کودک مفقود شده در کلاله +ویدئو به مناسبت روز معلم یادی بکنیم از شوخ طبعی معلم دیکته سردار آزمون در رم / داستان بامزه غلط املایی سردار رو شنیدین؟ (فیلم) مصاحبه تاریخی و فوق العاده خنده دار دانش آموزان!/صداقت و عشق و علاقه به مدرسه موج میزنه! (عکس) ایده وخلاقت متفاوت و جالب دانش آموزان در روز معلم رونمایی از ستاره 2 متر و 8 سانتی فوتبال جهان/ قدبلندترین دروازه‌بان اروپا رو بشناسید+عکس دوقلوهای خوشگل و بانمک فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چقدر بهش میاد مامان بودن😍+عکس آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست عکسی بامزه از علی دایی در دوران دبستان/ قشنگ مشخصه ایشون شاگرد محبوب معلمشون بودن (عکس) خنده‌دارترین لحظات سلطان کمدی حیوانات فوک‌ها و فیل‌های دریایی!/چه ژستی گرفتن انگار عکس یادگاری میگیرن! ذوق زدگی محمدرضا اخباری، بازیکن تیم فوتبال تراکتور، در اولین روز بدنیا آمدن دختر نازش در بیمارستان/ اتاق رو چه خوشگل دیزاین کردن زیبایی منحصربفرد لباس عروس،تاج و توری بازیگر مشهور هالیوود که ملکه ی موناکو شد/ مدرن ترین عروسی که دنیا به خودش دیده! پسر بزرگ و رشید دانیال حکیمی، محسن سریال فاصله ها +عکس/ باورتون میشه همچین پسر بزرگی داشته باشه؟ نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران سپهر حیدری ستاره سابق فوتبال و آرام خانوم/چه خوش رنگ و باکلاسه +عکس جشن تولد خلوت و شیک نفیسه روشن، آمنه سریال گیلدخت با دوستای صمیمیش در کافه/ رفقاش سنگ تموم گذاشتن+عکس عکس خاص سردار آزمون، فوتبالیت تیم ملی ایران، در کنار معلم اول ابتدایی شون/ بچه درسخونمون تو عکسم کتاب دستشه (عکس) تلاشهای مصرانه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش که باعث شد به شهرت جهانی دست یابد (فیلم) سکانسی فوق العاده خنده دار از فیلم ورود خروج ممنوع/تو زندان آهنگ خوندن ، بیا بیا قرش بده قسطی...😂 تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 (عکس) خلاقیت باورنکردنی و عجیب در گریم این عروس و داماد به سبک شرک و فیونا! عکس لو رفته از ظروف غذای قدیمی محمود احمدی نژاد در خانه اش /خانه ای ساده با فرش ماشینی! (عکس) خلاقیت زیبا و جالب عروس و داماد برای برگزاری جشن عروسی روی آب حماسه ساز شد!/شبیه کارت پستاله! (عکس) پوشش خاص و بسیار زیبای دو دختر روسی در سال 1888/ از دختران روس انتظار پوشیدن همچین لباس هایی رو داشتین؟ جنگل‌گردی همسر شاهرخ استخری(سپیده بزمی‌پور) مثل همیشه با تیپ شیک و متفاوتش *0*
تیتر امروز   
اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟ لطف بزرگی که احمدی نژاد در حق پسرِ محمد خاتمی کرد؛ پراید برای شیرینی قبولی در دانشگاه نگاهی به یافته‌های یک پژوهش / فرزندان مادرهای استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی قرار دارند شبکه نمایش خانگی رقیب کیست؟ 10 حقیقت جالب زندگی علی دایی آیفون 15 در آمریکا به اندازه آیفون 14 محبوب نیست تغییر چهره و استایل یانگوم در خیابان که قابل شناسایی نبود! حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 گنج های خیالی رویای جویندگان زیر خاکی در نصف جهان پرواز جالب علیرضا جهانبخش، ستاره تیم ملی با جت‌ اختصاصی و لوکس به‌ انگلیس+عکس باز شدن پای خورزو خان شب های برره مدیری به کنفرانس خبری جنجالی حمید مطهری در تبریز تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار نارنجی سازمان هواشناسی برای تعطیلات آخر هفته رهبر معظم انقلاب آخر نیمکت می نشستند و آقای مطهری پای تخته صحبت می کردند /دیدگاه شهید مطهری درباره رهبری چه بود؟ انجام بزرگترین استخدام تاریخ ایران +جزئیات رهبر انقلاب: ناامیدکردن جوانان از روی لجاجت با نظام، لطمه زدن به آینده کشور است
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...